Jump to content

Revision hos Stjärnurmakarna

Recommended Posts

Hej o God Fortsättning! Jag fick ett upprop på facebook från Fredsbaskrarna och är osäker på om jag gör rätt nu som postar detta här i denna forumsdel, men mods avgör om det skall flyttas eller stå kvar. Länk till uppropet: http://www.facebook.com/topic.php?uid=184509595897&topic=18631

Fredsbaskrarnas text:

I 17 år har Lindebergs Ur AB i Eskilstuna sålt klockor till veteraner som gjort utlandstjänst. Många veteraner har handlat av Lindebergs Ur. Nu har Skatteverket påbörjat en revison av den verksamheten och tycker att försäljningen är onaturlig och vill stoppa detta.

För oss som varit ute var det naturligt att åka ut från Sverige och kämpa för fred och rättvisa och om vi då kunde köpa en klocka lite billigare så blev vi glada. Vi kunde även köpa den och ge till de som väntade hemma.

Urmakaren behöver nu vår hjälp med att påvisa att det inte är bluff och att vi är många som köpt klockor, dvs att han inte bara sålt till bekanta. Så har du köpt en klocka av Lindebergs Ur AB i Eskilstuna så skriv ett litet mail när du gjorde ditt köp, dvs vilket år och gärna mission. Skriv vad du heter och på vilken ort du bor. Maila detta till [email protected]

Så om ni känner för att sträcka ut en hand till Lindebergs Ur, gör som det står i uppropet!

Min spontana reaktion är denna: På något sätt är det så talande för hur Sverige fungerar. Här betalar man skatt för "förmånen" att bajsa i en grop, äta frystorkat och bo i ett tält när man befinner sig i operationsområdet. Eller för den delen, bo ombord på ett fartyg i en liten hytt utan privatliv, där det gungar som fan och där plåten sakta, sakta kryper närmre under sjöpullarna.

Många som gör utlandstjänst gör arbetsgivaren ett extra skattepåslag på under insatstiden för att man inte skall åka på en jävla skattesmäll året efter. När man får ut sina inarbetade timmar i form av lön efter missionen, så kommer det ett extra skattepåslag där med. För många är tiden i utlandsstyrkan kanske första gången man tjänar lite hyfsat och kan lägga undan en slant, men då står skattmasen där och rycker i slantarna man svettats ihop och kanske även riskerat livet för att tjäna. Dessutom är svenska soldater/sjömän förmodligen de sämst betalda i norra Europa. I varjefall i Skandinavien. Vi tjänar en hel del mindre än danskar och norrmän exemplevis. Nu har skattmasen fått upp ögonen för denna högst legitima bissniss och skall klämma åt en gubbe som låtit oss köpa lite hyfsade klockor till en billig peng. Jag blir fan illamående!!

Nu har skattmasen fått upp ögonen för denna högst legitima bissniss och skall klämma åt en gubbe som låtit oss köpa lite hyfsade klockor till en billig peng. Jag blir fan illamående!!

Det är nog ett missförstånd. Det skattmasen vill ha reda på är ifall gubben har sålt klockorna svart eller inte.

Nu har skattmasen fått upp ögonen för denna högst legitima bissniss och skall klämma åt en gubbe som låtit oss köpa lite hyfsade klockor till en billig peng. Jag blir fan illamående!!

Det är nog ett missförstånd. Det skattmasen vill ha reda på är ifall gubben har sålt klockorna svart eller inte.

Om man skickar in sitt namn och adress så kanske man åker på att betala igen momsen, vilket jag trodde att jag lurade staten på.

Inte nog att vi svenska soldater är nordes polacker när vi är ute på mission. Eftersom vi tjänar minst av alla grannländer.

Edited by hertigen

Det kan bli ett intressant upprop: "hej skatteverket, vi följande har köpt klockor svart av den här herren"

Observera att man ska skicka sina uppgifter till Stjärnurmakarna och inte till skatteverket.

Eftersom jag aldrig har varit på någon sån här mission så vet jag inte hur den här försäljningen har gått till. Om klockorna är köpta utomlands så behöver man inte betala svensk skatt på dem även om man har köpt dem av ett svenskt företag.

Eftersom jag aldrig har varit på någon sån här mission så vet jag inte hur den här försäljningen har gått till. Om klockorna är köpta utomlands så behöver man inte betala svensk skatt på dem även om man har köpt dem av ett svenskt företag.

Man har helt enkelt gjort en postorderbeställning och klockan har levererats till missionsområdet med post.

Det kan bli ett intressant upprop: "hej skatteverket, vi följande har köpt klockor svart av den här herren"

Observera att man ska skicka sina uppgifter till Stjärnurmakarna och inte till skatteverket.

Mjo, sanning med modifikation. Det gäller ju upp till vissa värden (runt 4000?), sedan ska du ju deklarera dem vid införseln in i landet igen. Och då är det ju tull och moms på grejjorna...

• 1 month later...

Problemet med Stjärnurmakarna har ju inte primärt varit ATT han har sålt klockor. Själva försäljningen är helt laglig. Problemet är att bevisa att klockorna rent faktiskt har levererats utanför EUs gränser. Och i ett okänt antal fall så har ju de facto klockorna INTE levererats till missionsområdet, utan skickats direkt hem till soldaten i Sverige, och en billig plastklocka skickats till missionsområdet för att simulera leveransen. Det är DET som har triggat skatteverket att undersöka just Lindebergs Ur.

För er som har fått klockan till missionsområdet, utanför EU, t.ex. Afghanistan, så måste den vara i begagnat skick för att ni ska slippa tull och moms vid gränsen när ni kommer hem. Att flyga hem den i sin låda med klisterlapparna fortfarande ditsatta på klockan är alltså en dålig idé...

Problemet med Stjärnurmakarna har ju inte primärt varit ATT han har sålt klockor. Själva försäljningen är helt laglig. Problemet är att bevisa att klockorna rent faktiskt har levererats utanför EUs gränser. Och i ett okänt antal fall så har ju de facto klockorna INTE levererats till missionsområdet, utan skickats direkt hem till soldaten i Sverige, och en billig plastklocka skickats till missionsområdet för att simulera leveransen. Det är DET som har triggat skatteverket att undersöka just Lindebergs Ur.

För er som har fått klockan till missionsområdet, utanför EU, t.ex. Afghanistan, så måste den vara i begagnat skick för att ni ska slippa tull och moms vid gränsen när ni kommer hem. Att flyga hem den i sin låda med klisterlapparna fortfarande ditsatta på klockan är alltså en dålig idé...

Men bra att skriva det på ett öppet forum.

SUCK

SUCK

Eftersom skatteverket redan fattat beslut i frågan är informationen redan offentlig.

SUCK

Eftersom skatteverket redan fattat beslut i frågan är informationen redan offentlig.

Jaha ,det blev ju en helt annan sak.

Vad kom dom fram till då?