Jump to content

J-20 Kinesikt generation 5 stealth flygplan


Aigore

Recommended Posts

Den ryska industrin kan nog leverera 200 flygplan, men frågan är om ryssarnas försvarsbudget medger det. Men ryssarna storsatsar ju på försvaret just nu. Något som hela världen utom trygga lilla självgoda Sverige noterat.

Jag är mer osäkerpå att den ryska industrin kan det, även om Sukhoi väl är den flygplanstillverkare som är i bäst skick. Generellt är mitt intryck att leveranser av både stridsfordon, flygplan och fartyg i Ryssland går väldigt långsamt, eftersom ett antal svältår har gjort att industrin har mycket föråldrad infrastruktur, och även brist på personal. Frågan är hur verklighetsförankrade deras tillverkningsplaner egentligen är.

 

Men vi får väl se...

 

Får väl bygga dom i Indien istället :D

 

India’s choice of 5G fighter aircraft says a lot

 

India and Russia have finalised the Russian PAKFA aircraft - a Sukhoi-T50 fighter aircraft - as the base design model for their $6 billion Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA) programme.

 

This has not just dealt a death-knell to any prospects of India joining the American F-35 fifth generation fighter programme, but also indicates the nature of things to come on India’s final selection of the $10 billion deal to procure 126 Medium weight Multi Role Combat Aircraft (MMRCAs).

 

And it does not appear bright for the Americans who have come to Aero India 2011 with Boeing’s F/A 18 Super Hornet and Lockheed Martin’s F-16 IN Super Viper - seriously considered as the two of which one would finally clinch the costliest Indian defence deal till date, which, according to air chief PV Naik, would be signed by September this year.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enligt vissa kinesiska militära forum ska Kina ha testflugit ett flygplan av typ J-18 Red Eagle som kan vara av typen VSTOL. Shenyang har tidigare runt år 2005 pratat om utveckling av VSTOL.

länk

 

Rykten om J-20 florerade först på liknande forum vilket sedan visade sig vara korrekt. Enligt dessa ska J-18 visas offentligt till sommaren.

Kinas svar på F-35-serien måntro?

 

J-16, en stealthigare variant av J-11 (Su-27) ska tydligen också vara på väg att komma ut. Mycket som händer där borta i Kina :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Alltså, jag börjar tycka den ser rätt fräck ut ju mer jag ser av den..........inte snygg kanske men men men...något.

Jag tycker att den liknar något från en Clintan-film med samma namn som min webläsare...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Medan andra tillverkare slåss med näbbar och klor för att sälja stridsflygplan utvecklade på 80-talet, eller för att få färdigt ett flygplan som började utvecklas på 90-talet så formligen spottar kineserna ut nya stridsflygplan.. Vad är hemligheten, förutom skamlös kopiering av nyss nämnda 80- och 90-talare? :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Medan andra tillverkare slåss med näbbar och klor för att sälja stridsflygplan utvecklade på 80-talet, eller för att få färdigt ett flygplan som började utvecklas på 90-talet så formligen spottar kineserna ut nya stridsflygplan.. Vad är hemligheten, förutom skamlös kopiering av nyss nämnda 80- och 90-talare? :)

 

/E

 

Det är väl ingen hemlighet. Kineserna har massor med pengar, och lägger dom på att bli militärt starkare.

Link to comment
Share on other sites

Medan andra tillverkare slåss med näbbar och klor för att sälja stridsflygplan utvecklade på 80-talet, eller för att få färdigt ett flygplan som började utvecklas på 90-talet så formligen spottar kineserna ut nya stridsflygplan.. Vad är hemligheten, förutom skamlös kopiering av nyss nämnda 80- och 90-talare? :)

 

/E

 

Hemligheten? Photoshop och ett rymligt samvete ...

 

[uPDATE: The picture is now confirmed as fake. No wonder then it evoked the F-35 so convincingly.]

 

By Deino

on June 9, 2011 8:59 PM | Reply

 

What a shame !!! It's now confirmed a CG FAKE :-(

Reportedly an unknown CG-artist simply wanted to show his/her capabilities.

Sorry, and I have to admit ... shame on me.

 

Deino

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Går ju som på räls det där....undrar vad de tar för ett ex? :D

 

Om man har en tydlig roll för maskinen och har bestämt tydliga parmaterar och inte försöker få en maskin att kunna göra allt från att köpa mjölk på Ica till att släppa dödpåeftermiddagenfullständigförintelse över lede fi...så får man nog resultat rätt fort :P

Link to comment
Share on other sites

Mina fem öre... Vad exakt har kineserna kommit på/uppfunnit sedan svartkrutet, här kopieras det hej vilt, man får hoppas att fotogenkråkorna de lyckas få upp håller samma kvalitet som deras hushållsprodukter... Om någon und/säk person läser detta, plugga braindrainen till kina, de är västvärldens största hot nu och för överskådlig framtid...(både ekonomiskt och militärt)

Link to comment
Share on other sites

Mina fem öre... Vad exakt har kineserna kommit på/uppfunnit sedan svartkrutet, här kopieras det hej vilt, man får hoppas att fotogenkråkorna de lyckas få upp håller samma kvalitet som deras hushållsprodukter... Om någon und/säk person läser detta, plugga braindrainen till kina, de är västvärldens största hot nu och för överskådlig framtid...(både ekonomiskt och militärt)

 

Håller med fullständigt, tycker att technology transfer till icke västliga länder bör vara väldigt restriktiv.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet dimensionerna på den där fågeln? Varenda gång jag ser den tycker jag den ser enorm ut...

 

Angående technology transfer: jag tror inte kinesernas know-how har kommit genom technology transfer, så i det juet fallet tror jag inte en mer restriktiv politik skulle gjort någon större skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet dimensionerna på den där fågeln? Varenda gång jag ser den tycker jag den ser enorm ut...

 

 

 

SKa nog tas med ett antal skopor salt det som står om den men mellan och pekfingret så....

 

http://en.wikipedia....ki/Chengdu_J-20

 

Hmm. Lite kommentarer om storleken även där. Men dom siffror som anges är inte så våldsamma ändå. 5 meter längre än Viggen, och 2 meter bredare... Dom bilder jag ser får mig att tycka att den ser mycket större ut än så...

Jaja. Den som lever får väl se...

Link to comment
Share on other sites

...kina, de är västvärldens största hot nu och för överskådlig framtid...(både ekonomiskt och militärt)

 

Hur då?

 

BF

Om de inte stoppas snarast kommer de inom 5 år gå om oss i foliehattsvikning. Vårt strategiska strålskydd från utomjordingarnas/statens mikrovågor kommer vara bortblåst! :rockon:

Skrivet från min Macbook Pro made in China, vid min skärm (made in China), bredvid min TV (ni förstår).

Link to comment
Share on other sites

...kina, de är västvärldens största hot nu och för överskådlig framtid...(både ekonomiskt och militärt)

 

Hur då?

 

BF

Om de inte stoppas snarast kommer de inom 5 år gå om oss i foliehattsvikning. Vårt strategiska strålskydd från utomjordingarnas/statens mikrovågor kommer vara bortblåst! :rockon:

Skrivet från min Macbook Pro made in China, vid min skärm (made in China), bredvid min TV (ni förstår).

 

Om jag ska ge ett seriöst svar så skulle jag nog säga att jag inte tror på Kina som ett militärt hot mot västvärlden inom en överskådlig framtid. Däremot är dom redan ett ekonomiskt hot. Fast mest synd är det nog om folk i andra delar av världen, då Kina är mer intresserat av att få tillgång till råvaror än om folks välbefinnande. Dom har inte många moraliska skrupler, om man uttrycker det så. Men dom är inte heller dumma. Varför bråka med väst? Det finns väldigt lite att vinna på det. Men att försöka klämma resten av världen är en annan femma. Det kommer väl någon gång att bli lite tillspetsat allteftersom en del råvaror blir svårare att få tag på... Vi får väl se, som med allt annat.

(Ja, och sedan var det det där med bytesbalans, som någon gång måste förändras, då väst inte kommer att ha råd att bara köpa utan att få sälja i all evighet.)

Edited by bqt
Link to comment
Share on other sites

...kina, de är västvärldens största hot nu och för överskådlig framtid...(både ekonomiskt och militärt)

 

Hur då?

 

BF

Om de inte stoppas snarast kommer de inom 5 år gå om oss i foliehattsvikning. Vårt strategiska strålskydd från utomjordingarnas/statens mikrovågor kommer vara bortblåst! :rockon:

Skrivet från min Macbook Pro made in China, vid min skärm (made in China), bredvid min TV (ni förstår).

 

Lol!

------------------

OT:

Kinas största problem tror jag ligger inom landet, stort demokratiunderskott, försök att utjämna den stora ojämlikheten mellan stad och landsbygd pågår men går trögt.

 

Taiwan kommer möjligtvis på sikt(på fredlig väg) gå upp i Kina när/om Kina får ordning på mänskliga rättigheter. Problem kan det kanske bli när folk får upp ögonen att lönevillkoren och annat ligger under väst.

Var ska vi köpa våra billiga prylar då.

 

Lönenivån borträknad, verkar som Asien har en helt annan "drive" ändå, har vi i väst blivit bekväma?

 

Sammanfattningsvis tror jag inte Kina är( Eller har varit historiskt, rätta mig om jag har fel.), intresserad av militär expansion, efter att det gamla kejsardömet bildades.

Usa har tappat sin tidigare stora fiende, Ryssland, naturligt att man nu målar upp Kina som demon för att rättfärdiga försvarsanslagen. Det har nog smittat av sig en del.

Men vad vet jag, är ingen Agrell direkt. :rolleyes:

--------------------------------------------

Tillbaka till flyg, undrar hur mycket slantar kineserna har lagt ut på den kärran, man har fått ju fått en bild av att stealth i sig är svindyrt efter USA's försök (Som jag, efter min amatörmässiga flygkunskap,till trots, tror gapade efter för mycket.) Kan dom(och SAAB, om det "dyra" alternativet går igenom) göra det billigare? De tidigare har väl en fördel med löneavtalen?

 

BF

 

Edit: Missade att skrolla ned så jag missade bqt's inlägg.

Håller med men vilket (stormakts)land har egentligen moraliska skrupler när det gäller råvaror? Det är väl en huggsexa utan like... Där(olja) ligger den stora konflikten med USA framledes, länderna är ändå nog för mycket sammanflätade ekonomiskt för gå i krig över det.

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Sammanfattningsvis tror jag inte Kina är( Eller har varit historiskt, rätta mig om jag har fel.), intresserad av militär expansion, efter att det gamla kejsardömet bildades.

 

 

Kinas så kallade Folkets befrielsearmé invaderade 1951 Tibet. 1959 tvingades Dalai lama fly till Indien och Kina tog över.

 

Konflikten om Spratley öarna som skall ha olja och gas. Dessa ligger närmare Malaysia och Filippinerna.

 

http://en.wikipedia....Islands_dispute

 

Kashmir: Kina gör anspråk på Shaksam dalen and Aksai Chin vilket också Indien gör. 1962 förekom strider kända som Sino-indiska kriget.

 

Arunachal Pradesh, delstat i Indien. Kina tog stora delar av Arunachal Pradesh under Sino-indiska kriget. Men lämnade tillbaka dem till Indien.

 

http://en.wikipedia....Sino-Indian_War

 

Ett flertal gränskonflikter med tidigare Sovjetunion främst under 60-talet.

 

http://en.wikipedia....border_conflict

 

Med många fler konflikter om öar med mera!

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

Vikingman,

Du har rätt där, glömde bort tibet(Det var minst sagt brutalt.). Idag är nog läget ett annat, Kina är mycket mer kopplat till väst och territoriella konflikter, per se, tycker jag inte är ett tecken på militär expansionsvilja, finns gott om dito, även i Europa:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_territorial_disputes#Europe

 

BF

Link to comment
Share on other sites

...kina, de är västvärldens största hot nu och för överskådlig framtid...(både ekonomiskt och militärt)

 

Hur då?

 

BF

Om de inte stoppas snarast kommer de inom 5 år gå om oss i foliehattsvikning. Vårt strategiska strålskydd från utomjordingarnas/statens mikrovågor kommer vara bortblåst! :rockon:

Skrivet från min Macbook Pro made in China, vid min skärm (made in China), bredvid min TV (ni förstår).

 

Om jag ska ge ett seriöst svar så skulle jag nog säga att jag inte tror på Kina som ett militärt hot mot västvärlden inom en överskådlig framtid. Däremot är dom redan ett ekonomiskt hot. Fast mest synd är det nog om folk i andra delar av världen, då Kina är mer intresserat av att få tillgång till råvaror än om folks välbefinnande. Dom har inte många moraliska skrupler, om man uttrycker det så. Men dom är inte heller dumma. Varför bråka med väst? Det finns väldigt lite att vinna på det. Men att försöka klämma resten av världen är en annan femma. Det kommer väl någon gång att bli lite tillspetsat allteftersom en del råvaror blir svårare att få tag på... Vi får väl se, som med allt annat.

(Ja, och sedan var det det där med bytesbalans, som någon gång måste förändras, då väst inte kommer att ha råd att bara köpa utan att få sälja i all evighet.)

 

Nu är det fel tråd att ta upp den diskussionen men Kineserna är långt ifrån vä®st när det gäller att mobba locals för att få billiga råvaror.

Link to comment
Share on other sites

Nja, kineserna lägger inte fingrarna mellan om de anser att de vill ha något ...

On the occasion of celebrating the Chinese Navy 60th anniversary, a short video that was recorded by the Chinese navy in 1988 has been publicized by her state media. It shows the actions of the Chinese navy in combat.

Men de är kanske lite mer polerade numera eller i alla fall låter bli att publicera sina massakrer offentligt?

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Nu är det fel tråd att ta upp den diskussionen men Kineserna är långt ifrån vä®st när det gäller att mobba locals för att få billiga råvaror.

 

Ja, vi har hamnat alldeles för mycket OT här tycker jag. Låt oss säga att väldigt lite av allt som händer ens blir rapporterat. Detta är inte saker som man stoltserar med. Min tanke just nu svävade kring Syrien. Synd om dom som bor där (tror jag). Men mobbningen sker ju av dom lokala förmågorna.

En insats liknande Libyen lär ju inte ske.

 

Tillbaka till F-20 då. Någon som vill spekulera i vad för roll den är tänkt för? Jakt? Attack? Har sett funderingar runt båda, men har ingen riktigt klar bild över det.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till F-20 då. Någon som vill spekulera i vad för roll den är tänkt för? Jakt? Attack? Har sett funderingar runt båda, men har ingen riktigt klar bild över det.

 

Det har spekulerats mycket kring J-20's förmågor på internet. Jag tror personligen att J-20's primära område är att kunna leverera sjömålsrobotar, kryssingsmissiler och dylikt som en first strike penetrator, dvs, kunna anfalla exempelvis hangarfartygsgrupper eller strategiska mål. Detta med tanke på dess relativt stor kropp (som kan tyda på stora interna bränsletankar) med stora interna bomb-utrymmen och vad som ser ut som fokus på frontal smygförmåga. Sekundära uppgifter skulle kunna vara intercepting med tanke på att motorerna verkar vara kraftiga och skulle mycket väl kunna ge både supercruise-förmåga såväl som att kunna ge en hel del kraft åt dess radar. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om dess manöverduglighet. Många mycket stora roderytor, men till vad? När man ser på youtube-filmerna där J-20 manövrerar används dess roderytor en hel del, men trots detta tycker jag den verkar oerhört trög. Så air-superiority vet jag inte riktigt. Möjligtvis i form av BVR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...