Jump to content

Högvakt rånad av tomtar


Recommended Posts

Jaha, inte ens på julafton får dom vara ifred.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8326776.ab

 

Högvakten rånades på sitt vapen

Överfölls av två tomtar

 

Högvakten vid Stockholms Slott rånades och misshandlades under natten till julafton.

 

Gärningsmännen stal vaktens vapen och försvann till fots från platsen.

 

Nu jagar polisen två tomtar.

 

Högvakten blev överfallen på Lejonbacken utanför Stockholms Slott kvart i två i natt. De två gärningsmännen – utklädda till tomtar – övermannade vakten när han stod vid sin vaktkur.

 

Enligt polisen bröt tumult ut vid kuren och gärningsmannen kom över vaktens automatkarbin. Vittnen såg sen de två tomtarna springa från platsen.

 

Polisen gick ut med ett larm till personal på tunnelbanorna i Stockholm att hålla utkik efter de beväpnade tomtarna.

Slogs i ansiktet

 

På julaftonens morgon var de fortfarande inte gripna.

 

Högvakten fick flera slag i ansiktet, men klarade sig undan allvarligare skador.

 

Polisen rubricerar händelsen som rån.

 

Detta måste väl ha gått väldigt snabbt?

Vad jag vet så brukar väl patrull kunna vara på plats relativt snabbt, alt att h*n inte han larma.

 

 

Tycker synd om högvakten som blev utsatt för detta. Inte nog med att bli slagen och rånad, utan att h*n dessutom fick sin jul förstörd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest kaptenmats

Har inte FM tagit bort skarp ammunition sedan vådaskottet 18 maj 2000?

 

Har alltid tyckt området civila inte får beträda runt kuren är för litet för att hinna reagera på övergrepp.

Link to comment
Share on other sites

Har inte FM tagit bort skarp ammunition sedan vådaskottet 18 maj 2000?

 

Har alltid tyckt området civila inte får beträda runt kuren är för litet för att hinna reagera på övergrepp.

Nej.

Vad fyller en vakt för funktion om han inte har am i sitt vapen?

Link to comment
Share on other sites

"eftersom slottet är ett skyddsobjekt är högvakterna rätt att använda våld om de blir överfallna." AB

 

Visst är det så, men äger man inte rätt till det hela tiden? ...

 

 

 

Måhända det inträffade på tidig kväll innan dubbelposten upprättas? Incidenten upplyser oss om att alltid hålla garden uppe och hålla avstånden så vi kan verka. Frågan är hur pressen hade reagerat om det vore så att posten hade verkat mot de två tomtarna; vem som hade blivit syndabocken då. Jag kan tänka mig att det är en lose-lose situation...

Link to comment
Share on other sites

Guest kaptenmats

Har inte FM tagit bort skarp ammunition sedan vådaskottet 18 maj 2000?

 

Har alltid tyckt området civila inte får beträda runt kuren är för litet för att hinna reagera på övergrepp.

Nej.

Vad fyller en vakt för funktion om han inte har am i sitt vapen?

 

Nej precis, men vet att det var spekulationer om det ett tag efter händelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

 

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

 

Ja, när de inte hörsammat halt ordern. Eller om det funnits tid för ett snabbt varningsskott och de inte stannar då heller.

Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

I nödvärn naturligtvis! Om två personer kommer fram till mig och slår mig i ansiktet och försöker ta mitt vapen ifrån mig så hade jag nog skjutit.

Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

I nödvärn naturligtvis! Om två personer kommer fram till mig och slår mig i ansiktet och försöker ta mitt vapen ifrån mig så hade jag nog skjutit.

 

Nödvärn befogar ett visst våld men att skjuta skarp finns nog inte på kartan? Isf skall liv stå på spel.

Link to comment
Share on other sites

Spontant så undrar jag självklart hur man själv skulle agerat, jävligt utsatt att vara en mot två på post (finns ju en anledning till att poster i 'skogen' alltid är två). Har man verkligen den mentala skärpan att knäppa iväg ett par bulor mitt i stan (mot jultomten på julafton dessutom)?

 

I övrigt undrar jag om man i dagsläget bär vapnet laddat eller 'vaktladdat'. Med tanke på de minimala avspärrningsområdena runt kuren verkar det i min värld vara omöjligt att föra ner järnet, ladda, osäkra, rikta och avfyra innan till och med Agda med höftproblem drämt en över huvudet med en klubba.

 

 

@Foxx: Om någon snor/försöker sno ditt järn så föreligger i min värld upplevd livsfara.

 

 

EDIT: Och vart i helvete drar man varningsskottet på Slottet? Ner i strömmen? Hur gör man på borggården?

 

 

/Lew, vars hem är i risk från bulor från slottets AK5'or.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

I nödvärn naturligtvis! Om två personer kommer fram till mig och slår mig i ansiktet och försöker ta mitt vapen ifrån mig så hade jag nog skjutit.

 

Nödvärn befogar ett visst våld men att skjuta skarp finns nog inte på kartan? Isf skall liv stå på spel.

 

Då det handlar om tillgrepp av ett skarpladdat vapen, skulle det nog kunna anses vara befogat att skjuta skarpt.

Får gärningsmannen tag på vapnet kan man anse att vaktens liv i allra högsta grad står på spel.

 

Jämför Malexandermorden där polismännen blev avrättade med ett av polisens vapen.

Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

I nödvärn naturligtvis! Om två personer kommer fram till mig och slår mig i ansiktet och försöker ta mitt vapen ifrån mig så hade jag nog skjutit.

 

Nödvärn befogar ett visst våld men att skjuta skarp finns nog inte på kartan? Isf skall liv stå på spel.

 

Då det handlar om tillgrepp av ett skarpladdat vapen, skulle det nog kunna anses vara befogat att skjuta skarpt.

Får gärningsmannen tag på vapnet kan man anse att vaktens liv i allra högsta grad står på spel.

 

Jämför Malexandermorden där polismännen blev avrättade med ett av polisens vapen.

Förutsatt att man vet att vapnet är målet och inte att bara ge högvakten ett blåöga.

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Och vart i helvete drar man varningsskottet på Slottet? Ner i strömmen? Hur gör man på borggården?

Över söder så klart :-P

Det ante mig! Klart tusan att gnagaren med fyra stjärnor på kragen satt det som stående order... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju inte förutsätta att angreppet som man ser komma är endast på en själv eller för att ta ens vapen. Man står ju vakt där av en anledning. Kanske tomtarna avser att ta mitt vapen för att kunna använda detta för att ta sig in på slottet. Och sedan hålla slottet med gisslan. Det vore ju inget bra, alltså skjuter man om man hinner.

Link to comment
Share on other sites

Då det handlar om tillgrepp av ett skarpladdat vapen, skulle det nog kunna anses vara befogat att skjuta skarpt.

Får gärningsmannen tag på vapnet kan man anse att vaktens liv i allra högsta grad står på spel.

 

Jämför Malexandermorden där polismännen blev avrättade med ett av polisens vapen.

Förutsatt att man vet att vapnet är målet och inte att bara ge högvakten ett blåöga.

 

Nej, du behöver inte veta det.

 

Är jag beväpnad och blir påhoppad, förutsätter jag att det är mitt vapen som de är ute efter och därmed är rekvisitet uppfylt för att freda mig själv och mitt vapen med det våld som behövs för att skydda mitt eget liv.

 

 

Den objektiva ansvarsfrihetsgrunden nödvärn återfinns i 24 kap 1 § brottsbalken och lyder:

 

1 § ”En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn

till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt

är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom

återtas på bar gärning,

3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum , hus, gård eller fartyg,

eller

4. den som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.”

Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

I nödvärn naturligtvis! Om två personer kommer fram till mig och slår mig i ansiktet och försöker ta mitt vapen ifrån mig så hade jag nog skjutit.

 

Nödvärn befogar ett visst våld men att skjuta skarp finns nog inte på kartan? Isf skall liv stå på spel.

 

Jämför Malexandermorden där polismännen blev avrättade med ett av polisens vapen.

Förutsatt att man vet att vapnet är målet och inte att bara ge högvakten ett blåöga.

 

Det spelar ingen roll vad man tror eller vet, du behöver inte vara säker på vad som kommer hända efteråt! Tar någon ditt skarpladdade vapen ifrån dig kan du aldrig veta vad som är nästa steg... Det är precis som att GM försöker dra sitt vapen mot dig. Inte tusan väntar du för att analysera hurvida han har uppsåt att verka; du skjuter! Kan du inte skjuta får du kasta dig över honom...

 

Är målet att ge mig bara ett blåöga så finns det både en skarp och en trubbig ända på knallpåken som gör att det säger aj. Är någon så jävla kaxig/påtänd att den går emot någon med ett skarpladdat vapen med en kniv på, kan man lätt anse att denne någon är oberäknerlig och således bör man kunna avge verkanseld då man riskerar att förlora sitt vapen. Det varken ska eller får hända att någon tar kontrollen över det, hur man ser till att ingen annan får det sätter bara fantasin gränser för.

 

*trea på svaret...*

Edited by vemtogmittnamn
Link to comment
Share on other sites

Guest kaptenmats
Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?

I nödvärn naturligtvis! Om två personer kommer fram till mig och slår mig i ansiktet och försöker ta mitt vapen ifrån mig så hade jag nog skjutit.

 

Nödvärn befogar ett visst våld men att skjuta skarp finns nog inte på kartan? Isf skall liv stå på spel.

 

 

Om två maskerade män försöker ta ditt skarp laddade vapen med våld. Du tror inte att tanken slår en att "shit dom kanske skjuter mig om dom lyckas ta mitt vapen ifrån mig". Står inte ens liv på spel då?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

men snälla, ska en vanlig hygglig person uppväxt i trygga Sverige förmå sig att skjuta innan det är på tok för sent dvs när du redan är nedslagen?

Min personliga erfarenhet är att det har varit bra många situationer där reglerna sagt tydligt att det varit solklart tillåtet att öppna eld men där soldaterna hållit inne på det, det upplevde jag i Bosnien och i Afghanistan.

Det är väldigt få av er som i samma situation hade kunnat resonera er fram till ett eldöppnande på den tid som fanns till hands, ex..

två tomtar som tillsynes glada, kanske överförfriskade som raglar fram mot posten sjungande "hej tomtegubbar"

Att posten i det här fallet skulle vara en av få personer utan den mentala spärren som gör det otroligt svårt att skjuta mot en annan människa vore ett sammanträffande av rent astronomiska proportioner.

 

Posten kan ha haft aldrig så mycket rätt att skjuta i det här fallet men om inte tomtegubbarna kom med synliga dragna vapen så hade posten inte en chans.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Det strategiska överfallet på soldatnivå. Jävligt obehagligt.

 

Förresten, någon som har pejl på vad detta innebär för den olyckliga LSS'aren? Böter (för borttappad AK5, bajonett och RPS)? Annan bestraffning? Man vet ju att andra gånger vapen har 'kommit bort' har det rört sig om insider-brott, några sådana signaler?

Link to comment
Share on other sites

Hur kan FM meddela att man har "pratat med personalen" om rätten att använda våld efter händelsen. Högvaktsstyrkan ska vid pågång vara taggad. Dessutom har post 2 underlåtit att hindra tomtarna att lämna platsen. Luktar insider, att en post kan bli överfallen är förklarligt men vad i helvete gjorde kamraten.

Link to comment
Share on other sites

men snälla, ska en vanlig hygglig person uppväxt i trygga Sverige förmå sig att skjuta innan det är på tok för sent dvs när du redan är nedslagen?

Min personliga erfarenhet är att det har varit bra många situationer där reglerna sagt tydligt att det varit solklart tillåtet att öppna eld men där soldaterna hållit inne på det, det upplevde jag i Bosnien och i Afghanistan.

Det är väldigt få av er som i samma situation hade kunnat resonera er fram till ett eldöppnande på den tid som fanns till hands, ex..

två tomtar som tillsynes glada, kanske överförfriskade som raglar fram mot posten sjungande "hej tomtegubbar"

Att posten i det här fallet skulle vara en av få personer utan den mentala spärren som gör det otroligt svårt att skjuta mot en annan människa vore ett sammanträffande av rent astronomiska proportioner.

 

Posten kan ha haft aldrig så mycket rätt att skjuta i det här fallet men om inte tomtegubbarna kom med synliga dragna vapen så hade posten inte en chans.

 

/b

 

Alltså bör vakterna inte ha vapen...

Link to comment
Share on other sites

Vad synd att han inte hann öppna eld. Riktigt synd.

I vilket läge menar du att det hade varit rimligt att skjuta?
Suck! Sådana här kommentarer visar att skyddsvaktsutbildningen lämnar lite övrigt att önska. Gör om, gör rätt!

 

Läs PL 29 § och det framgår att att PL 10 § 1 1., 2. och 4. är tillämpliga för skyddsvakt, kort sagt en skyddsvakt får (=ska!) använda "försvarligt" våld för att utföra sin tjänsteåtgärd, som är att bevaka ett skyddsobjekt. Dvs, man ska FAN inte hamna i en situation där Kjelle Kjätting kan få pilla på ak:n. I och med att man inte har några andra våldsverktyg i verktygslådan samt att man är ensam* så är det INTE oförsvarligt att skjuta varningsskott om nån läskig lirare inte lyder uppmaning om att avlägsna sig. Fortsätter snubben (sällan damer pysslar med vapenrån) så är det verkanseld som är det "rätta" svaret.

 

Sedan kanske ingen skugga ska falla på soldaten som nu blev av med ak:n. Hotbilden är väl idag inte sådan att instruktionen innebär att agera som ovan och då är det väl samtidigt relativt lätt att komma nära inpå en skyddsvakt och därmed nära till att potentiellt kunna hoppa på denne.

 

Men, som sagt, sluta dividera om nödvärn. Det är INTE primärt nödvärn det handlar om, utan om PL 10 § och tjänsteåtgärd!

 

Edit *My bad, såg inte att det var mitt i natten och att det fanns en post tvåa. Om jag hade varit Leif GW hade jag sagt att det verkar underligt. Annars är det mer av underkännande vilka instruktioner posterna har fått. Hur kan man inte öppna eld om det är grovt rån och misshandel?! Se bilden framför er av en polispatrull där den ene får ett smaka knogmacka och blir av med sin pistol och dennes kollega står bredvid och ...tjatar, ber snällt, blir verkligen arg... ...eller i verkligheten skjuter verkanseld.

Edited by Ukko Lode
Link to comment
Share on other sites

Tror det är lite för tidigt att säga bu eller bä angående insiderbrott MEN, jag tror nog att den tanken kommer finna med i beräkningarna med tanke på tidigare erfarenheter av vapentillgrepp.

 

En aspekt som kan tyda på att det faktiskt är insiderbrott är just tillvägagångssättet, att attackera en högvakt som har ett skarpt vapen är ytterst vågat och som sagt ytterst unikt, det finns ju trots allt en risk att vakten öppnar eld eller att man blir gripen av patrullen.

Jag är ingen expert men även det faktum att stöld/tillgripande av militära vapen numera är väldigt ovanligt och en reskabel insats av kriminella gör det hela lite lustigt, det är lättare och bekvämare att köpa ett svart vapen än att råna militärer, dessutom kan man spekulera i huruvida det är ett bra klipp att riskera så mycket för EN Ak5a, hade vi snackat om tio ak5or eller fler så hade det varit en annan sak.

 

Ett stycke Ak5 genererar inte så väldigt mycket pengar på svarta marknaden.

 

I övrigt så tycker jag att det hela är lite lustigt, lejonbacken är spärrad på nätterna och det tar några sekunder att ta sig uppför backen om man går och lite färre sekunder om man springer, men vi vet ju inte om dom smög upp till vakten när han tittade bort?

 

Han borde ha haft tid på sig att larma och han borde ha haft tid på sig att verka enligt våldstrappan OM vakten nu var uppmärksam på dom ända sedan dom korsat avspärrningarna.

 

1: Halt!!-visa vapen/Mekanismrörelse-Osäkra Vapen-Halt!!/sikta med vapen-Varningsskott-verkanseld.

2: Halt!!-varningskott-Verkanseld.

 

Soldaten kan göra på två sätt, ge ifrån sig vapnet utan tjaffs (ett vapen är mindre värt en en soldat med kniv i halsen)

eller agera enligt nödvärnsrätten.

 

Blev han chockad av situationen och handlingsförlamad?

Fick han ett vapen riktat mot sig?

Kände han gärningsmännen?

Om det var insider så är några knytnävsslag i ansiktet överkomligt.

 

Utredningen lär nog visa vad som hände, ex larmade han innan männen tillgrep vapnet så är det nog till hans fördel, gjorde han inte det så är det nog till en nackdel.

 

Min uppfattning säger mig att man kommer sätta span på soldaten. (men den idén är högst personlig och inget jag hört om)

Link to comment
Share on other sites

Problemet är i min värld de pinsamt små avspärrningar som posterna har.

Om man ska jämföra med Buck House* i London så har vakterna där inte bara har ett mäktigt staket utan också ca 10 meter innan Pelle Skurksson kan lägga de svettiga på hans järn. Oftast finns det även poliser från the Met och och Royal Protection Command på plats för att se till att civilister håller sig på plats (och inte drygar sig). Utan att ha stått högvakt själv kan jag anta efter att ha hört vänenrnas historier att man nattetid är både komig och avtrubbad pga flertalet fyllons drygerier. Att då se två tomtar ragla mot en (och utan att ha som rutin att ge dem 'halt' 10 meter från en själv) kan jag se hur denna situation lätt kan gå skurkens väg.

 

 

*Jag vet att Buckingham Palace och Stockholms slott är väldigt olika och att det troligtvis skulle vara omöjligt att dra upp ett riktigt gjutjärnsstaket framför härligheten. Dock kan man utöka 'spärrlinjen' vid varje kur och se till att soldaterna inte bara står två/två utan också tvingar folk att nyttja de nya linjerna. Att som soldater gör nu småprata med fyllon, turister och bli tagna på ballen av 'komiker' är i min värld att bjuda in till vapenstöld.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Lew* lejonbacken är avspärrad med tågvirke (rep) och man får inte beträda backen på kvällarna, gärningsmannen har då 10 talet metrar att ta sig uppför i uppförslut.

 

i övrigt så springer man 20 meter på ca 3 sekunder så spärrlinjen blir enorm.

 

Not: Buckingham palace har större hot mot sig och dessutom så bor ju familjen där, gämför ist med drottningholm, där finns om inte jag minns fel staket och bättre bevakning än Sthlm slott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...