Jump to content

Close Combat

Guest Val

Recommended Posts

Sökte lite och hittade ingen tråd dedikerad till denna mer eller mindre kultförklarade spelserie om andra världskriget, som tydligen är tillräckligt realistisk för att ha använts av Försvaret för att utbilda blivande officerare i stridsteknik inom ram för pluton eller kompani. Jag har hört att några av er spelar det, jag har spelat lite grann men bara mot datorn och det vore kul att möta någon riktig motspelare!

Jag har några av orginalserien, men det jag tycker är mer värt att fokusera på är remakearna där grafiken är något bättre så att man ser vad som händer, och har ett smidigare användargränssnitt. Jag spelar Close Combat: Last Stand Arnhem men är på väg att skaffa The Longest Day också. Pga problem med det inbyggda multiplayersystemet så har jag använt mig av programmet Gameranger för att spela mot en vän som jag övertalade till att testa, i övrigt har jag bara spelat mot datorn.

Någon mer som spelar?

Jag har ett luddigt minne av att när jag var en liten pojkspoling spelade ett demo till Close Combat III, det bestod av en bana och jag spelade tills fingrarna blödde. Har nog aldrig sett det sen dess, var väldigt länge sen, var kan man hitta information alternativt spelet eller någon av den nyare omgjorda versionerna. Är de nya lika bra som jag kommer att det gamla sketna demot var? :-P

Den nya serien remakes är i princip de gamla spelen fast med uppdaterad grafik och GUI, spelet är exakt lika bra/dåligt (beroende på preferens) som tidigare! De finns nog att köpa nånstans, alternativt så finns de nånstans med påfallande mycket enögda hattbärare med träben.

Även JAG spelade nämnda demo och vad jag vill minnas så krossade mina Tigers allt motstånd på vägen mot Kharkov. Grymt bra lir (på den tiden åtminstone).

De två remakes jag framförallt koncentrerar mig på heter Close Combat: Last Stand Arnhem samt Close Combat: The Longest Day. Den förra handlar om Operation Market Garden och tillhörande kringoperationer, och den senare handlar om Normandie.

Det är fortfarande grymt. Det är lite långsam pace om man är van vid högtempolir, men det finns en extrem taktisk aspekt som jag sällan sett i andra spel. Psykologiska faktorn är briljant - skickar du dina gubbar in i döden så kommer de skita i dig och börja plugga tyska. Om de däremot ligger i en bra eldställning på en kulle, i skydd, med sin plutonchef till höger och en smattrande ksp till vänster kommer de att slåss till siste man.

Spelade ett slag mot datorn igår. Skulle försvara ett antal ställningar mot ett framryckande tyskt kompani. Jag var i underläge numerärt, förberedde mina stridsställningar väl i ett hus samt på en trädbeväxt kulle. Som understöd hade jag två 2"-grk och en 3"-grk, samt en medeltung ksp. Fick retirera från husen då fienden anföll med en förstärkt pluton, men lyckades med min andra styrka att understödja medan två skyttegrupper omfattade och kunde lägga eld mot de framryckande tyskarna, så att jag kunde återta min tidigare ställning och det slutade med att jag på så vis lyckades stoppa fiendens framryckning helt och slog honom sedan i utnötning tills moralen hos hans soldater var så låg att de gav upp. Riktigt engagerande spelupplevelse.

Det finns grymt mycket moddar till samtliga spel i serien. Men close combat 4 och 3 är de spelen som har flest. Finns allt från starwars, warhammer, till Israels krig, krigsfall Sverige 1943, vietnam, första världskriget... allt finns

Många försvan dock när en av de större sidorna la ner och tog massa moddar med sig när dom stängde servern.

Men frågar man runt och kan lite googlefu så kan man hitta det mesta.. (är man snäll kan jag nog fippla lite med min gamla laptop, allt det där ska ju ändå över till den här datorn någon gång)

och där var länken ja:

close combat heaven

tänk på att det enklaste sättet är att skaffa en plugin manager först. då behöver du bara ladda ner en fil och sedan kartorna, sedan så kan du med ett musklick installer/avinstallera modsen.

Det finns också ett väldigt aktivt multiplayer community som använder sig av hiachi(?)

AIn är fantastiskt dum i samtliga spel.. Den funkar ok för att öva, men efter ett tag så blir det tråkigt när den inte klarar av att ta hänsyn till skydd, grupperar allt i "blobbar" eller utspritt över hela kartan och klarar inte av att anpassa sig till spelläget du kör.. Du kommer också märka att den grupperar likadant oavsett vilken mod eller vilken sida den är. Den är förutsägbar och det går inte att komma runt efter ett tag, vet du så vet du... så kör online.. :)

Jag har bara spelat ett par spel, så jag har inte märkt det än... men jag skriver här för att hitta människor att spela mot. Det du menar är nog Hamachi, det fungerade dåligt för mig och min kompis när vi provade. Men Gameranger fungerar kanon - det är ungefär samma koncept. Om någon av er vill spela så kan jag skriva ihop en liten guide till hur man använder det, så är det bara att lägga till varandra och spela när man har tid.

• 4 weeks later...

Namnen på de olika spelen i serien återfinns bl a på denna CC-webbsida: Close Combat Series

Av en händelse så fick jag ett julklappsryck och beställde "Close Combat Cross of Iron", (remake av Close Combat 3, The Russian Front), via webben. Kör det nu med "Finland mod" installerat. Kampanj från Vinterkriget ända till Ryssarnas anfall i juni -44...

Skulle kunna tänka mig lite multiplaying... Kanske dags att införskaffa "CC The longest day"...

Namnen på de olika spelen i serien återfinns bl a på denna CC-webbsida: Close Combat Series

Av en händelse så fick jag ett julklappsryck och beställde "Close Combat Cross of Iron", (remake av Close Combat 3, The Russian Front), via webben. Kör det nu med "Finland mod" installerat. Kampanj från Vinterkriget ända till Ryssarnas anfall i juni -44...

Skulle kunna tänka mig lite multiplaying... Kanske dags att införskaffa "CC The longest day"...

Kul att detta spel lever fortfarande!

Jag kommer ihåg att jag provade ett demo till första spelet någon gång i mitten av nittiotalet och fastnade ganska omgående för Close Combat II A Bridge Too Far, kanske främst för att man besökt och vandrat i omgivningarna (Nijmegen) mer än lovligt många gånger. Därefter spelade jag igenom de efterföljande delarna där var och en har sin charm. I början på 2000-talet använde en kompis spelet som simulator på Amf1 för att utbilda och träna grupp- och plutonchefer och jag hjälpte honom att modda "spelet" lite grann. Detta med stor framgång då spelet kanske närmare är en simulering än ett traditionellt spel.

Under 2005 ingick jag i CSO:s (frivilliga) grupp som speltestare och testade bl.à. nämnda remake av CC III Cross of iron (och fick ett spel som tack för hjälpen), Close Combat Marines och Close Combat RAF [Royal Air Force] vilka används inom respektive organisationer som utbildningshjälpmedel (och sålunda inte finns att köpa kommersiellt).

Det som är kul är att det är ganska enkelt att modda spelen, kopiera kartor m.m. samt att det finns ett ganska bra forum som tar upp de vanligaste frågorna. Spelen har även utvecklats och viktiga funktioner har ftillkommit, t.ex. att kunna lasta trupp i fordon. (Tidigare kunde det lösas genom att låta skyttet vara fordonsbesättnjng som kunde användas som skytte när fordonet blivit utslaget, vilket krävde att just fordonet blev utslaget...)

När andan faller på brukar jag spela igenom några kampanjer och har funderat på att köpa de senaste spelen. Förutom testen och utbildningarna på Amf1 har jag dock aldrig kört multiplayer eller "Head to Head" med någon annan fysisk person.

Jag skriver ihop en snabb guide:

1. Skaffa spelet/spelen du vill spela med andra.

2. Gå till http://www.gameranger.com/ och ladda ner deras klient och skapa ett användarkonto.

3. Skriv här vad du heter och vad du har för nummer (man kanske kan göra "grupper", då kan jag göra en soldf-grupp).

Så enkelt är det! Sen är det bara att starta spelet genom Gameranger, så kan du och någon annan spela uppkopplade mot varandra genom gameranger som jag upplever fungerar bättre än den inbyggda multiplayerfunktionen.

Jag har the longest day och last stand arnhem, men jag kan skaffa även de andra om någon vill spela mot mig någon gång. Länka gärna kul moddar här också!

Spelen kan införskaffas genom Matrix games. Matrixgames/products. Sök under WWII eller Strategic så återfinns titlarna. Jag har köpt två spel genom dem. Spelen damp ner i brevlådan inom ett par dagar.

Matix games har även en webbsida där man kan ladda ner updates, div mods, kartor etc...

Close Combat - Matrix games

• 3 weeks later...

Var flitig CC-spelare på 90-talet. Hade väl i princip alla från ettan till fyran. Dessvärre så störde jag mig alltid på de klantiga fordonsförarna. De verkade tycka att det mest taktiska uppträdandet alltid inkluderade att backa fram och tillbaka strax framför fiendens 88mm kanoner, även om start och mål inte nödvändigtvis innebar att man behövde köra framför nyss nämnda 88a.

Men nu blev man ju lite sugen igen.. nån som vet om detta spelet är nåt att ha: http://matrixgames.com/products/350/details/Close.Combat.-.Modern.Tactics

/E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...