Jump to content

Lägg upp era alster här?

JonasN

Recommended Posts

Har vi möjligtvis några entusiastiska hobbyfotografer här på forumet?

Vore trevligt att diskutera lite tekniker och få lite kritik på sina bilder smile.gif

Börjar lite smått med två bilder tagna denna sommaren:

1/350s | f/2.8 | ISO125

4861174162_86e724bf60.jpg

1/125 | f/5.6 | ISO250

4860559829_60b6595375_z.jpg

Båda två tagna med det underbara objektivet Tamron 90/2.8 tillsammans med min livspartner Sony A700 saint.gif

Efter att ha studerat bilderna 10sek styck så tycker jag följande:

Kanske lite mycket oskärpa. Jag hade gjort en annan beskärning så man får lite liv i bilden. Nu försvinner blomman i det gröna murret. Bilden säger mig ingenting.

Bilden ser ut att ha hyfsade färger. Kanske lite för dålig kontrast/tryck i bilden. Med reservation för att jag just nu sitter på en okalibrerad piss-skärm. Även här lite mycket oskärpa, ser ut att vara pålagt i efterhand. Själva flugan kanske går att få lite skarpare. Men eftersom jag antar du komprimerat den i jpg, och inte lagt på någon 'webbskärpa'. Så ger jag den 3.6/5 slutare.

Har inga alster på den här datorn. Kommer jag ihåg så kan jag lägga upp något här.

• Super Administrators

Ett sådant trevlig ämne. Jag saknar mer av detta. :wub: Ett av mina och Erik_G:s favoritämnen.

Innan jag ger ämnet mer beröm tänker jag först informera om två andra:

En tidigare fototråd - http://forum.soldf.com/index.php?/topic/21280-foto-visa-upp-dina-verk-bildtung-traad-max-750px (mycket trevlig tråd måste jag säga)

Samt en fototeknisk tråd - http://forum.soldf.com/index.php?/topic/27823-foto-teknik-utrustning-optik

Kanske trådskaparen vill fortsätta i den gamla tråden? eller känner att det är dags för en ny? (öppen fråga)

Efter att ha studerat bilderna 10sek styck så tycker jag följande:

Kanske lite mycket oskärpa. Jag hade gjort en annan beskärning så man får lite liv i bilden. Nu försvinner blomman i det gröna murret. Bilden säger mig ingenting.

Bilden ser ut att ha hyfsade färger. Kanske lite för dålig kontrast/tryck i bilden. Med reservation för att jag just nu sitter på en okalibrerad piss-skärm. Även här lite mycket oskärpa, ser ut att vara pålagt i efterhand. Själva flugan kanske går att få lite skarpare. Men eftersom jag antar du komprimerat den i jpg, och inte lagt på någon 'webbskärpa'. Så ger jag den 3.6/5 slutare.

Har inga alster på den här datorn. Kommer jag ihåg så kan jag lägga upp något här.

Tack för kritiken! smile.gif

Angående (o)skärpan på bild #1 så är det egentligen själva tanken med bilden då jag deltog med denna och ett par andra i en lokal fototävling, mitt album hette då "Soft" och alla bilder var i denna stilen!

Jag är ett bokeh-freak (bakgrundsoskärpa) så bakgrunden spelar en stor roll i de flesta bilder jag tar!

Ingen oskärpa eller skärpa pålagd, den enda behandling jag gör numera med mina bilder är eventuell beskärning! Skärpedjupet är inte stort vid 1:1, troligtvis så skulle f/11 kaaanske räcka för hela flugan! smile.gif

Ett sådant trevlig ämne. Jag saknar mer av detta. :wub: Ett av mina och Erik_G:s favoritämnen.

Innan jag ger ämnet mer beröm tänker jag först informera om två andra:

En tidigare fototråd - http://forum.soldf.c...traad-max-750px (mycket trevlig tråd måste jag säga)

Samt en fototeknisk tråd - http://forum.soldf.c...trustning-optik

Kanske trådskaparen vill fortsätta i den gamla tråden? eller känner att det är dags för en ny? (öppen fråga)

Ojsan, hade visst missat att en sådan tråd fanns, jag fortsätter gärna i den äldre tråden! smile.gif

1/60 | f/5.6 | Iso 400

_MG_0566.jpg

Gulligt motiv och ett härligt fångat ögonblick! Tyvärr är några partier lite för utfrätta för min smak, tagen med en kompaktkamera? (Tänker på skärpedjupet)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...