thundz Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Dokumentär filmad 2007 i Korengal valley i Afghanistan, som ska vara det farligaste stället i hela Afghanistan. http://restrepothemovie.com/ Troligtvis den bästa dokumentären jag sett om Afghanistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 En väldigt stark film som inte hymlar det minsta om hur jä**a skitigt och mörkt krig är. Rekommenderas starkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikey Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Riktigt bra dokumentär, rekommenderas.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Finns filmen att köpa i Sverige? I så fall var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikey Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Gick på National Geographics idag... Kom tyvärr in sent annars hade jag spelat in den. Kommer säkert igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Riktigt bra dokumentär. Krig är enbart tragiskt... En sak förstår jag dock inte. Varför valde man att lämna Korangal Valley efter alla resurser spenderade där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mortax Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Gick på National Geographics idag... Kom tyvärr in sent annars hade jag spelat in den. Kommer säkert igen... Jag såg den också när den gick på NatGeo. Riktigt bra! Alla som är intresserade av dokumentärer om soldater, krig eller konflikter rekommenderas denna stark till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Riktigt bra dokumentär. Krig är enbart tragiskt... En sak förstår jag dock inte. Varför valde man att lämna Korangal Valley efter alla resurser spenderade där? En vild gissning är väl att man trots framsteg inte nådde den framgång man önskat och att det kostade mer än det smakade att bita sig kvar där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 Kollar nu. Verkligen bra, fängslande och trovärdig. Men jag undrar varför alla byäldstar har så färgglada skägg? Vad beror det på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 Henna, de äldre använder henna som skäggfärgningsmedel. Varför minns jag inte nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 Bra dokumentär. (Finns på Internets bakgård) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 Kollar nu. Verkligen bra, fängslande och trovärdig. Men jag undrar varför alla byäldstar har så färgglada skägg? Vad beror det på? Det sägs att profeten Muhammed färgade sitt hår rött. Sedan dess har det ansetts att rött är den föredragna färgen vid färgning av hår och skägg bland muslimer. Att färga hår svart skulle tydligen vara förbjudet. Två länkar som berör ämnet: Länk Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Riktigt bra dokumentär. Krig är enbart tragiskt... En sak förstår jag dock inte. Varför valde man att lämna Korangal Valley efter alla resurser spenderade där? En vild gissning är väl att man trots framsteg inte nådde den framgång man önskat och att det kostade mer än det smakade att bita sig kvar där... Ja det stämmer. Mer kan läsas om detta här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted January 15, 2011 Report Share Posted January 15, 2011 Finns filmen att köpa i Sverige? I så fall var? ¨Finns bla på Discshop.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 15, 2011 Report Share Posted January 15, 2011 På ebay finns en del Restrepo att köpa, kostar inte så farligt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 3, 2011 Report Share Posted February 3, 2011 Har nu sett både filmen Restrepo och läst boken War som skrevs av Sebastian Junger. Sebastian Junger, författare, journalist, producent och fotojournalisten Tim Hetherington jobbade som ett team under inspelningen. Tycker boken var klart bättre än filmen. Filmen får godkänt men inte mer. Filmen Armadillo gillade jag mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 21, 2011 Report Share Posted April 21, 2011 Tim Hetherington, fotograf och dokumentärfilmare som var medproducent och co-director för Restrepo med Sebastian Junger dog i vid en raketdriven granatattack mot Misrata, Libyen. Amerikanska fotografen Chris Hondros, 41, dödades också, och två andra skadades, en av dom brittiska fotografen Guy Martin. Tim Hetheringtons sista Twittermeddelande var: In besieged Libyan city of Misrata. Indiscriminate shelling by Qaddafi forces. No sign of NATO. RIP BBC News Restrepo hemsida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 1, 2015 Report Share Posted February 1, 2015 Dokumentären om Tim Hetherington som dog 20 April 2011 (se ovan) visas på UR Play i TV-programmet Världen http://urplay.se/Produkter/186349-Varlden-Tim-Hetherington-livsfarligt-fotoTillgängligt t.o.m. måndag 27 juli. 2015 Går även i Kunskapskanalen 2 Februari 14.40. Rekommenderas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted February 14, 2015 Report Share Posted February 14, 2015 Finns två "uppföljare" till Restrepo. Korengal och The last patrol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 8, 2015 Report Share Posted March 8, 2015 Krigsveteraner på hemväg på UR Play De vandrar till fots i USA och sover under bar himmel. Filmaren Sebastian Junger följer krigsveteraner som berättar om sina erfarenheter. De har svårt att förhålla till ett vardagsliv utan adrenalinkickar och ständig livsfara. Samtidigt som de saknar vissa delar av det livet i krig så vill de aldrig vara med om det igen. Längd: 1:27:34 Sändes: söndag 8 mars. 2015 Tillgängligt t.o.m. torsdag 3 sep. 2015 Även på Kunskapskanalen 9/3 http://urplay.se/Produkter/187625-Varlden-Krigsveteraner-pa-hemvag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts