Jump to content

Amerikanska dokumentären "Restrepo"

thundz

Recommended Posts

Gick på National Geographics idag... Kom tyvärr in sent annars hade jag spelat in den. Kommer säkert igen...

Jag såg den också när den gick på NatGeo.

Riktigt bra! Alla som är intresserade av dokumentärer om soldater, krig eller konflikter rekommenderas denna stark till!

Riktigt bra dokumentär. Krig är enbart tragiskt...

En sak förstår jag dock inte. Varför valde man att lämna Korangal Valley efter alla resurser spenderade där?

En vild gissning är väl att man trots framsteg inte nådde den framgång man önskat och att det kostade mer än det smakade att bita sig kvar där...

Kollar nu. Verkligen bra, fängslande och trovärdig.

Men jag undrar varför alla byäldstar har så färgglada skägg? Vad beror det på?

Det sägs att profeten Muhammed färgade sitt hår rött. Sedan dess har det ansetts att rött är den föredragna

färgen vid färgning av hår och skägg bland muslimer. Att färga hår svart skulle tydligen vara förbjudet.

Två länkar som berör ämnet:

Länk

Länk

• 3 weeks later...

Riktigt bra dokumentär. Krig är enbart tragiskt...

En sak förstår jag dock inte. Varför valde man att lämna Korangal Valley efter alla resurser spenderade där?

En vild gissning är väl att man trots framsteg inte nådde den framgång man önskat och att det kostade mer än det smakade att bita sig kvar där...

Ja det stämmer. Mer kan läsas om detta här:

• 3 weeks later...

Har nu sett både filmen Restrepo och läst boken War som skrevs av Sebastian Junger. Sebastian Junger, författare, journalist, producent

och fotojournalisten Tim Hetherington jobbade som ett team under inspelningen.

Tycker boken var klart bättre än filmen. Filmen får godkänt men inte mer. Filmen Armadillo gillade jag mer.

• 2 months later...

Tim Hetherington, fotograf och dokumentärfilmare som var medproducent och co-director för Restrepo med Sebastian Junger dog i vid en raketdriven granatattack mot Misrata, Libyen.

Amerikanska fotografen Chris Hondros, 41, dödades också, och två andra skadades, en av dom brittiska fotografen Guy Martin.

Tim Hetheringtons sista Twittermeddelande var: In besieged Libyan city of Misrata. Indiscriminate shelling by Qaddafi forces. No sign of NATO.

RIP

BBC News

Restrepo hemsida

• 3 years later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Krigsveteraner på hemväg på UR Play

De vandrar till fots i USA och sover under bar himmel. Filmaren Sebastian Junger följer krigsveteraner som berättar om sina erfarenheter.
De har svårt att förhålla till ett vardagsliv utan adrenalinkickar och ständig livsfara. Samtidigt som de saknar vissa delar av det livet i krig
så vill de aldrig vara med om det igen.
Längd: 1:27:34 Sändes: söndag 8 mars. 2015 Tillgängligt t.o.m. torsdag 3 sep. 2015 Även på Kunskapskanalen 9/3