väte Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Jag rycker in den 31 januari och har funderat en hel del över mig trosuppfattning och försvarsmakten. Det är absolut inte så att min religion förbjuder vapen eller tjänstgöring, utan det är din plikt att försvara dig själv med dödligt våld om så behövs. Jag kommer också behöva göra vissa undantag gällande kost och vilodagar. Det som jag har funderat på är snarare hur jag kommer att ses av resten av soldaterna och befälen. Hur kommer dom att reagera på att jag inte äter tex. bacon eller att jag faktiskt ber varje dag? Det är väl egentligen omöjligt att förutse då det hela beror på vilka som ingår i ens grupp och på vilka befäl man har. Men jag tänkte ändå fråga. Är det någon som har personliga erfarenheter? Dvs. är du själv religiös, och hur funkade det? Eller tjänstgjorde du med någon som var det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master H Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Tjänstgör just nu med en kille som inte äter fläskkött. Har aldrig varit några desto större diskussioner angående det. När vi får ISO-käk och liknande som innehåller griskött får han alltid en egen förpackad måltid, så han får alltid sin mat först i princip. Ingen reagerar över det. Inga konstigheter alltså med kosten. Däremot med vilodagar o dylikt - det är alltid ett känsligt ämne. Som bekant är latmaskar INTE omtyckta. Har man däremot en anledning till att inte anstränga sig, ja då blir det en annan sak. Personligen har jag svårt att tro att någon, vare sig befäl eller soldat, skulle opponera sig desto mera ifall man är tvungen till det enligt sin religion. Försvarsmakten håller stenhårt på värdegrunden, och det skulle inte direkt gagna dem ifall de tvingade soldater att gå emot sin religion. Kort sagt tror jag inte att du kommer stöta på några problem. Skulle någon mot förmodan öppet opponera sig mot det på ett icke sakligt sätt så kan du räkna med att de får sig en ordentlig avhyvling. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Som icke-troende tycker jag alltid i alla lägen att alla får tro vad de vill sålänge inte andra påverkas av det. I det här fallet är väl käket ett ganska litet problem och går garanterat att ordna utan att någon annan påverkas det minsta. Däremot skulle jag inte uppskatta om någon vid flertalet tillfällen inte kan vara med på övningar och annat pga vilodagar enligt dennes religion, utan att betyg och omdömen påverkas negativt av det. Men det är bara min personliga åsikt i ämnet, jag vet inte vad FM tycker men jag har svårt att se att det blir ett problem med tanke på deras tydliga ställningstaganden för en god värdegrund inkluderande olika religiösa övertygelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Däremot med vilodagar o dylikt - det är alltid ett känsligt ämne. Som bekant är latmaskar INTE omtyckta. Däremot skulle jag inte uppskatta om någon vid flertalet tillfällen inte kan vara med på övningar och annat pga vilodagar enligt dennes religion, utan att betyg och omdömen påverkas negativt av det. Då är mina herrar välkomna att tjänstgöra samtliga påskhelger, jular samt inte minst midsommar som säkerligen också kan spåras till någon religion. GMY Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 (edited) Fast där tycker jag att det är skillnad då det gäller i princip hela det svenska samhället och samtliga högtider som du nämnde kan anses nära nog fullständigt sekulariserade för de flesta. Även personer med en annan trosuppfattning än den kristna får ju ledigt över jul, påsk och midsommar enligt samma regler som vi andra (icke-troende samt kristna), utan att det egentligen har en religiös grund, utan snarare att det är vettigt att sprida ut ett antal ledigheter över året, och av tradition är dessa högtider bra tider att ha dessa. Det är en väl inarbetat del av västerländsk tradition, och även icke-troende firar dessa högtider i stor utsträckning. Men det är klart att du har rätt i sak. Edited December 17, 2010 by Tanner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Då är mina herrar välkomna att tjänstgöra samtliga påskhelger, jular samt inte minst midsommar som säkerligen också kan spåras till någon religion. GMY Rokare Vad är det för konstigt med det då? När jag lumpade så hade jag och några polare den tveksamma förmånen att ha vakt och beredskap både Jul och Påsk, det var ingen som såg något konstigt med det, vi råkade bara ha otur när listorna gjordes upp. Men å andra sidan så ägde det rum på den tiden när folk inte blev kränkta stup i ett utan alla förväntades att göra sitt för nationen oaktat vad man trodde och tyckte. Det fungerade bra då och jag begriper inte varför det inte skulle fungera idag. @ väte, tala med din imam el motsv. jag tror att han kan komma med bra vägledning om hur du skall kunna hantera situationen på bästa sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Om det är islam det handlar om finns det väl rätt tydligt beskrivet att man har tillåtelse att bl.a. äta under ramadan samt äta fläskkött i de lägen där det krävs för att man ska kunna utföra sitt arbete utan stora risker, kanske även finns något liknande avsteg från vilodagar osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikey Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Hör mig är det ingen skillnad att vara soldat eller jobba i butik. Har man accepterat anställningsvillkoren och butiken öppet på vilodagen får man följa det schema som finns. Finns det möjlighet att anpassa schemat för att ge vissa medarbetare/soldater möjlighet att utöva sin religion är det kanon. Vad gäller kost är det inget konstigt med att vissa inte äter fläsk eller andra inte äter kött alls. Specialkost är numera vedertagen. Se bara till att få tillräckligt med energi för att klara av verksamheten, här kan det i vissa fall bli problem. Men diskutera det med befälet så tror jag säkert att det går att förlägga tjänst/utbildning som inte är så fysiskt krävande under den perioden. Skulle det å andra sidan krävas insats måste man vara beredd på att göra avsteg från vissa religiösa regler för att lösa uppgiften annars borde man kanske söka ett annat arbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Själv fick jag permis och hemtransport för att i mitt religiösa hus fira den stora högtiden i min icke-kristna religion. Inga problem. Alls. Och så anser jag (och för den delen FM) att det ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 (edited) Först och främst så har jag personligen inget emot någon som utövar religion, vilken det än må vara. DÄREMOT, så hade jag inte själv, som grupp, pluton eller annat befäl eller ens som medsolat velat se någon som stannar mitt i en övning för att be. Det är inte praktiskt genomförbart. Speciellt inte i verkliga scenarion. Samma grej med griskött, säg att du är på mission och du kommer bort från gruppen med en annan soldat. Allt ni hittar att äta är en gris. Låter du då bli att äta den och då med andra ord blir svag vilket riskerar både ditt och din kamrats liv? Känns inte heller hållbart. Samma med vilodagar, du kan ju inte ha vilodagar när det passar dig. Är det övning så är det. Samma som jag som jobbar på elgiganten, jag kan ju inte säga på juldagen "nej men jag ska vila för det är jul" t.ex när det är vår största dag på året, eller hur? Samma gäller ju dig och än värre i verkliga stridssituationer. Nu låter jag säkert jäkligt taskig men det är inte meningen. Hårddrar det hela en del bara för att föra fram en poäng som säkert samtliga här inne förstår. Lite överdrivet i vissa fall men det är sådant som kan hände. För mig är det så att man som soldater i en grupp och arbetar som en grupp. Alla ska kunna dra samma lass osv. Sen som någon skriver ovan så har de flesta religioner undantag. Men finns oftast många olika tolkningar av de olika böckerna. Orginalen brukar vara rätt så förlåtande. Men de omskrivna är inte det. Så man ska kanske tänka på vilken man läser med, men det är ju upp till personen som läser den. En annan fråga som kan bli intresant i och med detta är ju kvinnosynen. De flesta religioner har ju trots allt en rätt så sund kvinnosyn, även Islam även om många vill hävda motsatsen. Man hört ju en del från olika håll men som jag förstått det så är "vanlig" islam så att kvinnan t.ex bestämmer hemma och mannen utanför hemmet. Alltså mannen får inte göra som han vill. Däremot finns det ju många omskrivningar av regler och då blir det som det blir. (kan mycket väl vara ute och cykla här men bara så som jag upplevt det och hört från folk med erfarenhet). Men kvinnosynen då , det gäller ju att man oavsett religion och variant av religion delar försvarets syn på kvinnor t.ex. Se dem som jämlikar, kunna duscha med dem, sova "med" dem osv. Om man nu ska hårddra det igen. Bara lite att tänka på. Edit: Vill betona än en gång att jag anser att individen har rätt att tänka och tycka som den vill. Ser inte ner på någon oavsett ras och religion. Däremot anser jag att om man har ett jobb som man själv accepterat så rättar man sig i första hand efter det och i andra hand efter egna önskemål och åsikter. Edited December 17, 2010 by Dini Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Dini: Du har i ditt kolektivavtal förhandlat bort din rätt till ledighet på röda dagar i utbyte mot OB. Vidare är extrema situationer som soldaten kan hamna i irrelevanta då ingen kan svara på något liknande. Skulle du kunna döda någon? Kan du svara på det innan du de facto hamnat i situationen? Ytterligare vidare så har soldater av alla religioner i alla tider kämpat väl och länge under otroligt kärva situationer. Jag har upplevt fastande soldater som under övning kämpat minst lika bra som deras ickefastande bröder och systrar. Till sist är det upp till soldaten själv, i detta fall väte, att själv bestämma vilka regler som går att applicera på varje given situation. Frireligiösa kristna svenska soldater har t.ex länge kunnat strida och öva på söndagar trots religiösa förbud mot detta. Frågor på detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 @Väte: jag tror inte befälen kommer vara till något större problem, så vida inte vilodagar råkar hamna på riktigt dåliga dagar väldigt ofta, då de kanske kan bli lite putt för att du går miste om någon övning eller så, men jag skulle i alla fall vara beredd på att inte kunna be vid exakt rätt tillfälle varje gång, utan om det går, vara lite flexibel i när det är bönedags, så blir det nog lättare att få det accepterat, samtidigt som du kan få be så mycket du känner att du behöver i fred. Men problemet kan nog komma från rekryterna snarare än befälen. Från vad jag har hört så kan toleransen mot "avvikande" element te sig olika vid olika förband och utbildningsår, men när jag gjorde lumpen så yttrade vissa människor en hel del åsikter som jag själv skulle klassa som ej värdegrundsriktiga (rent ut sagt misogyna, homofoba och smått rasistiska). Men de var ett litet fåtal, även om jargongen annars också kunde vara lite grabbig ibland. Men jag har vänner som inte hade alls har samma erfarenheter från sin värnpliktstid, så det skiljer sig som sagt från plats till plats. Men jag skulle inte oroa mig för mycket. Visa att du platsar och tar ditt ansvar så kommer du få allas respekt, och får ha din religion i fred. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
väte Posted December 18, 2010 Author Report Share Posted December 18, 2010 (edited) Hm. Multiquote funktionen retas med mig. Jag borde kanske ha sagt det i första inlägget, jag är jude. Men det var kul att se att alla bara antog att jag är muslim . Vad gäller vilodagen, sabbaten. Så har jag kollat idag med min rabbin. Soldater och sjömän (alla som jobbar inom försvaret faktiskt) är under aktiv tjänstgöring (missioner, övningar etc.) befriade från samtliga bestämmelser för sabbaten. Men det finns andra dag t.ex Yom Kippor (försoningsdagen), då man ska både fasta och vila. Fast jag får för mig att ledigheten på just Yom Kippor är lagstadgad... Bönerna är visserligen tidbundna, men det är inte så att man måste be prick klockan 13. Utan det är så att man har ett par timmar på sig, sh'ma (morgonbönen) kanske börjar klockan 06:03 och du har fram tills klockan 11:24 på dig att be. Detta styrs av solen, så tiderna förskjuts hela tiden. Gällande mat, om jag och min kamrat kommer bort från gruppen och det enda vi hittar att äta är en gris så måste även jag äta den då liv och hälsa går före allt annat. Om det enda som finns att äta inte är kosher, så är det kosher när mitt liv står på spel. Att FM håller hårt på sin värdegrund kan jag tänka mig, och både psykologen och YV såg det bara som något positivt att jag kommer från en annan etnisk bakgrund. Men jag ville ändå kolla hur landet ligger där ute i verkligheten. Tack för alla svar. Nu känner jag mig lugnare. Edited December 18, 2010 by väte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikey Posted December 18, 2010 Report Share Posted December 18, 2010 @väte Jag tror du kan vara lugn. Soldaten idag mycket mer upplyst och tolerant mot kamrater med avvikande kön, religion m.m. än tidigare. På den tiden när jag gjorde min GU var de lite annorlunda och kunde bitvis t.o.m. kallas pennalism. Personligen spelar det mig ingen roll vem du är, så länge du är en god soldat och kamrat som respekterar FM's värdegrund. Då delar jag gärna värn med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Samma grej med griskött, säg att du är på mission och du kommer bort från gruppen med en annan soldat. Allt ni hittar att äta är en gris. Låter du då bli att äta den och då med andra ord blir svag vilket riskerar både ditt och din kamrats liv? Känns inte heller hållbart. Skulle du äta människokött i samma situation, eller är dina religiösa/kulturella värderingar mot det starkare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
väte Posted December 19, 2010 Author Report Share Posted December 19, 2010 @väte Jag tror du kan vara lugn. Soldaten idag mycket mer upplyst och tolerant mot kamrater med avvikande kön, religion m.m. än tidigare. På den tiden när jag gjorde min GU var de lite annorlunda och kunde bitvis t.o.m. kallas pennalism. Personligen spelar det mig ingen roll vem du är, så länge du är en god soldat och kamrat som respekterar FM's värdegrund. Då delar jag gärna värn med dig. Ja, jag har fått intrycket av att FM aktivt arbetar för att alla ska känna sig hemma och välkomna, det sista dom behöver just nu är väl skriverier om diskriminering i aftonpressen. När och vart gjorde du din GU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Samma grej med griskött, säg att du är på mission och du kommer bort från gruppen med en annan soldat. Allt ni hittar att äta är en gris. Låter du då bli att äta den och då med andra ord blir svag vilket riskerar både ditt och din kamrats liv? Känns inte heller hållbart. Skulle du äta människokött i samma situation, eller är dina religiösa/kulturella värderingar mot det starkare? Då riskerar jag väl också min kamrats liv + mitt eget välbefinnande med psyke mm på ett annat sätt. Det är ju inget som människor generellt äter, det är ju ändå griskött. Med generellt menar jag då stora massor. Vad gäller lediga dagar på röda dagar som någon nämnde innan så vet jag att jag kan få jobba och det skiter jag i, det gör jag gärna. Det jag menade var ju rätt så uppenbart att det är ju det alla andra får acceptera med. Oavsett religion. Konstigt om t.ex jag som är kristen inte skulle få ledigt på jul men någon som är jude får ledigt på yom kippur (stavning?) eller hur? Alltså om ledigheten utfaller endast på grund av det religiösa. Då är det ju diskriminering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 @Dini: Ta om det där sista och förklara vad det har för bäring på ämnet ifråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 *Snip* Då riskerar jag väl också min kamrats liv + mitt eget välbefinnande med psyke mm på ett annat sätt. Det är ju inget som människor generellt äter, det är ju ändå griskött. Med generellt menar jag då stora massor. *snip* Vet du hur lite gris det serveras i insatsområdena? Gris som föda är inte så vanligt i de områden FM jobbar, så några "massor" är det inte tal om. Tagga ner några hekto. Jag har tjänstgjort med folk med andra religioner i ett antal insatser och det har endast varit problem en enda gång och då på grund av ohederlighet. @väte Det är inga problem så länge som du gör det du ska och inte försöker ful-utnyttja de möjligheter som du eventuellt kan få genom religionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Jag har inte haft några problem med att vara troende under min tjänst innom FM. Jag har tagit min tid till bön när läget så tillåtigt, kan man inta utnyttga vilodagen när den är så tar man vilodag när det är möjligt. Att få rätt mat är oftast inga problem, som många skrivit, kanske att få mat kan vara värre ;) med det drabbar alla lika. Vid eldpost har man bra tillfälle att läsa ur den Heliga skrift. Var öppen, men inte påstridig. Jag har ofta fått bra samtal om religion i stort, kristendom i synnerhet och min tro granskad. Bara positivt. Naturligtvis frågor om mänskligheten i stort. Jag tror att du kommer att klara dig bra. Gott bless Sven-Inge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 (edited) @Dini: Ta om det där sista och förklara vad det har för bäring på ämnet ifråga. Det har väl inte så mycket med ämnet att göra. Men då du eller någon annan skrev att man förhandlat bort sin rätt att vara ledig röda dagar så skrev jag att då sveriges röda dagar oftast infaller på kristna högtider och man då ej får ledigt så bör ju ingen annan heller få ledigt på respektive högtider, jude, muslim, hindu etc, kvittar ju. Det är ju bara det att gör man undantag där borde samma gälla för kristna. Annars blir det ju diskriminering. Hur det kom in i ämnet, ja det är väl rätt uppenbart? Någon nämnde röda dagar och jag sa vad jag tyckte och tänkte. Det är ju OT på sätt och vis om man ser till första inlägget, men inte på hur diskussionen gått vidare så att säga. *Snip* Då riskerar jag väl också min kamrats liv + mitt eget välbefinnande med psyke mm på ett annat sätt. Det är ju inget som människor generellt äter, det är ju ändå griskött. Med generellt menar jag då stora massor. *snip* Vet du hur lite gris det serveras i insatsområdena? Gris som föda är inte så vanligt i de områden FM jobbar, så några "massor" är det inte tal om. Tagga ner några hekto. Jag har tjänstgjort med folk med andra religioner i ett antal insatser och det har endast varit problem en enda gång och då på grund av ohederlighet. Nej men det saknar egentligen betydelse :P Det jag syftade på var att chansen finns att man hamnar i situationen, vad gör man då? Vill inte vara överdrivet negativ, inte min mening. Bryr mig inte om vad för religion folk har osv. Jag vill bara föra en diskussion kring det då 1: vissa saker som sagts verkar konstiga, med ledighet osv. 2: Man ska tänka till INNAN så man verkligen är beredd på vad som kommer/kan ske, så man inte står där sen. Sen har ju Väte redan sagt att han får äta t.ex gris om situationen kräver. Så då har jag ju fått svar på det och är mycket nöjd med svaret. Inget att fortsätta diskutera. Edited December 20, 2010 by Dini Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Det har väl inte så mycket med ämnet att göra. Men då du eller någon annan skrev att man förhandlat bort sin rätt att vara ledig röda dagar så skrev jag att då sveriges röda dagar oftast infaller på kristna högtider och man då ej får ledigt så bör ju ingen annan heller få ledigt på respektive högtider, jude, muslim, hindu etc, kvittar ju. Det är ju bara det att gör man undantag där borde samma gälla för kristna. Annars blir det ju diskriminering. Hur det kom in i ämnet, ja det är väl rätt uppenbart? Någon nämnde röda dagar och jag sa vad jag tyckte och tänkte. Det är ju OT på sätt och vis om man ser till första inlägget, men inte på hur diskussionen gått vidare så att säga. Vadå inte får ledigt? Om ditt kompani (när du väl rycker in) råkar ha otur att få tjänstgöra på jul/påsk/annan kristen högtid av vikt och du nu råkar vara kristen och vill fira denna stora högtid med din församling, så är det ju bara att ansöka om ledighet i god tid som alla andra religiösa gör. Om du går och söker ledighet för 15:e söndagen efter trefaldighet så kan du ju räkna med att få förklara dig själv väääldigt noggrant, och där har ju folk som tillhör mer okända religioner en fördel eftersom de skulle kunna ljuga och utnyttja befälen, som inte har något sätt att kolla om "Khordad Sal" är en äkta religiös högtid eller inte, lika lite som de kollar upp om din faster faktiskt har dött när du påstår att du ska på begravning. Ljuger man för att komma undan jobbiga övningar så brukar det märkas tids nog, och då blir man impopulär, oavsett religion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 @Dini: Du har ledigt på röda dagar. Sedan kan du genom ditt avtal med din arbetsgivare ha VALT att jobba dessa dagar i utbyte mot mer pengar. Vill du inte jobba dessa dagar är det bara för dig och din arbetsgivare att komma överens om detta, kan ni inte komma överens så kan du bedömt inte jobba där. I mitt avtal står ingenting om att jobba röda dagar (min arbetstid är måndag-fredag 0800-1630 med möjlighet till frivillig övertid i den mån detta krävs). Detta är inte diskriminering på något sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Det jag syftade på var att jag uppfattade det som att 903Lew menade att man redan har förhandlat bort sina röda dagar. Och när då någon annan sa att man som jude kunde få ledigt på vissa högtider osv och man då förhandlat bort de kristna högtiderna sedan innan så verkade det orättvist ;) Men Lew förklara mer nu så nu är jag med ;) Min poäng var att samma regler ska gälla för alla, oavsett religion. Om man säger att man kan göra undantag i kost så ska man göra det för alla som så önskar. Samma med ledighet. Osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Yes millimeterrättvisa für alle! Gissar att du gått på svenskt dagis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Det jag syftade på var att jag uppfattade det som att 903Lew menade att man redan har förhandlat bort sina röda dagar. Och när då någon annan sa att man som jude kunde få ledigt på vissa högtider osv och man då förhandlat bort de kristna högtiderna sedan innan så verkade det orättvist ;) Men Lew förklara mer nu så nu är jag med ;) Min poäng var att samma regler ska gälla för alla, oavsett religion. Om man säger att man kan göra undantag i kost så ska man göra det för alla som så önskar. Samma med ledighet. Osv. Alla som kan motivera undantag i kost (laktosintolerans, halal, kosher, glutenallergi) får detta. Vad är din frågeställning (och vad är din poäng)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Det jag syftade på var att jag uppfattade det som att 903Lew menade att man redan har förhandlat bort sina röda dagar. Och när då någon annan sa att man som jude kunde få ledigt på vissa högtider osv och man då förhandlat bort de kristna högtiderna sedan innan så verkade det orättvist ;) Men Lew förklara mer nu så nu är jag med ;) Min poäng var att samma regler ska gälla för alla, oavsett religion. Om man säger att man kan göra undantag i kost så ska man göra det för alla som så önskar. Samma med ledighet. Osv. Alla som kan motivera undantag i kost (laktosintolerans, halal, kosher, glutenallergi) får detta. Vad är din frågeställning (och vad är din poäng)? Nja, det var väl en sanning med modifikation? Alla som kan motivera undantag i kost får detta om det är görligt. Det är det i Sverige men utomlands kan det vara svårare och jag har varit med om några veckor då kosten har varit spartansk för personer som valt Halal som norm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Det jag syftade på var att jag uppfattade det som att 903Lew menade att man redan har förhandlat bort sina röda dagar. Och när då någon annan sa att man som jude kunde få ledigt på vissa högtider osv och man då förhandlat bort de kristna högtiderna sedan innan så verkade det orättvist ;) Men Lew förklara mer nu så nu är jag med ;) Min poäng var att samma regler ska gälla för alla, oavsett religion. Om man säger att man kan göra undantag i kost så ska man göra det för alla som så önskar. Samma med ledighet. Osv. Alla som kan motivera undantag i kost (laktosintolerans, halal, kosher, glutenallergi) får detta. Vad är din frågeställning (och vad är din poäng)? Finns ingen anledning att ta det så personligt eller vad det nu handlar om. Det enda jag menar är att det lät på en del som att andra regler gäller för minoriteter än för den stora massan. Vilket är konstigt. Jag är väldigt mycket för bra integration men det väcker bara mer hat om man "vägar upp" för gamla orättvisor. Se på situationen i Israel/palestina t.ex. Men det kan vi ta i annan tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 (edited) Det jag syftade på var att jag uppfattade det som att 903Lew menade att man redan har förhandlat bort sina röda dagar. Och när då någon annan sa att man som jude kunde få ledigt på vissa högtider osv och man då förhandlat bort de kristna högtiderna sedan innan så verkade det orättvist ;) Men Lew förklara mer nu så nu är jag med ;) Min poäng var att samma regler ska gälla för alla, oavsett religion. Om man säger att man kan göra undantag i kost så ska man göra det för alla som så önskar. Samma med ledighet. Osv. Alla som kan motivera undantag i kost (laktosintolerans, halal, kosher, glutenallergi) får detta. Vad är din frågeställning (och vad är din poäng)? Nja, det var väl en sanning med modifikation? Alla som kan motivera undantag i kost får detta om det är görligt. Det är det i Sverige men utomlands kan det vara svårare och jag har varit med om några veckor då kosten har varit spartansk för personer som valt Halal som norm. Absolut. Och för dem där kostkraven skulle vara helt ogörliga (alla har vi den där vännen som är allergisk mot allt ätbart) så får väl den personen helt enkelt söka annan anställning än FM. @Dini: Jag tar det inte personligt då jag äter allt som går, kryper, simmar, flyger eller slingrar sig (Val? Check! Kackerlacka? Check! Havssnigel? Dubbelcheck [lysande friterad])!. Jag undrade mest vad det var du ville veta då din fråga och din åsikt var inbakade i samma stycke. I klartext: Om du av någon anledning inte kan äta X så kommer du inte bli tvingad att äta X. Detta är (likt förhandlingar om vilka dagar man vill jobba) inte diskriminering eller att "väga upp" för något, minst av allt krig och konflikter i annat land. Det är helt enkelt så att det för FM (och för den delen skolan eller Pepes Pizzeria) viktigare att ha rätt folk än att bara behöva tillhandahålla en maträtt. Vill vi tala om att behandla folk olika måste som sagt religiösa minoriteter ansöka om ledighet* för sina heliga dagar medan den stora majoriteten av kristna soldater slipper**. Som soldat från en religiös minoritet stör detta inte mig, men så är heller inte den där sista millimetern det viktigaste i min värld. *En ansökan som heller inte behöver bifallas om det finns goda skäl att inte göra det. **Ja, vissa satt beredskap över jul/påsk/Maria Bebådelsedag. Den klara majoriteten på mitt regemente fick dock åka hem för att svulla skinka och skölja ner densamma med julöl/must. Edited December 20, 2010 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
väte Posted December 21, 2010 Author Report Share Posted December 21, 2010 @ Dini Kan det vara så att du är gnällig för att personer med en annan religiös bakgrund än dig kan få ledigt på dagar då du inte kan det? För att så är verkligen inte fallet. Enligt lag (om jag har förståt allting rätt) så är det bara två dagar (Yom Kippor och första dagen i Pesach) som arbetsgivaren är skyldig att ge oss judar ledigt pga religion, och då får vi plocka semester dagar. Vi kan inte "flytta" röda dagar (om inte kollektivavtalet godkänner det, hur det ser ut inom FM vet jag inte). Så om du verkligen vill vara ledig, säg till i tid och var bered att offra semester. Jag hade tänkt att min första aktion i Karlskrona är att avlägga ett besök hos regementes prästen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts