Jump to content
Sign in to follow this  
weekendwarrior

20 mm akan m/47

Recommended Posts

20 mm Akan m/47.

Jag hittade ingen tråd om varken m/47 eller akan i allmänhet.

Jag har läst en del om denna kanon på nätet men återfinner ej all info idag.

Vad jag söker är allsköns info om de olika modellerna A,B,C och D.

Ni som kan något om eldhastighet, vilka plan de olika modellerna satt i mm.

D modellen är väl den som sitter på PBV 302 och Patgb 203 men vad satt på PBV 301?

Den lär ha använts även som lv-kanon, någon som kan mer om detta?

:baskerHV::baskerPa:

det jag känner till är att Akan M/47 från början satt i Fpl 29 Tunnan och då var bandmatad.

senare återanvändes den i PBV 302 men byggdes om till Magasinsmatning med 30 skotts magasin efter ett tag (REMO nånstans runt Bosnien konflikten samtidigt med REMO av PBV 302 till PBV 302B?)

Senare återanvändes vapenhuvarna som sagt på Patgb 203 vilket inte varit den bästa lösningen (om jag förstått användarna rätt) då den sitter för långt bak på vagnen och har ett stort område framför vagnen där den inte kan verka.

men den som kan precis allt som går att veta om PBV 302 och Akan m/47 är The Swede, det han inte vet är nog inte värt att veta.

det jag känner till är att Akan M/47 från början satt i Fpl 29 Tunnan och då var bandmatad.

senare återanvändes den i PBV 302 men byggdes om till Magasinsmatning med 30 skotts magasin efter ett tag (REMO nånstans runt Bosnien konflikten samtidigt med REMO av PBV 302 till PBV 302B?)

Senare återanvändes vapenhuvarna som sagt på Patgb 203 vilket inte varit den bästa lösningen (om jag förstått användarna rätt) då den sitter för långt bak på vagnen och har ett stort område framför vagnen där den inte kan verka.

men den som kan precis allt som går att veta om PBV 302 och Akan m/47 är The Swede, det han inte vet är nog inte värt att veta.

Tack!

REMO borde ha skett på 90-talet alltså.

I övrigt inget nytt för mig.

Andra nackdelar med vapensystemet monterat i Patgb 203 är utrymmet det stjäl i vagnen samt att övertrycket som utgör NBC-skyddet går förlorat vid hylsutkast.

jag kan inte svära på att REMO av kanonen skedde på 90 talet, men det är vad mitt minne säger mig.

REMO på PBV 302 skedde iaf i början av 90 talet.

Då ska vi se vad jag kan tillföra.

Akan m/47 är i grunden en schweiziska Hispano-Suiza 804.

De versioner vi haft i Sverige är m/47B (Havilland Vampire och Havilland Venom),

m/47C (Tunnan) och m/47D (Pbv 302 och Patgb 203).

Ammunitionen har en hylslängd på 110 mm.

Idag används endast Spårljusbrandhalvpansargranat m/95 men tidigare körde man med spränggranat och pansarprojektil.

I pbv 302 användes ursprungligen spränggranaten som bandmatad, 135 granater per band.

En bandlåda fanns i vapenhuven och två i gången bakom.

Pansarprojektilen sköts från magasin som rymde tio skott.

Fem fanns under skyttens stol och fem fanns framför vapenhuven, under radiohållaren.

Nu används endast magasin men de rymmer 30 granater och det finns tio magasin i pbv 302 och 5 i patgb 203A.

Akan m/47 har inte använts som luftvärnspjäs i Sverige, det är en annan kanon som användes i det.

Vad gäller vagnarna, pbv 302 och patgb 203A finns det trådar om dom i TPC Mark, där kan ni läsa mer om REMO etc så håller vi denna tråden till själva vapnet.

The Swede :baskerPa:

Då ska vi se vad jag kan tillföra.

Akan m/47 är i grunden en...

Tack för det "The Swede".

Har du några uppgifter på eldhastighet på m/47B respektive C (lär ha varit betydligt högre än på D-modellen)?

Vet du var i flygplanskroppen de var monterade samt antal i dessa flygplan?

Finns det intresse av bilder på den nya hållaren till Ksp58 som sitter tillsammans med akan m/47?

Tidigare fanns det en bra sida med data på (nästan) alla svenska vapen, men den har varit borta ett tag nu. Som tur är finns det arkiv och delen om pjäser på 20 mm hittar man här. Som man kan läsa där är eldhastigheten 700 skott per minut.

Hispanokanonen har förutom J 28, J 29 och J 33, som the Swede nämnde, även suttit i Saab J 21A-1 och J 30 (deHavilland Mosquito). Modellbeteckningarna har varit m/41, m/46 och m/47. Akan m/45 och m/49 hade samma kaliber (20x110) men var en Boforskonstruktion, de skall dock inte förväxlas med m/40 (också av Bofors) som användes som Lvakan. Hispanon tillverkades även i Storbritannien och USA och användes av dessa under VK2, med stora bekymmer, åtminstone till en början .

Idag används endast Spårljusbrandhalvpansargranat m/95 men tidigare körde man med spränggranat och pansarprojektil.

Intressant nog har man fortfarande samma streckplatta med båda avståndsskalorna.

Akan m/47 har inte använts som luftvärnspjäs i Sverige, det är en annan kanon som användes i det.

Är inte reflexsiktet (eller det gamla ringsiktet) ett Lv-sikte?

Tidigare fanns det en bra sida med data på (nästan) alla svenska vapen, men den har varit borta ett tag nu. Som tur är finns det arkiv och delen om pjäser på 20 mm hittar man här. Som man kan läsa där är eldhastigheten 700 skott per minut.

Hispanokanonen har förutom J 28, J 29 och J 33, som the Swede nämnde, även suttit i Saab J 21A-1 och J 30 (deHavilland Mosquito). Modellbeteckningarna har varit m/41, m/46 och m/47. Akan m/45 och m/49 hade samma kaliber (20x110) men var en Boforskonstruktion, de skall dock inte förväxlas med m/40 (också av Bofors) som användes som Lvakan. Hispanon tillverkades även i Storbritannien och USA och användes av dessa under VK2, med stora bekymmer, åtminstone till en början .

Nu börjar det likna något. Tyvärr fick jag inte upp något via din länk, ska prova dagtid vid tillfälle.

Jo, reflexsiktet är för eld mot luftfarkoster men fortfarande fordonsmonterat (PBV 302, Patgb 203).

Vad jag åsyftade var bruk som lv-pjäs på marken. Tror det var varianten med beteckning m/41.

Vad jag åsyftade var bruk som lv-pjäs på marken. Tror det var varianten med beteckning m/41.

m/41 satt som sagt i J21A-1, senare versioner (J21A-2, A21A-3 och J21R) fick istället Boforspjäsen m/45 som senare hamnade i Pbv 301.

20 mm Lvakan var m/40 i kaliber 20x145R från Bofors samt m/38 i 20x138BR från Rheinmetall.

Jo men det innebär inte att det är en luftvärnskanon.

En Lvpjäs har till huvudsyfte att verka mot luftmål, det har inte kanon i pebban men man har varit framsynt nog att lägga till ett sikte som underlättar målföljning mot snabba luftmål.

Fast även pebbans kanon hade ju i J29 som huvudmål att bekämpa luftmål :happy:

Eldhastigheten skiljer sig lite mellan versionerna.

m/47, m/47B, m/47C = 700/min

m/47D = 480/min

Det ska väl tilläggas att man med gasregulatorn kan ändra eldhastigheten ganska mycket (iaf på 47/D versionen på pebborna). Jag minns under vår slutövning var det en besättning som hade skruvat upp gasregulatorn liiiiiite för mycket och jävlar vad den kanonen sköt snabbt! Tänk er eldhastigheten hos en ksp 58 ungefär...

Njae, det går rent tekniskt men det är inget man ska göra.

På en ksp 58 har du en gasregulator som är gjord för att kunna justeras av skytten under pågående skjutning.

Gasregulatorn i akan m/47D skall skruvas i botten och sen tillbaka ett 1/12 varv och låsas med låssprint.

Har man gjort något annat har man gjort fel och äventyrar funktionen.

Njae, det går rent tekniskt men det är inget man ska göra.

På en ksp 58 har du en gasregulator som är gjord för att kunna justeras av skytten under pågående skjutning.

Gasregulatorn i akan m/47D skall skruvas i botten och sen tillbaka ett 1/12 varv och låsas med låssprint.

Har man gjort något annat har man gjort fel och äventyrar funktionen.

Jo, jag vet hur man ska göra, jag är utbildad på både 20 mm akan och ksp 58. Jag nämner bara hur man kan göra...

Har inte sett någon m/47D som det står Bofors på men jag kan inte svära på det.