Perman Posted December 16, 2010 Report Share Posted December 16, 2010 I augusti förra året såldes de två kvarvarande CASA 212M-200 Aviocar flygplanen som fanns kvar i kustbevakningsflyget till det uruguayanska flygvapnet. De svenska beteckningarna på dessa flygplan var SE-KVG/587 resp. SE-IVE/583. När jag kollade närmare på aeroflight's World Air Forces så upptäckte jag att ett CASA 212M-200 flygplan hade sålts till den svenska kustbevakningen 1991 och fått just beteckningen SE-KVG. Är det möjligt alltså att det är exakt samma flygplansindivid som först säljs från det uruguayanska flygvapnet till den svenska kustbevakningen 1991, för att sedan säljas tillbaka 2009? Låter ju helt otroligt! Jag hade för mig att alla tre CASA flygplanen som fanns i kustbevakningsflyget var nybyggen, men jag kan ha fel. Det fanns f ö även ett CASA flygplan i Marinen som användes för ubåtsjakt och havsövervakning, men det inköptes begagnat. Här är länken till aeroflight.co.uk med detaljer om den uruguayanska transportflygdivisionen Escuadrón Aéreo 3 (Transporte): Escuadrón Aéreo 3 (Transporte) Här är ett foto på de två CASA flygplanen under leveransflygningen i augusti-september förra året vid en mellanlandning i Surinam: www.airliners.net/photo/Uruguay---Air/CASA-C-212-CE-Aviocar /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 16, 2010 Report Share Posted December 16, 2010 Jag hade för mig att alla tre CASA flygplanen som fanns i kustbevakningsflyget var nybyggen, men jag kan ha fel. Enligt Kustbevakningsflygets sida var två av planen nya och ett begagnat, så helt omöjligt är det inte. SH 89:an köptes förövrigt av Malta efter avslutad tjänst i FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.