Källberg Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Undrar om någon här har bestigit Kebnekaise? Skulle gärna vilja höra hur det är. Finns det risker? Behöver man någon erfarenhet av liknande spektakel? Är det fysiskt påfrestande? Och gärna lite tips om hur man går tillväga? Funderar på att göra det i sommar, när det är lite mera framkomligt. Är det genomförligt för ett par Äventyrliga tonåringar?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevva Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Undrar om någon här har bestigit Kebnekaise? Skulle gärna vilja höra hur det är. Finns det risker? Behöver man någon erfarenhet av liknande spektakel? Är det fysiskt påfrestande? Och gärna lite tips om hur man går tillväga? Funderar på att göra det i sommar, när det är lite mera framkomligt. Är det genomförligt för ett par Äventyrliga tonåringar?? Besteg och besteg men hur som helst var min första vandring upp på Keb´s topp när jag var 12 år. Då via Östra Leden och vi guidades av bergsguider från Kebnekaises Fjällstation och SBO (Svenska Bergsguide Organisationen). Sedan dess har jag varit upp på Kebnekaise en 7-8 gånger, både via östra leden, västra leden samt genomfört kamvandring mellan nord och syd toppen. Jag rekommenderar dig skarpt att åka upp till Abisko och Kebnekaisefjällen för en vecka eller två med sköna naturupplevelser. Väl där kan du antingen vandra från Nikkaloukta (tåg till Kiruna - buss till Nikkaloukta) till Kebnekaise Fjällstation (avstånd 19km) eller ta tåget hela vägen till Abisko och vandra därifrån till Kebnekaise Fjällstation (avstånd ca 10 mil). Enkel vandring via Kungsleden men väl i Alesjaure rekommenderar jag en avstickare in mot Vistasdalen för att sedan vika upp i Nallodalen mot Nallostugan för att sedan via Unna Räitasvagge ta "jojoleden" mot Tarfaladalen och därifrån vidare till Kebnekaise Fjällstation. Väl i Kebnekaise rekommenderar jag en guidad tur upp på Kebnekaises Sydtopp via Östraleden (snabbare och luftigare) och om tiden finns även topp tur upp på Toulpagorni. Västra leden är längre (mycket upp och ner) och tämligen konditionskrävande. Men utan fjällvana och inga kunskaper i högalpin klättring och kamraträddning så rekommenderar jag dig att göra följande: 1. Ta kontakt med Svenska Turistföreningen (STF) och boka in dig på en av deras veckovandringar i Abisko/Kebnekaise. 2. Det ingår då boende i stuga samt vandringsguide mellan Abisko - Kebnekaise - Nikkaloukta. Även en topptur upp på Kebnekaises Sydtopp ingår i priset. På sätt så lär du dig att vistas i fjällterräng, för stort stöd och lär dig mycket av en erfaren turguide som du kan ha nytta av långt fram i livet. Billigt och god gemenskap med mycket lärdomar. Dock så ges bara en chans till en topptur och ställer vädret till det så ges ingen andra chans under sådana veckoturer (då pga tiden). Så du kan alltid planera för någon eller några dagar extra i Kebnekaise och om det behövs, avsluta gruppvandringen där för att få extra tid till toppbestigningar. Från Kebnekaise är det väldigt enkel vandring till de dagliga bussarna mot Kiruna i Nikkaloukta. 19km spångad väg. Kul att ungdomen visar intresse för naturen och fjällen. Kör hårt och lycka till. /Kevva Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted December 15, 2010 Author Report Share Posted December 15, 2010 @kevva Tack för visat engagemang Vi har iaf minst en av oss gått vinterutbildning(för ungdomar, organiserad av Försvarsutbildarna) uppe i Ånn, om man nu kan kvalificera det som fjällvana. Och efter att ha frågot runt lite, så fort jag nämde ordet Guide. Så utbrast det ett stort NEJ! Sen tror jag inte det finns en enda äventyrslysten parvel i riket som blir upphetsad av att höra termen "bo i stuga" utan att låta för negativ. Men tackar så mycket för tipsen. Jag tar det under betänkande, säkra före det osäkra eller hur? Jag skulle gärna vilja göra det utan guide, bara för känslan av prestation. Men det är ett tag kvar, vilket resulterar i lång betänketid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Frågan är ju isåfall vad ni vill få ut av promenaden. Bära tungt, svettas, pressa kropparna, bo under bar regnhimmel och leta upp de svåraste lederna utan guide och få skoskav upp till öronen eller helt enkelt få en trevlig naturupplevelse i gott sällskap guidade av en person med god lokalkännedom som kan visa de mer subtila delarna av naturen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 @kevva Tack för visat engagemang Vi har iaf minst en av oss gått vinterutbildning(för ungdomar, organiserad av Försvarsutbildarna) uppe i Ånn, om man nu kan kvalificera det som fjällvana. Och efter att ha frågot runt lite, så fort jag nämde ordet Guide. Så utbrast det ett stort NEJ! Sen tror jag inte det finns en enda äventyrslysten parvel i riket som blir upphetsad av att höra termen "bo i stuga" utan att låta för negativ. Men tackar så mycket för tipsen. Jag tar det under betänkande, säkra före det osäkra eller hur? Jag skulle gärna vilja göra det utan guide, bara för känslan av prestation. Men det är ett tag kvar, vilket resulterar i lång betänketid. Jag vill bara höja ett varnande finger när ni säger nej till guide. Fina områden kan vara farlig. Man kan bestiga Kebnekaise via en glaciärtur, den är populär brant och en riktig upplevelse. Utan guide kräver den befästa kunskaper i hur man räddar sig själv och kamrater i högalpin miljö med glaciärer och allt vad det innebär. En fjällkurs med FBU uppfyller inte de kraven. Alternativet är en enklare men betydligt jobbigare tur som inte innehåller särskilt tekniska moment utan bara är jobbig, men inte för den delen riskfri. Jag rekommenderar en topptur med guide via den östra leden. Svälj stoltheten och genomför ett äventyr i hyffsat säker regi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted December 15, 2010 Author Report Share Posted December 15, 2010 @Born själva grejen är nog mer "Bära tungt, svettas, pressa kropparna, bo under bar regnhimmel och leta upp de svåraste lederna utan guide och få skoskav upp till öronen" men då inte så att man riskerar sin egen säkerhet @GC1 Blir nog en tur med guide, först. Blir nog svårt att övertala föräldrarna att vi ska ut och klättra på kebnekaise. Förhoppnings vis blir det väll en till "oguidad" tur i år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Undrar om någon här har bestigit Kebnekaise? Skulle gärna vilja höra hur det är. Finns det risker? Behöver man någon erfarenhet av liknande spektakel? Är det fysiskt påfrestande? Och gärna lite tips om hur man går tillväga? Funderar på att göra det i sommar, när det är lite mera framkomligt. Är det genomförligt för ett par Äventyrliga tonåringar?? Vi var ett gäng som gick för ett antal år sedan. Alla hade erfarenhet av att tälta etc., men inte bergsbestigning. Istället för att gå från Nikkalouktahållet, kom vi in från väst. Sov över i Singistugorna, sedan därifrån upp till toppstugan. Leden vi gick upplevde jag som relativt riskfri. Jobbigt var det, men med normal kondition klarar man det. Vi gick på hösten, i september om jag minns rätt. Minimalt med myggor, och fantastiska färger i naturen. Även begränsat med snö. Vägen upp, och uppe på toppen är det relativt platt. Men man ska nog fundera ett par gånger om man vill ge sig ut på kammen. Det är väldigt långt ner på sidorna. Ett tips är - ta med riktig mat i så stor utsträckning som möjligt. Slår pulverkost alla dagar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted December 19, 2010 Author Report Share Posted December 19, 2010 Men måste man ta sig ut på "kammen" för att nå toppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 20, 2010 Report Share Posted December 20, 2010 Minnet sviktar tyvärr litegrann på den punkten... Jag har för mig att fanns/finns en pinne/stolpe som markerar "toppen", dit du kan ta dig utan att gå ut på kammen. Kan vara så att kammen har någon punkt som är högre, men att man för säkerhetens skull valt att sätta toppmarkeringen så att även vi lite höjdrädda kan nå den. Kolla för säkerhets skulle med fjällstationen, eller någon annan här som varit uppe. Se bara till att ha klart väder, utsikten är grym. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gehel Posted December 23, 2010 Report Share Posted December 23, 2010 Man behöver inte kamvandra för att nå toppen. Däremot är själva toppen tvärbrant åt ena hållet så man ska inte gå för nära kanten, framförallt inte vid dålig sikt. Det finns som flera redan skrivit två vägar upp. Östra leden som är mer spektakulär, men som fordrar guide om man är oerfaren vid högalpin terräng. Sen Västra leden som är lättgången men dubbelt så lång, man går först upp och sen ned för att sedan gå upp igen. Har själv gått bägge och rekommenderar Östra leden med guide! Varit uppe tre gånger, ja två och en halv för att vara ärlig. Ena gången fick vi vända vid toppstugan just på grund av vädret. Mycket hård vind och regn gjode toppen glashal och som sagt sista biten är väldigt exponerad (luftig kan man också säga). Det finns ingen helt ofarlig fjällvandring, men med erfarenhet och sunt förnuft klarar de flesta en sommarvandring. Finns flera bra beskrivningar av leder i Kebnekaiseområdet på nätet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 17, 2011 Report Share Posted January 17, 2011 Jag rekommenderar Google Earth. Ger en riktigt bra (3D)uppfattning av hur det ser ut där uppe, samt länkar till en del foton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevva Posted January 18, 2011 Report Share Posted January 18, 2011 Nej man måste inte ut på kammen men då Kebnekaise är en toppglaciär och ganska utsatt för vind så kan den bli hal som bara den men kan även vara lös och grötig, tappar man fotfästet glider ni på röven ca 50-75 meter innan ni får en lufttur på närmare 500 meter innan ni slår i glaciären nedan. Följ Kungsleden från Abisko och tälta längs med vägen. Väl i Keb så ta en guidad topptur, ni får svettas, tro mig. Rekommenderar även en semiklättring med guide upp på Toulpagorni. Kör hårt och läs på forum.....rekommenderar www.utsidan.se för expert råd men sålla via bra och dåliga råd. Kört hårt, svettas, ha kul men gör det säkert!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.