Jump to content
Sign in to follow this  
32LvTropp

Heter Klockan Kalle, Klockan Kilo numera?

Recommended Posts

Heter Klockan Kalle, Klockan Kilo numera?

Ja det är en seriös fråga, vi har ju gått över till utrikisk bokstavering numera, gäller det även detta klassiska uttryck?

Nej, lika lite som ak5c heter ak5charlie. Någon måtta får det ändå vara

Edited by 109 Eken

Jag trodde faktiskt att det hette Ak5charlie nuförtiden. Blir det inte väldigt förvirrande för väringarna om man lär dem att det heter charlie och sen kallar saker för cesar?

Finns inga väringar längre, bara professionella soldater som förhoppningsvis har nog i skallen för att inse att både Caesar och Charlie betyder "C".

"Väring" skall förstås som en samlingsbeteckning för en person som utbildas och eller jobbar som soldat.

Det fanns inga väringar förr heller, det hette värnpliktig.

En väring (av fornnordiska væringr, "edsvuren") var en nordbo på vikingatiden som gav sig ut på handels/plundringståg eller i krig.

Fast om intelligensnivån stiger bara för att man får fast lön kan väl diskuteras. :happy:

Fast jag undrar mest över varför man inte har implementerat övergången till nya bokstaveringsalfabetet fullt ut, det verkar ologiskt.

Edited by 32LvTropp

Guest Tanner

"Väring" skall förstås som en samlingsbeteckning för en person som utbildas och eller jobbar som soldat.

Det fanns inga väringar förr heller, det hette värnpliktig.

En väring (av fornnordiska væringr, "edsvuren") var en nordbo på vikingatiden som gav sig ut på handels/plundringståg eller i krig.

Fast om intelligensnivån stiger bara för att man får fast lön kan väl diskuteras. :happy:

Fast jag undrar mest över varför man inte har implementerat övergången till nya bokstaveringsalfabetet fullt ut, det verkar ologiskt.