Jump to content
Sign in to follow this  
32LvTropp

Heter Klockan Kalle, Klockan Kilo numera?

Recommended Posts

Heter Klockan Kalle, Klockan Kilo numera?

Ja det är en seriös fråga, vi har ju gått över till utrikisk bokstavering numera, gäller det även detta klassiska uttryck?

Nej, lika lite som ak5c heter ak5charlie. Någon måtta får det ändå vara

Edited by 109 Eken

Jag trodde faktiskt att det hette Ak5charlie nuförtiden. Blir det inte väldigt förvirrande för väringarna om man lär dem att det heter charlie och sen kallar saker för cesar?

Finns inga väringar längre, bara professionella soldater som förhoppningsvis har nog i skallen för att inse att både Caesar och Charlie betyder "C".

"Väring" skall förstås som en samlingsbeteckning för en person som utbildas och eller jobbar som soldat.

Det fanns inga väringar förr heller, det hette värnpliktig.

En väring (av fornnordiska væringr, "edsvuren") var en nordbo på vikingatiden som gav sig ut på handels/plundringståg eller i krig.

Fast om intelligensnivån stiger bara för att man får fast lön kan väl diskuteras. :happy:

Fast jag undrar mest över varför man inte har implementerat övergången till nya bokstaveringsalfabetet fullt ut, det verkar ologiskt.

Edited by 32LvTropp

Guest Tanner

"Väring" skall förstås som en samlingsbeteckning för en person som utbildas och eller jobbar som soldat.

Det fanns inga väringar förr heller, det hette värnpliktig.

En väring (av fornnordiska væringr, "edsvuren") var en nordbo på vikingatiden som gav sig ut på handels/plundringståg eller i krig.

Fast om intelligensnivån stiger bara för att man får fast lön kan väl diskuteras. :happy:

Fast jag undrar mest över varför man inte har implementerat övergången till nya bokstaveringsalfabetet fullt ut, det verkar ologiskt.

Snarare kan man undra vilka idioter vi är som överväger den fasta lön som erbjuds. :happy: Skämt åsido HOPPAS JAG att den gamla skolan lever kvar till viss del, om inte annat bara för kuriosa. Det har helt klart mer charm än "alpha, bravo, charlie". :)

Jag instämmer, Vad gäller charmen, och tycker det är kul att det gamla lever kvar.

Men är icke desto mindre förundrad över försvarets underlåtenhet att implementera fullt ut, det är ju så jävla noga annars.

Visserligen har FM anpassat sig efter resten av världen, men resten av Sverige har fortfarande det gamla systemet för totalförsvaret. Alltså kommer man vid samverkan med andra myndigheter ändå behöva snacka svenska.

Jag ser ingen anledning till att inte lära sig båda sätten, framförallt när det gäller en så enkel sak som bokstaveringsalfabetet. Samma sak när det gäller olika benämningar, finns det både ett svenskt och ett engelskt namn så är det väl bara att lära sig båda. Tidigare var försvaret mycket bra på att hitta på svenska namn på saker och ting, även när man civilt använde det engelska namnet. Samtidigt som jag tycker en internationalisering är bra, så är det lite tråkigt att tappa en del av det gamla.

Är det inte vara frågan om enskilda individers språkbruk? I (officiell) text skriver man ju "klockan K", sen om detta uttalas "kalle", "kilo" eller "kåå" är väl upp till individen? Eller snarare, individen gör som han/hon/den/det vill oavsett vad han/hon/den/det borde göra.

Precis som orden "erat", "vårat", "ejänkligen" osv...

[ERAt, det är väl de där klossarna som ryssen limmar på sina pansartanks? :happy: ]

Hos oss på Kvarn heter t. ex. skjutbanorna "Adam" "Bertil" osv. Befälen motiverade det med att de civila tänker inte ändra på sitt så vi får helt enkelt anpassa oss till det. Och ärligt talat, det är inget större ansträngning :rolleyes:

Militärer är ju ökänt namnkonservativa. Garageområdet i Boden kallas fortfarande P5 trots att just den enheten uppgick i MekB19 1994.

Appropå Ak5Cesar och Ak5David TROR jag att mycket sitter i att dessa uttryck blivit synonymt med namnet på vapnet, inte bara modellbeteckningen. Så är det för mig iaf.

edit: rödvinsfingrar

Edited by ShyGuy

Under vår sambandsutbildning fick vi reda på att NATO alfabetet egentligen bara används när man snackar i radio, vilket i sig är rätt lustigt eftersom vi kör med den svenska varianten under högvakten... :tveka:

Under vår sambandsutbildning fick vi reda på att NATO alfabetet egentligen bara används när man snackar i radio, vilket i sig är rätt lustigt eftersom vi kör med den svenska varianten under högvakten... :tveka:

Nej precis, vi hade exakt samma..

Förresten det var inte du som blev av med ditt vapen linush? ;)

Icke :happy: Den som förlorade sitt vapen tillhörde grannpluton och har för övrigt satt sin pluton i skiten igen i ett annat sammanhang :ph34r: