Jump to content

Bombdåden vid Drottninggatan i Stockholm 2010-12-11


Rokare

Recommended Posts

Enligt uppgifter i olika medier har en, kanske två, explosioner skett i Sthlm. Denna tråd startas för att fungera som samlingstråd om detta visar sig vara planerade explosioner/ied motsv.


 

Quote

 

EDIT: MER INFO OM ATTENTATET SOM UTFÖRDES AV Taimour Abdulwahab  2010-12-11

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombdåden_i_Stockholm_2010

http://www.expressen.se/nyheter/de-skulle-do-av-hans-bomb/

/Henke


 

 

Tråden finns för närvarande i Krig och Konflikter men kan komma att flyttas alt. stängas.

 

Samtlig info här skall följas av källa inkl länk.

 

Quote
Först exploderade en bil på Drottninggatan i Stockholm.

Sedan hördes ytterligare en explosion en bit bort och där låg en man död.

Enligt uppgifter till Expressen.se låg det en väska på platsen - fylld med spik.

 

Expressen

 

GP

 

Aftonbladet

 

DN

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Link to comment
Share on other sites

Låter helt klart oorganiserat och jag tror personen i fråga agerade på egen hand.

Enligt DN låg det ett rör

Enligt Pascal hade mannen mycket svåra skador i magen. Intill mannen låg ett två meter långt rör i metall. En cirka tre decimeter bred, röd axelremsväska låg några meter från kroppen.

som innehöll spik enligt expressen

Spike var antagligen ämnad att användas i samband med detonering av laddningen som dödade honom och det gjordes inte, så den sprängladdningen gick förmodligen av av misstag, vilket tyder på att personen inte är någon expert på sprängladdningar.

Om han hade hjälp av en terrororganisation borde han dessutom ha sagt något om vilken, att ta på sig "äran" för dådet hör till normen vad gäller politisk terrorism. Dessutom ger frånvaron av dödsoffer än mer en känsla av att detta bara var ett vansinnesdåd av en enskild individ.

Ett "riktigt" organiserat dåd hade haft katastrofala följder.

 

Nu hoppas jag bara att de som skadades inte har livshotande skador.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är mycket osannolikt att mannen ska agerat helt på egen hand. det framgår ju även t ex på aftonbladet att han "var nere i mellanöstern för sitt jihad" eller vad det nu stod. det tycker jag tyder på att han har varit där nere och fått hjälp/träning på något sätt inför dådet. Sen att mannen i fråga inte var någon expert på sprängmedel och dess användade är inte alls förvånande, ingen terror-organisation vill väl bli av med sin bombmaker.

 

Min uppfattning är även att det skickades ett hot-mail 10min innan dådet där det stod något som heligt krig pga våran inblandning i afghanistankriget och lars vilks. Det som jag tror ledde till att det inte blev total katastrof i stockholm inatt är helt vanlig bondtur/handhavandefel. Det verkar som att antingen utlöste ena röret förtidigt, eller så hade han på något sett misslyckats med sammankopplingen av rören så att tändningen inte nådde övriga laddningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att reaktionerna inte blir överdrivet starka så de skapar mer rädsla.

 

Om vi skaffar oss organisationer som agerar som amerikanska TSA och DHS vinner

terroristerna.

 

Jag håller tummarna för vanligt polisarbete, säkerhetspolisarbete och mer kontakter

med olika muslimska grupper och grupper som intresserar sig för infekterade

konflikter så de kan hjälpa till med att hitta individer som är farliga inom

de grupper som de begriper sig på.

 

Helst borde folk i allmänhet lära sig mer så de kan skilja på muslimer och jihadister,

om nu det senare är det bästa uttrycket, mina egna kunskaper brister.

 

Det jag är säker på är att det är fel att anse att alla västgötar eller afghaner,

kristna eller muslimer är änglar eller djävlar. Vi kommer att få en debatt där

en del kommer att ta extrempositioner där stora grupper och religioner antingen

beskrivs som änglar eller djävlar och det kan bli riktigt dåligt eftersom det

ökar konflikter och hindrar lösningar på både konflikter och att få tag i och

hjälpa sjuka individer och skydda samhället från dem.

 

(Edit: Det är för tidigt att säga vem som har sprängt vad och det är för tidigt att veta vem bombaren var eller ens om det verkligen var en självmordsbombare, det kan ha varit ett mord av någon som har tvingats bära en sprängladdning. Men redan de rykten och den lilla information som sprids och den globala mallen för en sådan här händelse gör att ovanstående saker kommer att behandlas och debatteras. )

 

Sedan skulle jag vilja ge beröm till han som försökte ge självmordsbombaren första

hjälpen, omtänksamt och osjälviskt agerat! Sedan visade det sig vara hopplöst

och en stor risk men det är inte uppenbart fören efteråt.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

Det här är sånt som händer med jämna mellanrum, låt vara med olika motiv, när extrema människor får för sig att deras mål inte uppnås tillräckligt snabbt.

Det kan vara nätverk med huvudsakliga kriminella motiv. vilka ligger i topp kan jag tro, vanliga knäppgökar och sen mer ideologiskt övertygade figurer där allt från norrländska veganer till de som betraktas som religösa fanatiker kan räknas in.

 

I det här läget är det för mig viktigt att man agerar "lagom" och inte överreagerar från div myndigheters sida, men samtidigt inte bleknar och backar av rädsla för mediala stormar.

Det senare leder nu in på en intressant fråga och det är hur man nu kommer beskriva jakten på orsaken och om det hade gått att förhindra att en kille som, enligt uppgift, varit aktivt fientlig mot västerländska värderingar med tanke på "fiaskot" i Göteborg.

Visar det sig att den här killen mörkat sitt "Jihad" för nära och kära och i övrigt inte har några prickar i div register så kanske polisens aktion i Göteborg inte var helt orimlig...

 

Jag är också intresserad av vad som fanns i den vita bilen, i mitt worst case scenario är det en plan där man använder en sprängladddning för att föra en folkmassa till en plats för att där kunna maximera skadorna av en andra bomb. Nu är det ju en smal lycka att killar som pysslar med sånt här inte är 100% i sitt utförande, oavsett bakomliggande motiv...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte speciellt ofta den som tillverkat bomben som spränger sig själv med den, behöver inte vara något fel på bomben men kanske på handhavandet.

 

Jag tror iaf inte att det är någon stor organisation med ett tydligt mål.

Link to comment
Share on other sites

Bra att ingen utomstående skadades, bara puckot själv.

Men, det kommer väl någon bättre utbildad efter, för att hämnas vad det nu är som ska hämnas.

 

Suck.

 

Efter att ha läst lite på det stora ökända forumet om mannens historia och ursprung, så verkar det ju kunna bli riktigt jobbigt för ena sidan av politiken (vänster) att försvara sig mot den andra (extrem)sidan.

 

Oavsett så har väl Sverige förlorat oskulden igen, på något sätt. Det moderna Sverige iallafall.

 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall skriva. Det är bara en person som gjort det verkar det som. Att lägga skulden på alla som har samma religion är ju bara dumt, dock enkelt.

 

Vi får väl se om fem-tio år hur det gick. Att försöka sia om hur svenska politiker, samhälle och media hanterar det här är omöjligt, det är ett så infekterat ämne.

 

Och nu undrar jag hur det här kommer att påverka hur vi övar och utbildas i Hemvärnet. Nu har det ju (förmodligen) skett ett terrorbrott á la Mellan-östern i Sverige. All hype som kom av 11 sept och efterverkningarna av USA's krig ledde ju till några lagändringar.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tror iaf inte att det är någon stor organisation med ett tydligt mål.

När du säger så där undrar jag om någon här vet lite mer. Vad jag förstått av hur s.k. terrororganisationer fungerar så är det t ex i Al Qaidas fall inte någon stor organisation i bemärkelsen att alla har en kommunikation med ledningen/ideologerna eller andra anhängare världen över. Det har så att säga blivit ett varumärke för enskilda celler/grupperingar med samma grundvärderingar som ledarskiktet i Al Qaida. Alltså, de har samma mål och grundsyn men agerar självständigt. Kan det vara så att terrorisceller i stor utsträckning faktiskt planerar och begår sina illdåd självständigt? Jag tänker då snarast på dåd av mindre avancerad karaktär, som t ex det i Stockholm. Jag är nyfiken på att höra varför du tror att det inte rör sig om någon stor organisation. Och hur definieras en stor terrororganisation, finns det sådana idag? Mycket seriöst intresserad.

 

mvh

 

Källa till min uppfattning om t ex Al Qaida och terror i ett visst namn: wikipedia

Link to comment
Share on other sites

Jag inte förklara riktigt men det är bara min magkänsla som säger att det inte är någon "stor" organisation i den bemärkelsen att det finns ett mål att endast angripa sverige, det är väl så jag tänker mig en större organisation i sverige då målet är just sverige.

 

i annat fall så är väl en stor organisation just Al-Qaeda, Bin laden och hans anhängare har skapat kontakter i årtionden enda sedan sovieterna var inne i Afghanistan, bin laden har ju bott i afrika ett tag och har lite kontakter som i sin tur har inflytande och kontakter.

 

Sen att många utav flygkaparna från 11 september kom ifrån flera olika arabländer och även bodde och studerade/jobbade i europa kan tyda på att nätverket är större än bara inom vissa landgränser, Al-Qaeda är nog en stor organisation MEN sen har ju såklart inte Bin-laden och Mulla Omar direktkontakt med alla celler i världen, några jobbar ju säkerligen helt på egen hand men med Bin-ladens välsignande.

Link to comment
Share on other sites

Och nu undrar jag hur det här kommer att påverka hur vi övar och utbildas i Hemvärnet. Nu har det ju (förmodligen) skett ett terrorbrott á la Mellan-östern i Sverige. All hype som kom av 11 sept och efterverkningarna av USA's krig ledde ju till några lagändringar.

 

Hemvärnet har ont om övningstid så det går inte att lägga till så mycket. Troligtvis fortsätter det med mer övning av samverkan mellan hemvärn och räddningstjänst och polis samt andra myndigheter vilket nog är planerat sedan länge. Jag förväntar mig att övningsspelen blir lite mera deprimerande när självmordsbombare har blivit ett uppenbart realistiskt scenario.

 

Jag tror hemvärnets roll fortsätter att vara att skydda enstaka objekt vid extrema hotnivåer och sedan att hjälpa räddningstjänst och polis att röja upp och hjälpa efter stora terrordåd eller sabotage.

 

Det kan bli så att den största praktiska nyttan för samhället blir social om hemvärnet fortsätter växa och rekryterar inom alla grupper i samhället, det behövs kontaktytor mellan alla subkulturer och med människor som har en del av sitt ursprung i andra kulturer. Tyvärr lär det vara omöjligt att peka ut exakt hur stor nyttan är och var den finns när samhället mår lite bättre av att det finns fler institutioner där människor umgås och övar för att hjälpa andra människor.

Link to comment
Share on other sites

Jag bävar inför framtida övningsupplägg inom Hv när stirriga hemvärnsbefäl skall motivera alla möjliga konstigheter med det "påtagliga " hotet av självmordsbombare...

 

 

I övrigt så verkar det som om attentatet i Sthlm inte är ett enmansverk då det krävs lite planering för sådant här, även om utfallet blev näst intill perfekt ur min synvinkel. GM död...

Det enda som hade varit bättre var om han skadats svårt och fått ågren och tjallat. Då hade det nämligen inte funnits tvivel om vare sig hotet eller vem som genomförde det. Nu är det upp till tekniker att jobba fram vad som skedde fram till dess att det smällde.

 

Ska man inte få slösa bort sina hårt beskattade och med svett framjobbade slantar i fred?

 

Ang Al Qaida, så är de mer av en tankesmedja och finansiär än en kamporganisation idag.

De förser autonoma grupper med ideologi, inriktning på vht och i vissa fall resurser. Sedan tar gäng som Al Shahab på sig skulden och hintar om Al Qaida för att bibehålla myten om en världsomspännande fiende som opererar överallt.

 

 

Edit: Al Qaida

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Samtlig info här skall följas av källa inkl länk.

Är spekulation ok?

Jag är också intresserad av vad som fanns i den vita bilen, i mitt worst case scenario är det en plan där man använder en sprängladddning för att föra en folkmassa till en plats för att där kunna maximera skadorna av en andra bomb. Nu är det ju en smal lycka att killar som pysslar med sånt här inte är 100% i sitt utförande, oavsett bakomliggande motiv...

Det finns en risk för att detta kan vara en generalrepetetion. Ergo, man prövar sin plan och utrustning och studerar medias alltför generösa analyser av bombens effekt i förhållande till produktionskostnaden. Att studera effekten på julhandeln, Svängningar i oppinioner, Statsapparaten agerande inför och efter är i mina ögon ganska lätt och vill man få mer effekt nästa gång är det lätt att dra slutsatser.

Hemvärnet har ont om övningstid så det går inte att lägga till så mycket. Troligtvis fortsätter det med mer övning av samverkan mellan hemvärn och räddningstjänst och polis samt andra myndigheter vilket nog är planerat sedan länge. Jag förväntar mig att övningsspelen blir lite mera deprimerande när självmordsbombare har blivit ett uppenbart realistiskt scenario.

Hemvärnet kan väl anpassa sin operativa övningsverksamhet efter aktuell hotbild? Skulle terrorn fortsätta så är lämpliga övningar checkpoints, Genomsök av fordon, Yttre skydd av NIS verksamhet, etc..

Det kan bli så att den största praktiska nyttan för samhället blir social om hemvärnet fortsätter växa och rekryterar inom alla grupper i samhället, det behövs kontaktytor mellan alla subkulturer och med människor som har en del av sitt ursprung i andra kulturer. Tyvärr lär det vara omöjligt att peka ut exakt hur stor nyttan är och var den finns när samhället mår lite bättre av att det finns fler institutioner där människor umgås och övar för att hjälpa andra människor.

Vilket med dagens verksamhet kan ta upp till tio år att ändra på, Om ens genomförbart.

Edited by widowmaker
Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet kan väl anpassa sin operativa övningsverksamhet efter aktuell hotbild? Skulle terrorn fortsätta så är lämpliga övningar checkpoints, Genomsök av fordon, Yttre skydd av NIS verksamhet, etc..

 

Sant!

 

Det kan bli så att den största praktiska nyttan för samhället blir social om hemvärnet fortsätter växa och rekryterar inom alla grupper i samhället, det behövs kontaktytor mellan alla subkulturer och med människor som har en del av sitt ursprung i andra kulturer. Tyvärr lär det vara omöjligt att peka ut exakt hur stor nyttan är och var den finns när samhället mår lite bättre av att det finns fler institutioner där människor umgås och övar för att hjälpa andra människor.

Vilket med dagens verksamhet kan ta upp till tio år att ändra på, Om ens genomförbart.

 

Det fina med den sortens förbättringar är att de inte är revolutioner utan kommer vartefter genom att öka rekryteringsinitiativen, övningsutbudet och de sociala aktiviteterna inom förbanden. Var och en kan göra en liten nytta oberoende av alla andra och om många gör lite varje år är verksamheten enormt förändrad efter tio år.

 

Det finnas många institutioner som kan göra motsvarande arbete, det fina med hemvärnet är att det i grunden är ett engagemang för andra människor och samhällets fortsatta funktion.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag är också intresserad av vad som fanns i den vita bilen, i mitt worst case scenario är det en plan där man använder en sprängladddning för att föra en folkmassa till en plats för att där kunna maximera skadorna av en andra bomb. Nu är det ju en smal lycka att killar som pysslar med sånt här inte är 100% i sitt utförande, oavsett bakomliggande motiv...

Det finns en risk för att detta kan vara en generalrepetetion. Ergo, man prövar sin plan och utrustning och studerar medias alltför generösa analyser av bombens effekt i förhållande till produktionskostnaden. Att studera effekten på julhandeln, Svängningar i oppinioner, Statsapparaten agerande inför och efter är i mina ögon ganska lätt och vill man få mer effekt nästa gång är det lätt att dra slutsatser.

 

 

Visst kan man vara rädd att det här bara var ett test....

 

Det som talar emot sådana resonemang är att det sällan är frågan om "övningar" eller repetitioner är att det är skarp vht.

Självklart dras det slutsaser av misslyckanden men i det här fallet blir det svårt då misslyckandet är i det närmaste totalt om man utgår från att målet var att sätta skräck i nationen med hjälp av ett spektakulärt bombdåd med många offer inne i city.

Varför skickar man ut en kille med en antingen kass förmåga att hantera en bomb eller en kass bomb bara för att kolla om folk blir upprörda? Vore det inte bättre med ett ordentligt attentat?

Jag tror att det är ett gäng som är farliga pga sina föresatser att ställa till ett helvete med terror men som saknar den riktiga förmågan att göra det på riktigt. Nu är det upp till SÄPO att knäcka de som är kvar innan de funderat ut varför bomberna bara tog livet av gärningsmannen och de hinner rekrytera en ny självmordsbombare och utveckla sin teknik.

Link to comment
Share on other sites

Innan man drar allt för stora växlar av det som skett, så måste man vara medveten om att galningar finns överallt. Om vi räknar vansines dåd i Sverige med dödlig utgång, så är det ju så att försvarsmakts personal (inkl hv) leder i kill count över terrorister. Med massa - 0.

 

Jag förstår att det är mer skrämmande och kalkylerat med en terrorist som försöker spränga folk en när enstaka individer som inte bör ha vapen bryter ihop och gör något fasansfullt.

Men döm inte ut alla av fel ursprung då det är individer som gör vansinnes dåd inte folkgrupper/religioner.

 

Något att tänka på inför den stundande "terror fasan" som kommer svepa över Sverige den näst kommande tiden, med tillhörande fingerpekande.

 

Har redan nu sett massa inlägg i bloggosvären pekandes mot polis/säkerhetsväsen hur kunde ni låta detta hända.

Det går inte att stoppa galningar!

Inte om vi skall leva i ett öppet sammhälle. Antingen får vi acceptera att det kommer hända igen (Må det vara en förvirrad jihadist eller nästa Flink), eller så strukturerar vi om vårat sammhälle och Säpo byter namn till Gestapo.

Link to comment
Share on other sites

En försvarsanställd skickade några timmar före bombdåden i Stockholm en

varning till en bekant om att något allvarligt skulle kunna hända på

Drottninggatan, enligt uppgift till TT.

 

 

För Försvarsmaktens presstjänst var uppgifterna på söndagen okända.

 

 

- Det här känner jag inte till över huvud taget. Nu ska jag kontrollera

uppgifterna, sade informatör Jonas Svensson.

 

 

Senare uppgav han att Försvaret nu "bereder hur frågan ska hanteras".

 

- Någon ytterligare kommentar kommer inte att lämnas i dag.

 

 

Svenska underrättelsemyndigheter kan ha känt till att något var på gång, säger

Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys, när TT pratade med honom

tidigare på söndagen.

 

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article8268714.ab

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar inte med sånt här men jag har sett en och annan presentation i mina dagar och jag tycker det låter som om han läser innantill ur en text han inte är helt bekant med.

Utan att dra för stora slutsatser så säger magluddet att han knappast varit ensam.

Link to comment
Share on other sites

Här ser man tydligt att bomben gick av för tidigt: http://tv.expressen.se/nyheter/1.2251957/har-spranger-han-sig-sjalv

 

Varför säger jag att han var en amatör?

För att han misslyckades att med två sprängladdningar döda någon annan än sig själv.

 

Vad menar jag med att han arbetade ensam?

Att han inte hade stöd av någon organisation i ryggen och om han har fått hjälp så är det endast teoretiskt med tillverkningen av sprängladdningarna, hade det varit en organisation bakom dådet hade han tillskrivit dem "äran".

Däremot är det mycket möjligt att han har en kompis eller två som hjälpt honom koppla ihop västen och brainstorma om vart attentatet skulle ske. Dock är den eller de personerna inget större hot efter som de om de hade något sorts mod skulle deltagit i själva attentatet för att maximera effekten, troligen är de mer av en fanclub.

 

Varför hade han ingen "proffesionell" hjälp med planeringen?

Därför att målet inte hade maximerat skadan och attentatets utförande var osynkroniserat. Fler attentatsmän på en mer tätbefolkad plats tyder på ett organiserat angrepp. Tidigare attentat i tätbefolkade regioner har haft dödstal i 30-100 motsvarade här var 0 (borträknat attentatsmannen). Många attentat som inte sker i "heta" regioner utförs av ensamma gärningsmän som inspirerats av tidigare dåd.

Link to comment
Share on other sites

Får väl rätta mig själv lite om nu expressens senaste info stämmer

 

 

Han planerade att spränga tre bomber

 

vilket visserligen bara antyder att han vet vart det fanns mycket folk och att han på egen hand tänkt orsaka så stor skada som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Ensam eller inte skit samma detta kommer starta en våg därför vi har sett det överallt i världen där självmordsbombningar skett, har väl en startat så får han beröm för sitt hjältemod i Islam fanatiska grupper och snart har man en ny kandidat. Det är många som åker utomlands för att lära sig, de har inte alltid samma material, de behärskar heller inte alltid sprängämnen korrekt tom erfarna bombtillverkare har sprängt sig i luften.

Det är väldigt vanligt i mellersta östern att först spränga en laddning, vänta på att folk ska dit och se vad som skett, räddningstjänst, polis mfl..och sen spränga en andra laddning (ofta förekommande) vad jag förstod hade inte alla laddningar på kroppen detonerat? Därav kan man kanske göra en bedömning om att det blev ett fiasko om det fungerat hade det blivit mycket värre och vi ska inte ens tänka på om han varit inomhus.

De som spränger sig saknar ofta kunskap om sprängämnen utan det är någon annan som bygger och tom ibland utlöser eftersom man inte alltid kan tro på att personen gör det i rätt ögonblick. Jag tror inte detta var sista gången utan har hävdat hela tiden att med Sveriges (berömda politik) att agera först när något hänt kommer nu trigga andra fanatiker inom Islam

Visst vi har yttrande frihet men jag hävdar ändå att när man såg hur reaktionerna som blev i Köpenhamn så får man tänka sig för, vi utsätter Svensk personal utomlands inte bara soldater utan företagare i mellersta östern för direkt livsfara för att dessa idioter ska driva med en profet som varit död i 2000 år?

Det vi gör får efterverkningar inte minst saker vi gör internationellt.

Fler beväpnade poliser gör ingen skillnad, enda sättet är att låsa ner frihets möjligheterna för folk att förflytta sig utan att bli filmade, gå igenom detektorer mfl..men då låser vi också samhället. Man kan ju börja med att hårdbevaka dessa böneställen för det är ofta Imanen som triggar agressionerna och enligt uppgifter från Irak/Afghanistan är det direkt farligast 1 timma efter bön.

Link to comment
Share on other sites

1378 år har muhammed varit död. Och om du tycker det är löjligt att skämta om en sådan grej så borde det vara än värre att bli upprörd över en förolämpning över någon som varit död i 1378 år.. men det är en helt annan debatt och knappast något vi lär ta här på soldf.

 

Grejen med terrorism är ju just det att en fri nation är så mycket mera sårbar efter som vi på intet sätt kan kontrollera att våra medborgare drar på sig en bombväst och går ut bland folk för att spränga sig själv. Preventiva åtgärder är nästintill omöjliga mer än att spaningsmässigt försöka ligga steget före.

Link to comment
Share on other sites

Visst vi har yttrande frihet men jag hävdar ändå att när man såg hur reaktionerna som blev i Köpenhamn så får man tänka sig för, vi utsätter Svensk personal utomlands inte bara soldater utan företagare i mellersta östern för direkt livsfara för att dessa idioter ska driva med en profet som varit död i 2000 år?

 

Jag uppfattar muhammedteckningar som ett sätt att provocera extremister att visa vilka de egentligen är. Människor med frihetsideal eller bara ilska mot auktoriteter har under lång tid i västvärlden använt bilder, skrifter eller sånger för att ge sig på och provocera auktoriteter och deras anhängare, det har varit en del av demokratiseringen och sekulariseringen. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att den ledare som inte tål gyckel är en olämplig ledare och den organisation som inte tål gyckel visar att den är farlig.

 

Ur den synvinkeln är muhammedteckningar lite som minspröt som visar var det finns dolda minor, när lite kludd på ett papper utlöser upplop, mångmiljardförluster i handelsbojkotter, mord och självmordsattacker visar det att något håller på att bli riktigt problematiskt och farligt.

 

Att håna en annan grupps ikoner och få motståndaren att tappa besinningen och förlora socialt kapital är även en tämligen våldsfri kampmetod i en konflikt, det är mera civiliserat än att ge igen med egna bomber eller annat trubbigt våld. Jag förväntar mig både balanserad och obalanserad kritik, vitsiga och plumpa teckningar, som reaktion på sprängningen i Stockholm.

 

 

Man kan ju börja med att hårdbevaka dessa böneställen för det är ofta Imanen som triggar agressionerna och enligt uppgifter från Irak/Afghanistan är det direkt farligast 1 timma efter bön.

 

Intressant påstående men det är bara ett påstående.

Var finns forskningen om hur den här typen av extremister och sekter/rörelser fungerar?

Var hittar man resultaten av den forskningen utan att det har filtrerats genom politiska åsikter?

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Bombdåden vid Drottninggatan i Stockholm 2010

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...