Jump to content

Ticonderoga kryssarna drabbade av sprickbildning

vikingman

Recommended Posts

Förhoppningsvis är det här ännu en skarp anledning till att inte bygga örlogsfartyg av aluminium. Att folk gjorde detta före 1982 kan väl kanske förstås, men att göra det efter de hemska scener och skador som hände nere vid Falklandsöarna är.....stökigt.

Förhoppningsvis är det här ännu en skarp anledning till att inte bygga örlogsfartyg av aluminium. Att folk gjorde detta före 1982 kan väl kanske förstås, men att göra det efter de hemska scener och skador som hände nere vid Falklandsöarna är.....stökigt.

Ovannämnda är en modern skröna, Ungefär i klass med Komiske Ali´s omvärldsanalysförmåga.

Ovannämnda är en modern skröna, Ungefär i klass med Komiske Ali´s omvärldsanalysförmåga.

Får gärna upplysa en annan om varför det är en skröna. Det jag vet är att aluminium (och magnesium) må vara lätta och rostfria men att de brinner vid förhållandevis låga temperaturer. Att då bygga ett fordon för krig i dessa mtrl är i min värld som att be om pansarbrand.

Det är inte hela fartygen som är byggda i aluminium. Endast överbyggnaden är i aluminium på dessa kryssare (förresten, borde de inte kallas Bunker Hill-klassen nu?). Den sämre aluminiumkvalitén på dessa fartyg samt den sämre motståndskraften mot eld (med överbyggnad i aluminium) är orsakerna till att de senare Arleigh Burke-jagarna är byggda helt i stål.

/Per

Edited by Perman

Ticonderoga-klassen har lidit av sprickbildningar ända sedan de var nya. En konsekvens av att man lassade på ytterligare 1500 ton på Spruance-klassens skrov.

När det gäller aluminium- och magnesium-legeringar i krigsfartyg så blev nackdelarna med det uppenbara redan under andra världskriget. De kräver hög temperatur för att antändas, men när de väl börjar brinna brinner de utav h*vete. Trots det används de ofta i överbyggnader för att tyngdpunkten inte ska bli för hög. Ticonderoga-kryssarna har ju groteskt stor överbyggnad. Det skulle inte gå att bygga dem i stål utan att de blev instabila.

Sprickor plågar robotkryssarna av Ticonderoga klass. Alla USA:s 22 Ticonderoga kryssare

är drabbade av detta. Orsaken är att aluminumet som kryssarna är byggda av spricker.

Aluminumet har legerats med magnesium som utsöndras (fälls ut?).

Länk

Kör in och värmebaka båten då precis som man gör med åldrande aluminium. :rolleyes:

J.K Nilsson

Ticonderoga-klassen har lidit av sprickbildningar ända sedan de var nya. En konsekvens av att man lassade på ytterligare 1500 ton på Spruance-klassens skrov.

När det gäller aluminium- och magnesium-legeringar i krigsfartyg så blev nackdelarna med det uppenbara redan under andra världskriget. De kräver hög temperatur för att antändas, men när de väl börjar brinna brinner de utav h*vete. Trots det används de ofta i överbyggnader för att tyngdpunkten inte ska bli för hög. Ticonderoga-kryssarna har ju groteskt stor överbyggnad. Det skulle inte gå att bygga dem i stål utan att de blev instabila.

Kockums har lösningen på låg vikt i stora överbyggnader och den heter kolfiber eller glasfiber beroende på hur mycket pengar man har och vill göra av med.

Dock vet jag att Jenkarna var intresserade av just denna teknik med glasfiber i hela skrovet men de trode de bara var att släpa in folk från gatan och bygga komplicerade skrov..... Funkar inte så bra om man ska bygga militära fartyg... Är ju inte en liten 28" DC båt direkt som man slänger ihop på en eftermiddag..

/519CB

Får gärna upplysa en annan om varför det är en skröna. Det jag vet är att aluminium (och magnesium) må vara lätta och rostfria men att de brinner vid förhållandevis låga temperaturer. Att då bygga ett fordon för krig i dessa mtrl är i min värld som att be om pansarbrand.

M113 är ju rätt oanvänd i världen ;)

@Rickard N:

Förvisso inte med jag såg senast häromåret resterna av en Thailändsk M113 som under strider med kommunistiska rebeller under 70-talet blivit satt i brand och sedan smält/brunnit upp. Kvar fanns några bärhjul, motorpacket, band och lite käcka alubitar. Enligt vår Hmong-guide var de aldrig speciellt rädda för just M113'orna, "de brann mest upp".

Även Israelerna har ju fått omvärdera M113'an efter de första försöken att rädda Gilad Shalit där nämnda fordon "left a bit to be desired".

M2 Bradley är sedan förvisso byggd av Alu, men i det fallet har man ju bultat på såpass mycket ERA att den RSV-strålen som slår igenom troligtvis skulle kunna sänka Iron Man.

Så oavsett just M113s nyttjande runt om i världen vill jag fortfarande inte sätta mig i ett stridsfordon av aluminium. Jag vill heller ej sätta mig i ett stridsfordon som drivs med bensinmotor men så har jag en rädsla för värme (brände mig på spisen som barn).