Jump to content

Ticonderoga kryssarna drabbade av sprickbildning


vikingman

Recommended Posts

Förhoppningsvis är det här ännu en skarp anledning till att inte bygga örlogsfartyg av aluminium. Att folk gjorde detta före 1982 kan väl kanske förstås, men att göra det efter de hemska scener och skador som hände nere vid Falklandsöarna är.....stökigt.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis är det här ännu en skarp anledning till att inte bygga örlogsfartyg av aluminium. Att folk gjorde detta före 1982 kan väl kanske förstås, men att göra det efter de hemska scener och skador som hände nere vid Falklandsöarna är.....stökigt.

Ovannämnda är en modern skröna, Ungefär i klass med Komiske Ali´s omvärldsanalysförmåga.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis är det här ännu en skarp anledning till att inte bygga örlogsfartyg av aluminium. Att folk gjorde detta före 1982 kan väl kanske förstås, men att göra det efter de hemska scener och skador som hände nere vid Falklandsöarna är.....stökigt.

Ovannämnda är en modern skröna, Ungefär i klass med Komiske Ali´s omvärldsanalysförmåga.

Får gärna upplysa en annan om varför det är en skröna. Det jag vet är att aluminium (och magnesium) må vara lätta och rostfria men att de brinner vid förhållandevis låga temperaturer. Att då bygga ett fordon för krig i dessa mtrl är i min värld som att be om pansarbrand.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte hela fartygen som är byggda i aluminium. Endast överbyggnaden är i aluminium på dessa kryssare (förresten, borde de inte kallas Bunker Hill-klassen nu?). Den sämre aluminiumkvalitén på dessa fartyg samt den sämre motståndskraften mot eld (med överbyggnad i aluminium) är orsakerna till att de senare Arleigh Burke-jagarna är byggda helt i stål.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Ticonderoga-klassen har lidit av sprickbildningar ända sedan de var nya. En konsekvens av att man lassade på ytterligare 1500 ton på Spruance-klassens skrov.

 

När det gäller aluminium- och magnesium-legeringar i krigsfartyg så blev nackdelarna med det uppenbara redan under andra världskriget. De kräver hög temperatur för att antändas, men när de väl börjar brinna brinner de utav h*vete. Trots det används de ofta i överbyggnader för att tyngdpunkten inte ska bli för hög. Ticonderoga-kryssarna har ju groteskt stor överbyggnad. Det skulle inte gå att bygga dem i stål utan att de blev instabila.

Link to comment
Share on other sites

Sprickor plågar robotkryssarna av Ticonderoga klass. Alla USA:s 22 Ticonderoga kryssare

är drabbade av detta. Orsaken är att aluminumet som kryssarna är byggda av spricker.

Aluminumet har legerats med magnesium som utsöndras (fälls ut?).

 

Länk

Kör in och värmebaka båten då precis som man gör med åldrande aluminium. :rolleyes:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Ticonderoga-klassen har lidit av sprickbildningar ända sedan de var nya. En konsekvens av att man lassade på ytterligare 1500 ton på Spruance-klassens skrov.

 

När det gäller aluminium- och magnesium-legeringar i krigsfartyg så blev nackdelarna med det uppenbara redan under andra världskriget. De kräver hög temperatur för att antändas, men när de väl börjar brinna brinner de utav h*vete. Trots det används de ofta i överbyggnader för att tyngdpunkten inte ska bli för hög. Ticonderoga-kryssarna har ju groteskt stor överbyggnad. Det skulle inte gå att bygga dem i stål utan att de blev instabila.

 

Kockums har lösningen på låg vikt i stora överbyggnader och den heter kolfiber eller glasfiber beroende på hur mycket pengar man har och vill göra av med.

Dock vet jag att Jenkarna var intresserade av just denna teknik med glasfiber i hela skrovet men de trode de bara var att släpa in folk från gatan och bygga komplicerade skrov..... Funkar inte så bra om man ska bygga militära fartyg... Är ju inte en liten 28" DC båt direkt som man slänger ihop på en eftermiddag..

/519CB

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis är det här ännu en skarp anledning till att inte bygga örlogsfartyg av aluminium. Att folk gjorde detta före 1982 kan väl kanske förstås, men att göra det efter de hemska scener och skador som hände nere vid Falklandsöarna är.....stökigt.

Ovannämnda är en modern skröna, Ungefär i klass med Komiske Ali´s omvärldsanalysförmåga.

Får gärna upplysa en annan om varför det är en skröna. Det jag vet är att aluminium (och magnesium) må vara lätta och rostfria men att de brinner vid förhållandevis låga temperaturer. Att då bygga ett fordon för krig i dessa mtrl är i min värld som att be om pansarbrand.

M113 är ju rätt oanvänd i världen ;)

Link to comment
Share on other sites

@Rickard N:

Förvisso inte med jag såg senast häromåret resterna av en Thailändsk M113 som under strider med kommunistiska rebeller under 70-talet blivit satt i brand och sedan smält/brunnit upp. Kvar fanns några bärhjul, motorpacket, band och lite käcka alubitar. Enligt vår Hmong-guide var de aldrig speciellt rädda för just M113'orna, "de brann mest upp".

 

Även Israelerna har ju fått omvärdera M113'an efter de första försöken att rädda Gilad Shalit där nämnda fordon "left a bit to be desired".

M2 Bradley är sedan förvisso byggd av Alu, men i det fallet har man ju bultat på såpass mycket ERA att den RSV-strålen som slår igenom troligtvis skulle kunna sänka Iron Man.

 

 

Så oavsett just M113s nyttjande runt om i världen vill jag fortfarande inte sätta mig i ett stridsfordon av aluminium. Jag vill heller ej sätta mig i ett stridsfordon som drivs med bensinmotor men så har jag en rädsla för värme (brände mig på spisen som barn).

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
1 hour ago, Tombola said:

Jo, de ska väl ersättas av Arleigh Burke flight III tills dess den nya DDGX tas i bruk?

 

Jo men problemet är bara att jagarna saknar lednings- och stabsförmågan som finns på kryssarna. Det var just därför som man försökte behålla och renovera 11 av de 22 kryssarna först, men inte ens det klarar man av pga. de eskalerande kostnaderna för renoveringarna och moderniseringarna. Allt är ju inte bara en fråga om antal robotar, vapen- och radarsystem. Man måste kunna leda en surface action group eller eskort- eller amfibiestyrka också.

 

Endast ett fåtal kryssare hann renoveras, och det finns kryssare som ska skrotas nu som nästan var färdigrenoverade. Dock har ju inte US Navy som tur är sista ordet när det gäller vilka fartyg som ska tas ur tjänst och skrotas utan det är kongressen som har det.

 

Huvuddelen av jagarna har också väsentligt sämre helikopterkapacitet jämfört med kryssarna. De allra äldsta saknar t o m hangar. Man har även dragit ner på byggnadstakten av Arleigh Burke jagare till förmån för andra fartygsklasser och för att på så sätt hitta pengar att kunna börja utveckla en ny jagare. Som om inte det skulle räcka så torde det även om några år vara dags att börja ersätta de äldsta Arleigh Burke jagarna som nu är 30 år gamla. Om man inte väljer att livstidsförlänga dem vill säga. Den optionen kommer dock inte att finnas kvar hur länge som helst med tanke på de äldsta jagarnas ålder. Kanske blir det så att man väljer att skrota de jagare som är i dåligt skick och livstids förlänger de som är i bättre skick. 

 

Det totala antalet stridsfartyg och båtar kommer kanske att öka något i US Navy men en växande andel kommer i framtiden att vara obemannade fartyg och farkoster. 

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Perman said:

Slutet närmar sig för robotkryssarna av Ticonderoga klassen:

 


Tlläggas kan att USS Yorktown togs ur tjänst redan 10 December 2004 och låg vid kaj tillsammans med systerfartygen USS Ticonderoga och USS Thomas S. Gates på Naval Inactive Ships Maintenance Facility, Philadelphia.
USS Valley Forge, USS Vincennes, USS Vella Gulf, USS Port Royal, USS Anzio, USS Hué City och USS Montery är också tagna ur tjänst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ticonderoga-class_cruiser

Edited by vikingman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för påpekandet! Ja precis. Tänkte inte på att Yorktown tillhör de fem första kryssarna med Mark 26 dubbla lavettage, och har alltså inte Mk 41 VLS. Dessa är Ticonderoga, Yorktown, Vincennes, Valley Forge och Thomas S. Gates, och de togs som du säger ur tjänst redan 2004-05. Resterande kryssare som du nämner tillhör de 22 fartygen med VLS och har tagits ur tjänst under Augusti och September i år. Om US Navy får sin vilja fram så kommer samtliga kryssare att ha tagits ur tjänst i och med att USS Chosin och Cape St. George utgår 2027. Tvivlar dock lite på att kongressen går med på detta. Troligen blir det nån sorts kompromiss där några kryssare behålls ytterligare ett antal år. Medan de fem första kryssarna nu skrotas så kommer de övriga att läggas upp i reserv flottan. Angående ersättning:

 

Quote

Due to the large overlap in size and capabilities of its guided missile cruisers and destroyers, the Navy eventually coalesced them into a single class of large multi-mission ships with an emphasis on air and missile defense called Large Surface Combatants (LSC); in 2018, the Navy stated that a future LSC would have capabilities of the Flight III Arleigh Burke-class guided-missile destroyers as a starting baseline while having future growth margins and air defense command and control of the Ticonderoga class. Consequently, the short-term replacement for the first decommissioned cruisers is the Flight III Arleigh Burke class starting in the mid-2020s, while the last of the Ticonderoga-class cruisers and Flights I and II of the Arleigh Burke class will be replaced by the DDG(X) program in the early 2030s. The program office was established in June 2021, and design work was contracted starting in February 2022. Despite the designation, the DDG(X) is expected to be considerably larger and at least as capable as the Ticonderoga class.

 

Ticonderoga-class cruiser

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

 Quote
Due to the large overlap in size and capabilities of its guided missile cruisers and destroyers, the Navy eventually coalesced them into a single class of large multi-mission ships with an emphasis on air and missile defense called Large Surface Combatants (LSC); in 2018, the Navy stated that a future LSC would have capabilities of the Flight III Arleigh Burke-class guided-missile destroyers as a starting baseline while having future growth margins and air defense command and control of the Ticonderoga class. Consequently, the short-term replacement for the first decommissioned cruisers is the Flight III Arleigh Burke class starting in the mid-2020s, while the last of the Ticonderoga-class cruisers and Flights I and II of the Arleigh Burke class will be replaced by the DDG(X) program in the early 2030s. The program office was established in June 2021, and design work was contracted starting in February 2022. Despite the designation, the DDG(X) is expected to be considerably larger and at least as capable as the Ticonderoga class.


Vad är fördelen att lägga bryggan så långt ned på överbyggnaden på DDG(X) och Zumvalt-klassen? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:


Vad är fördelen att lägga bryggan så långt ned på överbyggnaden på DDG(X) och Zumvalt-klassen? 

 

Så att bryggpersonalen kan få sitt kaffe snabbare? ;-) Nej, har ingen aning, men en kvalificerad gissning är väl att det inte har så mycket att göra med att det skulle vara en fördel för bryggpersonalen. Snarare skulle jag tro att det beror på att man vill placera de fasta radarpanelerna så högt som möjligt på överbyggnaden. 

 

En sak som förvånar lite nu när fartygsstorlekarna springer iväg nåt alldeles oerhört är hur lite prio man lägger på redundans.  DDG(X) ska få två 21 cell RAM lavettage initialt som last ditch defence och som med tiden ska ersättas av två kraftiga laser. Varför kan man inte ha kvar RAM som backup? Om man får lita på den preliminära skissen så verkar inte positionerna för RAM/laser vara helt optimalt valda heller. Förut/akterut hade förmodligen varit att föredra.

 

image.thumb.png.cf9b196805493c8df6c611c4e42a5900.png

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perman said:

Tack för påpekandet! Ja precis. Tänkte inte på att Yorktown tillhör de fem första kryssarna med Mark 26 dubbla lavettage, och har alltså inte Mk 41 VLS. Dessa är Ticonderoga, Yorktown, Vincennes, Valley Forge och Thomas S. Gates, och de togs som du säger ur tjänst redan 2004-05. Resterande kryssare som du nämner tillhör de 22 fartygen med VLS och har tagits ur tjänst under Augusti och September i år. Om US Navy får sin vilja fram så kommer samtliga kryssare att ha tagits ur tjänst i och med att USS Chosin och Cape St. George utgår 2027. Tvivlar dock lite på att kongressen går med på detta. Troligen blir det nån sorts kompromiss där några kryssare behålls ytterligare ett antal år. Medan de fem första kryssarna nu skrotas så kommer de övriga att läggas upp i reserv flottan. Angående ersättning:

 

 

Ticonderoga-class cruiser

 

/Per

Jo, då var det som jag trodde. De nya flight 3 de bygger kommer antagligen då infoga stabsfunktioner också, så det fungerar på längre sikt.

 

För övrigt tycker jag det är konstigt att DDGX inte använder MK57 som de tog fram till Zumwalt. Borde ju kunna ge mycket mer flexibilitet i placering och också redundans.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tombola said:

För övrigt tycker jag det är konstigt att DDGX inte använder MK57 som de tog fram till Zumwalt. Borde ju kunna ge mycket mer flexibilitet i placering och också redundans.

 

57 mm Mk 110 togs nog inte fram till Zumwalt jagarna i första hand utan mer troligt till LCS och kustbevakningskuttrarna av Legend klassen, men det är riktigt att Zumwalt från början skulle fått två av dessa. Dock ratade man senare dessa till förmån för två 30 mm chain guns som inte är allmålskanoner. Oklart varför egentligen, men jag tror inte man kommer att använda 57 mm Mk 110 som sekundärt artilleri nåt mer utan bara som primär artilleri på mindre enheter.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Perman said:

 

57 mm Mk 110 togs nog inte fram till Zumwalt jagarna i första hand utan mer troligt till LCS och kustbevakningskuttrarna av Legend klassen, men det är riktigt att Zumwalt från början skulle fått två av dessa. Dock ratade man senare dessa till förmån för två 30 mm chain guns som inte är allmålskanoner. Oklart varför egentligen, men jag tror inte man kommer att använda 57 mm Mk 110 som sekundärt artilleri nåt mer utan bara som primär artilleri på mindre enheter.

 

/Per

Ah, sorry, jag tror vi menar två olika saker. MK57 som i VLS. Det är en specialvariant av MK41 som de utvecklat för Zumwalt: https://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-57-missile-launcher.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äntligen en positiv nyhet om de amerikanska robotkryssarna av Ticonderoga klassen (varför kallas de inte Bunker Hill klassen?). USS Gettysburg gör nu provturer till sjöss efter åtta och ett halvt års modernisering(!) Hon har föreslagits att tas ur tjänst 2026. Förutom ledningsmöjligheterna som jagarna saknar så har kryssarna även fler VLS robotar och två ubåtsjakthelikoptrar. Enligt det föreslagna US Navy programmet för avaktivering så kommer de två sista kryssarna att tas ur tjänst under budgetåret 2027. Dock så har som sagt kongressen sista ordet. Det pågår även en dispyt rörande USS Vicksburg som är nära att bli färdigställd efter modernisering:

 

Quote

Both the House and Senate draft budgets explicitly forbid retiring Vicksburg by name, as the ship is nearing the end of a modernization as part of the Phased Modernization Program (also known as the 2-4-6 Program).[16] The House budget prohibits the Navy from using any funds "to retire, prepare to retire, inactivate, or place in storage more than four guided missile cruisers." Until the final budget is passed, all retirement requests are pending.

 

Även landstigningsfartyget med docka USS Tortuga av Whidbey Island klass är nära färdigställande efter en modernisering på 300 miljoner dollar. USS Vicksburg's modernisering har kostat nästan 500 miljoner dollar bara de senaste två åren. Hon beräknas färdigställas nu i sommar, medan USS Tortuga's färdigställande är "under review".

 

US Navy's motivering till att man vill ta alla kryssare av Ticonderoga klassen ur tjänst inom fyra år:

 

Quote

“So we stratified our warfighting platforms. An LCS fell at the bottom of that stratification, along with the older cruisers that have an older radar, that have leaks below the waterline, radars that can’t detect these new Chinese threats, as an example.”

 

 

 

SkrmklippChrisCavasptwitterUSSGettysburg2023-02-15.thumb.PNG.efdbe986d5e50fdf7d89c18eacfab2d9.PNG

 

Ticonderoga class - Proposed and Scheduled Retirements

(en.wikipedia.org)

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

USS Mobile Bay (CG-53) av Ticonderoga-klass togs ur tjänst efter 36 år den 10 augusti för att läggas i malpåse. Hon togs i tjänst 1987 och deltog bland annat i evakueringen av USA:s ambassad i Beirut 1989 och avfyrade 22 Tomahawk kryssningsrobotar under Operation Desert Storm 1991. Nu finns 16 kryssare av Ticonderoga-klass kvar i aktiv tjänst (12 augusti 2023).

Fyra fartyg till ur Ticonderoga-klassen planeras läggas i malpåse i år: Bunker Hill (CG-52), San Jacinto (CG-56), Lake Champlain (CG-57), Vicksburg (CG-69).

Dock med förbehållet för Vicksburg (CG-69) (citat från Wikipedia):
"Both the House and Senate draft budgets explicitly forbid retiring Vicksburg by name, as the ship is nearing the end of a modernization as part of the Phased Modernization Program (also known as the 2-4-6 Program). The House budget prohibits the Navy from using any funds "to retire, prepare to retire, inactivate, or place in storage more than four guided missile cruisers." Until the final budget is passed, all retirement requests are pending."

https://www.naval-technology.com/news/united-states-navy-decommissions-cruiser-as-ship-count-decreases/

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Mobile_Bay

https://en.wikipedia.org/wiki/Ticonderoga-class_cruiser

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/12/2023 at 10:31 AM, vikingman said:

USS Mobile Bay (CG-53) av Ticonderoga-klass togs ur tjänst efter 36 år den 10 augusti för att läggas i malpåse. Hon togs i tjänst 1987 och deltog bland annat i evakueringen av USA:s ambassad i Beirut 1989 och avfyrade 22 Tomahawk kryssningsrobotar under Operation Desert Storm 1991. Nu finns 16 kryssare av Ticonderoga-klass kvar i aktiv tjänst (12 augusti 2023).

 

 

Skärmklipp WarshipCam on X USS Mobile Bay being towed 2023-08-31.PNG

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Endast två av sju planerade ombyggnader i Cruiser Phased Modernization Program verkar bli genomförda som det ser ut. 

 

 

Skärmklipp Chris Cavas på X USS Chosin returning to San Diego 2024-02-16  -1.PNG

 

Skärmklipp Chris Cavas på X USS Chosin returning to San Diego 2024-02-16  -2.PNG

 

USS Vicksburg har varit i programmet sedan 2016 och är ca 85 % färdig. Tveksamt om hon kommer att färdigställas. 

 

Quote

 

The Navy requested to decommission Vicksburg in its FY23 and FY24 budgets.[48] Navy Undersecretary Erik Raven stated that this was due to the ship's "material condition, life remaining, cost, ... time to upgrade ... and the warfighting value."

In March of 2023, the Navy submitted to Congress a list of 11 ships it sought to retire, including Vicksburg which has been in the modernization program since 2016. According to Navy Secretary Carlos Del Toro in April 2023, Vicksburg and Cowpens “will never see another deployment, regardless of how much money we put into them.” The Navy reported that costs of the modernization have increased to $500 million.

 

 

USS Vicksburg (CG-69)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...