Jump to content

Erfarenheter av goretex?

Soldat Melvin

Recommended Posts

Beror väl på vad du ska ha dom till? :)

Har ett par Meindl Performance som har gortex. Riktigt bra känga som tål det mesta! Har gått i vatten/blöt mark i långa sträckor utan att det läckt eller varit obekvämt :)

Jag skulle inte välja en känga utan GORE-TEX om jag ska betala för den själv.

GORE-TEX membranet är vattentätt och släpper igenom fukt från kroppen. Lite motsägelsefull med det fungerar tack vare att GORE-TEX membranet är 700 ggr större än vattenångsmolekyler samtidigt som det är 20 000 ggr mindre än en vattendroppe gör det att det kan andas samtidigt som det är vattentätt.

För att få säga att en produkt är en GORE-TEX produkt måste sömmar tätas enligt certifierade metoder och kontrolleras.

Kort sammanfattning: Använder mina GORE-TEX kängor sommar som vinter med samma strumpor (funktionsmaterial såklart) och blir sällan våt (har väl klivit i lite för djupt vatten någon gång)

Ofta får man vad man betalar för. Det finns alt. membran men dom är inte lika bra.

Edited by Mikey

Använder sedan 2 år Viking arbetsskor i gore tex har en lågskaftad sommarmodell och en halvhög vintermodell och dessa funkar kalas, strumpor av funktionstyp är ett måste dock.

Jobbar under sommaren på sjön med all den blöta det innebär med vatten på däck och annat slabb och aldrig blivit blöt genom skona, att jag ibland blir blöt om fötterna när jag hoppar iland för långt ifrån land och i knädjupt vatten är inte skonas fel ;-)

Vintermodellen är varm och torr används mest i jobbet och mycket gående i snöslask i och utanför stan och inga problem med genomblötning då heller, att pulsa i knädjup snö ger ungefär samma resultat som knädjupt vatten men inte heller det skonas fel!

Kan rekomenderas och inte så dyra heller.

Kan inte hålla med när det gäller mina Haglöfs-kängor, dom fungerar kanon på vintern. Förra vintern använde jag dom ner till -28 utan problem, naturligtvis ska man inte stå still direkt på marken men med ett isolerande underlag var det kanon.

Problemet som kan uppstå med Gore-Tex vintertid är att fukten i membranet kan frysa ihop och därmed har du en förbannat dyr gummistövel/galonjacka. Är själv en stor Gore-Tex-fantast sommar, vår och höst men skulle aldrig ta i materialet vintertid. Bättre då gamla hederliga pryttlar av päls, läder, bomull eller varpsatin!

Jag har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av goretex i kängor. Hade ett par haglöfs-kängor på fjällvandring midsommar 2009. Det blev en rätt blöt vandring för fötterna.

Vid reklamationen så framkom det att membranet hade spruckit, och därmed läckt in vatten.

Nu kan det ju bara ha varit ren otur att jag fått ett par måndagsexemplar, och jag kommer bedömt inte ha gtx-kängor igen inom överskådlig framtid.

Jag har istället skådat ljuset och blivit Lundhags-frälst wink.gif

Edited by Nestor

Jag håller med om att kängor med GoreTex-membran inte är bra alla säsonger.

Svensk vår och höst är det optimalt med membran i kängorna, vid de temperaturer som råder då så fungerar membranet, det är mycket vatten i markerna vilket membranet håller ute, och kängorna blir inte för varma p.g.a. membranet.

Varma svenska sommardagar blir det för varmt med membran i kängorna med membran, mycket varmare än kängor utan membran, och risken för skavsår ökar.

Kalla vinterdagar så ventilerar kängorna för dåligt, och de blir kalla, mycket kallare än kängor utan membran, och man fryser om fötterna.

Så för vår- och höstbruk (som ett komplement till t.ex. 90-systemets sommarkänga och vinterstövel med insats) tycker jag en känga med membran kan vara bra.

Gortex-kängor är tyvärr inte optimala för vinterbruk. Nu har jag i och för sig bara testat tre modeller, varav en var Meindl performance, men de lämnade mycket kvar att önska direkt det blev minusgrader.

Håller med om att Meindl Performance är förb*nat kalla på vintern. framför allt om tårna. Det vill jag dock inte skylla på GoreTex-membranet. De Lowa-kängor jag har på mig just nu har också GoreTex-membran, och de är mycket skönare på vintern.

Jag väljer att fortsätta i den här nya tråden, det har ju trots allt hänt en del med materialet sedan den gamla tråden avslutades.

Jag är ju "storförbrukare och van användare" av gore-tex iom. att jag paddlar och idkar aktivt uteliv i vilket väder som helst. Torrdräkten är min bästa vän och min livförsäkring och den är ju gjord av fleralagers gore-texmaterial och visst, materialet har sina klara begränsningar men inte värre än att man kan leva med dom. Den passar lika bra på svamppromenaden en regnig dag som på kajakturen, under årets "vedrejs" när regnet öser ner, som vindbreaker när jag sitter på minilastaren utan hytt när snön ska röjas och på långfärdsskridskoturen och vinterfisket.

Ingen ska iallafall kunna anklaga mig för att inte torrdräkten används utan bara hänger och samlar damm. :/

*jodå, det går att slinka in på pizzerian i den också på väg hem från nåt äventyr* :Malaj:

Har jobbat i Meindl Performance sedan 2007, är inne på mitt andra par som används dagligen. Förra veckan var -30-20 vilket inte riktigt funkade då jag upplevde att de kylde.

Det som man oftast glömmer bort är att göra rent på insidan, håller man rent där släpper dom ut lite mer fukt iaf...

• 3 weeks later...

Har jobbat i Meindl Performance sedan 2007, är inne på mitt andra par som används dagligen. Förra veckan var -30-20 vilket inte riktigt funkade då jag upplevde att de kylde.

Det som man oftast glömmer bort är att göra rent på insidan, håller man rent där släpper dom ut lite mer fukt iaf...

Alla membranplagg lider av samma problem, när man svettas så samlas salt i membranet. Saltet leder in fukt... det enda som fungerar är att undvika att svettas i gore-texkläder, ja ta av dem innan ansträngning, sätt på dem vid vilan. Och tvätta/skölj dem ofta om du är ute länge.

Själv kör jag "luftigt" med ylle ytterst under rörelse, och vind/vattenskydd vid rast. Fungerar bra.

• 3 weeks later...

Gore-Tex tycker jag är rena skräpet rent ut sakt både i kängor o i kläder som jag ha haft. kängorna luktade apa o fötterna var som rusin, man fick ha flera par strumpor och så fort man såg en bäck bada fötterna.

kläderna är inget att ha för mig men de är min årsikt. mycket is sammlar de i kläderna så tog man av sig dom så hade man inget plagg kvar.

och så frös man mycket i dom mins jag.

Andvände gore-tex kängor (meindl Island PRO) hela lumpen och anser att dem är jättesköna och underbara OM man ska ha dem i max 3-4dagar i fält, längre tid än så fungerar de inte då de inte hann torka när den såkallade vilan infann sig, då vilan oftast blev som den blev med något/några avbrott för posttjänst. Kan även säga att om man har dem under Nijmegen så är det fuktigt under natten så dag 3 och 4 är dem fuktiga konstant. Dock e dem perfekta för kaserntjänst eller fälttjänst i max 3-4 dagar eller om man kan torka dem.

Har använt Lundhags (Park) nu senast, visst du MÅSTE byta strumpor 2ggr/dygn istället för som gore-tex 1ggr/dygn men dem håller i fält länge utan att bli fuktiga, testat 7 dagar o de var inga problem, inte ett dugg fuktiga och under Nijmegen är det bara o byta strumpor så är dem torra igen även under dag 4 under sista timmen.

Jag har bara använt dubbla kronans stålgrå och inga andra strumpor i kängorna. Nästa par kängor blir Lundhags med funktionsstrumpor dock...

Oavsett vilken typ av känga man väljer så får man ju jobba kring hur kängan fungerar/presterar bäst, enligt mig finns det ingen känga som är "bäst" alltid. Jag har mkt. goda erfarenheter av kängor med gore-tex, jag tänker att jag köper en stövel men med kängans goda marsch egenskaper.

Byta sockar och ha lämpliga sockar är lika viktigt i alla kängor. Jag må säga att efter att ha jobbat med att sälja kängor så är det förvånansvärt många som inte har en susning om hur de bör nyttja kängor och sockar. Det finns alltid olika rätt beroende på individen, men generellt sett så bör man byta sockar ofta, gärna använda någon form av dubbla skift, antingen det är dubbla strumpor eller fotlappar om man vill undvika skav. men många verkar tro att det är bara att köpa gore-tex kängor och inte alls vårda dem, byta sockar eller ens fundera på vad man vill få ut av att välja gore-tex.

Samma med kläder, även här måste man jobba utefter funktion och anpassa efter aktivitet. Gore-tex är ingen automatisk trollstav...

• 3 weeks later...

Gore tex är ett grymt material i kängor kan jag tycka att det är lite overkill men likväl hyfsat funkis. Det viktigaste att tänka på med jackor och byxor med gore tex är att de kläderna är framtagna för att du är aktiv som bärare annars blir trycket innefrån plaget obefintligt och fukten trycks inte ut genom membranen. Personligen använder jag mig nästan uteslutande av olika skalplagg med gore tex när jag åker skidor,oavsett hur kallt (nästan) har jag inget annat än en tunn ulltröja närmast kroppen alt M90 skjortan och liknande. Fungerar utomordentligt. Men ska jag stå still uppe på alptoppen oavsett om det är +5 eller -20 så åker dunjacka typ primaloft på, för då fungerar inte gore tex som annat än vindjacka, den isolerar inte av sig själv.

Summering aktiv bärare typ skidor, fjällturer och liknande Gore tex bra, mycket pengar men bra funktion. Dock måste man alltid ha förstärkningsplagg.

Stillasittande aktivitet, sitta på jaktpass och liknande, isolering typ dun, tjock ull osv + vind/regnplagg, behövs inte gore tex, det är mycket pengar för lite funktion.

Hoppas det var til någon hjälp.

• 1 year later...

Jag väljer att fortsätta i den här nya tråden, det har ju trots allt hänt en del med materialet sedan den gamla tråden avslutades.

Jag är ju "storförbrukare och van användare" av gore-tex iom. att jag paddlar och idkar aktivt uteliv i vilket väder som helst. Torrdräkten är min bästa vän och min livförsäkring och den är ju gjord av fleralagers gore-texmaterial och visst, materialet har sina klara begränsningar men inte värre än att man kan leva med dom. Den passar lika bra på svamppromenaden en regnig dag som på kajakturen, under årets "vedrejs" när regnet öser ner, som vindbreaker när jag sitter på minilastaren utan hytt när snön ska röjas och på långfärdsskridskoturen och vinterfisket.

Ingen ska iallafall kunna anklaga mig för att inte torrdräkten används utan bara hänger och samlar damm. dry.gif

*jodå, det går att slinka in på pizzerian i den också på väg hem från nåt äventyr* :Malaj:

Vad är det för torrdräkt du använder?

Har haft både skor och kläder med Gore-tex. Kan knappt hitta några negativa saker med dem. Möjligen priset ibland för gortex kläder,skor och kängor är oftast rätt dyra. Har haft goretex på mig året runt. Både i kyla och i väta fungerar riktigt bra tycker jag. Det som är viktigt är att man använder rätt tvättmedel och att man tvättar plaggen. Det gäller ju alla kläder men definitivt gortex anser jag.