Jump to content

Det smutsiga kriget på SVT

Recommended Posts

Det var som fasen vad lite intresse det programmet orsakade. I mina ögon var det det bästa som gått på tv på länge. Jag trodde aldrig att israelerna skulle låta ett tv-team få följa med Golanibrigaden. Programmet gav en bild av träning inför, planering och utförande av operationer mot palestinska "terrorister" på ockuperat område. Dessutom och kanske det mest intressanta så gav de inblandande sin bild av kriget mot terrorismen. De var förvånansvärt sansade och verkade inte alls gilla den situation den hamnat i. Det var inte många slagord om ära och dylikt utan mer av reflektion om vad det betyder att döda någon utan rättegång m.m.

Såg tyvärr inte hela programmet så jag ska se reprisen på söndag.

Jag såg sista halvtimmen bl.a. när dom gick in och hämtade den terroristmisstänkte palestiniern.

Tycker att dom verkade lite virriga i sitt agerande men dom fick ju ut killen iallafall.

The Swede

Guest Predator

Jag slogs också av att militärerna var så reflekterande och inte alls krigshetsande.

När de tränade krypskytte var det ju en kille som stod och höll en måltavla vid sidan om sig som krypskyttarna fick skjuta på. Det kan väl inte ha varit så att de använde skarp ammunition då, eller? Visserligen är de säkert väldigt pricksäkra men ett skott kan ju ändå råka gå av lite fel.

Swede

Deras meritförteckning säger att de är allt annat än virriga. Jag förstår dock vad du menar. De agerar annorlunda än vi, men tydligen så funkar det bra. Det var intressant att de inte verkade vara så pryltokiga som många här i Sverige är. De hade bra grundutrustning men över det var det inte mycket flashiga prylar (sådana som tenderar att heta nått med tactical i kataloger från USA).

Notarade ni att under skadeövningen förband en skottskada i en arm med ett brett band av tunnt gummi som de snabbt virade runt armen. Verkade funkis för råddiga situationer.

Haegg.

Jag känner till deras meritförteckning. :D

Det jag tänkte på var vid inbrytningen där dom inte riktigt verkade veta vart dom skulle stå trots deras grundliga genomgåg innan.

Deeutom blev det virrigt när chefen beordrade fram sprängämnen trots att två man var utsedda att spränga bräsch innan.

Jag skulle dock inte vilja möta dessa herrar om jag var på fiendesidan.

The Swede

The Swede: Ge gärna exempel på vilket förband eller motsv som skulle vara mindre virriga vid en liknande övning.

Haegg: Att säga att deras grundutrustning är bra är väl en underdrift. Vad mer behöver de? Deras stridsväst t.ex. är väl världens bästa, ryggväskan kan tas av o ersättas med en större stridssäck eller motsv.

efod-new.gif

Ja förlåt Swede för att jag svävade iväg från ämnet, men betalar min skuld till forumet genom att ge en länk på bilder av Golanerna i action, på sidan kan man även hitta info om dem. Notera den ryska RPD:n på bilderna. Förmodligen är väl bilden lite äldre o ersatt med IMI Negev?

http://www.isayeret.com/units/land/infantr...ny/gallery1.htm

LD

Tydligen så behöver de inte mer än vad de hade. Det jag menade är att det inte alltid är avgörande om man har den senaste flashigaste pryttlen i det mest exotiska materialet från Military shop eller motsvarande. Visst är det kul att ha bra utrustning , men ibland går det troll i det. Jag själv drogs under oklara omständigheter in i en knivnojja där jag lade mer eller mindre en månadslön på en massa knivar från fällkniven.

Ja förlåt Swede för att jag svävade iväg från ämnet, men betalar min skuld till forumet genom att ge en länk på bilder av Golanerna i action, på sidan kan man även hitta info om dem. Notera den ryska RPD:n på bilderna. Förmodligen är väl bilden lite äldre o ersatt med IMI Negev?

http://www.isayeret.com/units/land/infantr...ny/gallery1.htm

På vilket sätt anser du dig ha svävat iväg från ämnet?

The Swede

Ang. östbössor i Golanbrigaden

"Today, while several other units are still using the RPD and the PK, mainly during covert missions. Sayeret Golany and Sayeret Egoz are the only units in the IDF that are using the these LMG on a daily basis, mainly because of pride and show-off reasons rather then for an actual operational or tactical need.   Therefore, in many ways the RPD and the PK have become Sayeret Golanys  and Sayeret Egoz's most distinct trademark."

Haegg: Tja, hoppas du är nöjd med knivarna iaf. Personligen tror jag alla såna där "tactical"-grejer a la Militaryshop kostar 500% mer än vad de borde kosta avsett kvalitén, har dock ingen erfarenhet då jag inte förnedrat mig själv med att köpa något av dem.

The Swede.. första inlägget: "vad tyckte ni" (om TV-programmet).

LD.

Skärp dig nu.

Det var väl ändå ämnet i tv-programmet och inte programmet som sådant som Haegg ville diskutera, dvs. Golani brigadens göranden och låtanden.

Dessutom blir inte stämmningen på forumet bättre av att du sprider en massa spydigheter omkring dig om moderatorerna.

The Swede

Guest Predator

Jag tror så här. Jag vet inte hur den verkliga bilden ser ut, men tidigare hade omvärlden fått intrycket av att de här aktionerna var mycket hänsynslösa och brutala och att soldaterna ofta hade som huvuduppgift att avrätta någon. Israelerna såg då en chans att ge en annan, humanare bild av aktionerna, en bild där elitsoldaterna aldrig har som huvudmål att avrätta någon, att det bara görs i nödfall, att det inte får finnas någon risk för civila dödsoffer, att man bara får skjuta mot någon som är beväpnad osv. Återigen vet jag inte hur det egentligen ser ut, men säkerligen var det israelerna som bestämde vilka operationer som fick filmas och då såg de till att de operationerna genomfördes på ett så humant och rättfärdigat sätt som möjligt. Jag är övertygad om att det kan gå mycket brutalare till när de här soldaterna är i farten, och jag skulle vilja säga att filmen inte var en riktig dokumentär, eftersom det var israelerna som bestämde villkoren för den. Israelerna uttnyttjade BBC för att föra fram sitt budskap, om budskapet är sant eller falskt spelar ingen roll. Allt detta är dock spekulationer.

Sov gott gossar.

Självklart så är programmet förhandsgranskat av den israeliska militären. De lär nog inte släppa förbi några scener med övervåld mot civila m.m. dcok bör man ha BBC:s mycket goda anseende inom dokumentärfilmsskrået i åtanke. Det var inte den humana hanteringen av civila palestinier jag kommentrade utan den eftertanke som faktiskt fanns hos hög som låg.

De hymlade inte att de tog livet av folk om de ansåg det nödvändigt men de kunde faktiskt problematisera sitt uppdrag över den taktiska nivån. Troligtvis har de inte valt ut Palle pannben för att bli intervjuad men intressant är det att de tänker på det sättet. Eller om man vill vara försiktig, att de vill att vi ska tro att de tänker på det sättet. I mina ögon kunde de haft en betydligt krassare syn på terrorister än vad de uppvisade utan att de för den skull skulle riskerat att förlora något anseende utomlands.

En sak jag hängde upp mej på, var när de "Flygande Tigrarna" låg stridställningar i väntan på att några terrorister skall klippa upp stängslet. Då får man reda på att dem kan ligga på samma ställe i tre dagar(inget konstigt med det), men det som fånga min uppmärksamhet var att dem tog citat "Medicinska preparat för att reglera kroppsfunktioner". Vad är detta för piller? Antiskitpiller misstänker jag, eller kan det vara något mer??? :)  Ingår även hungerdämpande preparat i den gruppen av "mediciner"???

Predator: Precis så här tyst brukar det inte vara, det finns alltid någon som brukar "rapa" upp något. Men som sagt, tyst är det ;)

Hemvärnsungdom: Reprisen var i söndags, men imorgon(torsdag) kommmer del 2 som ger den andra sidan sin syn på saken dvs terrorgruppen Al-akqsa (är för övrigt en moské i Jerusalem). Det ska handla om självmordbombare bla., tv-teamet har tydligen träffat bombmakaren själv.

Lägger in texten en gång till >:[

En sak jag hängde upp mej på, var när de "Flygande Tigrarna" låg stridställningar i väntan på att några terrorister skall klippa upp stängslet. Då får man reda på att dem kan ligga på samma ställe i tre dagar(inget konstigt med det), men det som fånga min uppmärksamhet var att dem tog citat "Medicinska preparat för att reglera kroppsfunktioner". Vad är detta för piller? Antiskitpiller misstänker jag, eller kan det vara något mer??? :)  Ingår även hungerdämpande preparat i den gruppen av "mediciner" ???

Misstänkt e bara för namnet. Tanken var att höra andras tankar och funderingar kring detta :)

Men det är väldigt tyst, vilket gör mig nervös ;)

Det är lite skumt skulle du eller jag ta dessa "mediciner" så skulle vi antagligen bli klassade som drogmissbrukare, men dem tar BARA "mediciner"... mysko

Det tyngsta jag använt i tjänst är ClearEyes i kombination med koffeintabletter. Jag kan tänka mig att det de pratade om inte riktigt är samma prylar. Vissa av soldaterna sov som barn så det verkar inte troligt att det var frågan om uppåttjack för att hålla sig vaken. Nifelhels gissning är lika god som min. Finns det några andra effekter än att hålla sig vaken, dämpa hungern och stoppa tarmrörlelserna man skulle vilja uppnå med hjälp av piller?