Jump to content

Så var vår SÖB-KFÖ-SÖF - Sammanslagning av fl

Recommended Posts

Allt.

Det här var ingen krigsförbandsövning; det var en vanlig dags skarpskjutning följt av två dagar mycket dåligt planerade momentövningar och sedan en hel dags avslutande vård.

För att försöka beskriva hur dåligt det kan vara för en soldat som faktiskt satt sitt privata liv på "paus", på en övning som enligt högre C var "lysande", ska jag försöka beskriva det i en dagbogsform ur mitt personliga perspektiv.

D-1 (inryck):

Inskriving, uthämtning av korta kolvar, stress stress stress... Iväg snabbt, ilasta fordonen. Åker i en tgb20 som läcker in vatten från taket (läs forsar in vatten) till LedR. Ordna utrustning och sova.

D1:

Frukost och snabbt iväg ut till skjutfältet. Grg-övningar för min grupp. Börjar skarpskjutningen, kasta i sig mat mellan 2 skjutningar. Vi växlar mellan omgångarna så att alltid ett grg är framme med gruppen som skjuter, ingen vila här inte.

Vi rockar.

Städar av skjutplats och bakomläge och åker tillbaka till LedR.

D2:

Vårdar tunga vapen och städar av kassernen vi sovit i. Andra grupper åker tillbaka till skjutfältet för att fortsätta städa där. Stress stress stress... Vi måste iväg mot LG, där vi ska låsa in en del av utrustningen. Plockar upp förbeställd McD-mat eftersm vi knappt hinner få lunch annars. Väl på LG får vi VÄNTA.. Och VÄNTA..

Låser in vårat jox som vi inte ska ha med och fortsätter att vänta, tydligen någon ordergivning. Efter några timmar på LG bär det av i vår läckande bil mot vårat första objekt, äntligen. Och vi ska vara tagande-plut. :banana

Kompaniet tar objektet, som är tomt, B-styrkan bestod av en "civil" figurant på utsidan av objektet.

Uppställning. Får höra från högre C hur duktiga vi var och att det är nu det börjar på riktigt för oss.

Efter att vi inkvarterat påbörjas posttjänst på våra fordon m.m. Postpass mitt i natten...

Inga andra moment utspelades på det här objektet.

D3:

Fortfarande mörkt, tidigt.

Stress stress stress, lasta, upp på fordonen, vi ska snabbt iväg. Sitter på tgb´n och VÄNTAR... Kan nog ha varit 30-40min vi satt i kylan i vår läckande bil innan det var dax att börja rulla.

Tydligen ska vi till polishögskolan, KUL, massor av byggnader och blandad terräng.

Rullar in, 5/20-sök, grupperar kringförsvar. Min grupp ska söka av en höjd och genömföra observation mot en fotbollsplan.

Stando.. 1a plut blir tydligen styrda till ett omtag av sitt tagande av en byggnad, B-styrkan var inte på plats när söket började.

Står i vår tilldelade buske och tittar på fotbollsplanen ytterligare någon timme.

Får i uppgift att reka förläggningsplatser m.m. Väntan..

Vi blev tydligen plutonsreserv/QRF.

Äntligen.. Vi ska förstärka gruppen vid gaten. Tydligen en demonstration.

Efter ordväxling med demonstranterna bryts hela övningen, vi ska tydligen omgruppera. Fan, vi är tydligen de enda som inte fått lunch. Kasta i sig 1/2 grönpåse innan vi MÅSTE upp på fordonen, för att VÄNTA. Tydligen en långdragen ordergivning till.

:banghead: Att jag inte kunde äta upp åtminstånde, nåja...

Iväg mot nytt objekt, KavKass/HKV.

Rullar in på det tagna objektet och blir tydligen kompanireserv eftersom vi grupperas i källargångarna.

Vi hör hur en skottväxling utspelar sig vid en av grindarna.

Ska ut på patrullerande post, går 1 o 1/2 varv kring objektet när vi får veta att övningen avbyts.

Eftersom skjuttillståndet gått ut får vi inte skjuta mer, vi blir tillfrågade om vi vill öva "torrt" ute på PHS resten av eftermiddagen, dit vi ska för att bedriva vård och återhämtning.

Vem vid sina sinnens fulla bruk tror att ett gäng, nu rätt buttra/uppgivna/uttråkade, soldater som knappt gjort annat än att övat åkande i tgb senaste dygnet, kommer tacka ja till att öva "torrt" utan målstyrka i nu känd terräng.

Då var det "bara" ca 24h till den planerade uppställningen/avslutningen där de högre cheferna troligen tänkte säga hur duktiga alla varit och hur bra allt hade gått...

Kvällen D3 och D4:

Resterande tid kan nog närmast beskrivas som svavelosande, inte många glada miner från någon.

"Tur" att vi inte sov på LG, för som det lät på folk hade det nog varit många bilar som rullat iväg mot det civila livet.

Och vad som faktiskt sades på Bat-uppställningen vet jag inte, eftersom vi inte deltog.

Jag vill understryka att det här är min PERSONLIGA upplevelse av vår KFÖ.

Likväl är det här det som jag bär med mig fram till SÖF'en, som blir min sista övning efter 10år i HV om det inte blir betydligt bättre än så här.

/Whamou

Jag har några antaganden som jag tror påverkat resultatet av övningen:

* Försvarsmakten saknar numera erfarenhet av KFÖ. Ingen kommer längre ihåg hur en KFÖ organiseras och genomförs.

* Utbildningsgruppens yoff har haft dåligt stöd av sitt regemente vid planeringen av övningen, både avseende logistik och stridsplaner.

* Tidsoptimism har rådit samtidigt som övningsledningen har insisterat på att köra alla moment = tidsbrist.

* För litet antal instruktörer/övningsledare betyder att vissa enheter kan "glömmas bort" vilket ger väntan och väntan och meningslösa uppgifter.

Jag vill understryka att jag saknar personlig kännedom avseende förhållanden och personer i Stockholm men efter att ha läst inläggen ovan och själv genomfört KFÖ i Östergötland tar jag mig friheten att tolka fritt.

Erfarenhet bygger ju på genomförd verksamhet så förhoppningsvis tar utbildningsgruppen och regementet lärdom och genomför en mycket bättre övning nästa gång.

"Idioter gör om samma misstag gång på gång medans genier hittar på nya misstag istället!"

Mina ören...

JE

Jag har några antaganden som jag tror påverkat resultatet av övningen:

* Försvarsmakten saknar numera erfarenhet av KFÖ. Ingen kommer längre ihåg hur en KFÖ organiseras och genomförs.

* Utbildningsgruppens yoff har haft dåligt stöd av sitt regemente vid planeringen av övningen, både avseende logistik och stridsplaner.

* Tidsoptimism har rådit samtidigt som övningsledningen har insisterat på att köra alla moment = tidsbrist.

* För litet antal instruktörer/övningsledare betyder att vissa enheter kan "glömmas bort" vilket ger väntan och väntan och meningslösa uppgifter.

Jag vill understryka att jag saknar personlig kännedom avseende förhållanden och personer i Stockholm men efter att ha läst inläggen ovan och själv genomfört KFÖ i Östergötland tar jag mig friheten att tolka fritt.

Erfarenhet bygger ju på genomförd verksamhet så förhoppningsvis tar utbildningsgruppen och regementet lärdom och genomför en mycket bättre övning nästa gång.

"Idioter gör om samma misstag gång på gång medans genier hittar på nya misstag istället!"

Mina ören...

JE

Svar: Livgardesgruppen var inte inblandad i planeringen och genomförandet av 1:a komps KFÖ. denna del av hela KFÖ:n sköttes av bataljonen sjäva.

Vi ( Livgardesgruppen ) genomförde KFÖ:n för de 3 övriga komp samt batstab (2:a ,3:e,4:e komp)

Svar: Livgardesgruppen var inte inblandad i planeringen och genomförandet av 1:a komps KFÖ. denna del av hela KFÖ:n sköttes av bataljonen sjäva.

Vi ( Livgardesgruppen ) genomförde KFÖ:n för de 3 övriga komp samt batstab (2:a ,3:e,4:e komp)

Även om jag förstår att du och LGG inte vill ha med saken att göra och gärna skjuter bort ansvaret så långt ni kan (oavsett om ni har ett ansvar eller inte) är jag övertygad om att soldaten ovan SKITER högaktningsfullt i vem som hade ansvaret för övningen.

Han är där för att öva och det fick han inte.

Deltog i samma övning (samma komp, annan plut) och jag har en helt annan uppfattning än soldaten ovan. Visst fanns en del brister men på det stora hela var det en godkänd övning (dock väsentligt sämre än SÖFen) - 3 av 5 möjliga patroner. Plutonchefer och gruppchefer men även soldater har ett ansvar för att göra det bästa av situationen och på vår pluton övades en del annat under de stando som fanns (förövrigt var de inte så vansinnigt många) vilket gjorde att tiden gick rätt fort i alla fall. Sedan är det ju en konst i sig att hålla moralen uppe trots att det inte är sol, vackra kvinnor och pina colada på programmet hela tiden och om inte annat kan tiden användas till att bygga upp sammanhållningen.

Jag uppfattade förövrigt ingen högre chef som tog ordet lysande i sin mun angående övningen utan det fanns bara stor insikt om att det som levererats inte höll den nivån som det borde gjort.

Även om jag förstår att du och LGG inte vill ha med saken att göra och gärna skjuter bort ansvaret så långt ni kan (oavsett om ni har ett ansvar eller inte) är jag övertygad om att soldaten ovan SKITER högaktningsfullt i vem som hade ansvaret för övningen.

Ja som ni säkert förstår så kan jag i detta ämne bara prata för mig själv och min egen uppfattning,jag representerar INTE Livgardesgruppens Officiella uppfattning i detta.

Enligt den skola jag är uppfostrad i så kan man delegera uppgiften men aldrig

ansvaret.

Det som kanske var intressant med denna KFÖ var faktiskt de stora skillnader i de analoga forum som vi på Livgardesgruppen har tagit del av. skillnaden mellan 1:a komp:s generella uppfattning om Övningen jfr med de övriga kompanierna var markant.

Det är faktiskt så att 1:a komp kanske ska tacka den Bataljon ur LGG som drabbades extremt hårt i och med att pengarna till årets 2 sista skyddsvaktskurser med ca 60 elevplatser ( som nämnda Bat hade förtur till), gick till 1:a komps stridsskjutning istället.

Och detta med Figuranterna.

Jag vet att det aldrig var beställda några via LGG för verksamheten Fredag-->Lördag natt samt Lördag Kväll.

Källa på det: jag själv . då det var jag som var samanhållande för figurantverksamheten

Vänligen

//GG

Det är faktiskt så att 1:a komp kanske ska tacka den Bataljon ur LGG som drabbades extremt hårt i och med att pengarna till årets 2 sista skyddsvaktskurser med ca 60 elevplatser ( som nämnda Bat hade förtur till), gick till 1:a komps stridsskjutning istället.

Du får gärna upplysa mig om hur "vi" på 1:a blev "skyldiga" till det! För inte sa någon att vi fick ett ansvar för LGG´s årsbudget när vi satt och laddade.

-----

Och NEJ, för att återknyta till mitt tidigare inlägg.

Jag är inte in i benmärgen bitter.

Framtidstro har jag inte heller brist på, utan jag hoppas ärligt och uppriktigt på en förbättring till nästa tillfälle.

Inte heller var det så att jag hade tråkigt hela övningen, men att jag har trevligt folk att umgås med gör inte övningsupplägget bättre.

För även om jag fryser, svettas eller genomför "tråkig" tjänst så bryr jag mig inte så mycket om det där och då. Då lägger jag fokus på uppgiften.

Men i efterhand känns det ju trist att ha offrat arbetstid, tid med barn och tid med sambo (som dessutom skulle ta hand om barnen själv när jag var borta) och inte känna att man har utvecklats.

Du får gärna upplysa mig om hur "vi" på 1:a blev "skyldiga" till det! För inte sa någon att vi fick ett ansvar för LGG´s årsbudget när vi satt och laddade.

Alla har givetvis alltid ett ansvar för budgeten. ifr enskild soldat till ÖB.

För att göra en lång historia kort så... iom att 1:a komps stridsskjutning akut blev flyttad ifr Strängnäs till Veckholm så av olika skäl uppstod en merkostnad på ca 100 000kr,

pengar som det inte var budgeterat för. C LG dömmer då av att det just nu är viktigare att 1:a komp genomför en stridsskjutning på sin KFÖ än att en annan Bat får sina skyddsvakter.

Alternativet hade varit att ni inte hade fått ngn stridsskjutning. och hur bra hade KFÖ:n varit då?

Nu är allt detta krigshistoria då planeringsansvaret för KFÖ/SÖF i framtiden kommer att fördelas på ett annat sätt.

//GG

iom att 1:a komps stridsskjutning akut blev flyttad ifr Strängnäs till Veckholm så av olika skäl uppstod en merkostnad på ca 100 000kr

Hade nämnda 1. komp eller avdelning som planlagt deras vht möjlighet att påverka detta?

iom att 1:a komps stridsskjutning akut blev flyttad ifr Strängnäs till Veckholm så av olika skäl uppstod en merkostnad på ca 100 000kr

Hade nämnda 1. komp eller avdelning som planlagt deras vht möjlighet att påverka detta?

menar du att påverka flytten av skjutningen till veckholm?

Lt Malmström

Alla har givetvis alltid ett ansvar för budgeten. ifr enskild soldat till ÖB.

För att göra en lång historia kort så... iom att 1:a komps stridsskjutning akut blev flyttad ifr Strängnäs till Veckholm så av olika skäl uppstod en merkostnad på ca 100 000kr,

pengar som det inte var budgeterat för. C LG dömmer då av att det just nu är viktigare att 1:a komp genomför en stridsskjutning på sin KFÖ än att en annan Bat får sina skyddsvakter.

Alternativet hade varit att ni inte hade fått ngn stridsskjutning. och hur bra hade KFÖ:n varit då?

Låter ju som om det är C LG som har ansvaret för detta och som själv får ta ansvaret för detta!

Han har tagit ett beslut som han får försvara både ekonomiskt och för de som inte fick någon utb.

Nu är allt detta krigshistoria då planeringsansvaret för KFÖ/SÖF i framtiden kommer att fördelas på ett annat sätt.

Farligt sätt att se det så.... Bättre att se det som dragna erfarenheter som vi använder i framtida planeringar inte som någon form av historia som ska placeras i ett mörkt hörn.

Men återigen vem bär ansvaret..... som inte kan delegeras bort?...... C LGG?

JohanErik[/u]

Inte riktat mot LGG som jag inte har någon erfarenhet av men min upplevelse är att det är dåligt med utvärderingar och förbättringsarbete baserat på dessa inom många av Utb. grp. Dessutom har jag råkat se en utv. av en övning som jag medverkat i och jag vet vad som skrevs och sades. När denna utv. nått Bat.Ch var den kraftigt friserad!!!

Lt Malmström

Ja som ni säkert förstår så kan jag i detta ämne bara prata för mig själv och min egen uppfattning,jag representerar INTE Livgardesgruppens Officiella uppfattning i detta.

Med all respekt så är det inte alls självklart. Du går ut med din grad, namn samt arbetsplats i ditt "forumsnamn". Många kan nog misstolka och tro att du är någon form av offentlig representant. Jmf med div individer från MSS som florerat på forumet.

svar till grpch FB -om hur vi upplevde 7'bats kfö

Jag deltog i övningen som lede Fi.

Hade en del intresanta och svåra moment men störs lite över att man inte utnyttjar B-sidan till fullo.

Tydligen så hinner inte "staben" med när det sker saker hela tiden.

Förvisso så är det inte realistiskt att saker händer hela tiden, men för att ha intressanta övningar på pluton & grupp nivå måste det hända mycket, ofta.

Vad var det som stod i fokus på er KFÖ? Soldaterna? bataljonen?

för övrigt

Fantastiskt kul med snö i Skåne! :)

mvh Stefan

EDIT: uppdaterar och anpassar inlägget för den nyligen genomförda sammanslagningen av huvudstadens & 7'bats kfö

Edited by Sniff

Liten summering: Afghanistan-styrkan som övade på samma plats, vem gjorde den planering, hur kommer det sig att det krockar så på en hel vecka, på ett helt år? Visste inte någon att det skulle övas samtidigt? Det var iaf. ett års förvarning, och så visar det sig att 800 från FS?? övar samtidig, och 400 HV på samma vecka och de får inte plats på Kungängens terräng samtidigt? Hur var den planeringen gjord, det måste ha kostat massor av pengar för att hyra in extra bilar mm.? Kan vi vara säkra på att det inte krockar nästa år...

Har du fullt allvar missat att US (med all rätt) är högst prioriterat vad

det gäller ALLT på Livgardet?

Trots det; Bataljon Stockholm valde att lägga sin KFÖ i den kallaste, blötaste, mörkaste och jävligaste månaden på året just för att slippa konkurera med andra förband om övningsterrängen. Lik förbannat krockar det med Utlandsstyrkans övningar. Jag har inget emot att US verksamhet prioriteras högre, tvärt om. Men man kan ju undra om det förekommer någon samordning av övningsresurserna över huvud taget på LG.

Har du fullt allvar missat att US (med all rätt) är högst prioriterat vad

det gäller ALLT på Livgardet?

Trots det; Bataljon Stockholm valde att lägga sin KFÖ i den kallaste, blötaste, mörkaste och jävligaste månaden på året just för att slippa konkurera med andra förband om övningsterrängen. Lik förbannat krockar det med Utlandsstyrkans övningar. Jag har inget emot att US verksamhet prioriteras högre, tvärt om. Men man kan ju undra om det förekommer någon samordning av övningsresurserna över huvud taget på LG.

Kan bara hålla med, men det är märkligt att på 52 veckor så blir det krock.Visst är US en priogrupp, men på Stockholms första KFÖ hade det väl gått att ha prio på Stockholm :mellow:

Svar: Livgardesgruppen var inte inblandad i planeringen och genomförandet av 1:a komps KFÖ. denna del av hela KFÖ:n sköttes av bataljonen sjäva. Vi ( Livgardesgruppen ) genomförde KFÖ:n för de 3 övriga komp samt batstab (2:a ,3:e,4:e komp)
??? Vad är det som C LG och Livgardesgruppen (och bataljonen?) inte har förstått med systembeskrivning-KFÖ? I HvH anges i 8 kap hur det ska gå till. Det är C orgenhet eller av denne utsedd, men inte C Hvförband, som under SÖF ansvarar för planering av KFÖ + SÖF. Bataljon ska komma till "dukat bord" inför övning.

Men, LG är inte ensamt om att det inte fungerat tillfredsställande. LedR:s sista KFÖ + SÖF för året var under all kritik. Sedan kan iofs bataljonen bli ett par hundra procent bättre på IGU. Jag får frispel på diverse överaktiva befäl som får för sig att trossvägen är funkis och att de har befälsrätt in i vårt kompani.

Jag skulle även se en uppsnäppning av pedagogiken. Korvstoppning från ett smörgåsbord som inte har något med upplevd och förstådd målbild, problem-/helhetsbaserat lärande och pedagogiska grunder är rätt trist.

Mitt kompani's SÖF var i mitten av november, och det var i mångt och mycket en övning som liknat tidigare övningar för min del. Det skall först nämnas att jag inte är med i någon Insatspluton, utan är med i Kompaniledningen, och det känns inte riktigt rättvist att jag skulle kommentera vad IP'na hade för övningar och hur de upplevdes, så därför kommer jag berätta lite om vad jag upplevde som positivt och negativt med vår SÖF, inom ramen för vår ledningspluton och stabsgruppen specifikt.

Positiva saker

- Det som var klart bäst med denna övning var att vi hade för första gången under min ännu korta HV-karriär (ungefär 2 år, 2 KFÖ 1 SÖF) som vi hade en komplett stab. Tack vare att vi tillfördes personal från andra enheter som missat sin egna KFÖ så blev vi fulltaliga. Förhoppningsvis så lyckades vi charma över några av de tillfälliga besökarna till att komma över till oss, då de hörde hemma i bevakningskomp-staber egentligen

- En mycket god vilja att försöka öva och få ut maximalt utav övningstiden fanns bland alla deltagande. Inga satt på händerna och tittade på när andra arbetade. Speciellt positivt att de som inte arbetat i en IK-stab tidigare var mycket villiga att dra sitt strå till stacken och anpassa sitt arbetssätt till oss, och även vi som arbetat där tidigare fick nya erfarenheter. Överlag, mycket positiv stämning på övningen

- Vi låg i fältförläggning hela övningen, vilket jag upplevde som positivt att vi fick öva på. Många på ledningsplutonen har inte genomfört GSU och därför tyckte jag att det var bra att de fick möjlighet att öva förläggningstjänst. Detta till trots att IK-ledning egentligen bör förläggas inomhus i den mån det är möjligt.

- Egna chefer arbetade för att ge oss övningsmoment, och jag upplevde att det fanns en vilja bland övningsledningen att ge oss övningsmoment också

- Koket stod för maten hela övningen. God mat, och säkerligen eftertraktad övningstillfällen för dem, då de oftast inte fått chansen att sätta upp koket.

- Matrielet har fungerat bra, både underhåll och funktion. Stabens samtliga fordon fungerade, med undantag för en MC, som drabbades av katastrofalt samanbrott vid starten en morgon, men var utbytt innan lunchen samma dag.

Negativa saker

- Inga förberedda övningar för staben. De övningar som genomfördes hittades på och leddes av C-ledningspluton under övningens gång, och blev så vettiga och lärorika som var möjligt med de förutsättningar som fanns (alltså inga). Inga ledningsmoment överhuvudtaget, utan det enda momentet där staben fick öva, var att sitta på medhörning på övningsnätet och lyssna när plutonschefen ledde enskilda plutoner. Det enda som gjorde att övningen inte slutade i ett gigantiskt stando för staben var att C-ledningspluton kunde tack vare erfarenhet och engagemang hitta på övningar göra det bästa av situationen.

- Alla kompanibefäl var kommenderade till övningsledningen och som skjutledare. Detta omöjligjorde att öva ledning av kompaniet, även om vilja att öva detta hade funnits.

- Inga övningsledare för ledningsplutonen. Alla övningar, med undantag för inskjutning av lånade AK4'or på förmiddagen på näst sista dagen, sköttes inom ramen för egna plutonen.

- Kall frukost under hela övningen. Detta trots snö, och flera minusgrader (Vi ligger i Västerbotten). Hade varit betydligt lättare att komma igång på morgonen om det funnits varm frukost att tillgå.

Överlag, så känns det som mycket potential för övningstillfällen kastats bort. Om jag förväntas lägga fyra dagar på att ligga i fält att öva, då förväntar jag mig att det finns några planer för vad som skall övas, att dessa skall finnas planerade, och att det skall finnas förberedelser för att genomföra detta. Inte bara dyka upp på övningen, få order att åka till plats X, sätta upp förläggning där, och sedan "lös problemet" som övningsmoment under resten av övningen. Extra bittert då vi för första gången på (enligt "veteranerna" i staben) åratal, hade en komplett stabsgrupp under en övning, en möjlighet att öva som nu kastades bort avsaknad av planerade moment för staben. Visst, vi fick öva vettiga saker (lägeskartehållning, navigeringsmoment), men det gyllene tillfälle detta hade varit att öva upp kompaniledningsen förmåga att leda kompaniet som helhet, och för kompaniet att strida inom kompanisram, kastades bort (då kompaniet endast genomförde plutonsskjutningar). Men jag upplever inte att det var övningsledningens vilja som det brast utan resurser. Allt krut lades på att ge GMU-plutonen slutövning och IP'na stridsskjutningar, och det är väl rätt, strid är ju trots allt kärnverksamheten, men kompaniet kommer att bli lidande när vi får större uppgifter än plutons. Ledningsfunktionerna behöver resurser och övningstillfällen också, och jag tror att bristerna kommer att märkas när kompaniet måste lösa uppgifter över plutonsnivå, då vi kommer att behöva lösa allt ad-hoc, istället för med inövad rutin och gedigen erfarenhet av stabsarbete.

Edited by Blanco
  • 4 months later...

Snart dags för KFÖ för Fältjägarbataljonen, denna gång kommer bataljonen vara delad och genomföra KFÖ på två ställen. Ser fram emot att se hur det utvecklas med KFÖ metodiken, återkommer med en rapport från den ena övningstätens upplevelser.

• 4 weeks later...

Som sagt så bedrev våran bataljon KFÖ på två täter. Det var bestämt sedan 2009 att vårat gamla kompani och ett kompani från Lierne i Norge skull samöva under 2011. Det var en styrning från RiksHvC och Norges motsvarighet.

Alltså har jag ingen inblick i den verksamhet som bedrevs på den andra täten på Frösö Läger.

Vi var förlagda i natursköna Frostviken, från tis-ons i campingstugor och från tors-sön i tältförläggning. Programet för Pc och Gruppchef var kanske lite magert, men vi fick så att säga starta upp allt där uppe. Från torsdag då soldaterna ryckte in var det väl utnyttjad tid, har nog aldrig varit med om ett tidschema som använts så optimalt. Dötid är av ondo, nu var det så att det var för lite tid över till utvärdering efter varje moment. Men det fick bli en utvärdering tältlagsvis istället.

Torsdag var det tilltransport, upprättande av förläggning, info, kompanistämma och kompaniafton.

Fredagen var det utb på tre täter i patrulltjänst med hund, nya PEK och CBRN :=o /TOS dagen flöt på mellan 08:00 till 22:00.

Lördag var det trp till Kvelie i Norge. Där fick vi på tre täter bedriva HALVAR, fältskjutning, sjv, samband, sökmetoder och en allmän förevisning av allehanda mtrl. också ett mycket bra schema, synd bara att det endast var över dagen, skulle gärna sett att vi medtagit förläggningen dit och fått förbrödra oss på kvällen. Nu skall det bli ett permanent utbyte oss mellan så det kommer nog tillfälle till det med.

Överlag kändes det som om dom ansträngt sig bra i Norge, till ex så fick alla som klarade fodringarna för fältskyttemärket ett märke och dom fem första fick även fina priser (själv lyckades jag skjuta åt mig ett par Norska ullstrumpor) :uzi:clap:

Engagerade och kunniga instruktörer på båda sidor, hyfsat tur med vädret och bra mat bidrog till att göra övningen bra.

Söndagen var det REMI och återtrp, en del hade cirka 30 mil enkel. Deltagarantalet låg nära målet ca 80-82%.

Vi har redan genomfört IO14 så två bataljoner har slagits ihop till en, kompanier och plutoner har slagits ihop till följd av att det är nya chefer på nästan alla poster, det har med det i åtanke flutit mycket mycket bättre än man kunde ana i förväg.

Vore kul om någon som genomförde sina dygn på Frösön kunde ge synpunkter om hur det var.