Jump to content

Högvakt i det nya systemet?


Recommended Posts

Tjena, sitter här och funtar på hur högvakten kommer att skötas i det nya systemet. Har för mig att jag läst någonstans att det ska v finnas ett stående förband eller liknande som ska vara anställda enbart för den uppgiften? Men det är väl inte realistiskt att ha klart än på ett tag? Hur sköts det under tiden? Folk som gör GMU som står högvakt? Just nu verkar det som om det sköts av Amf 1 om man kollar på [link]http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Hogvakten/Veckoprogram-for-Hogvakten/[/link] men hur nöjda är de med att gå högvakt hela tiden?

 

Sorry om ämnet varit uppe förut, men det finns ingen sökfunktion på mobilen.

Link to comment
Share on other sites

frågan är vilcha som ska stå övriga tider? HV och Gmu-soldater`?

 

Om GMU ska stå högvakt borde väl ALLA som gör GMU stå högvakt? Eftersom GMU:n ska vara "lika för alla". Man skulle förstås vara tvungen att göra den i slutet av sin GMU eftersom det krävs vapenvana och skyddsvaktsutbildning och så, och eftersom alla förband (utom LedR) tar in sina GMU:are samtidigt så kommer det bli väldigt trångt vid slottet om alla dessa ska gå högvakt...

 

Spännande att se hur de löser det. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det iaf. inom ett visst marinförband planeras för högvakt 2011 med GSS, så det kan nog vara så att samtliga förband är tvungna att dra sitt strå till stacken när livkompaniet och livskvadron har uttag för ledighet exempelvis...

Link to comment
Share on other sites

fick ett rekryteringsmail från livkompaniet, där det stod att det gällde 50 dygn per år.

 

Om en till person nämner GSS skriker jag

Då är antagligen din info nyare än min. Min kommer från muck i sommras.

 

Kan det inte vara så att förbandet gör ca 300 dygn men enskild soldat ca 50?

/JE

Link to comment
Share on other sites

När man läser senaste Budgetunderlaget så näms uppsättande av en extra bataljon som ska ta hand om högvakt mm.

 

Källa My link se sida 28

 

 

4.4.2. Statsceremonier

Högvakt genomförs med resurser ur samtliga förband, hemvärnsförband, vissa krigsförband

och med särskilt upprättade vakt och insatskompanier. Från 2012 genomförs huvuddelen av

högvakten samt erforderliga ceremonier vid statsbesök och andra tillfällen av lifbataljonen.

Försvarsmusiken anpassar verksamheten till nämnda statsceremoniella tillfällen.

 

 

Lifbataljonen är ett nytt förband som sätts upp under 2011 se sidan 12 i ovan länk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet så sköter LSS, LG och AMF1 högvakten fram till våren då anställda soldater på LG tar över helt och hållet. Jag skulle egentligen ha gått en tredje högvaktsperiod men den ställdes in för att anställda soldater skulle ta det istället.

Link to comment
Share on other sites

frågan är vilcha som ska stå övriga tider? HV och Gmu-soldater`?

 

Om GMU ska stå högvakt borde väl ALLA som gör GMU stå högvakt? Eftersom GMU:n ska vara "lika för alla". Man skulle förstås vara tvungen att göra den i slutet av sin GMU eftersom det krävs vapenvana och skyddsvaktsutbildning och så, och eftersom alla förband (utom LedR) tar in sina GMU:are samtidigt så kommer det bli väldigt trångt vid slottet om alla dessa ska gå högvakt...

 

Spännande att se hur de löser det. :tveka:

Inte en chans att GMU kommer att genomföra högvakt, kommer helt enkelt inte att finnas någon tid över till detta - utbildningsplanen för GMU är tajt som den är!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Med största sannolikhet så kommer det att rotera mellan förbanden precis som nu. Enda skillnaden är att det istället för värnpliktiga är anställda soldater som genomför, vilket i sin tur innebär att högvakten som helhet kommer att bli MYCKET, mycket dyrare...

 

GMU-rekryter kommer inte att gå högvakt. Åtminstone inte under GMU:n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...