Mikey Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Ska på HV-utbildning och funderar lite på hur man ska klä sig. Har fått EN skjorta M/59, två fältskjorta 90 och en tröja 90. Enda alt. om man inte vill ha fältjackan på sig inomhus är alltså skjorta M/59 som yttersta plagg om jag inte har fel. Då kommer nästa potatis, skulle isåfall vilja ha en t-shirt under skjortan men nån sån har vi inte fått. Vad gör man? Handlar egen utrustning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 (edited) Fältskjorta 90 får man väl ha som yttersta plagg inomhus? Om dem har sagt att man får lätta på klädseln. Edited November 25, 2010 by Ljungcrantz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikey Posted November 25, 2010 Author Report Share Posted November 25, 2010 Ingen aning faktiskt, var väl sista årskullen med M/59 som bara såg M/90 på officerarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Ska på HV-utbildning och funderar lite på hur man ska klä sig. Har fått EN skjorta M/59, två fältskjorta 90 och en tröja 90. Enda alt. om man inte vill ha fältjackan på sig inomhus är alltså skjorta M/59 som yttersta plagg om jag inte har fel. Då kommer nästa potatis, skulle isåfall vilja ha en t-shirt under skjortan men nån sån har vi inte fått. Vad gör man? Handlar egen utrustning? I Kapitel 2 av Unibest hittar man tabell 2.1:1. I den stadgas i fotnot b) bl.a. följande. Fältskjorta 90 bärs i regel ej som yttersta plagg. Fältskjorta m/59 med krage får bäras i stället för' date=' alternativt tillsammans med, fältskjorta 90 och grön t-tröja. [/quote'] Således kan du om du så önskar förstärka 59-skjortan med en 90-skjorta under. Beträffande 90-skjortans bärande som "yttersta plagg", kan det vara intressant att studera Kapitel 1 i Unibest. Där finner man under rubriken "1.1.2.11 Generella regler för lättnader i klädseln" bl.a. följande text: Lättnader i klädseln får göras för vissa uniformer enligt respektive kapitel. Chef/förman anger alltid vilken klädsel som ska brukas och vilka lättnader i klädseln som underlydande trupp ska vidta med hänsyn till verksamhetens krav och miljöfaktorer. Följande lättnader och förändringar i klädseln är generellt tillåtna: vapenrock' date=' innerkavaj, bussarong, jacka och tröja får läggas av till stridsuniformer, arbetsuniformer och civila tjänstedräkter om temperatur och/eller tjänstgöringsförhållanden föranleder detta (betänk att daglig dräkt blir vardagsdräkt då livplagget tas av) [...'] t-tröja som bärs till skjorta med motsvarande färg får synas i halsen när översta kragknappen på skjortan är uppknäppt [...] t-tröja grön och blå får bäras som yttersta plagg som en lättnad i klädseln till stridsuniformer och arbetsuniform m/87-93 i anslutning till arbete som kräver sådan lättnad i klädseln. Vid tjänst inom kasernområde (motsv.) får t-tröja med fastsydd grad- eller tjänstegruppsbeteckning (för menig OR-1: Försvarsmakts-, försvarsgrens-, vapenslags-, eller truppslagstecken) bäras enligt chef för organisationsenhets bestämmande. Följande är generellt olämpligt: [...] underkläder som:T-tröja, skjorta 90 och tröja 90 buret som yttersta plagg vid besök i mässar och matsalar samt utanför kasernområde (motsv.) [/Quote] I likhet med Ljungcrantz har jag förstått saken som så att med "yttersta plagg" avses plagg som bärs utomhus, vilket också vinner visst stöd i ovan återgivna citat. Baserat på ovanstående gör jag följande tolkning. Du kan vid tjänst inomhus bära antingen vapenrock, t-shirt, 90-skjorta eller 59-skjorta separat, eller 59-skjorta förstärkt med antingen t-shirt eller 90-skjorta. För det fall att du skall vistas utomhus, i en matsal eller utanför kasernområdet, bör du antingen bära vapenrock eller 59-skjorta (med eller utan förstärkning) ytterst. Allt förutsatt att din chef går med på det, givetvis. T-shirt brukar normalt gå att inhandla på truppserviceförrådet. (Beträffande matsalsbestämmelsen kan tilläggas att det, åtminstone vid de förband jag tjänstgjort, tycks finnas en tämligen utbredd acceptans för bärande av såväl 90-skjorta som t-shirt vid utspisning.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Tröja 90? Har alltid trott att den hette värmetröja 90... man lär sig så länge man lever... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikey Posted November 25, 2010 Author Report Share Posted November 25, 2010 @Essray Tack för dina citat ur Unibest, borde letat noggrannare *skäms*. Ska inte upprepas. Och tack för dina utförliga tolkningar, jag drar själv samma slutsatser. Ska i vilket fall som helst besöka truppserviceförrådet på måndag för att byta marschkängor och hämta gradbeteckningar och agraffer så nån t-shirt kanske dom vill sälja samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 26, 2010 Report Share Posted November 26, 2010 så nån t-shirt kanske dom vill sälja samtidigt. Jag hade: 1. amält brist av t-shirt och M90Lätt eller liknande plagg. Enligt "RU" så finns inte M59 så det blir lite av ett moment 22 om man behöver lätta på klädseln... 2. nyttjat det som finns på "RU" listan...dvs M59 hade fått ligga hemma. 3. ifall det blir jobbigt eller varmt, gå i fältskojrta 90. Och om något befäl protesterar hänvisat till "RU" samt SäkI och be den officern att lösa det med förrådet själv eller prata med de befäl som skickat mig utan lämplig utrustning som jag i förväg anmält brist. Eller så kan man ta den enkla vägen och pynta en hundring eller 2 för några gröna t-shirtar på förrådet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted November 26, 2010 Report Share Posted November 26, 2010 så nån t-shirt kanske dom vill sälja samtidigt. Jag hade: 1. amält brist av t-shirt och M90Lätt eller liknande plagg. Enligt "RU" så finns inte M59 så det blir lite av ett moment 22 om man behöver lätta på klädseln... 2. nyttjat det som finns på "RU" listan...dvs M59 hade fått ligga hemma. 3. ifall det blir jobbigt eller varmt, gå i fältskojrta 90. Och om något befäl protesterar hänvisat till "RU" samt SäkI och be den officern att lösa det med förrådet själv eller prata med de befäl som skickat mig utan lämplig utrustning som jag i förväg anmält brist. Eller så kan man ta den enkla vägen och pynta en hundring eller 2 för några gröna t-shirtar på förrådet.. Tyvärr går det oftast inte att köpa kläder på förråden längre. Detta på grund av att man inte hanterar kontanter. Men det finns gott om web shopar via soldfs länkar som kan nytjas för inköp. Jag håller dock med att vi måste säga i från att vi saknar rätt utrustning. Så om någon har synpunkter så är det bara att ta det med högre chef för HV och dra det mot FMLOG. /519CB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts