Jump to content

Mönstring, GMU


Recommended Posts

Hej, Jag är född 1992 som många andra, jag har läst lite överallt om det att mönstra osv.

Men nu vill jag vara säker och jag antog att gamla rävar som er kan ge mig ett vettigt svar.

 

Det är så att jag har inte mönstrat eller något, har ingen som helst militär bakgrund.

Jag har under 2 år tränat och sprungit för att göra mig redo, men sedan dem nya uppdateringarna inom FM så är jag väldigt orolig just nu.

Vad ska jag i detta läget göra åt saken? Det känns liksom som att detta är ett stort mål i mitt liv och jag önskar att någon gång vara färdig med min militär plikt cool.gif

Eller om chansen finns till och med gå vidare inom militären.

 

(jag föredrar långa och vettiga svar om ni kan, Tack smile.gif)

Link to comment
Share on other sites

'92, då går du sista året gymnasiet?

gå klart gymnasiet, och sen söker du GMU3 som startar i augusti.

 

Anmälan startar i februari

och mönstringen börjar före midsommar. sen drar GMUn igång i augusti.

 

eller söker någon av omgångarna efter det.

 

så länge du är full frisk, har inga skador, allergier, syn fel/hörsel fel, straffregister.

samt att du har matte a, samhälls a, svenska a, engelska a

så ska det inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Har syn fel dock, Kör med linser/glasögon. Men vad jag har sett så verkar det inte vara ett stort problem. Läste på delar av forumet att folk körde linser osv. Annars är jag i god hälsa! inga allergier eller något clap.gif

Hoppas det inte uppstår ett problem av det ohmy.gif

Edited by Technooo
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte problemet? Du verkar ju ha lysande förutsättningar. Förutom synfelet vilket nog kan försvåra vissa befattningar men det lär finnas en hel del som du faktiskt kan göra. Vafan, en av yrkesvägledarna (den jag hade) har glasögon, och han är ju officer...

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se fler i samma årskull som ska söka in!

Har också linser (dygnetrunt linser), och vad jag har hört ska det inte vara ett problem så länge du inte siktar på att bli pilot.

Edited by drew
Link to comment
Share on other sites

Finns ju metoder..

Jag menar går det inte att ha några slags skyddsglasögon för linserna, eller eventuellt köra med bara glasögon?

Jag ska kolla djupare in i just det här ämnet med syn fel.

Tack för svaren i alla fall smile.gif

 

Om man säger så att när jag var hos optikern så sa dem att jag har så pass bra syn att jag FÅR köra bil utan glasögon/linser

Och då ligger jag på gränsen. Tror ni jag tillhör syn B eller C då?

Edited by Technooo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finns ju metoder..

Jag menar går det inte att ha några slags skyddsglasögon för linserna, eller eventuellt köra med bara glasögon?

Jag ska kolla djupare in i just det här ämnet med syn fel.

Tack för svaren i alla fall smile.gif

 

Om man säger så att när jag var hos optikern så sa dem att jag har så pass bra syn att jag FÅR köra bil utan glasögon/linser

Och då ligger jag på gränsen. Tror ni jag tillhör syn B eller C då?

 

Jag har en vän som får köra bil utan glasögon, dock väldigt på gränsen. Jag är rätt så säker på att han fick syn C under mönstring.

Edited by Jaur
Link to comment
Share on other sites

Jag fick C på syntestet. Jag har nedsatt syn på ett(vänster) öga. 0,2 har jag på det och 1,0 på mitt friska. Lite tråkigt, hade kunnat söka en massa annat skoj om det inte vore för synen(som för övrigt inte är nåt jag tänker på) men nu fick jag "nöja" mig med att välja mellan HV, Ledning eller Logistik.

Valde Ledning, hoppas jag hittar nåt skoj för mig där :)

Edited by RobbinL
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har sökt lite och kunde inte hitta något bra svar på min fråga, så frågar här helt enkelt.

Jag är en 20årig tjej med en familj med stark millitärbakgrund från USA, men är svensk medborgare. Jag har velat fram och tillbaka om jag ska söka eller intemen har nu valt att det är ett försök. Anledningen till varför jag velat fram o tillbaka är för att jag har stelopererat min ländrygg, alltså totalt fem kotor.

Så det jag helt enkelt undrar är tror ni det finns nån möjlighet för mig att komma in, som sagt, jag är stel opererad i fem kotor i länd ryggen sen 2005, jag har full rörlighet och har inga större besvär utom att jag kan känna värk om jag inte rör på mig under dagen. Har inga andra hälsoproblem.

Finns det hopp för mig eller är det kört?

/Malisa

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har sökt lite och kunde inte hitta något bra svar på min fråga, så frågar här helt enkelt. Jag är en 20årig tjej med en familj med stark millitärbakgrund från USA, men är svensk medborgare. Jag har velat fram och tillbaka om jag ska söka eller intemen har nu valt att det är ett försök. Anledningen till varför jag velat fram o tillbaka är för att jag har stelopererat min ländrygg, alltså totalt fem kotor.

Så det jag helt enkelt undrar är tror ni det finns nån möjlighet för mig att komma in, som sagt, jag är stel opererad i fem kotor i länd ryggen sen 2005, jag har full rörlighet och har inga större besvär utom att jag kan känna värk om jag inte rör på mig under dagen. Har inga andra hälsoproblem.

 

Finns det hopp för mig eller är det kört?

 

/Malisa

 

Det bästa är nog om du tar kontakt med PV eller FM innan, eller helt enkelt söker och förklarar för läkaren hur det ligger till när du kommer till antagningsprövningen.

Såvidare inte någon annan här har ett liknande problem och/eller har ett bättre förslag förstås :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har sökt lite och kunde inte hitta något bra svar på min fråga, så frågar här helt enkelt.

Jag är en 20årig tjej med en familj med stark millitärbakgrund från USA, men är svensk medborgare. Jag har velat fram och tillbaka om jag ska söka eller intemen har nu valt att det är ett försök. Anledningen till varför jag velat fram o tillbaka är för att jag har stelopererat min ländrygg, alltså totalt fem kotor.

Så det jag helt enkelt undrar är tror ni det finns nån möjlighet för mig att komma in, som sagt, jag är stel opererad i fem kotor i länd ryggen sen 2005, jag har full rörlighet och har inga större besvär utom att jag kan känna värk om jag inte rör på mig under dagen. Har inga andra hälsoproblem.

Finns det hopp för mig eller är det kört?

/Malisa

 

 

Har du inga problem med det, och det inte är någon förhöjd risk att du skadar dig tycker jag inte att du ska nämna det, risken att de väljer någon som är inte har några anmärkningar är antagligen ganska stor.

 

Om det enda problemet du har är att du får ont om du INTE rör dig så ska det nog inte vara några problem, och tjejer är ju något som de vill ha in i försvaret!

 

Mvh//SMC

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...