Reed Posted November 24, 2010 Report Share Posted November 24, 2010 Undrar om någon har en bild på Mörkerriktmedel Ak4/s monterat på vapnet. Har letat i dom gamla SoldF-arna jag har men utan resultat, det kanske ligger i nån gammal manual eller SoldR? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted November 24, 2010 Report Share Posted November 24, 2010 (edited) Inte monterat på vapnet, men en bild på mörkerriktmedel till Ak4 i alla fall. http://www.digitaltmuseum.se/things/thing/S-AM/AM.009197 Edited November 24, 2010 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Är det där till ak4? Menar jag har eller i alla fall har haft, mörkersikte till ak4 och det såg inte ut sådär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 http://www.digitaltmuseum.se/things/morkerriktmedel/S-AM/AM.067481?pos=32 Detta är till ak4, den andra är ju till gevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Det stämde bättre med min minnesbild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Kanske svårt att hitta en bild...Men så mycket kan man ju säga att mörkerrikmedlet är avsett att fästas på de numera bortsågade fasta riktmedlen som fanns på Ak4'an före ombyggnationen till rödpunktsikte. Ena biten skruvades fast på siktet och den andra på kornringen. Mörkerriktmedlet är bara till gagn om man skulle råka ha en oombyggd ak4 med de fasta riktmedelen kvar. Avsaknaden av användarinstruktion var/är inget större problem. Skulle vilja hävda att även "en gubbe med tummen mitt i handen" oftast kunde lista ut hur de två delarna skulle fästas på Ak4'an. Har noterat att mörkerriktmedlet allt oftare dyker upp på "känd auktionssite" - skulle vilja påstå att mörkerriktmedlet numera bara har ett närmast obefintligt "samlarvärde" då det inte går att använda till dagens Ak4'a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted November 26, 2010 Report Share Posted November 26, 2010 Under en övning nyligen genomfördes ett litet test för att se om Bildförstärkare BF AK5B MOD fungerade tillsammans med kikarsiktet som fanns till AK4OR. Det visade sig fungera... Men det blev stort och klumpigt. /519CB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts