Jump to content

Tror ni jag kan bli accepterad militär?


Guest Robin

Recommended Posts

Tja. Är intresserad av att lämna en ansökan. Har ett litet intresse av att åka till Afghanistan eller liknande land och jobba lite.

 

När jag var 15 åkte jag fast för snatteri x2, narkotikabrott innehav o användning. Samt rån motvärnsfallet när jag var 16. Finns det någon chans att dom kan släppa in mig när jag är 21år? Eller nu vad åldersgränsen är.

Link to comment
Share on other sites

ENORMT liten chans. Dom ratar dig ju om dom tycker du dricker lite för mycket alkohol den gången du dricker varannan vecka eller hur det nu ser ut för de flesta tjugoåringar. (Själv kör jag en gång varannan månad eller så....) men i alla fall, med tanke på det så är dina chanser som sagt ENORMT små om du blivit tagen för narkotika. Snatteri hade ju inte varit hela världen, men ja.

Link to comment
Share on other sites

Just nu skulle jag bedöma dem som extremt små, men med tanke på hur löneförmånerna ser ut, och att de redan nu verkar ha problem att fylla platserna den här GMU-omgången när ganska många sökte, samt att dina brott så att säga är bakom dig om du nu skärpt ihop dig på riktigt så kanske du har en liten, liten chans om några år när försörjningskrisen är tillräckligt stor. Om det finns något försvar kvar då, vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Att det är få rekryter till första GMU-omgången beror på att TRM har löjligt litet rekryteringsfönster och en allmän ovilja att arbeta. Folk hann inte ens fatta när det var dags att ansöka, och helt plötsligt var det stängt.

Ansöker man 2min innan eller efter det öppnat respektive stängt fönstret kastas ansökan. Vilket är patetiskt.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte ansökan beror på detta.. Omgång 2 har långt mindre ansökningar sett till antalet platser än omgång 1 så som jag förstod det när jag pratade med FM/Pliktverket personal. Och antalet platser i omgång 2 är också mindre så antalet sökande lär vara väldigt väldigt lite. Så det beror nog inte på det.

 

Sen för övrigt tycker jag att det är klockrent. Är du för tidigt med ansökan så går det inte att ansöka, så den kastas ju inte, det bara går inte... Är du för sen, ja, då passar du ju knappast i försvaret. Eller hur? Man hade ändå någon månad på sig nästan. Det räcker.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker du med "öppen"? Förstod inte alls :(

 

Men i alla fall så blir man ju påmind via post om att ny omgång finns som man kan söka. Jag fick idag ännu ett "konstigt" brev, denna gång med genomskinligt kuvert (alla kan läsa din post) och där det stod att man nu kan söka omgång 2.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förklara.

 

Royal Regiment of Scotlands bataljoner behöver folk. Svenska FMs bataljoner behöver också folk.

RRoS har ständigt öppen ansökning, du kan alltid ansöka om att få bli knekt. Är du sjuk den dagen du ska göra din 'fysmönstring' så kan man boka om det.

FM har fönster öppna och fasta dagar för mönstring, ombokning är bökigt.

RRoS och resten av armén har affärer i alla städer i landet där du kan komma in och snacka med folk, få info osv.

FM har ett antal halvkackiga hemsidor.

 

 

Det jag menar är att om man här vill gå med i armén (eller RAF eller RN) så är det bara att skriva på och åka iväg till Aldershot för GMU/motsvarande när det är dags. MoD anpassar sig efter rekryterna eftersom de inser att rekryterna har andra alternativ och måste lockas in.

FM verkar fortfarande leva i en värld där uniformer och fosterlandskänsla väger tyngre än bly*. Systemet verkar inflexibelt och på mer än ett sätt ärvt rent av från gamla tiders mönstring där man blev tilldelad ett datum, skillnaden idag är att polisen inte kommer och hämtar en om man uteblir.

 

 

 

 

*Och visst gör är det så. I ett år. Om man har värnplikt.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Är intresserad av att lämna en ansökan. Har ett litet intresse av att åka till Afghanistan eller liknande land och jobba lite.

 

När jag var 15 åkte jag fast för snatteri x2, narkotikabrott innehav o användning. Samt rån motvärnsfallet när jag var 16. Finns det någon chans att dom kan släppa in mig när jag är 21år? Eller nu vad åldersgränsen är.

Hur gammal är du idag?

 

Som det ser ut just nu (och hittills) så är din chans att bli antagen försvinnande liten, beklagar men så är det i dagsläget.

 

MEN...oavsett vad FM's propagandakontor i Humorkuben påstår, så är det inte helt lätt att fylla platserna till Utlandsstyrkan, det är många som SÖKER - men långt ifrån alla är kvalificerade.

 

Och min spåkula säger att det inte kommer bli lättare med personalförsörjningen framöver eftersom det blir färre och färre medborgare som gjort GU.

 

Så, med lite tur (för dig) så sänker FM både krav och ambitioner och börjar rekrytera de som idag inte rekryteras.

 

Den som lever får se, du förlorar inget på att skicka in en ansökan, men du bör vara duktigt förberedd på att förklara varför de skulle välja just dig framför någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte ansökan beror på detta.. Omgång 2 har långt mindre ansökningar sett till antalet platser än omgång 1 så som jag förstod det när jag pratade med FM/Pliktverket personal. Och antalet platser i omgång 2 är också mindre så antalet sökande lär vara väldigt väldigt lite. Så det beror nog inte på det.

 

Sen för övrigt tycker jag att det är klockrent. Är du för tidigt med ansökan så går det inte att ansöka, så den kastas ju inte, det bara går inte... Är du för sen, ja, då passar du ju knappast i försvaret. Eller hur? Man hade ändå någon månad på sig nästan. Det räcker.

 

Det är inte klockrent någonstans. Och alla berörda är helt överens om att det suger och att TRM är helt ute och cyklar. De behöver 5-6 månader för att handlägga något som borde ta max 3 veckor.

Det är fullkomligt IG och en kvarleva från när det var plikt. FM är redan upprörda över detta, och det kommer ta hus i helvete när de ser att antalet intagna kommer sjunka drastiskt för varje omgång.

 

Sen är det långt ifrån alla som får påminnelser om när rekryteringsfönstret är öppet. Det försvårar hela rekryteringsprocessen inom FM. Om man är på en mässa exempelvis, får kontakt med 50st väldigt sugna och motiverade personer som är väldigt lämpade. Sen släpper man bomben.

- Just det, sen glömde jag säga, nästa gång du kan ansöka är om 6 månader. Du kommer inte få någon påminnelse, och tiden är kraftigt begränsad och kan stängas när TRM tycker det räcker mht. tid och vilja hos dem. Om du blir antagen blir det till GMU som börjar i Januari, 2012.

 

Tror du den blivande rekryten svarar.

- Fine, jag kan gå hemma och flumma i två år. Mig gör det inget att jag måste anpassa den viktigaste fasen i mitt liv efter hur TRM's pappersvändare tycker verkligheten fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förklara.

 

Royal Regiment of Scotlands bataljoner behöver folk. Svenska FMs bataljoner behöver också folk.

RRoS har ständigt öppen ansökning, du kan alltid ansöka om att få bli knekt. Är du sjuk den dagen du ska göra din 'fysmönstring' så kan man boka om det.

FM har fönster öppna och fasta dagar för mönstring, ombokning är bökigt.

RRoS och resten av armén har affärer i alla städer i landet där du kan komma in och snacka med folk, få info osv.

FM har ett antal halvkackiga hemsidor.

 

 

Det jag menar är att om man här vill gå med i armén (eller RAF eller RN) så är det bara att skriva på och åka iväg till Aldershot för GMU/motsvarande när det är dags. MoD anpassar sig efter rekryterna eftersom de inser att rekryterna har andra alternativ och måste lockas in.

FM verkar fortfarande leva i en värld där uniformer och fosterlandskänsla väger tyngre än bly*. Systemet verkar inflexibelt och på mer än ett sätt ärvt rent av från gamla tiders mönstring där man blev tilldelad ett datum, skillnaden idag är att polisen inte kommer och hämtar en om man uteblir.

 

 

 

 

*Och visst gör är det så. I ett år. Om man har värnplikt.

 

Håller med om mycket, rekryteringskontor mm är ett måste. Men tar tid.

Däremot anser jag inte ombokning som bökigt direkt. Man skriver eller ringer dit med en bra anledning så ändrar dom tid direkt såvida det inte är helt fullt på något sätt..

Link to comment
Share on other sites

Tja. Är intresserad av att lämna en ansökan. Har ett litet intresse av att åka till Afghanistan eller liknande land och jobba lite.

 

När jag var 15 åkte jag fast för snatteri x2, narkotikabrott innehav o användning. Samt rån motvärnsfallet när jag var 16. Finns det någon chans att dom kan släppa in mig när jag är 21år? Eller nu vad åldersgränsen är.

 

Jag tycker du skall ansöka. Du kan inte få mer än ett nej, men då har du i alla fall försökt.

Link to comment
Share on other sites

De kommer inte ha något val till sist än att acceptera folk med sånt här förflutet, det är iaf min oro. Så bida din tid tills om nåt år eller två när de inte ens får tillräckligt många sökande i intresseanmälansskedet för att fylla leden...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Okej. Jag är 16 i dagsläget.

 

Dom brotten jag har dömts till är

 

Våldsamt motstånt

Våld mot tjänsteman (Gjorde ett låtsasslag mot min rektor..)

Snatteri x2

Rån (Snatteri som urartade till slagsmål, dock gjorde jag inget, utan kollade bara på, men fälldes ändå)

Narkotikabrott x2 (Cannabis, något annat lagligt pulver och Methylone som var klassad som hälsofarlig vara)

 

Allt förutom Rånet hände när jag var nyss fyllda 15. Detta komemr alltså förstöra mitt hopp att kunna utbilda mig hos Försvarsmakten? Dock så gör det ju inget om jag ansöker ändå. Man ska ansöka när jag är 18 va? Är 16 idag.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas och tror att du kommer få avslag med det där i bagaget. Att göra låtsasslag mot sin rektor tyder väl på någonting även om händelsen i sig inte är så allvarlig. Våldsamt motstånd också. Snatteriet är väl kanske inte jätteallvarligt men knappast förenligt med FMs värdegrund och rättsuppfattning. Rån, om det nu är så att du inte deltog utan bara såg på, kan väl "at best" innebära att du umgås i tvivelaktiga kretsar - det kollar de också på. Narkotika är tvärförbjudet inom FM och kommer inte att tas emot på ett positivt sätt direkt. Slutligen tyder dina upprepade förseelser på att du inte kan inordna dig inom ramen för regler och lagar, samt har en oerhört bristande respekt för auktoriteter.

Link to comment
Share on other sites

Det är taget BG, ber om ursäkt.

 

Jag kan säga vad jag vet att jag "blev utsatt för" på mönstringen, om det är någon hjälp:

Frågor om vilka jag umgicks med, om jag umgicks med några "olämpliga"

Om jag provat narkotika

Alkoholvanor

Belastningsregister (antar att detta även ingår i säkerhetsprövningen)?

 

Detta var alltså inför GMU så det är nog rätt likt det du kommer tillfrågas.

Link to comment
Share on other sites

Det är jag som är Robbin.

 

Så det är i princip kört för mig? Eller tas det bort om 5år som någon sa? Vilket menas att jag kan nog komma in om 4-5 år :)?

 

Någon som vet ett bra simulatorspel som handlar om militären osv? Sitter och spelar Operation Flashpoint 2 Dragon Rising, är väl ganska nice. Någon som har ett litet mer avancerat och mer realistiskt spel där man får lära sig mer också?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Arma2 Operation Arrowhead rekommenderas!

 

Kört och kört... det kan vi såklart inte svara på, det kan bara Försvarsmakten. Men jag TROR att det blir svårt iaf inom ett par år.

Link to comment
Share on other sites

Arma2 Operation Arrowhead rekommenderas!

 

Kört och kört... det kan vi såklart inte svara på, det kan bara Försvarsmakten. Men jag TROR att det blir svårt iaf inom ett par år.

 

 

Ok, tack så mycket! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...