Jump to content

Indirekt eld inom HV


Recommended Posts

Härifrån österlandets horisont kan jag inte annat än förundra mig...

 

Vad har 40 hemvärnsbataljoner för värde, om de inte har tyngre vapen till sitt förfogande?

 

Ryska konventionella vapnens doktrin går fortfarande ut på att artilleriet är krigets gud. Inte i onödan. även om ryssarnas eldledning och eldledningsmetoder eller ens skolningen för artilleriets eldställningen är något som man hänger i julgranen, måste vi påminna oss om att majoriteten av förlusterna i konventionella krig härstammar från indirekta eldens verkningar. Ryska taktiken var redan i stora tvåan att ställa upp tillräckligt med rör per tyngdpunktens avsnitt (schwerpunkt) att försvaret skulle vara förstört eller åtminstone lamslaget och därefter köra igenom motståndet med en "pansarkorv". Inget har ändrat där, vilket vi såg i Georgien -08.

 

Enda fungerande taktik är att ha ett bättre och precisare artilleri, vilket vi såg i Tali-Ihantala slaget 1944, Nordens största fältslag med 200 000 soldater på ett 10 x 10 km område. Om inte anfallsformationerna slagits sönder främst med artilleri, delvis med flyg, då ryssarna koncentrerade trupper för anfall skulle järnridån ha gått vid Ålands hav och Torneå.

 

Vem annan än ryssen hotar potentiellt Norden? Varför har Finland över 1 000 tunga rör när Sverige har flera generaler än tunga rör?

 

Ännu 2008 hade Finland Västeuropas största artilleri med 1389 kanoner och tunga grk-rör. Då hade Tyskland 25 färre, men ett större antal motoriserade kanoner. Försprånget till Storbritannien och Frankrike var över 500 kanoner. Kom ihåg att talen ännu österut vara av en annan klass. Ryssland hade då lite över 26 000 kanoner. Å andra sidan kan man fundera på hur stor andelen av funktionsdugliga rör där fanns...

 

Oavsett, utan tyngre eld är förbanden ett pack av scouter med bössor. 40 bataljoner med endast lätta vapen ! Beslut var ni lämnar vapnen när problemen börjar !

 

Detta efter 30 års erfarenhet som beväring eller reservist i Finlands Försvarsmakt, utan att en enda gång ha kontaktat någon för att få komma på en repövning eller att ha deltagit i frivilligorganisationerna. Å andra sidan, har jag aldrig sagt nej till nya uppgifter eller övningar.

 

Min erfarenheten är från operativa trupperna och numera i andra uppgifter, dock vitala sådana.

 

Jag vet inte om 200 år av fred, vilket är väldigt fint, fått fokusen att skifta från fosterlandets effektiva försvar till något idealistiskt internationellt uppdrag?

 

---

 

Summa summarum:

 

GRK behövs och ännu tyngre vapen behövs om trupperna skall vara stridsdugliga, oavsett om de kallas hemvärnstrupper eller något annat.

Edited by adam7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Under årets (2010) SÖF använde vi oss av Eldobservatörer. Då jag gjorde värnplikten på E-grupp och under SÖFen drogs med ett gäng knäckta revben som höll mig från min ordinarie befattning tog jag på mig uppgiften att agera Eldobservatör, vilket inte bjöd på någon större utmaning så hoppade i rollen som Eldledare under förbandets framryckningar. Den fiktiva pjäsgruppen i form av en Blågul blev ganska förvånad när man kallade indirekt eld från egen gruppering :)

 

Men skoj var det att återigen få leda eld, dock med enbart karta och kompass till hjälp när grupplasern låg kvar i förrådet, men det gick bra ändå. Med den nyvunna erfarenheten så kanske det inte vore fel att upprätta e-grupper, iaf underställda IK ledningen?

 

Är kriget nära kan man ju alltid damma av de gamla pjäserna!

 

I mina ögon så kan alla som är lite av en fena på navigering och orientering ganska snabbt kliva i rollen som eldledare/e-grupp etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

GRK till Hemvärnet?

Ja det skulle i alla fall jag önska samt en viss lv-förmåga.

Vad det gäller utbildning och de uppgifter Hv har/bör ha/kan få är det realistiskt.

Vad det gäller politisk vilja är det nog mindre realistiskt.

 

Fick jag bestämma skulle varje HvBat organisera ett understödskompani.

Kompaniet skulle vara ett insatskompani.

Resurserna fördelas där det behövs, direkt under bataljonsledningen eller tilldelas ett kompani.

Halva tiden övar de i egen regi på sina specialiteter och utrustning. Halva tiden sammövar de med övriga kompanier.

Kompaniets uppgifter (och därmed vad man lägger krutet på under övningar) skulle snarare vara skydda/försvara än övriga hv's prioritering på bevakning.

Följande hade jag gärna sett på ett sådant kompani:

-Understödspluton: Ksp (även tung), grg (de som blir över när de "vanliga" hv-plutonerna blir av med sina grg), psk, PvRb.

-Lvpluton: Ett antal RBS 70 system.

-Grkpluton: 81 mm GRK (helst skulle det även finnas en 120 mm grk/bataljon).

-Spaningspluton: Med uppgifter som spaning, prick-/skarpskytte, eldledning mm. Utrustade med bl.a psg 90 och ak4OR.

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten beskrivning om Grk i FM tidigare. Från Krigsforum:

 

Skyttekompanierna på 30-talet hade 47 mm grk, verkan var som en handgranat, skottvidden något längre. Först när man bytte mot 8 cm under kriget fick man avsedd verkan. Men egentligen var vapnet alltför kvalificerat för kompaninivån, skottvidden gjorde ju att man hade möjlighet att verka inom andra förbands områden, med risk för vådabeskjutning.

Den understödjande artilleri- och grk-elden kom därför tidigt att samordnas på lägst bataljonsnivå, och då försvann också behovet av grk på kompaniet. I stället förstärktes det med direktskjutande vapen, ksp och grg.

Link to comment
Share on other sites

Enligt mitt förslag skulle eldledare, eldobservatörer och grk-servicer finnas i ett understödskompani som ligger under bat-ledningen. Resurser ur understödskompaniet (grp el plut mtb) skulle kunna tillföras ett eller flera skytte-/insatskompanier.

Vet inte om det är mycket till svar på frågeställningar här i tråden men...

Link to comment
Share on other sites

Enligt mitt förslag skulle eldledare, eldobservatörer och grk-servicer finnas i ett understödskompani som ligger under bat-ledningen. Resurser ur understödskompaniet (grp el plut mtb) skulle kunna tillföras ett eller flera skytte-/insatskompanier.

Vet inte om det är mycket till svar på frågeställningar här i tråden men...

 

 

bara ett annat perspektiv...

 

finska organisationen har inte hemvärnstrupper, men väl lokaltrupper, vilka har en lite äldre och blygsammare utrustning än de operativa trupperna. i fråga om utrustning pratar vi om vapen så som artilleri, bepansrade transportfordon etc.

 

däremot har alla infanterienheter från kompaninivå uppåt integrerad indirekt eld. i infanterikompanier finns en lätt grkpluton, med eldpluton och eldledningspluton. när vi går på bataljonsnivå, kommer mera eldledning och tung grk. dessutom tilldelas infanteri eldledning från artilleriet,

 

jag var i tiderna, då jag ännu var reservist inom stridstrupperna, 2 ggr fungerande kompanichef för ett infanterikompani på nationella övningar, det var rätt cool då övningen övergick i "hårda" skedet, och artilleriets eldledningspluton (och lite andra förstärkningar) anmäler sig. Artilleriet var i form av en eldledningschef (tulenjohtopäällikkö) med sin egen eldleningspluton, vilken komplementerar kompaniets grk-plutons eldledningsgrupp.

 

Då hade vi 3 eldledningsgrupper för ett kompani (1 egen + 2 från artilleriet) och systemet är byggt så att vilken eldledare som helst, kan leda vilken som helst eld, på kompaninivä, på bataljonsnivä och även högre. då är det eldkommendören på bataljonsnivå, eller nästa chef på brigd- eller armekårnivå som besluter hur mycket eld tilldelas. och detta är ju planerat i förväg med olika eldplaner,så klart.

 

ja i värsta fall kan vilken som helst man som fått grundläggande utbildning att leda eld, leda elden mot färdigt preparerade (fastställda) mål. I den senare övningen ledde en av våra eldlednigsgrupper eld för ca. 120 (virtuella, det var ju en övning) tunga rör (tung grk + artilleri).

 

på kompaninivå skall eldledningschefen finnas inom 5 m från kompanichefen hela tiden :-D

 

 

Det är ju absolut inget problem med en eldledningskommendör i bataljonen. Han assisterar bataljonskommendören i fråga om indirekt eld, med sin egen lilla stödorganisation.

 

 

Vidare,

 

om man lyckas ordna mat och småkalibrig ammunition till trupperna, skall man nog lyckas med lite större rovor... det är ju bara att förbereda.

 

-----

 

varför detta?

 

Jo, för att sedan första världskriget är indirekt eld den främsta orsaken för förluster.

 

För ryssarna är artilleriet "krigets gud"... se på vad de gjorde i Grozny och Armenien...

 

----

 

vad gör HV utan indirekt eld?

 

 

svar: HV är ett gäng gubbar med automatkarbiner, utan nämnvärd effekt, om man inte kämpar något annat än reguljära styrkor

 

....

 

blev ni provocerade?

Link to comment
Share on other sites

.....vad gör HV utan indirekt eld?

 

svar: HV är ett gäng gubbar med automatkarbiner, utan nämnvärd effekt, om man inte kämpar något annat än reguljära styrkor

....

 

blev ni provocerade?

Sanningen är grym. Sverige skall dock bara kriga sätta in försvarsmakten mot i förväg politiskt godkända hot. :)

Tänker man bara bort fientligt artilleri finns det inte.

Link to comment
Share on other sites

vad gör HV utan indirekt eld?

 

svar: HV är ett gäng gubbar med automatkarbiner, utan nämnvärd effekt, om man inte kämpar något annat än reguljära styrkor

....

blev ni provocerade?

Nä, mest bara desillusionerad. För visst är det helt sant som du säger.

Link to comment
Share on other sites

Enligt mitt förslag skulle eldledare, eldobservatörer och grk-servicer finnas i ett understödskompani som ligger under bat-ledningen. Resurser ur understödskompaniet (grp el plut mtb) skulle kunna tillföras ett eller flera skytte-/insatskompanier.

Vet inte om det är mycket till svar på frågeställningar här i tråden men...

 

 

bara ett annat perspektiv...

 

finska organisationen har inte hemvärnstrupper, men väl lokaltrupper, vilka har en lite äldre och blygsammare utrustning än de operativa trupperna. i fråga om utrustning pratar vi om vapen så som artilleri, bepansrade transportfordon etc.

 

däremot har alla infanterienheter från kompaninivå uppåt integrerad indirekt eld. i infanterikompanier finns en lätt grkpluton, med eldpluton och eldledningspluton. när vi går på bataljonsnivå, kommer mera eldledning och tung grk. dessutom tilldelas infanteri eldledning från artilleriet,

 

jag var i tiderna, då jag ännu var reservist inom stridstrupperna, 2 ggr fungerande kompanichef för ett infanterikompani på nationella övningar, det var rätt cool då övningen övergick i "hårda" skedet, och artilleriets eldledningspluton (och lite andra förstärkningar) anmäler sig. Artilleriet var i form av en eldledningschef (tulenjohtopäällikkö) med sin egen eldleningspluton, vilken komplementerar kompaniets grk-plutons eldledningsgrupp.

 

Då hade vi 3 eldledningsgrupper för ett kompani (1 egen + 2 från artilleriet) och systemet är byggt så att vilken eldledare som helst, kan leda vilken som helst eld, på kompaninivä, på bataljonsnivä och även högre. då är det eldkommendören på bataljonsnivå, eller nästa chef på brigd- eller armekårnivå som besluter hur mycket eld tilldelas. och detta är ju planerat i förväg med olika eldplaner,så klart.

 

ja i värsta fall kan vilken som helst man som fått grundläggande utbildning att leda eld, leda elden mot färdigt preparerade (fastställda) mål. I den senare övningen ledde en av våra eldlednigsgrupper eld för ca. 120 (virtuella, det var ju en övning) tunga rör (tung grk + artilleri).

 

på kompaninivå skall eldledningschefen finnas inom 5 m från kompanichefen hela tiden :-D

 

 

Det är ju absolut inget problem med en eldledningskommendör i bataljonen. Han assisterar bataljonskommendören i fråga om indirekt eld, med sin egen lilla stödorganisation.

 

 

Vidare,

 

om man lyckas ordna mat och småkalibrig ammunition till trupperna, skall man nog lyckas med lite större rovor... det är ju bara att förbereda.

 

-----

 

varför detta?

 

Jo, för att sedan första världskriget är indirekt eld den främsta orsaken för förluster.

 

För ryssarna är artilleriet "krigets gud"... se på vad de gjorde i Grozny och Armenien...

 

----

 

vad gör HV utan indirekt eld?

 

 

svar: HV är ett gäng gubbar med automatkarbiner, utan nämnvärd effekt, om man inte kämpar något annat än reguljära styrkor

 

....

 

blev ni provocerade?

 

 

Svenska Hemvärnets bataljoner är väldigt tunt spridda över landet. och med det inte kommer kunna uppträda på en frontlinje. Den enda gångbara taktiken mot en väl organiserad motståndare är nålsticks eldöverfall. och då kommer Ksp Grg samt Ak eld vara de enda tillgängliga medlen. Vore förstås vara idealt om en HV pluton med understöd av en finsk e-grp skulle kunna eldleda 120 rörs tung eld understöd.

 

Tråkigt nog så har Sverige givit upp Försvar av eget territorium till skillnad mot Finland. Kvar har vi ett territoriellt bevaknings skydd som enbart ska klara av ett angrepp med små ambitioner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...