Jump to content

Hur viktigt var Stavsnäs vi en eventuell invasion?

TofflaN

Recommended Posts

Tanken slog mig för någon dag sedan när jag passerade Stavsnäs Vinterhamn när jag var på väg ut i skärgården.

Stavsnäs Vinterhamn ligger längst ut på Värmdö, har vägförbindelse till fastlandet och har en lång och fin kaj med bra djup enda in till kaj.

När man åker ner mot själva kajområdet så passerar man någon form av gammalt mobförråd. Det är det enda spåret vad jag kan se av någon militär närvaro i närheten av hamnområdet.

Är det någon som vet vad stavsnäs hade haft för roll vid en eventuell invation el vid en mobilersering? Om den nu hade det vill säga. :rolleyes:

Personligen får jag känslan av att Stavsnäs borde ha varit ett viktigt område, med tanke på placeringen, närheten till det yttre kustbandet och en stor kaj.

/TofflaN

Tanken slog mig för någon dag sedan när jag passerade Stavsnäs Vinterhamn när jag var på väg ut i skärgården.

Stavsnäs Vinterhamn ligger längst ut på Värmdö, har vägförbindelse till fastlandet och har en lång och fin kaj med bra djup enda in till kaj.

När man åker ner mot själva kajområdet så passerar man någon form av gammalt mobförråd. Det är det enda spåret vad jag kan se av någon militär närvaro i närheten av hamnområdet.

Är det någon som vet vad stavsnäs hade haft för roll vid en eventuell invation el vid en mobilersering? Om den nu hade det vill säga. :rolleyes:

Personligen får jag känslan av att Stavsnäs borde ha varit ett viktigt område, med tanke på placeringen, närheten till det yttre kustbandet och en stor kaj.

Kajen är inte så stor egentligen. Den är knappa hundra meter lång och det är för kort för att ett RORO-fartyg ska kunna lägga till med bredsidan (möjligen kan man låta den sticka ut utanför kajkanten på norra sidan). Att lägga till med fören/aktern är svårt (men inte omöjligt) eftersom det inte finns någon pir eller några kasuner att förtöja vid. Jämför med Kapellskär eller Nynäshamn där man kan lasta ur två eller tre stora RORO-fartyg samtidigt.

Sedan är det nog ganska besvärligt för en landstigen fiende att slå sig vidare från Stavsnäs. Det finns många ställen där en beslutsam försvarare kan stoppa framryckningen. Våmfjärden, Strömma kanal, Ålstäket, Gustavsberg/Sofielund, Kilsviken och slutligen Skurusundet. Dessutom är han samtidigt väldigt sårbar för flankanfall från vårt amfibieförband som råkade ha sin bas på bekvämt avstånd på andra sidan Värmdön.

Sist, men inte minst är nog Sandhamnsleden ingen önskedröm att navigera sig igenom med en landstigningsflotta i krigstid. I synnerhet inte om batteri Sandhamn som ligger där och lurar.

Som Eskil antyder så var/är det ingen slump att kustartilleriet och senare amfibiesystemet under lång tid varit mer eller mindre fast stationerade i området. En av de gamla amfibiebataljonerna, jag tror det var 2. amfbat, var inte bara utgångsgrupperad i de delarna av Värmdö, utan var till förhållandevis stor del lastbilsburen och avsågs nyttja de förträngningar Eskil nämner i en utdragen fördröjningsstrid. Tämligen långt ifrån de flashiga stridsbåtsafficherna från tidigt 90-tal som alla tänkte på när man sa Amf på den tiden...

Finns en mängd andra bryggor/hamnar kring och på Värmdölandet om man vill köra RORO. Dock blir det inga större fartyg. Du har Boda, Björkvik, Sollenkroka, Norra Lagnö. Finns en del att välja på. Det var väl tänkt att KA och diverse spärrar skulle täppa till längre ut. Som nämnt tidigare var det ganska markbaserat på Värmdö som nämnt ovan. Fanns mobfrd i Myttinge och Malma. Dessa är väl rivna ganska så nyligen.

Nu för tiden finns det ingenting som "ligger och lurar". Enda hindret till Stockholm vore om Skurubron rasar, vilket den håller på att göra av alla yuppies och fläsk-Mercor som kör över den dagligdags.