Jump to content

Hur namnges fordon i Försvarsmakten?


johan_k

Recommended Posts

Utöver de relativt självklara typnamnen, exempelvis Stridsfordon och Bandvagn, så får mer eller mindre alla fordon ett nummer som beskriver just den modellen inom den fordonstypen. Hur bestäms dessa nummer?

 

På flygsidan har vi exempelvis JAS 39 Gripen och JA 37 Viggen. I det här fallet så är spontan gissningen att man helt enkelt valt att öka en eller två siffror mellan var modell. Kanske 38 var en prov modell eller ett plan som aldrig sattes i bruk?

På marksidan så är det däremot något svårare att gissa sig till varför de olika fordonen har sina nummer. Strf 90 är något av ett undantag då den (mer eller mindre) kom 1990 och dess efterföljande nummer beskriver kaliber och version (9040C, Cesar version och kaliber 40mm). Andra fordon är något svårare att lista ut varför de har fått sitt nummer.

 

Pbv 301 var först i 300 serien och efterföljdes kort därpå av 302. Ganska enkelt att se varför de ökade en siffra där men varför 300? Har heller inte hört talas om någon 200 serie... Ett rykte jag har hört är att 300 serier använder disel men då kommer vi till frågan varför Pbv 401 och 503 inte är i 300 serien då båda dessa använder disel?

Denna logisk ska tydligen användas på Bv 206 och Bv 308 där 308:an använder disel och således är i 300 serien.

 

Men detta system fungerar inte på Stridsvagnar där vi bland annat finner Strv 81, 101, 103, 121 och 122. En spontan gissning här är att stridsvagnar alla använder 100 som sin serie men Strv 81 jävlas...

 

Någon som kan sprida lite klarhet över hur FM ger nummer till fordon? Typnamnen är som sagt relativt självklara. Förklaringar behöver självklart heller inte vara på de exempel givna ovan utan har ni föklaringar på varför terrängbilar eller gud vet vad heter som de gör så skriv på!

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Utöver de relativt självklara typnamnen, exempelvis Stridsfordon och Bandvagn, så får mer eller mindre alla fordon ett nummer som beskriver just den modellen inom den fordonstypen. Hur bestäms dessa nummer?

 

På flygsidan har vi exempelvis JAS 39 Gripen och JA 37 Viggen. I det här fallet så är spontan gissningen att man helt enkelt valt att öka en eller två siffror mellan var modell. Kanske 38 var en prov modell eller ett plan som aldrig sattes i bruk?

när de gäller stridsflygplan så är Jämna nummer reserverade till bombflygplan. om du kollar på sentida flygplan så finns inga jämna nummer på stridsflygplan. När de beslutades att vi inte skulle ha några kärnvapen, då behövde vi inte heller några bombflygplan att leverera dem.

Link to comment
Share on other sites

Stridsvagnar är också det enkelt!

 

Enkelt sagt "döps" de efter eldrörets kaliber och sedan nummerordning. Då 121 (120mm, den första sådana i FM) kom innan Leo 2A5(S) så fick den senare heta 122, enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Och de "modernare" modellerna av stridsvagnar har namn baserat på sin kaliber, för att sedan efterföljas efter varianten

 

Strv 121 är den första med 120mm kanon, 122 är den andra med 120mm och så vidare.

Likadant med stridsvagn 101 som är den första med 100mm

 

Ikv91 är likadan(?), 90mm lågtryckskanon.

 

edit: puckotvåa

Edited by Berg
Link to comment
Share on other sites

Utöver de relativt självklara typnamnen, exempelvis Stridsfordon och Bandvagn, så får mer eller mindre alla fordon ett nummer som beskriver just den modellen inom den fordonstypen. Hur bestäms dessa nummer?

 

På flygsidan har vi exempelvis JAS 39 Gripen och JA 37 Viggen. I det här fallet så är spontan gissningen att man helt enkelt valt att öka en eller två siffror mellan var modell. Kanske 38 var en prov modell eller ett plan som aldrig sattes i bruk?

när de gäller stridsflygplan så är Jämna nummer reserverade till bombflygplan. om du kollar på sentida flygplan så finns inga jämna nummer på stridsflygplan. När de beslutades att vi inte skulle ha några kärnvapen, då behövde vi inte heller några bombflygplan att leverera dem.

Inte riktigt, 36 och 38 var visserligen planerade attackflygplan, men i övrigt är det bara löpnummer. Så bombplan eller inte har ingenting med saken att göra, som exempel är 20, 22, 26, 28, 30, 32 och 34 jaktplan. I början numrerades planen inom respektive kategori, alltså var J 9 och S 9 totalt skilda flygplan trots samma nummer, men senare reserverades ett nummer i samtliga kategorier för varje grundkonstruktion. Som exempel hade vi J 29, A 29 och S 29, som alla var varianter på Tunnan, men aldrig någon J 31 eftersom Spitfire endast köptes i spaningsversionen S 31.

 

Denna logisk ska tydligen användas på Bv 206 och Bv 308 där 308:an använder disel och således är i 300 serien.

308 har visserligen en dieselmotor, men är liksom 309 en splitterskyddad bandvagn. Dieselvarianten av den vanliga plastbandvagnen heter 208.

 

I vissa fall har fordon fått tillverkarens nummerbeteckning tillsammans med försvarets typbeteckning, t ex blev XA-203 Patgb203. När det gäller vissa bilar är siffran antalet passagerare så en Ptgb5 (t ex GW eller Sprinter) tar 5 passagerare och en Ptgb8 (VW-buss) tar 8 passagerare.

Link to comment
Share on other sites

Och de "modernare" modellerna av stridsvagnar har namn baserat på sin kaliber, för att sedan efterföljas efter varianten

 

Strv 121 är den första med 120mm kanon, 122 är den andra med 120mm och så vidare.

Likadant med stridsvagn 101 som är den första med 100mm

Ikv91 är likadan(?), 90mm lågtryckskanon.

 

edit: puckotvåa

105 mm?

Link to comment
Share on other sites

Och de "modernare" modellerna av stridsvagnar har namn baserat på sin kaliber, för att sedan efterföljas efter varianten

 

Strv 121 är den första med 120mm kanon, 122 är den andra med 120mm och så vidare.

Likadant med stridsvagn 101 som är den första med 100mm

Ikv91 är likadan(?), 90mm lågtryckskanon.

 

edit: puckotvåa

105 mm?

100-109 mm

Att den exakta kalibern var 105 mm spelar ingen roll, det är centimeterintervallet som är intressant.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tråd, har funderat länge över vissa av dessa betäckningar.

Speciellt PBV 302, 401 mfl.

Har funderat över om tex bv308 kan ta 8 pers osv.

 

Men en undrand som jag inte fått något svar på är över beteckningarna på terängbilsserien. Tgb 11, 12 (några stycken om jag läst rätt) 13 men sen hoppas man till 20.

Och Tgb 13 finns ju med olika beteckningar som 1314 borde inte den heta inte tex 132 tgb 13 131?

Link to comment
Share on other sites

Utöver de relativt självklara typnamnen, exempelvis Stridsfordon och Bandvagn, så får mer eller mindre alla fordon ett nummer som beskriver just den modellen inom den fordonstypen. Hur bestäms dessa nummer?

 

På flygsidan har vi exempelvis JAS 39 Gripen och JA 37 Viggen. I det här fallet så är spontan gissningen att man helt enkelt valt att öka en eller två siffror mellan var modell. Kanske 38 var en prov modell eller ett plan som aldrig sattes i bruk?

när de gäller stridsflygplan så är Jämna nummer reserverade till bombflygplan. om du kollar på sentida flygplan så finns inga jämna nummer på stridsflygplan. När de beslutades att vi inte skulle ha några kärnvapen, då behövde vi inte heller några bombflygplan att leverera dem.

SAABs Projekt 1300 skulle ha blivit A36 om det hade kommit längre än till ritbordet.

Nummret 38 har jag för mig var reserverat för B3LA (som sedermera blev Aermacchi AMX).

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att det som trådskaparen säger är självklarheter stämmer riktigt.

Självklarhet för ett stridsfordon är att det ska kunna användas i strid (som tex Pbv och Strv).

 

Varför heter det inte Pbv 90 i stället för stridsfordon 90?

 

/R

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att det som trådskaparen säger är självklarheter stämmer riktigt.

Självklarhet för ett stridsfordon är att det ska kunna användas i strid (som tex Pbv och Strv).

 

Varför heter det inte Pbv 90 i stället för stridsfordon 90?

 

/R

 

En PBV är inte ett stridsfordon, en PBV är huvudsak till för att skyddat kunna bära personal (302, 401, 501) inte bedriva strid med. Sedan har den förmåga till visst självskydd (mer eller mindre beroende på modell). Det är iaf min bestämda åsikt i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Det är min befästa tro att det här med att berika olika pinaler med prefixet "strids-" var något som tog FM med storm i slutet på 80-talet (jämför med termerna "warfighter", "warrior", "joint" urikes). Därför är vi nu välsignade med inte bara stridsfordon utan också dito -västar, -båtar, -säckar, -handskar. Föregångarna hade väl oftast mindre "stridiga" namn?

 

 

Nå, den stora skillnaden mellan Strf90 och PBV 302 är ju att man i 90'a främst ska strids uppsuttet eller i nära samverkan med vagnen medan man i PBV fortfarande nyttjar sig av sådana saker som FAP. Detta är pga av merparten av gruppens eldkraft är vagnen och att gruppen utan denna kommer vara både svag och immobil.

Link to comment
Share on other sites

FAP med pbv 302?????

Nog för att man ibland strider avsuttet men att lämna vagnen? Nänä, det måste vara något påhitt av någon infanterist.

Vagnen följer med i anfallsrörelsen, även vid avsutten strid.

Förövrigt strävade man redan på 80-talet efter att främst strida uppsuttet, även med pbv 302.

 

Varför kallas då stridsfordon 90 för stridsfordon och inte pansarbandvagn?

Jo, därför att kanonen är vagnens/gruppens huvudvapen medan man i pbv 302 har pansarskyttegruppen som huvudvapen och automatkanonen som understöd.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

PBV 302 (eller kanske snarare 301) är väl nästan att anse vara om inte den första så bra nära den första ifvn med tanke på beväpningen. Vad jag vet var det ont om kanonbestyckade truppvagnar när de rullade ut.

 

Jo, BMP-1, som annars brukar sägas vara den första IFV'n, kom ju 1966, så Pbv 301 förekom ju den med några år. Jag vet inte vilken definition som är "rätt" för vad som är en APC, IFV, MICV, PBV eller STRF. Men gränsen kan nog sägas vara rätt flytande, ungefär som mellan en SMG och en PDW.

Ska man klassa stridsfordon som ett fordon från vilket infanteriet strider uppsuttet så borde redan Pbv 301 klassas som detta, eftersom redan den hade stridsluckor i taket som möjliggjorde uppsutten strid. Däremot borde då M2 Bradley räknas som APC, eftersom senare versioner saknar skottgluggar och dess lucka över "bollhavet" baktill inte är vidare bra att strida från. Går man på huvudvapnets kaliber så borde Bradleyn med sin 25mm akan ligga på gränsen. Under 25mm är lite klent för effektivt understöd, med tanke på att utvecklingen går mot grövre kalibrar (bl.a 40mm på Strf 90, 35mm på CV90 Mk III och dess konkurrenter).

 

Personligen tror jag det mest är en utvecklingsgrej. När Pbv'erna togs fram så var den då rådande doktrinen den samma som tyskarna använde under vk2, infanteriet åkte splitterskyddat till striden, gjorde avsittning för att effektivt kunna verka med sina vapen, samtidigt som de bepansrade fordonen understödde med sina vapen. När Pbv 302 designades sneglade man mer än en gång på M113 (och gjorde i princip allt bättre, skall tilläggas). När Strf 90 konstruerades på 80-talet hade ju väst chockats färdigt av BMP-familjen och tagit fram sina egna motsvarigheter (Bradley, Warrior, Marder etc). På 80-talet hette ju fordonstypen MICV, Mechanised Infantry Combat Vehicle. Att den svenska motsvarigheten då fick heta Combat Vehicle, dvs Stridsfordon är då kanske inte så märkligt. APC'erna (eller PBV på svenska) finns ju kvar och har fått ärva andra användningsområden idag, vilket berättigar deras egna fordonsfamilj och en skiljelinje gentemot stridsfordonen. Där stridsfordonens funktion idag, likt pbv'ernas funktion förr, är att transportera trupp till strid, är pbv'ernas funktion idag delvis den som tidigare löstes av lastbilar och andra oskyddade fordon, typ transport av materiel eller specialistförband, sjukvårdstransport med mera. Men utifrån den logiken borde de bepansrade släktingarna till bv 206 heta pbv.

Namn och beteckningar är slutligen också ett budgetverktyg. Det kan vara lättare att äska pengar till a: något som är nytt och revolutionerande (en "Strf 9040" istf "pbv 303") eller b: en uppgradering av något "billigt" istället för något "nytt och dyrt" ("bv 206s" istf "pbv 206").

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...