Jump to content

GSU-Hv Skada

Recommended Posts

Hej.

Det är så att jag ligger inne och gör 3 månaders GSU-Hv utbildning. Problemet är det att jag har en gammal rygg/ben skada (trafikolycka) som har börjat kännas av rätt mycket. Jag har läst att man kan hoppa av under utbildning, men jag är kluven, en del av mig vill stanna och kämpa mig igenom den sista månaden, och en annan del tycker att det vore bäst att sluta av hälsoskäl, man kan ju inte gå runt och ha ont i rygg och ben när man ska bära 20kg utrustning. Det är "ok" när man är inne på garnison, men ute i fält får jag käka Panodil och liknande för att stilla smärtan, men det hjälper bara en kort stund.

Hur skulle ni gjort? Är det löjligt att hoppa av för en sån sak nu när det bara är ca 5 veckor kvar (nästan bara fält veckor), eller ska man skita i det och kämpa vidare.

Edited by toez

Prata med din chef och en läkare och se vad dom tycker.

Annars om det gör så fruktansvärt ont så vill iaf jag som lekman tycka att du bör fundera över din fortsatta verksamhet, tänk om du åker på något skit som sen sitter i, eller att det börjar värka mer ofta.

Hv är inte värt en sådan risk tycker jag.

Saken är ju den att de är De finns inte särskilt många tjänster i Hemvärnet som inte kräver att man skall vara i någotsånär fysisk ok form. men hör med Chef och framför allt Läkare. lite intressant är ju hur alvartig smärtan är, hur alvarlig är skadad. hur stor är risken att den förvärras om du fortsätter. De är ju ingen idé att fortsätta om du förvärrar och inte kan genomföra någon tjänst och gör ditt privatliv jobbigt.

Prioritera din egen skada, GSU/GMU kan alltid göras om senare.

Dock om din skada blir kronisk så kan den förhindra all tyngre fysisk aktivitet och även omöjligöra senare tjänstgöring.

Själv så har jag ett rygg problem som jag alltid måste hålla i schack genom ett livslång anpassad träning, slarvar jag en tid så betalar jag det med smärta.

Mitt program utformade en sjukgymnast åt mig för många år sedan, föreslår att du pratar med expertisen, så du kan få hjälp att förebygga innan skadan förvärras.

Tala med läkare/sjukgymnast. De brukar av någon anledning vara ganska duktiga på olika typer av förslitnings/belastningsskador.

Är det bara smärta utan risk för långvariga besvär så kan man fälla ner pannbenet och kötta men om du risker kronisk smärta osv hade iaf jag tänkt om.

Hv är inte värt en sådan risk tycker jag.

Efter genomförd GSU-HV får man ett likadant soldatbetyg som all annan GMU, dvs. så kanske inte det endast är Hv han kämpar för att få anställning/skriva kontrakt vid.

Mitt förslag till trådskaparen är att rådfråga läkare och sedan prata med plutonchef m.m. om vad som Du känner är bäst.

Mvh Christer