Slenke Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Jag läste en RFI på FMVs hemsida (http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5176). Där står det att man ska införskaffa terminaler för Iridium och Inmarsat. Dessa system är helt civila och Iridium stöder såvitt jag vet inte kryptering. Jag vet dock inte hur det funkar med Inmarsat, stöder dem kryptering? Använder Sverige kryptering vid kommunikation över satcom? Finns det planer på att köpa in sig i ett militärt system hos något annat land? Tänkte främst på Tyskland, Frankrike eller Italien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Civila okrypterade satellittelefoner har används länge, precis på samma sätt som den övriga civila mobiltelefonin inom FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 Civila okrypterade satellittelefoner har används länge, precis på samma sätt som den övriga civila mobiltelefonin inom FM. Inga planer på att gå över till krypterat då? Men jag antar att man istället har begränsningar på vad som får sägas över okrypterad mobil- och satellittelefoni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 I princip all satcom stöder IP-trafik, och då är det inga problem att slänga på ett IP-krypto. Vilket självfallet också görs. Alla sambandssystem som ska hantera sekretessbelagd information genomgår ackredtering innan användning, och då kommer krav på kryptering att ställas. Så nej, inga hemlisar utan krypto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Dessa system är helt civila och Iridium stöder såvitt jag vet inte kryptering. Stöder och stöder. De har ingen inbyggd kryptering, men det har inte vanliga telefonledningar heller. Däremot så finns det inget som hindrar att man skickar krypterat data över en okrypterad förbindelse. Riktig kryptering brukar vara end-to-end. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 Dessa system är helt civila och Iridium stöder såvitt jag vet inte kryptering. Stöder och stöder. De har ingen inbyggd kryptering, men det har inte vanliga telefonledningar heller. Däremot så finns det inget som hindrar att man skickar krypterat data över en okrypterad förbindelse. Riktig kryptering brukar vara end-to-end. En soldat eller nån annan långt ute på fält som pratar i en handhållen "Iridium-telefon", är den informationen krypterad eller går det via IP och sen krypteras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Dessa system är helt civila och Iridium stöder såvitt jag vet inte kryptering. Stöder och stöder. De har ingen inbyggd kryptering, men det har inte vanliga telefonledningar heller. Däremot så finns det inget som hindrar att man skickar krypterat data över en okrypterad förbindelse. Riktig kryptering brukar vara end-to-end. En soldat eller nån annan långt ute på fält som pratar i en handhållen "Iridium-telefon", är den informationen krypterad eller går det via IP och sen krypteras? Det beror helt och hållet på hur telefonen är byggd att fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Då påminner vi oss alla om att vi inte pratar insatskritiska systemdetaljer på forumet. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 Då påminner vi oss alla om att vi inte pratar insatskritiska systemdetaljer på forumet. /Krook Blågul Självklart, jag förstår. Utan att vi går in på detaljer undrar jag bara rent generellt hur man löser det då Iridium eller Inmarsat ju ej är militärt. Men jag utgår ifrån att man är försiktig med vad man pratar om (dock så flög vi JAS-plan helt okrypterat ett tag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Då försöker vi igen. Daraven har sagt att man inte pratar hemlisar på öppna sambandsmedel. Jag skriver att vi inte ska tala hemlisar på SoldF. Vilken förmåga avseende kryptomedel över satellit som Sverige har bedömer jag inte som lämpligt att babbla om. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Utan att vi går in på detaljer undrar jag bara rent generellt hur man löser det då Iridium eller Inmarsat ju ej är militärt. Genom att använda ett system för att kryptera data innan det sänds och motsvarande för att dekryptera det på mottagarsidan. Pratar man rövarspråket i telefon så kommer det komma fram som rövarspråket i andra änden också och ingen, förutom de som kan språket, kommer kunna förstå vad som sägs. Iridium och Inmarsat är bara ett sätt att överföra data, det skulle lika gärna kunna vara radio, telefon, snigelpost eller två burkar och en bit snöre för den delen. Ett exempel på utrustning som kan användas till det mesta är ju kryapp 203. Ett annat exempel är krypterade mobiltelefoner, där man använder det vanliga civila mobiltelefonnätet för överföring men det ändå är krypterat hela vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Självklart, jag förstår. Utan att vi går in på detaljer undrar jag bara rent generellt hur man löser det då Iridium eller Inmarsat ju ej är militärt. Men jag utgår ifrån att man är försiktig med vad man pratar om (dock så flög vi JAS-plan helt okrypterat ett tag). Sectra har just ett sådant system.. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sectra_ab/pressrelease/view/foersvarsmakten-satsar-paa-sectras-tiger-274847 Dom har en modul som krypterar och sedan använder mobilen/satcom telefon eller annan sändarenhet som "modem". Personen i andra änden behöver bara kunna ta emot det med sin modul som dekrypterar. Mottagande personen skulle teoretiskt kunna sitta med skype eller annan kommunikations mjukvara på pc.. Eftersom talkryptomodulen är fristående från sändarenheten så blir det väldigt anpassningsbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie One Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Du måste verkligen fråga dig själv; Behöver jag veta detta, riskerar jag att utsätta någon för fara genom att diskutera detta här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 (edited) Med tanke på att folk uttrycker oro för opsec och insatskritiska systemdetaljer så vill jag passa på att påpeka att allt jag skriver om krypto här är generella grundregler. Jag har aldrig varit i närheten av svensk militär kryptomateriel och har ingen aning om hur den fungerar specifikt. Däremot så arbetar jag en del med "normal" kryptografi (sådan som man behöver för att inte bli rövk*llad på internet). Grundreglerna är dock samma; Det sändaren sänder är det bara mottagaren som ska kunna höra/läsa. Det gör man genom att sändaren krypterar och mottagaren dekrypterar. Det kallas end-to-end kryptering. Låter man diverse system som sitter där emellan lägga sig i krypteringen så går det som vi fick se på Uppdrag Granskning förra veckan. Det gäller oavsett om det är iridium-satelliter eller bredbandsbedragarna som skickar data åt en. Edited October 30, 2010 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 http://www.sectra.com/security/security_solutions/voice_encryption/secure_satcom.html "Sectra has developed a communications solution in which the Tiger XS voice encryptor can be used for IP-based communications over satellite links. Tiger users within the Nordic Battlegroup can opt to make secure calls over satellite or over national landline and GSM networks. " Samt http://www.sectra.com/security/pdf/case_study/Sectra_case_study_NBG_0712.pdf Sen kan vi fundera på om detta kan användas av någon annan efter NBG08... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted February 10, 2011 Report Share Posted February 10, 2011 Det som Sectra påstår i sin reklam är sant. Dvs utrustningen är godkänd NCSA national Communications Security Authority i Sverige (Must) Den är inköpt av FM och andra myndigheter. Det finns även en del andra system som kan kryptera satellitkommunikation Varför ha två prylar? En telefon och en kryapp (kryptoapparat)' det beror på att man slipper utveckla satellitteleoner och andra bärarsystem och kan köpa dessa som cots och uppgradera på ett enkelt sätt. Samma kryapp kan nyttjas vid ,satellitkommunikatio, fast telefoni, mobiltelefoni eller radio mm. Uberkryptören Glock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted October 30, 2012 Report Share Posted October 30, 2012 Sectras uppdaterade hemsida: http://communications.sectra.com/ Mycket trevliga prylar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts