Jump to content

Söker skrivelse ang. totalförbud av egeninskaffad mtrl

beaver_sthlm

Recommended Posts

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Bävern

Det är egentligen inget direkt förbud utan ett "Säkerhetsutlåtande avseende lokal anskaffning av icke reglementerad, personlig utrustning (MS 571) avsedd för fältbruk."

Man kan tolka det som ett förbud eller som gnäll från någon som ingen lyssnar på. Jag lägger dock inte upp den här.

PM inbound!

Det har i närtid trillat in ett par skrivelser från HKV/Säkinsp (har jag för mig) och Arméinspektören där det talas väldigt tydligt om vad som ska ske med egenanskaffad materiel i framför allt FS-missionerna, hur redan anskaffad materiel ska hanteras, varför inte viss begärd utrustning kommer att köpas in och att man kommer att påskynda processen avseende en del materiel som ska införas till nuvarande system. Man tar nu i med stora släggan för att få slut på egenanskaffningen...

Jag har dem dock inte digitalt...kan se om jag kan få tag på nummer på dessa alster och skicka via PM till intresserade.

/MiniHD

Edit: Det är inte samma skrivelser som Nifelhel syftar till. De här skrivelserna uttalar mycket tydligt förbud mot att använda egenanskaffad materiel och reglerar med stor tydlighet hur den ska hanteras!

Edited by MiniHD

Diarienumren kan det inte skada att lägga upp här direkt i forumet.

Nej, det är rätt. Det är ju offentliga handlingar.

Jag har bara inte lyckats komma över dem idag och kommer vara hemma ledig nästa vecka, så det kan dröja ett litet tag innan jag kan få fram dem. Nån annan borde ju sett dem också kan man tycka... :)

Jag har bara inte lyckats komma över dem idag och kommer vara hemma ledig nästa vecka, så det kan dröja ett litet tag innan jag kan få fram dem. Nån annan borde ju sett dem också kan man tycka... :)

Snälla, bekräfta att man avser att ta egeninköpt utrustning i beslag från den enskilde. Det var nog det tokroligaste jag hört på många år.

See you in court CO... :ph34r:

Snälla, bekräfta att man avser att ta egeninköpt utrustning i beslag från den enskilde. Det var nog det tokroligaste jag hört på många år.

See you in court CO... :ph34r:

Det är så det är formulerat, utrustningen skall sedan skickas hem. Det är däremot inte reglerat i skrivelsen vad som sen ska ske med utrustningen. Rimligt är att individen får tillbaka utrustningen efter insatsens slut.

Det är solklart att individen kan förbjudas att använda utrustningen, vilket han/hon de facto redan är, regelverket är solklart och tydligt - BOA gäller. Att det sedan inte följs är inte anledning att tro att det är tillåtet. Förbandschefens eventuella avsteg innebär att CO personligen övertar systemsäkerhetsansvaret för individens utrustning. Jag har ännu inte sett en överste som är beredd att göra det...och har en känsla av att jag inte kommer att få se det heller...

Huruvida FM kan "beslagta" i avsikt att inte låta individen få tillbaka den låter mer orealistiskt.

/MiniHD

Och var har man dragit gränsen? Stridsväst? Magdump? Extra ficka för t.ex. ficklampa/multitool? Skyddsglasögon? Knäskydd? Kniv? Kompass? Klocka? Egen yllemössa? Kalsonger? Sockar? Nagelklippare?

Vilka förband/personalkategorier omfattas av skrivelsen?

Edited by LeadHead

Och var har man dragit gränsen? Stridsväst? Magdump? Extra ficka för t.ex. ficklampa/multitool? Skyddsglasögon? Knäskydd? Kniv? Kompass? Klocka? Egen yllemössa? Kalsonger? Sockar? Nagelklippare?

Vilka förband/personalkategorier omfattas av skrivelsen?

Och framförallt... varför? :blink::blink: :blink:

Att bära utrustning utan Beslut om Användning kan resultera i att vederbörande blir hemskickad till följd av tex ordervägran.

Intressant fras där. Man kan bli hemskickad till följd av T.EX ordervägran... Några andra T.EX ur buketten som man tror sig kunna använda?

Gmy

När jag läste denna skrivelse (läs FragO) gjorde jag tolkningen att det framförallt handlar om egna västar med ballistiskt skydd. Att FragO:n även förklarar vad som gäller för att det ska vara en giltig BOA ser jag bara som en förlängning av själva FragO:n

Det är sånt här patetiskt skit som gör mig bekymrad. Hur fan skall vi kunna ha förtroende för FM när de inte ens i fredstid kan fixa fram utr. som är till för att kriga i?

Fanns det minsta lilla stake i ÖB och/eller regeringen så skulle de tillsett att SAMTLIGA på FMV fick sparken. Eller ännu bättre. Lägg ner hela skiten, och starta en ny organisation med en enda inriktning. Att få fram så bra utrustning som möjligt, så snabbt som möjligt. Det skall max ta 1 år innan saker från hyllan skall vara förbandssatt. Och egenutvecklat får ta max 2 år. Nu tar det ju för fan 10 år att köpa in minsta lilla skitsak.

Ubåtar, stridsfordon osv. tar naturligtvis längre tid...

Det stora problemet är väl att vi har en väst som tydligen inte går att kriga i och man isf lyckades köpa in till hela försvaret...

Nejdå, det stora problemet är inte ett misslyckat köp, utan den fullständiga osmidighet som finns i organisationen. Behöver all utrustning testas in absurdum och köpas in enligt samma procedur som när det skulle köpas för ett invasionsförsvar, om folk idag är villiga att investera i prylarna på egen hand för att få det som passar DEM bäst?

Ing belyser det stora i detta; systemfelet är större än en väst utan sträcker sig till kängor, skalplagg och alldeles för mycket annat. Svenska soldater kommer som soldater alltid gjort i alla länder snabbt och enkelt lära sig vilka delar av deras utrustning som är bra och vilka som verkligen gjordes av den som bjöd minst.

I "får man se hur hur man vill i HV"-tråden har Hornet berättat att danska FM har en uppsattning regler för vad som är ok, USA har sina NSN-nummer som gör att folk och enheter kan köpa egna pinaler, norska HV som jag träffade i sommar hade flertalet modeller väst att välja på. Själv skulle jag vilja se en NSN-lösning där pinaler snabbkollas och kvalitetstestas inom en rimlig tidsrymd för att jag själv sedan ska kunna köpa in dem. Systemet idag är ta mig fan lika orubbligt som det var när svenska soldater fortfarande bodde i torp tillhandahållna av en rote*.

*Nej, just fan, även DÅ fick soldaten köpa på sig pryttlar om själv ville.

/Lew, som inte alls är bitter.

*snip*

Förbandschefens eventuella avsteg innebär att CO personligen övertar systemsäkerhetsansvaret för individens utrustning. Jag har ännu inte sett en överste som är beredd att göra det...och har en känsla av att jag inte kommer att få se det heller...

*snip*

Det har jag.

Denne överste blev dock överkörd av HKV när han ville att hans förband skulle omfattas av ett befintligt försöks-BOA på en bra väst. Först sa HKV Ja men ändrade sig sedan. Bra CO, kasst stöd från Sverige.

/K

Högaktuellt: No combat ready unit has ever passed inspection. No inspection ready unit has ever passed combat.

Nu när det kommit in i medias söklykta är det egentligt sent, väldigt sent. Men FM får skylla sig själva när man inte tagit tag i problemet tidigare. För det är ju ingalunda någon nyhet att utrustningen till viss del suger getröv, det behöver man ju inte vara raketforskare för att lista ut.

Att skylla på ballhetsfaktorn, ja det är rent ut sagt ignorant och naivt. Jag upplever det som att det finns en ren å skär ovilja och okunskap att ta till sig soldatens behov.

I flera år har man skyllt på försäkringar in absurdum(fast det har man slagit hål på för ett tag sedan. Tack till Krook och hans initiativ att kolla med HKV Jur), istället för att ta tag i det.

I kommentarerna till expressens artikel kan man läsa påstående såsom tex, Teknisk Chef Fs20: -jag hävdar att vi har den bästa materielen som går att uppbringa på marknaden.

Det tänket var nåt som jag mfl gick på när vi var 18-19år och helt nyinryckta, ser det som oerhört tragiskt att ev TC är så inih-vete naiv. Visst en del utr är top notch men en hel del är det inte, speciellt inte strids/skyddsutr.

Och följande påstående: -det viktiga är att soldaten längst ut inte själv hittar på en massa, rapportera uppåt=sakkunniga utlåtanden/beslut!,

Jag hävdar att byråkrater och högre chefer sällan till aldrig kan vara sakkunniga. Truppare ute på just trupp är och förblir sakkunniga. Lyssna på användarna ffs. Hade ett privat företag kört på samma sätt hade dom gått i konkurs!

Jag håller med 903Lew. Det bästa och absolut enklaste att göra vore att göra som Britterna, norrmännen, danskarna eller som jänkarna. Varför måste vi köra en helt annan väg???

Britterna får bära lite vad som helst så länge det är brunt,grönt, DPM motsvarande i fält, på kasern gäller tilldelad utr.

Jänkarna kör med listor(NSN = Nato m-nummer) med prövad mtrl som folk sen kan köpa ute om man inte är nöjd med det tilldelade. En annan sak som jänkarna jobbar med är ett gäng folk åker runt och kollar vad soldater bär/köper osv kontra det dom blivit tilldelade, intervjuar dom om varför osv. Sen sammanställer dom detta i en rapport(lessons learned) och vidarbefordrar. Uppenbarligen så funkar det nånstans eftersom dom verkar ha lite större rotation på utrustning.

FM och FMV kommer ALDRIG i nuvarande takt att komma ikapp och täcka upp soldatens behov. Jag säger inte att allt ska täckas upp men när det gäller basala saker som stridsutrustning så måste det gå fortare. Det är liksom inte ett nytt stridsflyg.

Men konstaterar man att det egentligen inte tar 10ggr längre tid att utprova och anskaffa "okvalificerad" mtrl (dvs. västar fickor, COTS, smått-o-gott/motsv) så hamnar man i en situation där man gjort sig själv eller någon av kamraterna kring fikabordet överflödig och riskerar att antingen bli av med jobbet eller att man inte kan gå runt o dra benen efter sig, stirra in i sin datorskärm, peta navelludd och klura ut skrivelser om ditten-och-datten...

På fredagar är det föreläsningar på FMV - då kan dom som köper in byxbälten lyssna på föredrag om utformningen av tornbultsmuttrar till stridsfordon, eller den som har hand om minmtrl fördjupa sig i kalsongutprovning.

Men nu är det ju så att FM har bestämt att tilldelad materiel är tillräcklig materiel. Kan man inte följa en order som säger, väldigt tydligt, att du ska använda den materiel som du är tilldelad så ska man inte vara i FM.

Jämför med utlandsobligatoriet. Oavsett vad den enskilde tycker om insatsen så förbehåller sig FM rätten att beordra ut personal. Finner man sig inte i att FM beordrar sina anställda att göra saker så ska man inte vara med.

Att söka som soldat är fullständigt frivilligt, men när du väl är inne så är spelreglerna väldigt klara.

Anledningen till att jag skrev T.EX ordervägran är att jag inte är någon jurist och inte vet vilka andra paragrafer som arbetsgivaren kan ta till för att göra sig av med personal som inte rättar in sig i ledet. Men ett sätt att göra sig av med personal är just pga order- eller arbetsvägran.

Men nu är det ju så att FM har bestämt att tilldelad materiel är tillräcklig materiel. Kan man inte följa en order som säger, väldigt tydligt, att du ska använda den materiel som du är tilldelad så ska man inte vara i FM.

Jämför med utlandsobligatoriet. Oavsett vad den enskilde tycker om insatsen så förbehåller sig FM rätten att beordra ut personal. Finner man sig inte i att FM beordrar sina anställda att göra saker så ska man inte vara med.

Att söka som soldat är fullständigt frivilligt, men när du väl är inne så är spelreglerna väldigt klara.

Anledningen till att jag skrev T.EX ordervägran är att jag inte är någon jurist och inte vet vilka andra paragrafer som arbetsgivaren kan ta till för att göra sig av med personal som inte rättar in sig i ledet. Men ett sätt att göra sig av med personal är just pga order- eller arbetsvägran.

Svenska försvaret har i årtionden premierat sig själv för att vara just den i världen som har bäst soldater med förmåga att tänka själva och lösa problem som ofta drabbar yrkesarmeer... Under hela Bosnien konflikten var man från svensk sida stolta över att ha skyttekompanier som besatt kunskaper inom alla möjliga civila områden och som gjorde att soldater löste problem med utrustning mm på plats... Nu ska samma försvarsmakt, utan att erkänna att dom klantat till det, ta bort den möjligheten för soldaten och säger således till soldaten att det är korkat att tänka själv för folk bakom skrivborden vet bättre än soldaten på plats längst fram i stridslinjen. Detta handlar om mer än bara en dålig stridsväst, detta handlar om en helhet där just stridsvästen för tillfället påvisar hur korkad en viss del av personalen och organisationen av får försvarsmakt egentligen är...

Den dagen ordern att endast använda stridsväst 2000 mt gäller HELA försvaret och verkligen ALLA som "opererar" inom den DÅ ska jag fundera på att inte fibbla fram en egen lösning som funderar för mig... Men det lär ju aldrig hända, eller hur?

Den dagen ordern att endast använda stridsväst 2000 mt gäller HELA försvaret och verkligen ALLA som "opererar" inom den DÅ ska jag fundera på att inte fibbla fram en egen lösning som funderar för mig... Men det lär ju aldrig hända, eller hur?

@Charlie One

Du har rätt, till slut drar dom det till sin spets och gör sig av med soldaten. Det spelar dock ingen roll ifall soldaten har haft FM godkänd utrustning (men som inte står på RU listan för soldatens enhet) eller egeninköpt.

Dom ser det som ett hot mot auktoriteten av högre befäl, istället för att sparka uppåt för att lösa problemen.

Och som sagt flera gånger innan, framför någon underifrån felaktiga/obekväma åsikter så får denne en rätt förutsägbar karriär..

@Krille

Det är väl just det som HKV/Säkinsp har uttalat sig om.. Att regelverket gäller i hela FM oavsett förband.

Det är märkligt att vissa personer prompt ska försvara dåliga beslut med att de är just... ehh... beslut.

Både hanteringen av utlandsobligatoriet och hanteringen av soldatens personliga materiel är exempel på frågor som förtjänar skarp kritik.

Bakom båda frågorna ligger sunda grundinställningar: 1) Den moderna Försvarsmakten ska kunna sättas in och då måste personalen hänga med. 2) Soldaterna ska ha bra, fungerande och säker utrustning.

I båda fallen kan ifrågasättas om frågorna har hanterats a) av kompetenta beslutsfattare, b) på ett sätt som är kompatibelt med verkligheten och c) med vederbörlig respekt för den personal som får leva med konsekvenserna av besluten och som dessutom i fallet med den personliga utrustningen i de flesta fall är fullt kompetent att hantera frågan själv.

Det spelar ingen roll vad du och jag tycker om dom som har fattat besluten eller på vilka grunder de är fattade. Om en order har gått ut att det är FM materiel som gäller så är det så.

Tycker vi något annat så kan vi syssla med något annat. Det är ingen som tvingar oss att ägna oss åt militär verksamhet i Sverige. Det är inte svårare än så.

Se på fan....

Ingen berättade för mig att jag måste TYCKA OM alla uppgifter jag får mig ålagda i verksamheten. Hur mycket jag än utför ordern.

Men jag har fått veta och lärt mig att skall jag utvecklas i min befattning/yrkesroll skall jag helst få feedback på tagna beslut, från de som berörs, från kollegor och från utbildare.

Jag följer självklart en order jag får, men anser jag att den är den dåligt underbyggd eller genomtänkt, ser jag till att det framkommer när möjlighet finns. Nu drabbas inte jag av detta beslutet, men jag tycker det låter förbannat märkligt, och jag har nära vänner som drabbas väldigt direkt.

Det spelar ingen roll vad du och jag tycker om dom som har fattat besluten eller på vilka grunder de är fattade. Om en order har gått ut att det är FM materiel som gäller så är det så.

Tycker vi något annat så kan vi syssla med något annat. Det är ingen som tvingar oss att ägna oss åt militär verksamhet i Sverige. Det är inte svårare än så.

Allvarligt talat; den typen av blind lydnad du verkar efterfråga avskrevs som hyfsat osund redan i Nürnberg 1945.

Antingen har man personal som sätter orderlydnad främst, eller så har man personal som sätter uppgiftens lösande främst. Jag väljer att ha de sistnämnde som kollegor varje dag i veckan.