Jump to content

20 mm Akan

Bamse

Recommended Posts

Satt här och tänkte tillbaka till mina barndoms dagar när min far tog mig till Lv6 på regementets dag så pojkvaskern fick sin lystmäte av vapen och gröna kläder och fordon för ett tag.

Då har jag ett litet minne av Rb 70 plut hade en akan (20mm) på någon typ av hjullavett som de grupperade.

Har oxå för sig att de sa att KSP 58 på markstativ skulle ersätta detta.

Detta är ju ett tag sedan och minnet kan ju spela mig ett spratt.........

Någon som har några vidare upplysningar om detta vapen....

Är de skrotade eller .......

Jo 20mm akan den var fin. Jag kommer dessvärre inte ihåg vad den hette men den gav oss ett unikt vapen som kunde slå hål på bepansringen i ryska helikoptrar då de var dimensionerade för natostandard 12,7mm. 12,7 mm kulsprutan var just den tänkta ersättaren om jag inte mins helt fel.

Kan det vara 20 mm akan m/40-70 du menar Bamse?

Lvrb-förbanden lär ha blivit mäkta populära hos de infanteriförband de ibland underställdes just pga sin akan.

Jag såg fö en internationell Bofors video som visar Rb70 som bekämpar softskins och mindre fartyg tror jag det var. Mig veterligt var det aldrig ett standardförfarande i Sverige. Någon som vet mer?

En rb 70 har ju skrämmande kass verkansdel, typ vikten av en hgr, och jag skulle inte skjuta på något annat än flygfarkoster...

Mot trupp då? Ok, lite slöseri kanske men ändå.

Men nog sjutton har den väl större verkansdel än en hgr...? Något kilo iaf.? Ett halvt? Jag menar, den är zonrörsutlöst, dvs laddningen är knappast dimensionerad efter direktträff utan för att skada på några meters håll.

Skulle du lita på att en hgr slog ut ett flygplan om den detonerade fem meter ifrån den?

Lv 7 ska enligt hörsägen ha "skjutit" rb 70/90 på en jägarpatrull från K4 under någon övning.

Någon som inte kunde sova satt i vagnen och lekte med värmekameran och upptäckte framryckande trupp. Det var K4 som skulle utföra ett överraskningsanfall mot dem.

De blev nog ganska överraskade själva när en blågul knallade fram till dem och talade om att de hade blivit utslagna av ett robotskott... :)

Kunde inte hitta någon bild.

På frågan om Hv var det en fråga om amo om jag inte missminner mig helt. Om den skulle finnas kvar var man tvungen att tillverka en ny batch med amo med mycket kostnad och stort besvär så det blev billigare att skrota dem...

Jag kan säga med säkerhet att iaf en del av dessa inte är skrotade vid norrlands lv-bat. de står och rostar i förråd, ingen utbildas på dem. enbart sett dem stående i ett förråd, ingen aning om vilka som har hand om dem. Om någon är intresserad kan jag försöka höra mig för vad de gör där samt skaffa fram bild på dem på denna mark lavett...

och angående skjuta trupp med robot... rb90 pluton utbildas till att iaf "spana" med ir siktet när de inte har flyg mål. Själv blivit hittad av detta och sedan sprungit rakt in i ksp vid eldöverfall...