Jump to content

"Ny" bandvagn på ingång - Bv 410


3924

Recommended Posts

Är det korrekt uppfattat av mig att samtliga splitterskyddade modeller lätt kan urskiljas genom att fronten sticker ut, dvs att hytt/vindruta är tillbakaflyttad?

Bv 202 har ett obefintligt splitterskydd.

 

Nej, självklart inte. Jag skulle naturligtvis förtydligat mig med att jag helt räknar bort den gamla Volvo-BM-vagnen från denna diskission och enbart avser Hägglunds modeller.

Link to comment
Share on other sites

Diffspärr? Jag har ingen utbildning på Bv, men jag levde i tron att alla fyra banden alltid snurrade med samma hastighet.

 

Differentialen tillåter band/hjul att snurra med olika hastighet, annars blir det förbannat trögstyrt. Bandvagnarna är ju midjestyrda och inte med driv/broms. Konstant lika kraftöverföring skulle då motverka styrningen.

Möjlighet till att spärra differentialen gör att kraften fördelas lika till alla hjul på samma axel och eventuellt även i kraftöverföringen mellan axlarna, då riskerar du inte att bli hängande med några hjul/band i luften.

Link to comment
Share on other sites

Diffspärr? Jag har ingen utbildning på Bv, men jag levde i tron att alla fyra banden alltid snurrade med samma hastighet.

 

Differentialen tillåter band/hjul att snurra med olika hastighet, annars blir det förbannat trögstyrt. Bandvagnarna är ju midjestyrda och inte med driv/broms. Konstant lika kraftöverföring skulle då motverka styrningen.

Möjlighet till att spärra differentialen gör att kraften fördelas lika till alla hjul på samma axel och eventuellt även i kraftöverföringen mellan axlarna, då riskerar du inte att bli hängande med några hjul/band i luften.

Jo, jag vet hur en diff och diffspärr funkar. Trögstyrt är väl mindre problem så länge man använder hydraulik för det. Det jag tänkte på var att när man sett dem köra i myrmark så verkar alla banden snurra. Med en vanlig diff som på en bil så skulle ju det med bäst grepp stå still och övriga spinna, alternativt att de börjar snurra åt olika håll. Det fenomenet har jag inte sett på någon bandvagn.

 

Efter att ha tittat i Iboken ser det dock ut som en helt vanlig diff i Bv 206/208.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett bandvagnar fastna då ena bandet på respektive vagn blivit hängande i luften eller haft noll grepp.

Visst gör hydrauliken att du inte känner trögheten i samma grad men det innebär att det sker brytningar någonstans när två krafter verkar mot varandra.

Dessutom blir viljan/följsamheten för fordonen lidande av spärrad differential, alltså kommer det inte att svänga så bra som det annars gör, det kommer att tugga emot och till viss del sträva rakt fram.

 

För att få maximal framkomlighet i terräng utan att försämra styrbarheten och/eller fresta på konstruktionen med onödiga brytningar så har man antingen en manuellt inkopplingsbar låsning av differentialen eller någon form av automatisk inkoppling.

 

En bandvagn har ju fyra band och motsvarar då en fyrhjulsdriven bil. Då finns dels en differential i kraftfördelningen mellan främre och bakre drivaxel, oftast sitter den i fördelningslådan om sådan finns.

Likaså finns en differential mellan höger respektive vänster drivaxel.

Förutom mindre påfrestningar och bättre följsamhet när du svänger så spar detta bränsle då fordonet rullar med mindre motstånd.

 

Nu är inte jag expert på allhjulsdrivna fordon så jag kan inte detta med hur/var den manuellt ikopplingsbara låsningen mellan axelns hjulpar sitter och ser ut på terrängfordon. På två- och fyrhjulsdrivna personbilar (ej terrängbilar) är är det oftast någon form av automatisk låsning (i de fall det finns) som kan vara elektroniskt, datoriserat eller mekaniskt (exempelvis centrifugalkraft) styrd. En sådan låsning syns inte utanpå utan du måste öppna upp differentialhuset för att se det.

Link to comment
Share on other sites

För två veckor sedan hade jag en lastbil med 2 Holländska BVS10 som passerade korsningen precis framför mig på väg till FMTS.

Anledningen att jag klassade dem som just holländska var det "annorlunda" camot men framförallt de "grinda" som satt på dem samt badkaret ovanpå,

Dock var de inte ökencamo målade...

 

LAND_BvS10_w_MR555_Gunshield_lg.jpg

Vet detta är en brittisk vagn men ändå :)

 

 

Lite fundersam om vi hyr 15 och 2 eller 3 av dessa (minns inte antalet men har för mig det var en 24 metrare med 2 på släpet) vad de gör på FMTS??

Link to comment
Share on other sites

Enligt senaste numret av tidningen Pansar ska tydligen framdelarna av de 15 Bvs10 vi hyrt komma från holland (Bvs10 mk I) och bakdelarna från engelska fordon (Bvs10 mk 0). De går under beteckningen BVS 10 SP/T

 

/E

 

PS 5 av de 15 stannar i Sverige, resten skeppas till Affe.

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

En bandvagn har ju fyra band och motsvarar då en fyrhjulsdriven bil. Då finns dels en differential i kraftfördelningen mellan främre och bakre drivaxel, oftast sitter den i fördelningslådan om sådan finns.

Bandvagnen har ingen diff i fördelningsväxellådan utan det är samma utgående axel för fram- och bakvagn.

Link to comment
Share on other sites

För två veckor sedan hade jag en lastbil med 2 Holländska BVS10 som passerade korsningen precis framför mig på väg till FMTS.

Anledningen att jag klassade dem som just holländska var det "annorlunda" camot men framförallt de "grinda" som satt på dem samt badkaret ovanpå,

Dock var de inte ökencamo målade...

 

LAND_BvS10_w_MR555_Gunshield_lg.jpg

Vet detta är en brittisk vagn men ändå :)

 

 

Lite fundersam om vi hyr 15 och 2 eller 3 av dessa (minns inte antalet men har för mig det var en 24 metrare med 2 på släpet) vad de gör på FMTS??

 

Såg dessa igår, kul att utvecklingen går framåt. Synd att vi skall avveckla missionen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • henke changed the title to "Ny" bandvagn på ingång - Bv 410

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...