weekendwarrior Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 Är det korrekt uppfattat av mig att samtliga splitterskyddade modeller lätt kan urskiljas genom att fronten sticker ut, dvs att hytt/vindruta är tillbakaflyttad? Bv 202 har ett obefintligt splitterskydd. Nej, självklart inte. Jag skulle naturligtvis förtydligat mig med att jag helt räknar bort den gamla Volvo-BM-vagnen från denna diskission och enbart avser Hägglunds modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 Diffspärr? Jag har ingen utbildning på Bv, men jag levde i tron att alla fyra banden alltid snurrade med samma hastighet. Differentialen tillåter band/hjul att snurra med olika hastighet, annars blir det förbannat trögstyrt. Bandvagnarna är ju midjestyrda och inte med driv/broms. Konstant lika kraftöverföring skulle då motverka styrningen. Möjlighet till att spärra differentialen gör att kraften fördelas lika till alla hjul på samma axel och eventuellt även i kraftöverföringen mellan axlarna, då riskerar du inte att bli hängande med några hjul/band i luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 Diffspärr? Jag har ingen utbildning på Bv, men jag levde i tron att alla fyra banden alltid snurrade med samma hastighet. Differentialen tillåter band/hjul att snurra med olika hastighet, annars blir det förbannat trögstyrt. Bandvagnarna är ju midjestyrda och inte med driv/broms. Konstant lika kraftöverföring skulle då motverka styrningen. Möjlighet till att spärra differentialen gör att kraften fördelas lika till alla hjul på samma axel och eventuellt även i kraftöverföringen mellan axlarna, då riskerar du inte att bli hängande med några hjul/band i luften. Jo, jag vet hur en diff och diffspärr funkar. Trögstyrt är väl mindre problem så länge man använder hydraulik för det. Det jag tänkte på var att när man sett dem köra i myrmark så verkar alla banden snurra. Med en vanlig diff som på en bil så skulle ju det med bäst grepp stå still och övriga spinna, alternativt att de börjar snurra åt olika håll. Det fenomenet har jag inte sett på någon bandvagn. Efter att ha tittat i Iboken ser det dock ut som en helt vanlig diff i Bv 206/208. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 Jag har sett bandvagnar fastna då ena bandet på respektive vagn blivit hängande i luften eller haft noll grepp. Visst gör hydrauliken att du inte känner trögheten i samma grad men det innebär att det sker brytningar någonstans när två krafter verkar mot varandra. Dessutom blir viljan/följsamheten för fordonen lidande av spärrad differential, alltså kommer det inte att svänga så bra som det annars gör, det kommer att tugga emot och till viss del sträva rakt fram. För att få maximal framkomlighet i terräng utan att försämra styrbarheten och/eller fresta på konstruktionen med onödiga brytningar så har man antingen en manuellt inkopplingsbar låsning av differentialen eller någon form av automatisk inkoppling. En bandvagn har ju fyra band och motsvarar då en fyrhjulsdriven bil. Då finns dels en differential i kraftfördelningen mellan främre och bakre drivaxel, oftast sitter den i fördelningslådan om sådan finns. Likaså finns en differential mellan höger respektive vänster drivaxel. Förutom mindre påfrestningar och bättre följsamhet när du svänger så spar detta bränsle då fordonet rullar med mindre motstånd. Nu är inte jag expert på allhjulsdrivna fordon så jag kan inte detta med hur/var den manuellt ikopplingsbara låsningen mellan axelns hjulpar sitter och ser ut på terrängfordon. På två- och fyrhjulsdrivna personbilar (ej terrängbilar) är är det oftast någon form av automatisk låsning (i de fall det finns) som kan vara elektroniskt, datoriserat eller mekaniskt (exempelvis centrifugalkraft) styrd. En sådan låsning syns inte utanpå utan du måste öppna upp differentialhuset för att se det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 För två veckor sedan hade jag en lastbil med 2 Holländska BVS10 som passerade korsningen precis framför mig på väg till FMTS. Anledningen att jag klassade dem som just holländska var det "annorlunda" camot men framförallt de "grinda" som satt på dem samt badkaret ovanpå, Dock var de inte ökencamo målade... Vet detta är en brittisk vagn men ändå Lite fundersam om vi hyr 15 och 2 eller 3 av dessa (minns inte antalet men har för mig det var en 24 metrare med 2 på släpet) vad de gör på FMTS?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 Kanske måste utbildas tekniker på dom? Vi kommer ju ändå själva få Bvs 10 sen så inte bortkastade pengar. Kanske något som måste modifieras också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 (edited) Enligt senaste numret av tidningen Pansar ska tydligen framdelarna av de 15 Bvs10 vi hyrt komma från holland (Bvs10 mk I) och bakdelarna från engelska fordon (Bvs10 mk 0). De går under beteckningen BVS 10 SP/T /E PS 5 av de 15 stannar i Sverige, resten skeppas till Affe. Edited March 25, 2012 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 En bandvagn har ju fyra band och motsvarar då en fyrhjulsdriven bil. Då finns dels en differential i kraftfördelningen mellan främre och bakre drivaxel, oftast sitter den i fördelningslådan om sådan finns. Bandvagnen har ingen diff i fördelningsväxellådan utan det är samma utgående axel för fram- och bakvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 För två veckor sedan hade jag en lastbil med 2 Holländska BVS10 som passerade korsningen precis framför mig på väg till FMTS. Anledningen att jag klassade dem som just holländska var det "annorlunda" camot men framförallt de "grinda" som satt på dem samt badkaret ovanpå, Dock var de inte ökencamo målade... Vet detta är en brittisk vagn men ändå Lite fundersam om vi hyr 15 och 2 eller 3 av dessa (minns inte antalet men har för mig det var en 24 metrare med 2 på släpet) vad de gör på FMTS?? Såg dessa igår, kul att utvecklingen går framåt. Synd att vi skall avveckla missionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted April 7, 2012 Report Share Posted April 7, 2012 (edited) Jeremy Clarkson (orangutangen från Top Gear) testade BvS 10 Viking i ett program http://www.youtube.c...BcF1t63I?t=6m9s Hm forumet gör något med länken så det inte startar på rätt tid. Men inslaget börjar vid 06:10 hur som helst. Edited April 7, 2012 by Karl_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsson8 Posted March 4, 2013 Report Share Posted March 4, 2013 Någon som vet om FM har gett BvS 10 en officiell svensk beteckning än? Eller ska den gå under beteckningen BvS 10 även i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 4, 2013 Report Share Posted March 4, 2013 Bandvagn 410.Källa: http://www.ointres.se/2012-2_BvNy_del2.pdf sida 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.