Jump to content

"Ny" bandvagn på ingång - Bv 410


3924

Recommended Posts

Ny bandvagn på gång

Simningsövningen genomfördes med tre typer av bandvagnar, 206, 208 och 309. Dessutom simmade Försvarsmakten för första gången med modellen BVS 10 MK2.

– Vi genomför just nu en studie för att kunna köpa in en ny bandvagnsmodell. BVS 10 är betydligt större och tyngre än både den gamla 206 och den nyare splitterskyddade 309. Den har också en kraftigare skydd, både när det gäller finkalibrig eld och minor. Vi passar därför på att göra olika tester med den under två av utbildningsveckorna här i Boden. Det gör vi för att se om den lämpar sig lika väl till syftet som de andra modellerna. Modellen är väl beprövad internationellt och används idag bland annat av både Storbritannien och Holland i Afghanistan, berättar Ola Edvardsen.

mil.se

 

Där ser man BVS 10 MK2 på väg in i firman, nyhet för mig.

Link to comment
Share on other sites

Ny bandvagn på gång

Simningsövningen genomfördes med tre typer av bandvagnar, 206, 208 och 309. Dessutom simmade Försvarsmakten för första gången med modellen BVS 10 MK2.

– Vi genomför just nu en studie för att kunna köpa in en ny bandvagnsmodell. BVS 10 är betydligt större och tyngre än både den gamla 206 och den nyare splitterskyddade 309. Den har också en kraftigare skydd, både när det gäller finkalibrig eld och minor. Vi passar därför på att göra olika tester med den under två av utbildningsveckorna här i Boden. Det gör vi för att se om den lämpar sig lika väl till syftet som de andra modellerna. Modellen är väl beprövad internationellt och används idag bland annat av både Storbritannien och Holland i Afghanistan, berättar Ola Edvardsen.

mil.se

 

Där ser man BVS 10 MK2 på väg in i firman, nyhet för mig.

 

Tror jag när jag ser det.

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten har köpt in för prov.

Dom ville ha dom från början. Dock är problemet att större länder har redan beställt så många så att det kommer dröja innan Sverige får in mer BV 309 Viking som den heter på Svenska.

 

Jämförelsen är otroligt stor mellan dagens 309 och Viking . Hoppas FVM tar sig i kragen och puttar på Vikingen då dagens 309 är helt inkompetent i min synpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten har köpt in för prov.

Dom ville ha dom från början. Dock är problemet att större länder har redan beställt så många så att det kommer dröja innan Sverige får in mer BV 309 Viking som den heter på Svenska.

 

Jämförelsen är otroligt stor mellan dagens 309 och Viking . Hoppas FVM tar sig i kragen och puttar på Vikingen då dagens 309 är helt inkompetent i min synpunkt.

 

Jo Bv309 är nog de dåliga kompromissernas moder!

Link to comment
Share on other sites

Tror jag när jag ser det.

En klok inställning, men i det här fallet finns faktiskt anskaffning av ny splitterskyddad bandvagn med i budgeten för 2011. Sen om det blir Viking eller något annat återstår att se...

Edited by Kryptörn
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att BVs10 är en bra gissning till nyinförskaffning, bandvagn är ju ett bra koncept och väl beprövat och ett tillräckligt litet system för att inte var onödigt stort (konstig formulering), efter bandvagn 309 och 206 så behövs en bandvagn och då är det inte så speciellt många att välja mellan.

 

När jag gjorde lumpen 06/07 på I19 så utbildades några officerare ifrån A9 och I19 på en ny bandvagn ifrån hägglunds, tänk er en modern 206 mer liknande 309 men icke splitterskyddad.

 

Fick inte titta så mycket närmare men den hade en Cummins diesel med 4 cyl och turbo, AC, de nya Bandstället, hydraulisk hjälpfjädring som stöd till Torssionsstavarna, men den såg fortfarande ut som en 206 och hade kompositkaross.

 

vet att de testade 3 vagnar i lite olika utförande.

 

Vet inte vad som hände sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Med tanke på att engelsmännen valde "kopian" till sin Arme så kommer en eventuell upphandling vinnas av den. Det är beslut på att i första hand köpa utländskt oavsett om det finns inhemskt.

 

Ehh nej. Det är beslut på att i första hand köpa färdigutvecklad materiel, COTS/MOTS, inte att köpa utländskt. Det är rätt att Brittiska armén valde Bronco, men Royal Marines och Franska försvaret har köpt nya BvS10 Mk2 som nu även är aktuell för FM. Så det finns ingen risk att vi blir ensamma användare där.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Någon som hört något nytt om BVS 10 upphandlingen? :dribble:

 

Ja, upphandlingen finns på fmv.se

 

Huvuddokument:

http://fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling/katry/Bandvagn%20NY/Bandvagn%20Ny%20ver%202/Main%20Document%20RFQ%20BvNy.pdf

 

Här(Förband, organisation) kommer BvNy användas:

http://fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling/katry/Bandvagn%20NY/Bandvagn%20Ny%20ver%202/Annex%20C.1%20Operational%20Conditions%20and%20Constraints.pdf

 

Hela upphandlingen:

http://fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=9282

 

Kort sagt, inledande köp om 48 vagnar. Med alla optioner handlar det om 175 vagnar.

Edited by Meteor
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oväntat men är nog bra. (fast förstår inte varför en pluton på tunga mek bataljoner ska ha den istället för cv90...)

 

Borde köpas in i många fler exemplar, skulle ju kunna ges till amf så kan de bepansras och vara amfibiska samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det borde köpas in fler och med tillgängliga optioner kan dom köpa upp till 175st vagnar med den här upphandlingen. Tycker alla bv 206 som används borde bytas ut mot BandvagnNy. Då kan överblivna bv 206 tillföras hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Då kan överblivna bv 206 tillföras hemvärnet.

 

Visst gillar jag tanken med att flytta BV206 till "Riktiga armen" (Hemvärnet som ju är större delen av armen idag enligt vissa) men hur många BV206 finns det EGENTLIGEN kvar i insatsbatajonerna?

Link to comment
Share on other sites

Då kan överblivna bv 206 tillföras hemvärnet.

 

Visst gillar jag tanken med att flytta BV206 till "Riktiga armen" (Hemvärnet som ju är större delen av armen idag enligt vissa) men hur många BV206 finns det EGENTLIGEN kvar i insatsbatajonerna?

 

Blev inte alla rbs90 kompanierna förådsställda? där har man en hel del 206:or.

Sen lär det nog finnas en hel del bandvagnar kvar här och där.

Link to comment
Share on other sites

Då kan överblivna bv 206 tillföras hemvärnet.

 

Visst gillar jag tanken med att flytta BV206 till "Riktiga armen" (Hemvärnet som ju är större delen av armen idag enligt vissa) men hur många BV206 finns det EGENTLIGEN kvar i insatsbatajonerna?

 

Svårt att säga hur många det finns kvar efter alla utförsäljningar mm om man inte jobbar på HKV. Men så många som det funnits borde det fortfarande finnas en del kvar tycker man...

 

I hur stor utsträckning används dom av GSS/K & GSS/T? Har sett några på A9 med tex Arthur och dom ska väll eftersom bytas ut mo BandvagnNy.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/ARTHUR_in_position.JPG

 

Hemvärnets insatskompanier här i norr har ju främst bandvagn, insatskompanierna i söder har en bandvagnsburen pluton per kompani. Bevakningskompanier som inte har några fordon alls. Så borde finnas en del kvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Angående om britterna köpte Bronco så var jag i England för ett par år sedan där brittiska förband visade upp sig. Ett av fordonen var påtagligt likt BVS 10 och kallades för Viking.

 

Är det förövrigt någon som har koll på bandvagnsdjungeln och alla beteckningar?

 

Bv 206 är väl utan tvivel Hägglunds Ur-modell, det klassiska utseendet med platt nos, plastkaross och en V6 bensinmotor från tyska Ford.

 

Bv 309 är väl en modernare splitterskyddad variant med dieselmotor.

 

Men så fanns väl en eller ett par modeller däremellan med och utan splitterskydd och med olika dieselmotoralternativ, hette de Bv 208 och Bv 208S, kan någon hjälpa mig att reda ut detta?

 

Någon gång under vidareutvecklingen av Bv 206 började Hägglunds erbjuda differentialspärr som tillval, är det någon som vet när, om FM har köpt eller planerar köp av Bv med denna utrustning eller om den är standard på vissa nyare modeller?

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

Angående om britterna köpte Bronco så var jag i England för ett par år sedan där brittiska förband visade upp sig. Ett av fordonen var påtagligt likt BVS 10 och kallades för Viking.

 

Är det förövrigt någon som har koll på bandvagnsdjungeln och alla beteckningar?

 

Bv 206 är väl utan tvivel Hägglunds Ur-modell, det klassiska utseendet med platt nos, plastkaross och en V6 bensinmotor från tyska Ford.

 

Bv 309 är väl en modernare splitterskyddad variant med dieselmotor.

 

Men så fanns väl en eller ett par modeller däremellan med och utan splitterskydd och med olika dieselmotoralternativ, hette de Bv 208 och Bv 208S, kan någon hjälpa mig att reda ut detta?

 

Någon gång under vidareutvecklingen av Bv 206 började Hägglunds erbjuda differentialspärr som tillval, är det någon som vet när, om FM har köpt eller planerar köp av Bv med denna utrustning eller om den är standard på vissa nyare modeller?

 

Royal marines har bvs10.

Brittiska armén har bronco. (de var inte nöjda med bvs10 skyddsnivå eller lastförmåga eller något sånt)

 

I Sverige tror jag att bv208 i princip endast fanns på de gamla rbs90 förbanden, alltså bandvagn med dieselmotor. Vet dock att swedint hade för vana att stjäla framvagnarna på en del av dessa för att använda i internationell tjänst. De satt på den bandvagn som transporterade robotmaterielen samt på stridsledningsvagnen (i den sistnämda dock så ombyggd att den inte kunde separeras eftersom hela elsystemet satt i samma vagn).

Det kan säkert funnits andra förband som också hade 208 (alltså diesel varianten på 206).

208s och 308 tror jag är i princip samma vagn.

Link to comment
Share on other sites

Angående om britterna köpte Bronco så var jag i England för ett par år sedan där brittiska förband visade upp sig. Ett av fordonen var påtagligt likt BVS 10 och kallades för Viking.

BvS 10 = VIKING

 

Bv 202 är den tidiga bandvagnen från Volvo BM där endast förare och en till får plats i framvagnen.

Bv 206 är den klassiska plastvagnen från Hägglunds som ser ut som två sockerbitar och har bensinmotor från Ford

Bv 208 är den klassiska plastvagnen från Hägglunds som ser ut som två sockerbitar och har dieselmotor från Mercedes-Benz

 

RaBv 2061 är en 206:a i ledningsutförande med arbetsbord och radioapparater

PvBv 2062 är en 206:a med kapelltak för att kunna ta Pvpj1110

RbBv 2063 är en 2062:a modifierad för Pvrb (Rb 55 eller 56) istället för Pvpjäsen.

Bv 2064 är en 206:a med Sker och sambandsprylar

Bv 2068 är en radiolänkvagn

Bv 2081 är en stridsledningsvagn för Rb90, försedd med radarn PS-91

Bv 2082 är en vagn för Rb 90 som transporterade lavett och robotar

ArtLokRRBv 2091 är en 208:a med artillerilokaliseringsradarn ARTHUR.

 

Bv 608 är en plastvagn där framvagnen (med motor) är från 208 och bakvagnen från 206.

Bv 806 är en plastvagn där framvagnen (med motor) är från 206 och bakvagnen från 208.

 

Bv 206S är en splitterskyddad variant med kaross i plåt och dieselmotor från Steyr. Även kallad SKALMAN.

Bv 308 är en splitterskyddad variant med kaross i plåt och dieselmotor från Steyr. Väldigt lik 206S, om inte samma.

Bv 309 är en splitterskyddad variant med kaross i plåt och dieselmotor från Steyr.

 

BvS10 är VIKING som är en ännu modernare splitterskyddad vagn. Används av bland andra Royal Marines. Används inte av Sverige.

Bv NY (inga siffror än) är BvS10MkIIB som kommer börja levereras till FMV i höst.

Link to comment
Share on other sites

Är det korrekt uppfattat av mig att samtliga splitterskyddade modeller lätt kan urskiljas genom att fronten sticker ut, dvs att hytt/vindruta är tillbakaflyttad?

 

Vilka/vilken modeller/modell är det som har en utbyggd del (luftintag?) mellan de två vindrutorna och vilken/vilka är det som saknar denna del och är helt slät där?

 

Är det någon som har koll på hur skyddsnivån skiljer sig mellan de olika splitterskyddade modellerna?

 

Är någon av dieslarna (Merceders eller Steyr) turboladdade?

 

Hur är det med differentialspärr, standard på BVS 10 eller?

Link to comment
Share on other sites

Är det korrekt uppfattat av mig att samtliga splitterskyddade modeller lätt kan urskiljas genom att fronten sticker ut, dvs att hytt/vindruta är tillbakaflyttad?

Bv 202 har ett obefintligt splitterskydd.

Link to comment
Share on other sites

Är någon av dieslarna (Merceders eller Steyr) turboladdade?

Ett tips är ju att läsa på SoldF.com, eller möjligtvis Wikipedia.

Båda är turboladdade.

 

Diffspärr? Jag har ingen utbildning på Bv, men jag levde i tron att alla fyra banden alltid snurrade med samma hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Diffspärr? Jag har ingen utbildning på Bv, men jag levde i tron att alla fyra banden alltid snurrade med samma hastighet.

 

Bv 206 har diff, men ingen diffspärr. Minns inte helt vad bv 309 och BvS-10 har, men jag minns inget om det, och vi körde i terräng. Så jag är hyffsad säker på att de inte heller har det.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to "Ny" bandvagn på ingång - Bv 410

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...