Jump to content

Auto backup program?


Kustbo

Recommended Posts

Som rubriken säger så söker jag ett program gärna freeware men inget krav som kan köra periodisk backup till en extern disk och då från de mappar jag valt samt att det känner av vad som är nytt och bara fyller på med nya och ändrade filer, vad använder Ni och vad funkar bra??

 

Har kört med manuell kopiering hittils men lite puligt så vill göra det per automatik så det blir enkelt och gjort regelbundet.

 

Har hört sägas att man kan skapa en bat fil som gör detta men vet inte hur man gör en sådan, någon som vet?!

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har skrivit om det tidigare

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/31599-kopiera-filer-paa-ett-smidigt-saett/page__p__594489__hl__aisbackup__fromsearch__1#entry594489

 

Mitt favoritprogam när det gäller lokal backup är AISBackup. Fult, men riktigt bra och funktionsrikt.

 

Men lokal backup är idag ganska förlegat.

Det hjälper mot diskkrasch och ev borttappad laptop.

Det hjälper inte mot brand i huset eller stöld då tjuvarna antagligen även tar din fina NAS/bärbara disk.

Lokala backuper körs oftast på schema en gång per dag(går givetvis bra att ställa in fler) och då måste du vara ansluten mot din backupdisk.

 

Det finns idag flertalet bra onlinebackuper och de ger en hel del extra trygghet mot några $ i månaden. Det tar oftast backup kontinuerligt och ligger och pollar efter förändrade filer hela tiden.

 

Här är en bra site för översikt och nyheter.

http://www.onlinebackupdeals.com/

 

 

Jag har testat ett flertal:

Box

Diino

Storegate

Carbonite

Spideroak

Dropbox

och några till...

 

Följande kom jag fram till

Har du

  • under 100 GB (går givetvis bra med mer men då kostar det)
  • Mappar du gärna vill ha på flera datorer (synka Mina dokument och skrivbordet tex på flera datorer?)
  • Vill backupa flertalet datorer mot samma konto (100gb kontot)
  • Värderar säkerhet högt
     

Då är Spideroak rätt. För $10/100GB per månad så får du backup hur mnga datorer du vill mot det kontot. Man kan välja att synka mappar mellan datorerna och allt krypteras lokalt innan det skickas upp till dem. De känner inte ens till ditt lösenord då din klient har det och verifierar mot deras server.

 

Har du


     
  • betydligt mer data och vill ha "unlimited" lagring
  • bara behöver backup från en dator
  • Värdera möjligheten att kunna få ut data högre än att innehållet är hemligt för backup-firman
  • Vill kunna få en hårddisk budad med ditt data hellre än att försöka tanka ner allt via nätet

 

Då är troligen Carbonite ett bra val. Funkade väldigt smidigt och en liten grön prick på varje mapp indikerade om den backats upp. Körde företagsvarianten och tycker den var lite för bristfällig i adminstrationen samt avsaknad av möjlighet till synk.

Och skulle disken brinna upp kan man köpa en ny hårddisk från dem som de skickar med din data lagrad, så slipper man försöka tanka ner 500GB över nätet.

Det kan man inte hos Spideroak.

 

Onlinelagring tar förstås ett par dagar innan det man vill få uppbackat kommit upp, men väl där så är den inkrementella backupen rätt smidig och du kan oftast komma åt dina filer vart du än är i världen.

 

En lokal backup är bra med som komplement och då kör jag som tidigare nämnts AISbackup.

http://aiscl.co.uk/

Möjligheten att kunna öppna Zipfilerna värderar jag högt. Har haft backuper i egna filformat(IBM Rescue&Recovery) där jag inte kunnat komma åt datat i den lagrade backupen utan att lägga ner 80 timmars meckande och det vill jag inte vara med om igen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Gratis är gott. Henke du ger för lite gratisalternativ.

 

Själv kör jag FreeFileSync http://freefilesync.sourceforge.net/ och det gör precis det den ska och inget mer. Den är dessutom bland de snabbaste syncprogrammen jag kört. Tanken är att man syncar mot en extern/lokal disk som agerar backupdisk. Jag har en extern disk, LaCie 2big i Raid1, dvs så har jag min backupdisk speglad genom raid1-läget som finns inbyggt i LaCien. FreeFileSync är dock inget som rullar automatiskt, väl värt att notera det om det är viktigt för en.

 

..Men som henke säger, börjar det brinna, spelar det ingen roll hur många speglade diskar eller hur fint program du har. De viktigaste av alla filer bör man köra mot Internet eller molnet som man nu säger. Där har jag inte så mycket erfarenhet då jag bara kör en mindre mängd 3GB, och då är Dropbox så himla enkel och skön att jobba mot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det slutade med en extern hårddisk med inbyggt autobackup program och en påminnelse i Iphonen så jag kommer ihåg att köra det regelbundet, framöver ska jag kika på Sky drive som jag tydligen har gratis via mitt hotmailkonto och 25GB lagringsutrymme räcker en bit, tack för tipsen allihopa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...