Jump to content

Inköp av 4x4 till Tpc


Ukko Lode

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Att hyra standardbilar från extern leverantör är rationellt och kostnadseffektivt.

 

/K

Är det verkligen det?

På regementena/garnisonerna (de som är kvar..) så finns i allmänhet både verkstad och mek-personal som servar diverse fordon. Utslaget på en bils livslängd (inte dess ekonomiska, utan dess verkliga) så undrar jag om det inte är billigare att göra som tidigare: köpa in och serva med befintlig personal.

 

Inhyrda bilar har dock fördelen att de kan bytas när de blir slitna och TPC-personal gör ingen service på dem. Fräschare bilar hela tiden, men billigare?

Link to comment
Share on other sites

Att hyra standardbilar från extern leverantör är rationellt och kostnadseffektivt.

 

/K

Är det verkligen det?

På regementena/garnisonerna (de som är kvar..) så finns i allmänhet både verkstad och mek-personal som servar diverse fordon. Utslaget på en bils livslängd (inte dess ekonomiska, utan dess verkliga) så undrar jag om det inte är billigare att göra som tidigare: köpa in och serva med befintlig personal.

 

Inhyrda bilar har dock fördelen att de kan bytas när de blir slitna och TPC-personal gör ingen service på dem. Fräschare bilar hela tiden, men billigare?

 

Behovet av bilar varierar väldigt över tiden. Vid vissa större övningar hyrs stora mängder bilar in, men till vardags är behovet ganska litet.

 

Det finns också ett stort problem med kronbilar, något som Riksrevisionen pekade på i sin senaste granskning av FM. Nämligen att de används i privat bruk. Tyvärr förekommer det åtminstone på vissa håll missbruk av kronfordon för pendlarresa till och från jobb, lunchresor och andra diverse-ärenden. Man kan väl anta att det problemet skulle växa med tillgängligheten på fordon?

Link to comment
Share on other sites

Behovet av bilar varierar väldigt över tiden. Vid vissa större övningar hyrs stora mängder bilar in, men till vardags är behovet ganska litet.

 

Det finns också ett stort problem med kronbilar, något som Riksrevisionen pekade på i sin senaste granskning av FM. Nämligen att de används i privat bruk. Tyvärr förekommer det åtminstone på vissa håll missbruk av kronfordon för pendlarresa till och från jobb, lunchresor och andra diverse-ärenden. Man kan väl anta att det problemet skulle växa med tillgängligheten på fordon?

 

Hmm, nu är jag en fullständig amatör inom det här området, men kan det inte uppstå en hel del problem angående skicket på bilarna då jag misstänker att inte FM brukar de "snällt". Blir väl således ganska stora kostnader om man råkar förstöra bilarna, alternativt att det blir väldigt mycket mer kostsamma försäkringar.

Link to comment
Share on other sites

Att hyra standardbilar från extern leverantör är rationellt och kostnadseffektivt.

 

/K

Är det verkligen det?

På regementena/garnisonerna (de som är kvar..) så finns i allmänhet både verkstad och mek-personal som servar diverse fordon. Utslaget på en bils livslängd (inte dess ekonomiska, utan dess verkliga) så undrar jag om det inte är billigare att göra som tidigare: köpa in och serva med befintlig personal.

 

Inhyrda bilar har dock fördelen att de kan bytas när de blir slitna och TPC-personal gör ingen service på dem. Fräschare bilar hela tiden, men billigare?

Ja, det tycks absolut vara mer kostnadseffektivt eftersom FM inte behöver lagerhålla fordon som inte används.

 

 

Behovet av bilar varierar väldigt över tiden. Vid vissa större övningar hyrs stora mängder bilar in, men till vardags är behovet ganska litet.

 

Det finns också ett stort problem med kronbilar, något som Riksrevisionen pekade på i sin senaste granskning av FM. Nämligen att de används i privat bruk. Tyvärr förekommer det åtminstone på vissa håll missbruk av kronfordon för pendlarresa till och från jobb, lunchresor och andra diverse-ärenden. Man kan väl anta att det problemet skulle växa med tillgängligheten på fordon?

Det där med att folk missbrukar tjänstebilar i någon större utsträckning tror jag inte på. Det kanske var så förr men min bedömning är att det inte är så nu. Dock är det vissa som tror en massa men som inte har koll på vare sig regler eller hur det egentligen är.

 

Det är ytterst få som vill riskera sitt yrke för lite gratisåkning.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu är jag en fullständig amatör inom det här området, men kan det inte uppstå en hel del problem angående skicket på bilarna då jag misstänker att inte FM brukar de "snällt". Blir väl således ganska stora kostnader om man råkar förstöra bilarna, alternativt att det blir väldigt mycket mer kostsamma försäkringar.

 

Nu är inte jag heller någon expert, men min erfarenhet är att majoriteten av de bilar av civil typ som används för transporter/blågul osv körs mer eller mindre som personbilar körs mest, låt vara möjligen med lite mer korta körsträckor med tillhörande start/stopp osv. Det är ju inte avancerad terrängkörning sådana fordon utnyttjas till.

 

/H

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Börjar med att utnämna mig själv till expert på detta område.

 

Nu så, jag tror inte det dyft på "lagerhållningskostnad" det är nyliberalt Hayek yuppie flum som förstört FM sedan FortV föddes. Det mest långsiktiga och sannolikt effektivast vore om Försvarsmakten gjorde en stor upphandling av fordon. Ställer ett visst antal krav och sedan är det upp tillverkarna att tillgodose detta. Exempelvis ett antal krav; herrgårdvagn med fyrhjulsdrift, dragkrok, diesel etc. Så köps det in detta fordon till samtliga regementen, garnisoner, enheter osv. Så får man en enhetlig bilflotta och enklare reservdelsförsörjning. Istället för en uppsjö olika bilar av diverse fabrikat och funktion. Bara kika på andra statliga verksamheter, Polisen, Kriminalvården eller Posten. Inte hattar de runt i hyrbilar.

En bil som står still kostar inte pengar. Visst den må hända tappa värde med åren men det göra alla fordon. Dessutom får man mer pengar när man säljer välservade lågmilare. Bara om FM kunde lära sig att ta till vara det.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då gör alla bilhandlare och importörer fel som räknar med räntekostnad på bilar i lager?

 

Varje dag du äger en bil, oavsett om den är påställd, försäkrad eller inte. Så kostar den pengar. Både i värdeminskning, och i räntekostnad.

 

Tillägg: Min teori till att FM har vulgärt mycket hyrbilar är för att de slipper binda upp kapital, och bokföringen ser finare ut. De slipper göra stora avskrivningar. Att de istället öser ut pengar för hyrbilar svider inte lika mycket. Eftersom de inte bundit upp kapital.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Jadu hårdkår, du kanske är expert men inte avseende bilkostnader. Precis som 1.skalman skriver kostar en bil oavsett vad du gör med den.

Fordon som används av olika förbandsdelar och sporadiskt är inte lönsamma att äga utan betydligt mer effektivt att ha på avrop från en hyrbilsfirma som sköter om det mesta utom själva utlåningen till slutkunden. Fordon som däremot antingen är förbandsspecifika eller dagligen används är gynnsamma att ha själva.

 

Förbandet kan när behov uppstår boka en bil med viss specifikation (4x4, flak, drag, diesel, automat, mm) och sedan lämna tillbaka den när behovet inte längre finns. Service, tvätt, reparationer, mm tar hyrfirman hand om. Allt Transportdetaljen (där det finns) behöver göra är att samordna dvs. svara för bokningar och omsätta bilar.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jadu hårdkår, du kanske är expert men inte avseende bilkostnader. Precis som 1.skalman skriver kostar en bil oavsett vad du gör med den.

Fordon som används av olika förbandsdelar och sporadiskt är inte lönsamma att äga utan betydligt mer effektivt att ha på avrop från en hyrbilsfirma som sköter om det mesta utom själva utlåningen till slutkunden. Fordon som däremot antingen är förbandsspecifika eller dagligen används är gynnsamma att ha själva.

 

Förbandet kan när behov uppstår boka en bil med viss specifikation (4x4, flak, drag, diesel, automat, mm) och sedan lämna tillbaka den när behovet inte längre finns. Service, tvätt, reparationer, mm tar hyrfirman hand om. Allt Transportdetaljen (där det finns) behöver göra är att samordna dvs. svara för bokningar och omsätta bilar.

 

/K

 

Men nu glömmer vi väll ändå en sak, en sak som hela samhället verkar ha glömt...

 

Vilken typ av organisation som Försvarsmakten är. Ja självklart kan man hyra bilar vid behov när det kommer till civila firmor med civila behov, MEN FM ÄR INTE CIVILT! Försvarsmakten är av regering satt att försvara Sverige, nog för att det kanske inte är inriktningen nu men det har det som uppgift. Om man då börjar att "outsourca" vitala delar såsom transport är så går man väll ändå för långt.

 

Tänk er en situation där en demonstration eller liknande sker vid ett skyddsobjekt, larm ges men man kan inte transportera ut tillräckligt med personal, varför? Jo för att man först måste springa till Hertz för att förhandla om priset, sedan hitta rätt slags biltyp för att därefter köra från biluthyrning till en mötesplats för soldaterna och därifrån till skyddsobjektet. När de väl är framme så är det för sent och skyddsobjektet är inte längre ett objekt.

 

Exemplet är ju inte helt rätt och trovärdigt men jag hoppas du förstår tänket. Man kan ju inte "outsourca" vitala delar av en organisation till civila aktörer, när organisationen ska kunna fungera när det civila samhället inte gör det. Det blir ju bara helt fel.

 

Likaså läste jag förut om en officer som trodde att man i framtiden skulle hyra in vapnen. Smart idé! Så vi ska alltså springa till Berras Bössor när valfri typ anfaller oss (självklart skulle då Berra vara snäll och ge oss ett lågt pris också, inte att förglömma...) Fattas ju bara att Berra egentligen är jänkare och "råkar" höja priset med några miljarder, efterfrågan och tillgång känner ni säkert till.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du glömmer en sak som övriga samhället inte glömt Berget Berg: FM är inte i krig hela tiden!

 

Det innebär att FM inte kan framrycka i sina krigsfordon till vardags. Därför behöver man kunna tillgodose fredsmässiga behov och därför finns Transportcentralen (motsv) på förbanden. Det är inte görligt att åka 9040C från LG till utbildningskonferens i logistik på TrängR.

 

"Oo, samverkansmöte på Lidingövägen. Jag tar 122:an!"

eller

"Chefen, jag ska på vinterutbildning inför skolans nästa inryck. Hur ska jag ta mig till Älvdalen? Vi har ju bara båtar här på Sjöstridsskolan."

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du glömmer en sak som övriga samhället inte glömt Berget Berg: FM är inte i krig hela tiden!

 

Det innebär att FM inte kan framrycka i sina krigsfordon till vardags. Därför behöver man kunna tillgodose fredsmässiga behov och därför finns Transportcentralen (motsv) på förbanden. Det är inte görligt att åka 9040C från LG till utbildningskonferens i logistik på TrängR.

 

"Oo, samverkansmöte på Lidingövägen. Jag tar 122:an!"

eller

"Chefen, jag ska på vinterutbildning inför skolans nästa inryck. Hur ska jag ta mig till Älvdalen? Vi har ju bara båtar här på Sjöstridsskolan."

 

Såg nu när jag läste om tråden att jag råkade blanda ihop den med denna och inser att jag ute och cyklar så det stänker om det.

 

Då denna tråd handlade om rena transportfordon så var saken en annan. Skäms lite och gör det hela bättre nästa gång :rodna:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, då gör alla bilhandlare och importörer fel som räknar med räntekostnad på bilar i lager?

 

Varje dag du äger en bil, oavsett om den är påställd, försäkrad eller inte. Så kostar den pengar. Både i värdeminskning, och i räntekostnad.

 

Tillägg: Min teori till att FM har vulgärt mycket hyrbilar är för att de slipper binda upp kapital, och bokföringen ser finare ut. De slipper göra stora avskrivningar. Att de istället öser ut pengar för hyrbilar svider inte lika mycket. Eftersom de inte bundit upp kapital.

Klart bilhandlare gör rätt. Försvarsmakten är ingen bilhandlare, kan vara värt att veta. Jag tror de flesta av oss vill ha brandkåren på plats när eldsvåda härjar, inte höra bortförklaring att det blev för dyrt att ha bilarna stående. Posten skulle kunna säga att de inte har tillräckligt med fordon när breven är några dagar sena, tror varken du eller någon annan hade köpt den förklaringen.

 

Tror eller kan man sälja bilar och annan förbrukningsvara med vinst varje gång är det ett tecken på att ekonomin snart kollapsar likt Islands.

 

 

Jadu hårdkår, du kanske är expert men inte avseende bilkostnader. Precis som 1.skalman skriver kostar en bil oavsett vad du gör med den.

Fordon som används av olika förbandsdelar och sporadiskt är inte lönsamma att äga utan betydligt mer effektivt att ha på avrop från en hyrbilsfirma som sköter om det mesta utom själva utlåningen till slutkunden. Fordon som däremot antingen är förbandsspecifika eller dagligen används är gynnsamma att ha själva.

 

Förbandet kan när behov uppstår boka en bil med viss specifikation (4x4, flak, drag, diesel, automat, mm) och sedan lämna tillbaka den när behovet inte längre finns. Service, tvätt, reparationer, mm tar hyrfirman hand om. Allt Transportdetaljen (där det finns) behöver göra är att samordna dvs. svara för bokningar och omsätta bilar.

 

/K

Vafalls!? Klart jag är expert. Nej då, de hyrbilar jag har sett utanför diverse TPC:er har stått där längre än bara "sporadiskt". Om man skulle ta in en bil över dagen inga problem enligt mig men när de står där i veckor, månader och nyttjas i den dagliga verksamheten blir det knas. Sedan har jag svårt att förstå varför det skall vara så svårt att planera ett bilbehov. I ett skymningsläge skriver man en rekvisition på lämpliga vagnar. Men att i det dagliga lunket fylla med på med hyrbilar har jag svårt att se varför det skulle vara mer effektivt. Vet man inte behovet är det dessutom bra att ha egna fordon. Dels för plötsliga behov, redundans m.m. Ren insats- och säkerhetsfråga. Försvarsmakten utför uppgifter det sällan går att räkna vinster på i rena pengar. Hur mycket värd är en familj som irrat sig vilse i skogen? För att skall "löna" sig för berton att åka kron- eller hyrbil för att leta rätt på dem?

Som jag gjorde tidigare drog paralleler till andra statliga myndigheter och bolag. De hyr inte in fordon efter behov. Tänk vad hemskt dyrt det blir? Jag har dessutom svårt att se vilka spikar i behov som skulle kunna förespråka hyrhysterin. En liknelse, stora övningar är bara slöseri med pengar eftersom det inte är skarpt.

 

En försvarsmakt kommer aldrig bli lönsam. Bara en stor utgift, frågan är bara hur effektiv den kan bli och hur mycket nytta man får ut av pengarna (som inte kan mätas i pengar).

 

Tror som Claaren att det är de mången Toyota Hilux samt Landcruiser som kan beskådas runt om på garnisoner som tråden avser. Bara för FMLog att skapa en riksbilpool i Arboga. Så vi får en enhetlig flotta över hela FM.

Link to comment
Share on other sites

Förbanden betalar bara för den tiden de nyttjar bilen de hyr via TPC. TPC/TPD blir ett mellanled mellan den civile hyrbilsmånglaren och förbandet. Mellanledet fördyrar säkert en aning men man har räknat på det och funnit att det är billigare.

Förbandsdelar som använder sina fordon dagligdags (berto, kompanier, mfl) tar ut kronreggade bilar som de betalar FMLOG för på årsbasis. För de som inte använder bilen dagligdags blir det betydligt billare att hyra.

 

Jag vet massor av organisationer som hyr bil när de behöver det. Det är väldigt vanligt. Men det verkar ju som att du har bestämt dig hårdkår?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Om nu bara ffa bussrna användes som tanken var vid upphandlingen, körandes våtkammade nyduschade soldater i rena och nystrukna m87, så hade det kanske inte varit något problem. Det är ett problem när bilarna ska saneras och inredninsdetaljer bytas varje gång de lämnas tillbaka till Hertz/OKQ8 osv. FM LOG har gjort en mindre upphandling. Det spelar ingen roll att FM LOG trodde att bilarna skulle användas på ett sätt när de de facto inte används så. Efter en lång diskussion med hon som är ansvarig för upphandlingen så började insikten sjunka in hos henne. Det hade varit avsevärt bättre att ha ett avtal som säger att bilarna ska fixas till nyskick ex en gång/halvår istället för varje gång Hertz får tillbaka den, alt att FM hade skakat fram fordon till ffa Hv och/eller styrt upp att minibuss inte får användas som insatsfordon.

Edited by Ukko Lode
Link to comment
Share on other sites

Antar att du avser finlir med inredning, repor och bucklor e t c som inte utgör säkerhetsrisker.

Krossade rutor och strålkastarsatser et al kommer FM rimligen inte undan med i ett halvår.

 

 

Kul att någon ansvarig börjat förstå problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Förbanden betalar bara för den tiden de nyttjar bilen de hyr via TPC. TPC/TPD blir ett mellanled mellan den civile hyrbilsmånglaren och förbandet. Mellanledet fördyrar säkert en aning men man har räknat på det och funnit att det är billigare.

Förbandsdelar som använder sina fordon dagligdags (berto, kompanier, mfl) tar ut kronreggade bilar som de betalar FMLOG för på årsbasis. För de som inte använder bilen dagligdags blir det betydligt billare att hyra.

 

Jag vet massor av organisationer som hyr bil när de behöver det. Det är väldigt vanligt. Men det verkar ju som att du har bestämt dig hårdkår?

 

/K

Riktigt så enkelt tror jag inte det är. Som både Ukko Lode och Munin nämner så är det Försvarmakten vi talar om. Inte någon PRO utflykt till kyrkan en helg varpå minibuss hyrs in. Mina erfarenheter är diametralt motsatta dina. Vi hade en hyrbil under berton, stackars bil. Oj vad det skavde och slog i underredet på "grusvägarna". Ut på övningar var det hyrminibuss den stod nog på förbandet över ett år, minst. Då vi hämtade ut samma bil flera gånger. I den for vi prydligt uppklädda i salladsfrack med ak5an i högsta hugg.

Jag har helt klart bestämt mig. Det skall vara en bil som skall klara av Försvarsmaktens uppgifter och den ska vara kittad på samma sätt över hela riket. Så den kan hantera för de olika uppgifter den kan komma ställas inför.

 

- Fyrhjulsdriven vagn av valfritt märke utgåva hyllvara med differentialspärrar.

- Saftblandare för att kunna köras på rullbana eller påkalla uppmärksamhet i trafiken.

- Ljus bakåt och sidorna för bevakningsuppgifter.

- Triplexdrag med två olika elanslutningar för att kunna dra en uppsjö av försvarsmaktens släp.

- Förberett för diverse radioutrustning.

- Verktygsats, med yxa, spade, bogserlina m.m.

 

En klar kravspec för att klara en rad av de uppgifter Försvarmakten ställs inför, utöver frakta folk fram och tillbaka. Fordonen kan dessutom enkelt rotera mellan olika förband och dess uppgifter. Förstår inte varför det skall vara så svårt att ha en enhetlig fordonsflotta. Posten, Polisen m.m. klarar av detta. Tycker inte en bucklig kronblå Ford Mondeo, en chockröd hyr-Renault Megane vars ljuddämpare slets av någonstans på vägen är en entré värdig en försvarsmakt. Det ska bara vara att sträcka sin hand ner i benfickan och ta upp första förband. Förstår inte varför det inte skall gälla fordon likaså?

 

Tillägg: Diverse fjärrljus, verktyg och annan materiel som monteras dit skall vara något som redan finns på M-nummer. Således redan sitter på andra fordon. Inget "färdigt paket" från någon påbyggare.

Edited by hårdkår
Link to comment
Share on other sites

Jaså, har verkligen polisen lyckats med det?

Vad syftar du på nu? Att ha olika bilar kommer man aldrig ifrån, t.ex piket. Men överlag är det allround herrgårdsvagn som gäller.

 

Tillägg: Där är Finland lite bättre. Polisen där kör VW T5 till allt.

Edited by hårdkår
Link to comment
Share on other sites

Förbanden betalar bara för den tiden de nyttjar bilen de hyr via TPC. TPC/TPD blir ett mellanled mellan den civile hyrbilsmånglaren och förbandet. Mellanledet fördyrar säkert en aning men man har räknat på det och funnit att det är billigare.

Förbandsdelar som använder sina fordon dagligdags (berto, kompanier, mfl) tar ut kronreggade bilar som de betalar FMLOG för på årsbasis. För de som inte använder bilen dagligdags blir det betydligt billare att hyra.

 

Jag vet massor av organisationer som hyr bil när de behöver det. Det är väldigt vanligt. Men det verkar ju som att du har bestämt dig hårdkår?

 

/K

Riktigt så enkelt tror jag inte det är. Som både Ukko Lode och Munin nämner så är det Försvarmakten vi talar om. Inte någon PRO utflykt till kyrkan en helg varpå minibuss hyrs in. Mina erfarenheter är diametralt motsatta dina. Vi hade en hyrbil under berton, stackars bil. Oj vad det skavde och slog i underredet på "grusvägarna". Ut på övningar var det hyrminibuss den stod nog på förbandet över ett år, minst. Då vi hämtade ut samma bil flera gånger. I den for vi prydligt uppklädda i salladsfrack med ak5an i högsta hugg.

Jag har helt klart bestämt mig. Det skall vara en bil som skall klara av Försvarsmaktens uppgifter och den ska vara kittad på samma sätt över hela riket. Så den kan hantera för de olika uppgifter den kan komma ställas inför.

 

- Fyrhjulsdriven vagn av valfritt märke utgåva hyllvara med differentialspärrar.

- Saftblandare för att kunna köras på rullbana eller påkalla uppmärksamhet i trafiken.

- Ljus bakåt och sidorna för bevakningsuppgifter.

- Triplexdrag med två olika elanslutningar för att kunna dra en uppsjö av försvarsmaktens släp.

- Förberett för diverse radioutrustning.

- Verktygsats, med yxa, spade, bogserlina m.m.

 

En klar kravspec för att klara en rad av de uppgifter Försvarmakten ställs inför, utöver frakta folk fram och tillbaka. Fordonen kan dessutom enkelt rotera mellan olika förband och dess uppgifter. Förstår inte varför det skall vara så svårt att ha en enhetlig fordonsflotta. Posten, Polisen m.m. klarar av detta. Tycker inte en bucklig kronblå Ford Mondeo, en chockröd hyr-Renault Megane vars ljuddämpare slets av någonstans på vägen är en entré värdig en försvarsmakt. Det ska bara vara att sträcka sin hand ner i benfickan och ta upp första förband. Förstår inte varför det inte skall gälla fordon likaså?

 

Tillägg: Diverse fjärrljus, verktyg och annan materiel som monteras dit skall vara något som redan finns på M-nummer. Således redan sitter på andra fordon. Inget "färdigt paket" från någon påbyggare.

Visst finns det vissa som gör fel men det innebär inte att det är systemet det är fel på.

På min förra pluton körde vi RG32M och TLC när vi var i skogen och Transit när det var vardagsstyrningar. På plutonen innan det hade vi TGB11/13 och BV206 men för landsvägsåkning hade vi Transit och VW-buss. En gång låstes en nyckel in på en Ford-buss och en ruta var tvungen att spräckas men i övrigt var det inga större kostnadsdrivande skador.

 

 

Förstår inte varför det skall vara så svårt att ha en enhetlig fordonsflotta. Posten, Polisen m.m. klarar av detta.

Du har tydligen inte koll på polisens alla olika fordon. Här i stan har de Volvo V70, XC70, SAAB 9-5, TLC, VW-buss och Transit-buss samt ett antal civilbilar av olika typ. Det är ett ganska litet område varvid floran är begränsad.

 

Posten har inte jag koll på men de har levererat här i två olika typer av bilar, en packmoppe samt lätt lastbil.

 

FM har en annan verksamhet än Posten. Något mer varierad om vi säger så. Man har valt att ha ett antal fordonstyper för att lösa krigsuppgifterna och sedan hyr man de fordon man behöver för fredsdelarna. Rationellt helt klart.

De fordon som står att hyra för korttid från Hertz via TPD är av standardkaraktär, Volvo V50/70 och Renault Megane samt ett par typer av minibussar.

 

Sedan "långhyr" förbanden kronreggade bilar av FMLOG FörsE. Då är det i allmänhet gamla 9-5, V70, Mondeo, TLC, Hilux, Terrano samt minibussar.

 

/K, som inte tror.

Link to comment
Share on other sites

Jaså, har verkligen polisen lyckats med det?

Vad syftar du på nu? Att ha olika bilar kommer man aldrig ifrån, t.ex piket. Men överlag är det allround herrgårdsvagn som gäller.

Vill du göra det så enkelt som att dela upp det i kategorier så visst, Mc, herrgårdsvagn, terrängbil, minibuss och skåpbil samt civila bilar är väl det man oftast ser. Men det är precis som Krook säger flera olika bilmodeller inom samma kategori.

Om vi tittar på enbart "målade" herrgårdsvagnar så brukar man se Saab 9-5, Volvo V70 (minst tre generationer) och XC70 (minst två generationer), men det finns även Ford Mondeo, VW Passat och en del annat, samt att det säkert finns en del ännu äldre fordon kvar.

Terrängbilar brukar vara TLC 100 och 120 eller någon Land Rover. Mc är antingen BMW eller något japanskt. Minibussar och skåpbilar brukar vara Merca Viano och Sprinter (flera generationer), VW T4 och T5, samt Ford Tristar.

 

Tycker även Krook ger bra exempel på hur man bör se på fordonsanvändandet. Välj fordon efter uppgift och anpassa körsätt efter fordon och omständigheter. Det är ju märkligt att det fungerar i den civila världen och bland anställd personal (både hemma och borta), men inte i hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Tycker även Krook ger bra exempel på hur man bör se på fordonsanvändandet. Välj fordon efter uppgift och anpassa körsätt efter fordon och omständigheter. Det är ju märkligt att det fungerar i den civila världen och bland anställd personal (både hemma och borta), men inte i hemvärnet.

 

Kul att du tror att Hv-förbanden har möjligheten att anpassa fordonsparken efter omständighet och uppgift. Svaret på din fråga är ganska enkelt, det finns inga fordon att anpassa sig med, eller snarare det finns det men inte där de behövs, sen ska föraren vara utbildad på fordonet ifråga också. 4-8 dagar...

 

Hv-förbanden är inte ensamma i försvarsmakten om att misshandla fordon pga att aktuella fordon inte kan leverera mot ställd uppgift/omständighet.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Tycker även Krook ger bra exempel på hur man bör se på fordonsanvändandet. Välj fordon efter uppgift och anpassa körsätt efter fordon och omständigheter. Det är ju märkligt att det fungerar i den civila världen och bland anställd personal (både hemma och borta), men inte i hemvärnet.

 

Kul att du tror att Hv-förbanden har möjligheten att anpassa fordonsparken efter omständighet och uppgift. Svaret på din fråga är ganska enkelt, det finns inga fordon att anpassa sig med, eller snarare det finns det men inte där de behövs, sen ska föraren vara utbildad på fordonet ifråga också. 4-8 dagar...

 

Du missförstod mig lite. Har man minibussar, ska transportera sig från A till B och det är fred så får man helt enkelt anpassa körsätt och färdväg efter detta. Går det inte att köra ända fram till B, så får man väl gå/skida den sista biten. Samma sak gäller ju även om man så har bandvagn.

 

Det är just förmågan att anpassa sig efter fordonstyp och omständigheter jag är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...