Jump to content

HMS Sundsvall på grund


Perman

Recommended Posts

Först vill jag bara säga att jag är glad att samtliga är oskadda.

 

Men som landkrabba är sådant här förbannat roligt. Att man i skogen råkat snudda något träd med en 90'a är förståeligt (monstret är stort och man ser inte så bra ut ur den) men att man på stora böljan den blå* lyckas kränga ett skepp på grund är nästan (men bara nästan) lika roligt som härom året när två ubåtar krockade någonstans i nordsjön. :navy:

 

 

 

*Jag vet att skärgård är "what is says on the box", men det är fortfarande roligt.

Link to comment
Share on other sites

forsvarsmakten.se: HMS Sundsvall på grund

 

Verkar ju ha gått ganska bra ändå. Vad exakt innebär skyddslarm?

 

/Per

 

Skyddslarm "blåses" när en skada har inträffat eller är nära att inträffa.(T.ex. man inser att en kollision med ett annat fartyg eller grundstötning inte kan undvikas) Signalen är samma oavsett om det gäller kollision, grundstötning eller brand och utgörs av en serie "korta signaler i grupper om två" på fartygslarmet. Normalt följs det direkt av ett utrop i fartygets orderhögtalarsystem med information om orsaken. Besättningen vet vilka uppgifter var och en har vid skyddslarm beroende på händelsen.

 

Det som visas i filmsnutten beskriver vad som händer när man intar stridsberedskapsgraden "Klart skepp" som är den näst högsta.(Från den kan man höja beredskapen ytterligare ett steg till det som heter "Klart för strid") När man intar "Klart skepp" beger sig alla i besättningen till sina drabbningsplatser och man genomför samtidigt s.k. "Gul stängning" som innebär att alla vatten- och brandtäta dörrar och luckor stängs om de inte redan är det. Alla dörrar ombord är märkte enligt en färgkod som anger när de får stå öppna eller inte.

 

Skyddslarm kan alltid avges oavsett vilken beredskapsgrad man befinner sig i, t.ex. även om en brand utbryter när fartyget ligger förtöjt i fredstid. Rutinerna framgår av "stridsinstruktionsboken" (SIB)som upprättas för varje fartygstyp och revideras löpande bl.a. baserat på erfarenheter från inträffade olyckor eller tillbud.

 

Av beskrivningen av händelseförloppet att döma har Svl p.g.a. vinden fått avdrift i sida och drivit in mot en uppgrundning. Göteborgskorvetterna har i förhållande till sin storlek ett mycket litet djupgående och är därför extra känsliga för kraftig sidvind. Mest känsliga är de i låg fart vilket uppenbarligen varit fallet här och i trånga fartvatten är sådant här mycket lätt hänt även med andra fartygstyper.

 

@903Lew - Vid de förhållanden vi navigerar under i trånga skärgårdar är detta ibland svårt att undvika, snarare är det märkligt att det inte händer oftare. Även om du råkar vara landkrabba så borde du begripa att detta inte alls är "förbannat roligt" utan ett rent olycksfall i arbetet. Att köra på träd i skogen med ett stridsfordon är däremot direkt klantigt, åtminstone om det inte är avsiktligt. Jag är hjärtligt trött på att höra knektar hacka på Flottan över saker de inte begriper ett skit av!

Link to comment
Share on other sites

@Björn:

Klart det är självklart att man ibland kör upp båten på grund, det vet väl alla som någon gång metat. Jag tycker fortfarande det är roligt. Lika roligt som när en alldeles för stressad/komig förare klipper en tall utan att märka det tills VC sparkar honom i huvudet och undrar om han sover.

 

Att du sedan väljer att tolka min tacksamhet över dagens glädjeämne som att jag skulle hacka på våra bröder i blått är oturligt.

Link to comment
Share on other sites

@Björn:

Klart det är självklart att man ibland kör upp båten på grund, det vet väl alla som någon gång metat. Jag tycker fortfarande det är roligt. Lika roligt som när en alldeles för stressad/komig förare klipper en tall utan att märka det tills VC sparkar honom i huvudet och undrar om han sover.

 

Att du sedan väljer att tolka min tacksamhet över dagens glädjeämne som att jag skulle hacka på våra bröder i blått är oturligt.

Den viktiga skillnaden är att när man kör på en tall med strf90 förlorar tallen. När man kör på en sten med en båt eller ett fartyg brukar det inte bli stenen som förlorar...

Link to comment
Share on other sites

In related skitroliga news där (u)båt möter o-båt rapporterar BBC News att HMS Astute fick närgången kontakt med ett rev vid Isle of Skye (kanske för mycket ångor i luften? nog för att det regnar mycket osv. :lol: ). Såg själv nyheten när jag satt på puben och höll på att visa de andra på plats exakt hur snabbt en mun öl kan spridas över ett rum.

 

 

"....havet är djuuuupt! Havet är djuuuuupt! Nere på botten här är det toppen, titta och njuuuuut....." :navy:

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skillnaden mellan skyddslarm och klart skepp är att skyddslarm blåses (kommer från tiden man använde visselpipor som signalmedel på fartyg) när något har hänt som påverkar fartygets säkerhet men inte har med den "yttre" striden att göra. Man fokuserar alltså på materiella och personella skador som kan ha åsamkats av grundstötning, kollision, påstötning av drivande containrar, rörläckor, grov slagsida osv.

 

Ombord på flottans fartyg talar man om två olika typer av strider:

 

1: Inre strid

Handlar inte om strid mot en mänsklig motståndare utan just mot brand, vatteninträngning, personella skador osv.

En insattsledare (ISL) är ansvarig för den inre striden och tar de beslut som måste fattas för att följa chefens prioriteringar*

Oftast är den MaskintjänstChefen som har rollen som ISL i högre stridsberedskaper.

 

 

2: Yttre strid

Strid mot den verkliga motståndaren.

En Chef Yttre strid leder denna insatts. Det kan vara en Stridledningsofficer (SLO), en Luftförsvarsofficer (LFO) eller självaste FartygsChefen (FC)

 

 

I övrigt är FartygsChefen självklart högst ansvarig ombord och för sina *prioriterningar som kan vara allt från att hålla en viss fart och manöverförmåga, vilka sensorer som är prioriterade, om personalen skall få mat, om viss utrustning skall prioriteras vid skador före andra, vilka vapen som är prioriterade osv. FC gör sina prioriteringar och meddelar resten av besättningen så att de kan utföra sin strid om det nu är den yttre eller den innre. Till sin hjälp har han ofta sin Sekond som agerar Rover och då är FC's ögon och öron i fartyget. Rovern tar sig alltså runt i fartyget och försöker få sig en bild av hur det ser ut för att sen personligen berätta för FC hur det står till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...