Cratti Posted October 20, 2010 Report Share Posted October 20, 2010 My linktext tv 136 SVT Text Onsdag 20 okt 2010 UTRIKES Publicerad 20 oktober Kina försöker stoppa Darfur-rapport Kina har försökt stoppa en FN-rapport där det framgår att kinesiska kulor använts i attacker mot fredsbevarande styrkor i den krigshärjade Darfur- region i Sudan, uppger diplomater. FN:s säkerhetsråds sanktionskommitté ska på onsdagen diskutera rapporten och rekommendationer från expert- kommittén för Sudan, som övervakar FN:s vapenembargo i Darfur. Enligt rapporten påträffades kinesiska, sudanesisk och israeliska kulor i anslutning till attackerna. Så nu hoppas jag att jag inte sökt för lite och att det finns någon liknande tråd. Men mina frågor är, hur fasen kan de avgöra nationalitet på kulorna? Om kineserna har någon egen kaliber. Det kan jag köpa. Men Sudan importerar väl vapen? Och Israel följer väl nato standard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suris Posted October 20, 2010 Report Share Posted October 20, 2010 (edited) Kanske är märkta "Made in China"? Kineserna tycks ju märka allt, så varför inte kulorna? Eller kan det vara så att man kan identifiera ursprunget på metallegeringarna/blyet? Edited October 20, 2010 by Nifelhel Tog bort onödig citering /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cratti Posted October 20, 2010 Author Report Share Posted October 20, 2010 Iofs, skulle väl nästan inte förvåna mig ang kineserna. Men sudanesiska kulor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 20, 2010 Report Share Posted October 20, 2010 Det är nog hylsor och inte kulor det handlar om. Ett exempel: http://www.sierraexpressmedia.com/archives/4038 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cratti Posted October 20, 2010 Author Report Share Posted October 20, 2010 Så du menar att det är pressen som strular till forumleringen och därmed hur man skall tolka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 20, 2010 Report Share Posted October 20, 2010 (edited) En kvalificerad gissning är att det är en pressmiss. Kulor som avfyrats är inte enkla att hitta och har inga stämplar. Hylsor däremot är både lätta att hitta och enkla att identifiera. Det kan till och med vara hela patroner det handlar om, och då är det hylsan eller eventuellt emballage som avslöjat producenterna. Edit: Jodå, visst är det hylsor: http://turtlebay.foreignpolicy.com/posts/2010/10/15/un_report_chinese_bullets_killed_peacekeepers_in_darfur However, shell casings from Chinese ammunition were found at the sites of numerous attacks against U.N.-African Union peacekeeping forces, carried out by unidentified assailants. The casings show that the ammunition was manufactured after 2009, half a decade after the sanctions went into force. In all, the panel uncovered a total 18 varieties of shell casings, including 12 from China, four from Sudan, and two from Israel. Inte första gången kinesiska prylar hittas i Darfur: http://news.bbc.co.uk/2/hi/7503428.stm Edited October 20, 2010 by Knekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts