Jump to content

Varningsskott

Guest Kulspel

Recommended Posts

Guest Kulspel

Såg ett avsnitt av "112 på liv och död" häromdagen där en polis berättade om hur ett varningsskott avlossats upp i luften. Jag inser att ni inte har något att göra med polisen men även i militära sammanhang måste varningsskott förekomma och jag undrar då hur de avfyras. Om det var som personen i denna serien sa att de avfyras upp i luften undrar jag hur mycket man tänker på att kulan faktiskt kommer att komma ner igen, med näst intill samma hastighet som när den lämnade pipan.

Borde det då inte vara vettigare att skjuta varningskott ner i marken eller liknande? Eller är risken för splitter och rikoschetter för stor?

Tack på förhand.

Vid skyddsvaktsutbildningen skjuter vi bredvid målet (sist gång för några veckor sedan skulle faktiskt varningsskottet träffa ett "varningsskottmål" glömde fråga varför och antar/spekulerar att man med detta vill kontrollera att skydsvakten har kontroll på var varningsskottet hamnar), men nu när vi allt oftare rör oss i bebyggda områden kan nog varningsskott i luften vara bättre i vissa lägen. Som vanligt måste man situationsanpassa sig.

En kula som går mer eller mindre rakt upp i luften kommer väl inte ner igen med så våldsamt stor fart? Menar jag läste nån diskussion om detta någon gång och en fallande kula i huvudet gör ont, men bör inte döda en människa. Eller snurrar jag till detta nu?

Mythbusters på Discoevery Channel har konstaterat att en sådan kula mycket väl kan ta död på folk. Minns nån diskussion här på forumet om att resultat av slivvo-skjutningar på Balkan resulterat i plåtskador på svenska fordon så att innan man skjuter, upp eller ner, bör man beakta var kulan sedan tar vägen.

CP2, nja det var inte fullt så enkelt, det handlar mycket om vilken vinkel som kulan avfyrades i

For the first time ever, they deemed this one busted, plausible, and confirmed. All of their tests, from the pig's head to the 9mm firing to the balloon, showed that a bullet fired perfectly straight up into the air is not lethal. However, it is also very difficult to shoot perfectly straight up into the air and, with the cases cited by Dr. Mohler, they have confirmed that people have died from bullets falling from the sky.

Det har gjorts ett antal prov på detta

Major General Julian S. Hatcher, a U.S. Army ordnance expert. Hatcher described military tests with, among other things, a .30 caliber bullet weighing .021 pounds. Using a special rig, the testers shot the bullet straight into the air. It came down bottom (not point) first at what was later computed to be about 300 feet per second. "With the [.021 pound] bullet, this corresponds to an energy of 30 foot pounds," Hatcher wrote. "Previously, the army had decided that on the average an energy of 60 foot pounds is required to produce a disabling wound. Thus, service bullets returning from extreme heights cannot be considered lethal by this standard."

If 30 foot pounds doesn't mean much to you, the bullet made a mark about one-sixteenth of an inch deep in a soft pine board — about what you'd get giving it a good whack with a hammer. Note that we're talking about bullets shot straight up. If the bullet is fired more or less horizontally, it may not lose much speed before returning to earth and could easily kill someone....

det finns mer och det avslutas med att att det kanske visst är skapligt farligt:

http://www.straightdope.com/columns/read/1199/can-a-bullet-fired-into-the-air-kill-someone-when-it-comes-down

men för att svara på frågan, varningskottet ska avfyras på ett säkert sätt, går det inte av någon anledning att avfyra den ner i marken, kan tex tänka mig i en IMF situation i bebyggelse, tänk göteborgskravallerna, att det kan vara svårt så borde det ju fungera att avlossa dom i luften.

/b

Såg ett avsnitt av "112 på liv och död" häromdagen där en polis berättade om hur ett varningsskott avlossats upp i luften. Jag inser att ni inte har något att göra med polisen men även i militära sammanhang måste varningsskott förekomma och jag undrar då hur de avfyras. Om det var som personen i denna serien sa att de avfyras upp i luften undrar jag hur mycket man tänker på att kulan faktiskt kommer att komma ner igen, med näst intill samma hastighet som när den lämnade pipan.

Borde det då inte vara vettigare att skjuta varningskott ner i marken eller liknande? Eller är risken för splitter och rikoschetter för stor?

Tack på förhand.

Sadant brukar regleras i antingen ROE eller EOF pa plattsen dar man ska verka. I US.Army har vi i stort sett gatt ifran varningsskott helt.

Istallet brukar regeln "ropa, visa, belysa, skjut" galla. Ar identifiering av malet klar sa anvands direkt verkanseld efter de tre forsta varningarna om tid ges till dessa. Finns ingen tid sa ar det bara direkt verkanseld som galler. Varningsskott ar overflodiga....behover du skjuta varningsskott sa har situationen redan escalerat till behov av verkanseld for att effektivt skydda dig sjalv och dina kollegor.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...