Dini Posted October 19, 2010 Report Share Posted October 19, 2010 Läste idag att stoftet efter Kenneth Wallin idag ska föras hem, vila i frid. Min fråga är då, är inte så insatt, blir man alltid kremerad om man stupar under utlandstjänstgöring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted October 19, 2010 Report Share Posted October 19, 2010 (edited) Med stoftet menas inte att kroppen är kremerad. Man brukar säga "föra hem stoftet efter den avlidne" även om kroppen är "hel". Exakt varför det görs så vet jag inte... Edit: Fann detta på svenskakyrkan.se: Stoft är kropp av död person. Stoftet kan jordbegravas eller kremeras i sin kista. Edited October 19, 2010 by LtLag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted October 19, 2010 Author Report Share Posted October 19, 2010 Jaha, tack! Låter lite konstigt faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 22, 2010 Report Share Posted October 22, 2010 Med stoftet menas inte att kroppen är kremerad.Man brukar säga "föra hem stoftet efter den avlidne" även om kroppen är "hel". Exakt varför det görs så vet jag inte... Det är baserat på uppfattningen att när själen har lämnat kroppen så är det som är kvar 'stoft', dvs själva materian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts