Jump to content

Träna simning?


Kursk

Recommended Posts

Hittade ingen tråd som berör ämnet närmare, så jag tar och startar en ny. Sorry om jag missat någon tråd som redan finns!

 

Jag är för närvarande 18 år gammal och hade tänkt söka GMU och förmodligen också vidare tjänst beroende på hur saker och ting går. Jag ska göra detta när jag går ut gymnasiet vilket blir om drygt ett halvår så nu känner jag att det börjar bli dags att komma igång med träningen! Jag är ungefär 184 cm lång och väger runt 78 kg, min kondition och benstyrka är skaplig då jag cyklar ganska ofta och på mitt senast utförda beep-test sprang jag till nivå 11.0. Självklart planerar jag dock att bättra på detta och komma igång bättre med löpträning. Min största brist tror jag dock är styrkan i armar och överkropp, så att fixa till detta är just nu prio 1. Jag hade tänkt använda mig lite av en träningsbroschyr som finns på försvarsmaktens hemsida (som finns här, kommentarer om denna?). Utöver detta ska jag också försöka finna tid till att träna lite på gym.

 

Det jag också funderar på är om simträning vore något att komplettera med, kanske en dag i veckan. Det känns som att det vore en ganska bra allround-träning för att få både kondition och muskler, men jag är verkligen ingen expert på ämnet så jag kanske är helt ute och cyklar (eller simmar)? Det var många år sedan jag simmade och min teknik är ganska nollställd, men detta är jag givetvis villig att jobba på. Vet heller inte riktigt vilket simsätt jag ska ägna mig åt, har hittills bara simmat bröstsim, duger detta eller vore det bättre om jag tränade in något annat?

 

Jag är väldigt tacksam för alla svar som gör mig lite klokare!

Link to comment
Share on other sites

Utan att specifikt tänka på militär tjänstgöring är simning en förjävla bra träningsform som bygger muskler, kondis och är väldigt skonsam mot leder och muskler (saker som kan ta stryk i militär tjänst). Väl värt (och det finns ju förband som sätter stor vikt vid vattenfys ^^).

Link to comment
Share on other sites

Simning är i mitt tycke den bästa träningsformen man kan hålla på med. Precis som tidigare sagts så är den skonsam mot muskler och leder men inte för att för den delens skull vara lam - tvärtom, ta en titt på Lars Frölander. Jag själv tränade simning 4 timmar i veckan under 2 år i unga år, inte såpass frekvent som mina kamrater som körde på elitnivå men tillräckligt för att bygga upp den goda grundfysik som jag kan luta mig tillbaka på idag (ca 6-7 år senare). Men för att citera en kamrat "tränar du simning så blir du bra på simning" så är mitt förslag, och precis som du antyder, att se simningen som ett komplement till din övriga träning.

 

Vad gäller simstil så hade jag väldigt svårt för att få in min crawlteknik, något som egentligen inte har gett mig några direkt problem då jag i gengäld har haft väldigt lätt för bröstsim. De få gånger som man har hamnat på bana har det legat rätt jämnt mellan mig och min kamrat som har crawlat, vilket egentligen är en överlägset snabbare teknik.

Men det här är självklart något som diffar från person till person, hade jag sedan fått välja själv så hade jag hellre varit bättre på crawl då just det simsättet är snabbare jämfört med bröstsim som kräver mer teknik och styrka för att gå snabbt. Här är det helt upp till dig själv - känner du att du har tid och motivation för att lära in crawl så är det en god idé. Bröstsim funkar däremot hur bra som helst, det är långsammare men lyckas man med tekniken kommer man ändå långt, jag skulle också tro att du bygger mer muskler med det här simsättet (märk väl att det bara är min egna reflektion).

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla snabba och bra svar!

 

Det låter väldigt bra det här så jag ska nog testa att börja träna bröstsim kanske en timme i veckan eller så och hoppas på resultat. Har ni något tips på andra saker jag kan träna? Det finns säkert tusen saker jag inte tänkt på än så fler förslag är väldigt välkomna. Hade tänkt att kanske börja gå lite längre sträckor med ryggsäck så småningom för att vänja kroppen vid det, tror ni det är en bra idé?

Link to comment
Share on other sites

Bröstsim är nog rätt så klurigt med riktigt bra teknik. Jag menar att bara simma (ta sig framåt och inte drunkna) är ju lätt men att hitta en effektiv bröstsims-teknik är värre. Träna låter i alla fall mycket sunt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...