Jump to content

Nescafe dolce gusto?

Recommended Posts

Sitter och funderar på att skaffa en Nescafe dolce gusto-maskin. Har lite svårt att hitta några recensioner om den på internet, är det någon här som har den eller har testat den och kan säga om den är värd pengarna eller inte?

Mvh//SMC

Sitter och funderar på att skaffa en Nescafe dolce gusto-maskin. Har lite svårt att hitta några recensioner om den på internet, är det någon här som har den eller har testat den och kan säga om den är värd pengarna eller inte?

Mvh//SMC

vad fan, har inte adjutanten varit på er redan om att man inte får ha kaffebryggare på logementet? :rolleyes:

Har en del polare med Nespressomaskiner i olika varianter

Maskinerna är föredömligt enkla att använda. Spottar ur sig väldigt gott kaffe som dessutom är nästan identiskt från kopp till kopp - tack vare systemet med ampuller. Ett stort antal olika kaffesorter och rostningar finns att välja på, färgkodning för enkelt handhavande.

Nackdelar: bedrövligt små volymer kaffe / ampull åtminstone om man som jag kräver två temuggar kaffe till frukost...

/m

Skaffade en dolce gusto och är helnöjd med den än så länge. Det enda lite irriterande är att kapslarna är rätt så dyra, särskilt om man köper de som ska ha mjölk till, då får man bara 8 koppar, för 50 spänn!

Men å andra sidan blir det grymt gott!

kexet: Ja du, hade alla anställda på regementet varit välkomna på mässen så hade vi kanske inte behövt ha en egen bryggare...

Skaffade en dolce gusto och är helnöjd med den än så länge. Det enda lite irriterande är att kapslarna är rätt så dyra, särskilt om man köper de som ska ha mjölk till, då får man bara 8 koppar, för 50 spänn!

kexet: Ja du, hade alla anställda på regementet varit välkomna på mässen så hade vi kanske inte behövt ha en egen bryggare...

Vad är det för fel på soldathem eller pentry/fikarum? Du väl oavsett vilket alternativ som gäller inte betalt för att gå på mässen/soldhem/fikarum..?

Alla anställda på regementet får gå på mässen, alla utom anställda soldater d.v.s. På FMTS får anställda soldater gå på mässen, samma gäller P4, I19, P7 och antagligen flera andra förband.

Under NBG fick vi anställda soldater gå till mässen och då var vi 90 man, nu är vi 40.

På Livgardet fick vi gå till mässen, i kosovo gick alla till samma mäss.

Att nu förbjuda soldater att gå dit och samtidigt vara så noggranna med att påpeka att alla är anställda på lika vilkor är ett skämt.

Ex. Vi blev tvingade att bära sängar, de kunde de göra för att vi är anställda. Vi får inte gå på mässen, för där får bara..ja...anställd personal vara (exkl. soldater)

"Felet" ligger i principen.

"Felet" ligger också i att maten är mkt godare i mässen, och mkt billigare på fredagar.

Det enda syfte jag kan se är att de äldre herrarna inte vill ha kö, något som knappt fanns under NBG-tiden trots att vi var dubbelt så många då.

"Du väl oavsett vilket alternativ som gäller inte betalt för att gå på mässen/soldhem/fikarum..?"

Vad menar du? Har du aldrig några raster? Jag vill väl gå till mässen under lunchen, när jag inte har arbetstid, som alla andra anställda.

Ev. klockan 9-kaffet på mässen, som var dagens höjdpunkt förr i tiden...

eller så är ni lite mer diskreta så kommer ni undan med kaffebryggare, kan ev. vara så att vissa lyckas med det ;)

I övrigt håller jag med. Hoppas inte officerare blir tillåtna på soldatmässen när den blir klar!

• 2 weeks later...

"Felet" ligger i principen.

"Felet" ligger också i att maten är mkt godare i mässen, och mkt billigare på fredagar.

Jag håller inte med dig om att soldater skall vara på mässen, men om man sedan väljer att deklarera detta formellt eller om det sker av sig självt informellt är svårt att säga. Indelningar efter grad/avdelning/tillhörighetskänsla/arbetsområde sker alltid och det är kanske rätt väg att gå att låta just det informella välja väg.

Det enda syfte jag kan se är att de äldre herrarna inte vill ha kö, något som knappt fanns under NBG-tiden trots att vi var dubbelt så många då.

Jag ser jättemånga syften. Ett kan vara det du nämner fast det kanske inte är ett bekymmer idag, men när det är 300 anställda soldater kan det ju bli så.

Vad menar du? Har du aldrig några raster? Jag vill väl gå till mässen under lunchen, när jag inte har arbetstid, som alla andra anställda.

Ev. klockan 9-kaffet på mässen, som var dagens höjdpunkt förr i tiden...

Det är just detta jag starkt kritiserar. Rast är inget man tar genom att gå till mässen 30min varje dag och sedan har man "för mkt" att göra och hinner inte med. Arbetstagare tenderar bygga in bekvämligheter som de sedan tar för givet och blir arga om de inte får fortsätta med. Därav min ursprungliga kommentar.

Om du och dina kollegor väldigt gärna vill gå till mässen (även om många kanske inte vill ha er där) så finns det möjligheter till strid. Läs mässföreningens stadgar (som gäller i er favör) och stå på er att det ju är dessa som gäller.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...