Jump to content

Klurig fråga om spis


martinator

Recommended Posts

Tillbringar sedan en tid tillbaka min tid i en lgh med induktionsspis. Problemet är att den burrar och piper ganska mycket när man använder den, är det normalt? Exakt vad är det som låter? Den har uppenbarligen även en fläkt som går igång med jämna mellanrum. Tydligen är det något annat än plattorna som blir skitvarmt när den används... Dock är den föredömligt snabb och svarar bra på reglering.

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Tillbringar sedan en tid tillbaka min tid i en lgh med induktionsspis. Problemet är att den burrar och piper ganska mycket när man använder den, är det normalt? Exakt vad är det som låter? Den har uppenbarligen även en fläkt som går igång med jämna mellanrum. Tydligen är det något annat än plattorna som blir skitvarmt när den används... Dock är den föredömligt snabb och svarar bra på reglering.

 

Martin

 

Inne i induktionshällen ligger ett antal rejäla elektromegneter, dessa lär nog bli lite ljumna och behöva kylas... Hade varit trevligt/otrevligt att se hur magnetfälten ser ut runt just induktionshällar.

Link to comment
Share on other sites

Ljuden du hör är "normala" enligt vissa tillverkare och kommer från kastrullerna

Det finns en uppsjö av olika förklaringar till varför ljudet kommer men det varierar mellan olika tillverkare av kastruller, ju högre kvalité på dom desto tystare men det varierar mellan spistillverkare så en kastrull som funkade på en Siemens kanske inte funkar på en husqvarna

Link to comment
Share on other sites

Om det stör dig så kan du kanske testa att lägga en kökshandduk mellan kastrullen och plattan. Det gör min kära mor när hon använder den gamla gjutjärnsgrytan på induktionsspisen. Fråga mig inte hur det fungerar. Och jag har för mig att handduken blir rätt ful av det, men inget börjar brinna i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Fler frågor om induktionshäll:

När man kokar vätskor - framförallt vatten - så stänker det något väldigt i förhållande till "vanliga" spisar. Får ju torka halva köksbänken.

påminner om fenomenet stötkokning som många säkert känner igen från kemilabbarna i skolan. Samma fenomen är vanligt i mikrovågsugnar. Varför skulle detta fenomen uppträda på just induktionshällar men inte på vanliga spishällar? Är det så att värmefördelningen är sämre på induktion och man får partiell uppvärmning av vattnet varvid stötkokning uppstår. Hur smakar pastan om man kör med koksten?

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Fler frågor om induktionshäll:

När man kokar vätskor - framförallt vatten - så stänker det något väldigt i förhållande till "vanliga" spisar. Får ju torka halva köksbänken.

Provat att använda lock?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...