Jump to content

Gripen till Afghanistan??

Maverick

Recommended Posts

@106

"Den som är utan synd kaste första stenen", förlåt så mycket, fingret halkade av "shift" tangenten när jag tryckte på "B" tangenten, skall försöka att inte göra om det. Uppenbarligen så var det någon som förstod vad jag menade :mellow:

Anledningen att jag inte hängde med var att jag var helt insnöad på att flygfoto är vanliga negativ modell större, men det var nog några år sedan, samt att förkortningen när man talar om den delen av världen har en annan betydelse. Att det skulle handla om datamängder (oavsett betydelsen terabit eller terabyte) hade jag inte en tanke på, även om det annars är det mest logiska. Insnöad var det...

Kul att se vad de använder idag, istället för ljusbord och stereoskop. Hur får man 3D-bilder? Är det glasögon som en 3D-TV eller något sinnrikt optiskt system?

Ja, hur man nu än ser på det så är det tydligen digitalt som gäller även för vårt kära Flygvapen. Om man kikar på länken till Saabs hemsida så ser man till höger en 3D-skärm från denna tillverkare: http://www.planar3d.com/ där kan man läsa mer, men kortfattat så är det två skärmar med en spegel i mitten, man skickar den ena bilden i stereoparet till den ena skärmen och den andra i stereoparet till den andra skärmen :tveka: Till detta kommer ett par käcka glasögon, och vips, så blir det 3D.

//I

Edited by imint

Anledningen att jag inte hängde med var att jag var helt insnöad på att flygfoto är vanliga negativ modell större, men det var nog några år sedan, samt att förkortningen när man talar om den delen av världen har en annan betydelse. Att det skulle handla om datamängder (oavsett betydelsen terabit eller terabyte) hade jag inte en tanke på, även om det annars är det mest logiska. Insnöad var det...

Kul att se vad de använder idag, istället för ljusbord och stereoskop. Hur får man 3D-bilder? Är det glasögon som en 3D-TV eller något sinnrikt optiskt system?

Du är inte ensamen, jag tänkte det var någon Tornadospecific förkortning....

J.K Nilsson