Maverick Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Ja alltså.. Nu är det ju så att det inte är valet mellan att ha Gripen på plats eller inte ha dem på plats som är alternativet Grunden ligger i Borneos blogginlägg där han tycker att ett par 39C skulle ge bra pang för pengen. Detta trots att man bara kan verka (enligt honom) med AKAN. Nu fastnar ju detta troligen på politisk ovilja (PK?) så mitt resonemang blir bara hypotetisk. Min tanke är att det vore bättre att skicka 39D. Detta då kärran i fråga har 2 sitsar. Vi har ett klart mål med ev flyginsatser och det är att leverera ammunition med maximal precision. Det gör att jag tycker att man skulle ha en MYCKET stor nytta av en i baksätet (behöver inte vara en Navigatör utan kan vara en FAC från Armen) som vet hur det är på marken och kan "klä" det som en stressad FAC förmedlar med rätt inputs samt helt enkelt agera med ett par ögon till i området från en ganska upphöjd position. Det kommer också ta bort belastning från den föraren som får möjlighet att fokusera på att uppträda på ett taktisk korrekt sätt. Nu är det väl så att 90% (Gissning) av de spetsiga kärrorna där nere är ensitsare men fick intrycket i ett reportage om FA18 E/F att de uppskattade att kunna köra vissa CAS uppdrag med 2 stycken i kärran (Airforces Monthly för ett tag sedan) vad är eran uppfattning?? Onödigt? Funderar inte då 39D har för lite bränsle?? Ja åsikter önskas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Är det aktuellt att skicka Gripen eller är detta rent hypotetiskt? Jag har hört röster som förespråkat det men möjligen missat att det kommit närmare verkligheten... Min fråga är: Är behovet såpass stort för ammunitionssläpp för de som är ute på fältet? Borde väl kunna frakta med tillräckligt i fordonen och i den personliga utrustningen? Jag trodde att det som diskuterades var att skicka ner Gripen för att utföra CAS snarare än logistik. I så fall ser jag inte den stora poängen med tvåsitsigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Är det aktuellt att skicka Gripen eller är detta rent hypotetiskt? Jag har hört röster som förespråkat det men möjligen missat att det kommit närmare verkligheten... Min fråga är: Är behovet såpass stort för ammunitionssläpp för de som är ute på fältet? Borde väl kunna frakta med tillräckligt i fordonen och i den personliga utrustningen? Jag trodde att det som diskuterades var att skicka ner Gripen för att utföra CAS snarare än logistik. I så fall ser jag inte den stora poängen med tvåsitsigheten. Nu är jag ingen tankeläsare, men jag tror nog Maverick menade leverera am som pangpang från luften, inte att dumpa amlådor till marken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Är det aktuellt att skicka Gripen eller är detta rent hypotetiskt? Jag har hört röster som förespråkat det men möjligen missat att det kommit närmare verkligheten... Min fråga är: Är behovet såpass stort för ammunitionssläpp för de som är ute på fältet? Borde väl kunna frakta med tillräckligt i fordonen och i den personliga utrustningen? Jag trodde att det som diskuterades var att skicka ner Gripen för att utföra CAS snarare än logistik. I så fall ser jag inte den stora poängen med tvåsitsigheten. Tanner, du ska få en läxa av mig... Ett minnesregel inom försvaret är "Tänk - Tryck - Tala" När du tänkt kan du återkomma och utveckla var du fick in behovet av "ammunitionssläpp" i frågeställningen, man löser inte logistik frågor med en 39C/D, kommer aldrig att göra det någonsin. Förklara sen också gärna varför det inte kan vara bra att var två par ögon när man pysslar med CAS? Som snubbe som snart kommer få understöd av CAS kan jag tycka att det vore skönt om piloten hade hjälp att minska risken för "Blue On Blue"... Som sagt "Tänk - Tryck - Tala" är en bra minnesramsa som både funkar när man ska prata radio, skriva på forum och faktiskt är det ganska bra att nyttja den på krogen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Medparten av Sveriges riksadag vill ta hem Afganistan styrkan med början nästa år. Det vore väldigt förvånande om regeringen helt plötsligt gick ut med en sådan offensiv upptrappnings strategi då... Det är en väldigt stor upptrappning man genomför om man skickar svenska Gripen plan till Afganistan, inte minst på det politiska planet. Jag tror inte vi får se svenska Gripenplan i sådan skarp tjänst innan Sverige blir fullvärdig NATO medlem....om det nu någonsin sker. Förmodligen kommer Gripen plan från Thailand, Tjeckien eller Ungern flyga skarpa uppdrag låååångt innan svenska Gripenplan ens kan övervägas. SAAB vill säkert däremot gärna se Gripen i Affe, ser bra ut i reklambladet. Fransmännen skryter ju om hur bra EC-725 & Rafale presterat därnere i Affe vid olika upphandlingar...SAAB vill säkert kunna göra detsamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Krille: "Vi har ett klart mål med ev flyginsatser och det är att leverera ammunition med maximal precision." står det i orginalinlägget, jag tolkade detta som att... leverera ammunition. Fel av mig såklart men jag var lite ur fas med jargongen... Och du, jag undrade faktiskt varför man skulle använda Gripen till att fixa logistik... Men jag vet inte så mycket, så jag tänkte att Maverick vet säkert bättre. Nu låter allt mycket vettigare. Angående om det är bra med tvåsitsighet så har jag inte sagt emot att det säkert är användbart även vid CAS, men jag tror iaf inte att en ensam pilot utgör en säkerhetsrisk eller är oförmögen att lösa uppgiften, varför jag inte ser ett stort behov för det och då vi har endast ett fåtal 39D kanske det vore bättre att utnyttja vår stora tillgång av 39C. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiLeW Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Om man endast kan verka med AKAN verkar det suboptimalt att skicka 39/D då den saknar AKAN. Har vi AKAN-kapsel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Ska vi ändå fantisera (Gripen i Afghanistan är ju bara en fantasi. Inte ens en borgelig majoritet hade vågat sticka ut hakan och skicka ett gäng så förskräckliga dödens budbärare till Afghanistan. Med nuvarande riksdagssituation skulle ett sådant förlag aldrig gå igenom.).. Varför inte skicka två rotar mixade C/D? D-versionens stora svaghet är ju bristen på AKAN. En rote C/D skulle väl kunna jobba som så att D-versionen ansvarar för designering med LDP samt identifiering av mål på maken. C-kärran gör grovjobbet och fäller "ammunitionen" på fienden. Om det av olika anledningar inte funkar bra med LGB vid det aktuella tillfället kan baksits i D dirigera in C för en strafing run med automatkanonen. Vad jag förstått så är AKAN faktiskt ett frekvent använt verktyg där borta, och det vore ju synd att inte ta med just det verktyget om vi ändå tar med verktygslådan, så att säga. Med LDP på den ena, och LGB på den andra håller man väl också nere lasten per flygplan och kan därför vara på patrull/i beredskap längre, än om bägge flygplanen bar både LGB och LDP. Vad jag också förstått så är behovet av att kunna bära många bomber inte heller så stort. För övrigt så kan FV verka med mer än AKAN. Det har ju övats rätt flitigt på bombfällning i samband med Red Flag och liknande övningar om jag fattat saken rätt. /E Edited October 12, 2010 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Pepprande med Akan och bombfällning från svenska Gripen flygplan över Afganistan? Det är sådant som US NAVY & USAF sysslar med dagligen över Afganistan men fullständigt otänkbart för Sverige. Det kommer aldrig, aldrig hända. Chansen är ungefär lika stor för ett sådant senario som om regeringen skulle beställa två stycken VIP konfig Airbus A330 som ersättare för dagens två Gulfstream 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Amrisarna och många andra har ju beklagat det faktum att det förutom A-10 saknas långsamma flygplan som kan spendera längre mängder tid över egna förband/spy bly över onda skurken. USAF har planer på en "COIN-wing" utrustade med moderna motsvarigheter till OV-10 Bronco. I min värld låter det skrämmande enkelt, billigt och effektivt*. Då Sveriges nuvarande doktrin ställer höga krav på just fredsbevarande och -framtvingande insatser skulle jag vilja se en svensk variant på detta koncept. Ett gäng uppfläskade Pilatus PC-21'or (schysst motköp på Gripen ) med svåra mängder AKAN och sprängmedel fastbultade som kan köra slingor över våra förband hela dagen lång. Tänk er den lätta attacken för utrikes bruk. Biggles-drömmar aside undrar jag om det verkligen behövs två personer för att sikta in det som troligtvis skulle vara världens dyraste AKAN (speciellt då just 39D saknar AKAN, vilket skulle göra det till världens dyraste flare-fällare ). Hellre då kulor, krut, 70 bassar till och en förbannad mängd kramdjur och fotbollar att ge till små ungar (från marken). *Å andra sidan verkar ju våra vänner "over there" ha en befäst oförmåga att göra enkla och billiga system, tänker främst på LCS och andra 'billighetslösningar'. Edited October 12, 2010 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Biggles-drömmar aside undrar jag om det verkligen behövs två personer för att sikta in det som troligtvis skulle vara världens dyraste AKAN (speciellt då just 39D saknar AKAN, vilket skulle göra det till världens dyraste flare-fällare ). Hellre då kulor, krut, 70 bassar till och en förbannad mängd kramdjur och fotbollar att ge till små ungar (från marken). Själva siktandet får ju piloten själv stå för. Min tanke var bara att den som kan på höjd kurva över stridszonen kan ha större möjlighet att hålla ögonen på var skjutmålen och icke-skjutmålen befinner sig och på så sätt hjälpa till. Å andra sidan har ju Gripen inte världens största akanmagasin, så det kanske inte är någon vidare bra idé trots allt. Kanske bättre med två C, som turas om som hunter/killer. Då har man ju i alla fall dubbla ammunitionsmängden med sig. /E PS, ger mig f-n på att en ny "Bronco" blir minst dubbelt så dyr/st än en Gripen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 @Erik G: Jag minns den episka "hkp till HV"-tråden. Tänk dig liknande enklare flygplan till samtliga förband! "Tjacke! Hoppa in i flygmackapären och kolla om du ser någon skurk. Skjut lite på dom och släpp lite bomber och skit. Så kommer du tillbaka i tid till middag, koket har fixat kalops." Det kan omöjligtvis vara svårt att köpa en Super Tucano, problemet är väl att våra vänner med de stora stekarna tvunget ska göra allt själva (i en ny fabrik som kostar deg). Jag är övertygad om att Pilatus skulle kunna fixa det för en billig slant med god kvalitet, då Schweizarna också är alliansfria och dessutom nyttjar våra stridsfordon torde de två länderna redan ha en kanal öppen i mtrl-spåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Amrisarna och många andra har ju beklagat det faktum att det förutom A-10 saknas långsamma flygplan som kan spendera längre mängder tid över egna förband/spy bly över onda skurken. Att spendera lång tid i luften över egna förband och spy bly över onda skurkar låter som ett perfekt jobb för AC-130. Mer AKAN per peng än så blir nog svårt att klämma in i ett och samma flygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Det kan omöjligtvis vara svårt att köpa en Super Tucano, problemet är väl att våra vänner med de stora stekarna tvunget ska göra allt själva (i en ny fabrik som kostar deg). Jag är övertygad om att Pilatus skulle kunna fixa det för en billig slant med god kvalitet, då Schweizarna också är alliansfria och dessutom nyttjar våra stridsfordon torde de två länderna redan ha en kanal öppen i mtrl-spåret. Jo, men betänk att en ny COIN-maskin för USA måste ha lång "Time on station", vara "low observable", ha möjlighet att bära alla möjliga sensorer - med direktlänk till pentagon med mera.. Vad den INTE behöver är å andra sidan barlast i form av två köttsäckar ombord och då får man... MQ-9 Reaper! (den kostar i och för sig bara ca hälften av vad en Gripen kostar.. rena fyndet!) /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Diskussionen får mig att tänka vad sk60 kunde genomföra, i attack utförande Vi kanske har teknik och personal som kan utföra det, men den politiska viljan finns inte. Och att göra som tidigare och bara skriva om något ord sådära lämpligt ( fredsbevarande och fredsframtvingande). Det kommer inte lura Sahlin eller Ohly. Vi kommer nog se mer obemannade flygplan så länge som motståndaren inte har tillgång till egna flyg eller luftvärn. En fundering.. Har talibanerna inget eget luftskydd? Muhjahedin använde Strela-2M och stingers när dom stred mot ryssen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Jo, men betänk att en ny COIN-maskin för USA måste ha lång "Time on station", vara "low observable", ha möjlighet att bära alla möjliga sensorer - med direktlänk till pentagon med mera.. Vad den INTE behöver är å andra sidan barlast i form av två köttsäckar ombord och då får man... [bild] MQ-9 Reaper! (den kostar i och för sig bara ca hälften av vad en Gripen kostar.. rena fyndet!) /E Ninja-coola drönare som kan flyga igenom en ocean av S-300batterier och skjuta hellfire-robotar är förvisso en bra grej men frågan är om det är vad som behövs hela tiden. Enligt wikipedia kostar en Hellfire 68000 dollars (en jävla massa deg), nyttjar man sådana för att ta hand om Talibaner i beggade Hilux-pickisar behövs det inte speciellt mycket innan till och med det stora landet i väster behöver tänka på kronor och ören. Billigare torde det då vara att köpa in några tucanos, dunka på AKAN (eller till och med några .50-sprutor för en nutida Mustang-känsla) och raketer för att sedan nyttja denna för dödsleveranserna. Jag är ett stort fan. CAS är ju heller inte bara dödsleverans, en minst lika stor effekt är ju den moraliska (att skurken skiter i brallan och springer hem). Edit: @Eskil: En AC-130 kostar en hel ocean med pengar. Seriöst, man häller pengar på marken för att vänta och sedan hälla mer pengar. Sedan smyckar man pengarna med diamanter och häller på bensin. För att avsluta anordningen slänger man i slutet i några rökhandgranater och tittar på när AC-130'n föds. Skämt åsido, enligt wikipedia kostade de senaste AC-130 190 miljoner dollars (2001). Du får en förbannad massa Tucanos för 190 miljoner dollars (COIN-planet ska vara en billig lösning). En AC-130 utanför USA skulle troligtvis sluta som Thailands hangarfartyg; en vit elefant som slukar anslag som skulle behövas på andra ställen (i Thailands fall främst på nya eldhandvapen, nya pbv'er och fler JAS39). Edited October 12, 2010 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 12, 2010 Author Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Först vill jag Fastslå att min tanke med att "Leverera ammunition med högsta möjliga prscision" avsåg att man skulle ta ut ammen och utnyttja tyngdkraft eller eventuella inbyggda krutladdning för att få verkandeslen dit jag avser att den skall hamna Skämt och sido... Visar bara på ur ätt man kan missförstå varandra på webben. Alla kan vi ju göra fel Om man endast kan verka med AKAN verkar det suboptimalt att skicka 39/D då den saknar AKAN. Har vi AKAN-kapsel? Ja om et nu är så att vi bara är certade (för om jag förstått det hela rätt är det väl där problemet ligger) för att bara skjuta AKAN i dessa fall så faller ju DAVID Då Sveriges nuvarande doktrin ställer höga krav på just fredsbevarande och -framtvingande insatser skulle jag vilja se en svensk variant på detta koncept. Ett gäng uppfläskade Pilatus PC-21'or (schysst motköp på Gripen ) med svåra mängder AKAN och sprängmedel fastbultade som kan köra slingor över våra förband hela dagen lång. Tänk er den lätta attacken för utrikes bruk.. Avseende Super Tucano tror jag vi hade en massa ideeer om detta här Diskussionen får mig att tänka vad sk60 kunde genomföra, i attack utförande Vi kanske har teknik och personal som kan utföra det, men den politiska viljan finns inte. Och att göra som tidigare och bara skriva om något ord sådära lämpligt ( fredsbevarande och fredsframtvingande). Det kommer inte lura Sahlin eller Ohly. Avseende SK60 refererar jag till samma tråd och detta samt även Dannes svar och medhåll Som jag har uppfattat det har AC130 i detta fallet egentligen bara 2 fel. Den är för tystDe flesta tillfällen Sverige deklarerat att de haft flyg i luften över enheter ur FSr så har an inte släppt skrot utan bara dess närvao har fått motståndarna att lägga benen på ryggen. AC130 fördel är ju att se men inte att synas vilket motverkear denna delen av taktiken. Den finns i för litet antalDe är en extremt eftertraktad resurs som passar kockrent i både Afghanistan och Irak vilket gjort att det lilla antal kärror det funnits har varit ansträngda. Om vi fokuserar på verkliga insatser (det att et sägs att man oftast inte släpper skrot utan det räcker med närvaro) så ser ju jag en fördel med att kunna ha en "överblick" från ovan. Därtill hur är det, flygplan pekad laser är den synlig (IRL INTE SPEL) i NVG? Edited October 12, 2010 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Nu vill jag på inget sätt förstöra någons önskedrömmar etc. Har själv en del våta drömmar vad man skulle kunna göra med några Gripar och vapen. MEN. Seriöst, den förmåga som är mest efterfrågad i Agfanistan (pun intended) av spetsigt flyg just nu är den oglamorösa Spaningen. Så det som skulle göra mest nytta och vara mest efterfrågat och dessutom minst kontroversiellt vore att skicka några Gripar i spaningsrollen, med sekundär uppgift att göra CAS och ev AI. Eller endast i Spaningsrollen. Vad vi dessutom inte skall glömma är att, likt helikoptrarna, så blir det aldrig en svensk resurs, utan en resurs som ställs under ISAF befäl att nyttja som de finner för gott inom ramen för svenska caveats. Därför vore det rimligast ur ett politiskt perspektiv att skicka dem endast i spanigsrollen så slipper Ohly et al. bekymra sig så mycket. Några svenska MQ-9:or vore ju aldrig fel... "Don´t fear the Reaper" //I Edited October 12, 2010 by imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 @imint: Tyskland drar i närtid tillbaka sina spaningsTornados från Afghanistan pga en brist på efterfrågan. Vidare faller gripen som spaningsplattform pga frånvaron av ordentlig spaningskapsel (Chefsingenjören har flertalet inlägg angående detta). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 12, 2010 Author Report Share Posted October 12, 2010 @imint: Tyskland drar i närtid tillbaka sina spaningsTornados från Afghanistan pga en brist på efterfrågan. VA!! Första konflikten som jag känner till att et finns ett ÖVERSKOTT av spaningskapacitet!! Har ju annars varit en signifikativ force limiter sedan i all l fall Gulfkriget (det första): det är inte så att e tyska begränsningarna i uppdragsprofil gör att man inte kan utnyttja resursen. Därtill om det finns så mycket Spaningskapacitet varför skall vi skicka TUAV? *Jag vet äppel och päron men ändå* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 @imint: Tyskland drar i närtid tillbaka sina spaningsTornados från Afghanistan pga en brist på efterfrågan. Vidare faller gripen som spaningsplattform pga frånvaron av ordentlig spaningskapsel (Chefsingenjören har flertalet inlägg angående detta). Är det så? (med ironisk ton, förlåt) Det är väl risken med internet, man vet inte vad man skall tro. Angående Chefsingenjörens inlägg så tror jag nog herrarna och damerna på F 17 har en starkt avvikande uppfattning, vilket också kan utläsas i en del kommentarer till hans inlägg. När de dessutom deltar i övning Joint Winter, bl.a i spaningsrollen så kanske man kan syna Chefsingenjören en aning. Jag kan inte hitta att Tyskarna tar hem sina Tornados från Agfanistan, bara en artikel om deras införande av Reccelite systemet, men å andra sidan är min tyska inte så bra, den inskränker sig till förmågan att beställa mat, öl och att följa med i enklare vardagssamtal, men är det så så är det så. Eller så är det den anledning man anger. Britterna är idag tvingade att skicka hem Tb med data regelbundet för att utvärderas hemma, för man hinner inte med att utvärdera allt som måste hämtas "in theater". Så det är inte lätt att veta vad som är sant, vad som är blårök, och hur det faktiskt förhåller sig med saker och ting. Däremot tror jag envist på att enda chansen att få ut Gripen internationellt är i spaningsrollen. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Enligt Deutsche Welle ska de dras tillbaka, officiellt för att planen ska ersättas. Det nämns också att general Petraeus tidigare har bett tyskarna att skicka soldater istället för flygvapenpersonal, i min värld betyder detta att generalen värderar 90 par kängor mer än tornadoplanens spaningsresurser. Kanske bedömer Petraeus att det finns andra resurser för att sköta spaningen, kanske är det så att traditionella spaningsplan har svårt att se vilken lirare i shalwar-kameez det är som hatar Amerika. EDIT: Tyska UDs pressrelease. Finns mer, bara att googla "German Tornado Afghanistan". Edited October 12, 2010 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Enligt Deutsche Welle ska de dras tillbaka, officiellt för att planen ska ersättas. Det nämns också att general Petraeus tidigare har bett tyskarna att skicka soldater istället för flygvapenpersonal, i min värld betyder detta att generalen värderar 90 par kängor mer än tornadoplanens spaningsresurser. Kanske bedömer Petraeus att det finns andra resurser för att sköta spaningen, kanske är det så att traditionella spaningsplan har svårt att se vilken lirare i shalwar-kameez det är som hatar Amerika. EDIT: Tyska UDs pressrelease. Finns mer, bara att googla "German Tornado Afghanistan". Nu behöver vi ju inte dra igång någon polemik om detta, men om man läser det sista stycket i din länk till tyska UDs pressrealease så står det ju att andra enheter i området kommer att ta över tyskarnas roll med Tornado. Det är, som jag tolkar det, inte så att behovet av spaning på något vis har minskat. Utan man har ökat arbetsbördan på kvarvarande enheter. Vilket kanske kan förklara den hårda belastningen på Britterna...kanske. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 (edited) Så är det alldeles säkert. Dock vill jag hävda att detta är en signal om att kängor är mer eftertraktade än ljudvallssmällar (eller så blev de andra piloterna avundsjuka på Dieters ölranson ). ISAF har inte varit blyga när det kommer till att be om det de vill ha, skulle just spaningsresurser vara en gränssättare skulle nog Fogh-Rasmussen ringa alla i telefonboken för att skramla fram flygplan med kameror som fanns (fick just en bild i huvudet [Goose tar polaroid på en 'MIG-28' uppochner]). Med dagens utbud av spaningsresurser som inte har spetig nos och Afghanistans närmast totala frånvaro av större organiserade fientliga formationer, behövs verkligen mer jetspaning? Edited October 12, 2010 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Angående Chefsingenjörens inlägg så tror jag nog herrarna och damerna på F 17 har en starkt avvikande uppfattning, vilket också kan utläsas i en del kommentarer till hans inlägg. När de dessutom deltar i övning Joint Winter, bl.a i spaningsrollen så kanske man kan syna Chefsingenjören en aning. Intressant - tala ur ubåtsskägget, människa! Jag trodde inte SPK var operativ än, men det stämmer alltså inte? Och hur står det till med analysförmågan på marken - finns fototolkar så det räcker? Nog tyckte jag det verkade tokigt att avveckla SF/SH37 innan det nya systemet finns på plats, men det är ju trots allt FM vi har att göra med, så ingenting förvånar riktigt längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Hur många AC-130 har USAF idag? Jag har läst att i början av Vietnam nyttjades DC-3or till detta, resultatet blev så bra att man raskt utvecklade AC-130 Hercules. Är det bara USA som har beställt den senaste versionen AC-130J? Gripen är ett alldeles för offensivt vapen för att Sverige någonsin kommer använda dessa skarpt utomlands. Sådant får "hårda" länder som USA, Frankrike & Storbritannien ta hand om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 ...Britterna är idag tvingade att skicka hem Tb med data regelbundet för att utvärderas hemma, för man hinner inte med att utvärdera allt som måste hämtas "in theater". ... Tb? TB = Taliban, men jag misstänker att de inte skickar hem sådana för utvärdering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Terrabyte.. Många många Kb med andra ord.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Ja, självklart. Fast Tb borde väl då vara Terabit. Kan bli lite dumt med förkortningar ibland, ungefär som när Sverige hade AQ i Afghanistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 13, 2010 Report Share Posted October 13, 2010 Angående Chefsingenjörens inlägg så tror jag nog herrarna och damerna på F 17 har en starkt avvikande uppfattning, vilket också kan utläsas i en del kommentarer till hans inlägg. När de dessutom deltar i övning Joint Winter, bl.a i spaningsrollen så kanske man kan syna Chefsingenjören en aning. Intressant - tala ur ubåtsskägget, människa! Jag trodde inte SPK var operativ än, men det stämmer alltså inte? Och hur står det till med analysförmågan på marken - finns fototolkar så det räcker? Nog tyckte jag det verkade tokigt att avveckla SF/SH37 innan det nya systemet finns på plats, men det är ju trots allt FM vi har att göra med, så ingenting förvånar riktigt längre. @106 "Den som är utan synd kaste första stenen", förlåt så mycket, fingret halkade av "shift" tangenten när jag tryckte på "B" tangenten, skall försöka att inte göra om det. Uppenbarligen så var det någon som förstod vad jag menade Vad avser analys förmågan på marken så använder personalen följande utmärkta produkt från en flygindustri inte långt från oss: http://www.saabgroup.com/Air/Mission_Support_Systems/Image_Analysis_System/Image_Analysis_System/ Hur många fototolkar det finns är säkert ingen öppen uppgift, som så mycket annat om personalförmågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts