Jump to content

Uniformsbruk under permission?

Guest Guest

Recommended Posts

hej!

Jag rycker snart in på livgardet. jag undrar hur det fungerar med uniformer? får vi ha på oss någon sorts militär utstyrsel när vi beger oss hem på permission eller är det bara civila kläder som gäller?

Om du får bära den eller ej vet jag inte, men oavsett vilket så representerar du alltid Försvarsmakten när du bär den och måste därför alltid bete dig enligt FMs värdegrund när du bär uniform.

På vilket sätt måste man bejaka värdegrunden när man reser hem i uniform? Värdegrunden säger ju bara vad du skall tycke, inte hur du ska agera.

Däremot är UniBest något som man kan studera, och där står ju att uniform får bäras även utom tjänsten, att man då inte luktar hallon om du reser i M90, och M87 är inte allt för skön att åka länge i är en annan sak.

Du får, men det är inte allt för spännande efter ett par gånger.

Om du får bära den eller ej vet jag inte, men oavsett vilket så representerar du alltid Försvarsmakten när du bär den och måste därför alltid bete dig enligt FMs värdegrund när du bär uniform.

På vilket sätt måste man bejaka värdegrunden när man reser hem i uniform? Värdegrunden säger ju bara vad du skall tycke, inte hur du ska agera.

Däremot är UniBest något som man kan studera, och där står ju att uniform får bäras även utom tjänsten, att man då inte luktar hallon om du reser i M90, och M87 är inte allt för skön att åka länge i är en annan sak.

Du får, men det är inte allt för spännande efter ett par gånger.

Man ska ju bete sig korrekt när man bär uniformen eftersom man representerar FM, det kanske var fel att ta upp värde grunden, men man ska ju behandla personer på rätt sätt

På min tid (06-07) behövde vi soldater en skriven tillåtelse för att nyttja m/90 under hemtransport "för persedelvård" som det så fint hette. Kapten löste detta genom att ge oss en ordrar med blanka datum. Vem som skulle hindra oss när är oklart men då den gode kapten K var en jävel på att se till att vi inte hamnade i trubbel antar jag att han ville dubbelsäkra oss från eventuella drygheter från MP/motsvarande. Vette tusan, ingen av oss blev någonsin stoppad.

Själv nyttjade jag m/90 för hemresa vid väldigt få tillfällen, nyttjade mest m/87 eller civila paltor. Fördelen med m/87 var att man såg proper ut (speciellt med överrocken och lite glitter på axlarna), fördelen med civila paltor var att man kunde dricka bira på Kallax och sedan styra kosan direkt till krogen utan att passera "Gå". Fördelen med m/90 var att man slapp byta om när man anlände tidigt på måndag morgon och således åkte man hem i civila paltor eller m/87 och tillbaka till Boden i m/90.

I övrigt har trädet rätt när han säger att man har en annan roll att spela när man enskilt framrycker i den civila världen iklädd kungens kläder (gäller även när man lever livet i staden där man är placerad för övrigt!). Det ser något förjävligt dåligt ut om man kliar sig i skrevet, spottar snus i taket, sjunger sånger högt och bryter arm med polarna. Har man på sig uniform när man gör något av ovanstående ser det ÄNNU värre ut.

• 4 weeks later...

Vi på Helikopterflottiljen har fått en uniform som är vår "fin90", denna är till för permissionsuppställningar och liknande "finare" uppställningar och denna åker ganska många av oss hem i. Fördelen med den är att man inte luktar skog,svett och bajs när man sitter på tåget.

@Trädet Hur tänkte du nu?

Vad jag tycker kan bara uttolkas ur mina handlingar.

M a o skall FM:s värdegrund styra alla mina handlingar så länge jag kan förknippas med försvarsmakten.

Att bära uniform är rimligen en sådan situation.

Sen är vare sig världen eller individerna i den perfekta men vad jag ska sträva efter som statstjänsteman representerande försvarsmakten är solklart (och ett grundkrav för anställning).

Bra att åtminstone vissa förband har möjlighet att ha fräscha uniformer dock kan det upplevas att mer tid bör läggas på kängputs innan soldaten uppträder i allmänheten när han/hon är på väg till eller ifrån tjänstgöring och icke är i tjänst.

18 lager motorolja och lera funkar i fält men det ser (och luktar) för jävligt ut i fel situationer, hel och ren är bättre.

Brukar väl oftast vara som så att uniform tillåts om det bärs regelrätt? Vilket, fram för allt på sommaren, kan vara en otrevlig upplevelse under långa resor i buss/tåg med dålig ventilation.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...