Jump to content

Materiel vid vinterkrigsföring?

Källberg

Recommended Posts

jag har överlevt allt från stockholms slask till -40 i norge (kollat på termometer). största problemet vi hade var att elverket till staben la av, och att däcken är allmänt kassa.

Jag anser att det vi har fungerar, ska man fixa bättre är det i första hang kängorna som borde fixas. Och en bra förstärkningsmössa. Luthandskarna med lovikavante i och inte den vanliga man får ut, så är allez gut (så länge man slipper ta av handsken ;) ).

Patrullskorna är också en ganska mysig sak att ha när det blir kallt.

Tror inte det är så mycket "ny" utrustning som behövs, tror mer om att det gäller att ta vara på den kompetens som finns i FM om att uppträda i vintermiljö. Tex hur dagstidningar nyttjas när det blir kallt...

En ak som fungerar när det blir kallt.

Vad är det för fel på den nuvarande? Ak5C har jag visserligen bara använt ner till 15-20 minusgrader utan problem (bortsett från plastmagasinen då), men grundversionen hade jag aldrig några problem med även under längre tid i värre kyla.

Pratade med en Fellow Möp, som nyss hade genomfört värnplikt (sista kullen). Han var väldigt inne på vita SV2K, och vita balaklavor.. Och om han fick bestämma en Vinter verision av M90 uniformen (alltså bla. vit), med tillhörande luva. Känns väldigt onödigt, men en Möps dröm.

Reflektioner från "vanliga" värnpliktiga?

:baskerHV:

Pratade med en Fellow Möp, som nyss hade genomfört värnplikt (sista kullen). Han var väldigt inne på vita SV2K, och vita balaklavor.. Och om han fick bestämma en Vinter verision av M90 uniformen (alltså bla. vit), med tillhörande luva. Känns väldigt onödigt, men en Möps dröm.

Att stridsvästen är suboptimal när lappmöglet ligger är jag helt överens om. Fast där tycker jag att man lika gärna kan använda sprayfärg (finns färg som går att tvätta bort om jag inte minns fel).

Snödräkten gillar jag, dock så fick jag alltid skav på hakan av den. :mellow: Men den är ett ganska bra system. Dock så skulle det vara skönt med fler öppningar till fickor, blir så sjuhelvetes jobbigt när man ska gräva i benfickan. På överkroppen har man ju oftast västen, så de fickorna spelar ju mindre roll.

Fö finns det en vintervariant på FJS-02. Min våta dröm på utrlistan :wub:

Att stridsvästen är suboptimal när lappmöglet ligger är jag helt överens om. Fast där tycker jag att man lika gärna kan använda sprayfärg (finns färg som går att tvätta bort om jag inte minns fel).

Snödräkten gillar jag, dock så fick jag alltid skav på hakan av den. :mellow: Men den är ett ganska bra system. Dock så skulle det vara skönt med fler öppningar till fickor, blir så sjuhelvetes jobbigt när man ska gräva i benfickan. På överkroppen har man ju oftast västen, så de fickorna spelar ju mindre roll.

Fö finns det en vintervariant på FJS-02. Min våta dröm på utrlistan :wub:

http://img58.imageshack.us/i/FJSVinter.jpg/

Och skulle vilja veta mera Vinter verisionen av FJS-02! Googlade men hittade mest gamla trådar här från soldf

Har du provat att läsa dem? Här på forumet så håller vi ganska hårt på att försöka samla diskussioner till specifika trådar, istället för som på vissa andra forum att det finns 25 trådar om samma ämne.

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/8000-faeltuniform-fjs-02-allvaeder/

I den tråden har du hur många sidor information som helst, och dessutom en utvärdering av plagget ifråga som första inlägg. Det kom överst på googlesökning "fjs 02". Det borde finnas en del om vinterversionen där, annars kan du fråga om det i den tråden.

Edited by Munken_swe

Och skulle vilja veta mera Vinter verisionen av FJS-02! Googlade men hittade mest gamla trådar här från soldf

Har du provat att läsa dem? Här på forumet så håller vi ganska hårt på att försöka samla diskussioner till specifika trådar, istället för som på vissa andra forum att det finns 25 trådar om samma ämne.

I den tråden har du hur många sidor information som helst, och dessutom en utvärdering av plagget ifråga som första inlägg. Det kom överst på googlesökning "fjs 02". Det borde finnas en del om vinterversionen där, annars kan du fråga om det i den tråden.

Ja, det var dåligt gjort från min sida. Har även läst på en annan tråd att FMV köpt in ersättaren till Pälsmössan, också känd som något annat (som man inte nämner på forumet). Det är väll bara den vita balaklavan som fattas då..

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/38211-vaermemoessa-07/page__p__678208__hl__%2Bers%E4ttare+%2Btill+%2Bp%E4lsm%F6ssan__fromsearch__1#entry678208

Edited by Källberg HVU

Ja, det var dåligt gjort från min sida. Har även läst på en annan tråd att FMV köpt in ersättaren till Pälsmössan, också känd som något annat (som man inte nämner på forumet). Det är väll bara den vita balaklavan som fattas då..

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/38211-vaermemoessa-07/page__p__678208__hl__%2Bers%E4ttare+%2Btill+%2Bp%E4lsm%F6ssan__fromsearch__1#entry678208'>http://forum.soldf.com/index.php?/topic/38211-vaermemoessa-07/page__p__678208__hl__%2Bers%E4ttare+%2Btill+%2Bp%E4lsm%F6ssan__fromsearch__1#entry678208

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/38211-vaermemoessa-07/

Värmemössa 07 heter skapelsen. Rikligt med bilder i sista inlägget där. Och ett vitt hjälmunderlag("balaklava") är ett enormt nice to have, och inte ett need to have. Mycket materiel vi har ska kunna användas året runt, och man måste ställa kostnad och logistik mot vad man får ut av det. Ett vitt hjälmunderlag kan bara användas när det är snö ute, eftersom vita saker är ganska udda i gröna landskap. Dock är det mycket vanligare med gröna inslag i vita landskap. Och om man bär hjälmunderlaget framför ansiktet för länge så blir det blött av utandningen, och man kan få köldskador. Så om det handlar om en maskeringsfråga så är det lika bra att inte ha något för ansiktet alls. Alltså finns det anledning att köpa hjälmunderlag i vitt, men så många fler anledningar till att det inte är värt det.

Det jag främst skulle vilja se är mer kompetenta vinterkängor. M/90vinter fungerar för kallvädersbruk men är i min mening suboptimal. Lundhags och LaCrosse (bland andra) gör förbannat bra kängor för vinterbruk (läs: med ordentligt med plats för strumpor), dags att låta 90vinter göra som Leila K och förbi något för retro-hyllan.

Vidare undrar jag när och varför fotlappar utgick ur systemet? Enligt uppgift ska sådana vara förbannat bra på att hålla fossingar tinade.

Slutligen vill jag dra en lans för den enkla vita tejpen som många av oss nyttjade för att fläckvis maskera sv2k. Man blir inte lika vit som Michael Jackson men det hela fungerar i vilket fall bättre än inget. Tejpen nyttjas också med fördel för att maskera/isolera vapen.