Källberg Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Goddag. Vid vinterkrigsföring, räcker fm´s arsenal till? Vad vill ni ser mer av? Om eventuell anskaffning av AK6, vad skulle behövas för att bättre klara av detta fenomen?, Allmän diskussion, Som berör allt med Vapen som har ett samband med Vinterkrigsföring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Försvarets arsenal räcker gott och väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 den måste kunna skjutas och laddas om med vinterhandskar. sen måste den kunna skjutas med ett minimum av oljor. oljor måste givetvis fortsätta vara flytande i absurda minusgrader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt.Nilsson Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Erfarenhet: 100jägarsoldater med AK5D som agerade repetergevär i -20 då vapnet började kärva. Teknisk chef och 2 vapentekniker utan svar... Ak5D vintertid? nej tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 (edited) Ceasar är inte bättre. Edited October 9, 2010 by Odi et Amo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Cesar är inte bättre. Enda problemet jag hade med Caesar var att jag inte kunde skjuta automateld med den på vintern (ett problem som hängde med under våren/sommaren också). Annars hade jag inga problem alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted October 9, 2010 Author Report Share Posted October 9, 2010 Erfarenhet: 100jägarsoldater med AK5D som agerade repetergevär i -20 då vapnet började kärva. Teknisk chef och 2 vapentekniker utan svar... Ak5D vintertid? nej tack! Att det blev ett sådant stort problem vid redan -20 grader, är ju ganska allvarligt!! Men var det den gamla David, eller den med ceasars uppdateringar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Har aldrig haft problem med Caesar p g a kallt väder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Upplevde problemen i vintras. När det gick från kallt till jättekallt så orkade den inte få ut tomhylsan med ett par riktigt intressant eldavbrott som följd. Ännu större problem när vi skjöt löst. Kompaniet upplevde det samma så det var inte bara jag som inte kunde vårda vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt.Nilsson Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Det var med nya David och vi sköt skarpt. Detta har nu delvis fått till följd att vi som anställda inte längre använder David utan Cesar ist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Då har jag en fråga till er tappra vinterkrigare.. Var vapnen HELT torrdragna?? Jag hade då inga problem(och ingen av mina soldater heller) i vintras med min Ak5C när kvicksilvret visade -30C. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 En vänlig tanke till trådskaparen från djävulens advokat... Vill minnas att du skrev att dina frågor bottnar i ett skolarbete. Du har nu fått åsikter om bl.a Ak5c's användbarhet i kyla. Hur pass tillförlitlig är denna information, hur kan du värdera den och hur användbar är den i ditt arbete? GMY Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Alla vapen beter sig olika vid kyla, metall "krymper" och "sväller" vid kyla (om än inte så tydligt) och metall ändrar sig lite, som med allt annat. Alla vapen krånglar, vissa mer eller mindre. Hur olika vapen beter sig i kyla (speciellt om man ska gämnföra Ak5A,D,C) så kan det ju vara intressant att veta hur vapnena är smorda och hur nya de är, en ny David ur låda som skjuts med i minus 20-30 kan säkert få vissa märkliga tendenser till krångel, men en använd Ak5 behöver inte krångla lika mycket, det betyder ju inte automatiskt att David är dålig, även om den kanske inte är optimal. allting är relativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBV902 Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Cesar är inte bättre. Enda problemet jag hade med Caesar var att jag inte kunde skjuta automateld med den på vintern (ett problem som hängde med under våren/sommaren också). Annars hade jag inga problem alls. Värsta bullshit jag hört. Vi övade bland annat skarp eldstöt mitt i vintern och det var sällsynt att någons vapen krånglade. Det du skriver är i princip att det är problematiskt att skjuta automateld med ak5c vilket är helt osant. haha du får det att låta som en petitess att vapnet hakar sig vid automateld, det är ju ett grovt problem...blir fan förbannad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Alla FM-vapen jag nyttjat fungerade i Boden-kyla (då hade jag iofs en AK5A). När det blir kallt satan torkar en vintersoldat sin bössa torr och tar hand om den enligt konstens alla regler (vapenhantering i kyla är ta mig fan det som skiljer en vintersoldat från en vanlig soldat*). Problemet jag kan se vid vinterstrid är att varbyglar kan vara lite trånga om man nyttjar arbetshandske vinter och har stora nävar. Överlag är 'pilliga' detaljer något jag som vintersoldat ogillar då allt ska kunna skötas med medeltjocka handskar, är då säkringsomställaren/manöverhandtaget för litet blir man av naturliga skäl puck-tvåa och dör (eller så köldskadar man händerna och dör). Så! Som vintersoldat kräver jag (förutom driftsäkerheten som jag ansåg var god) ordentligt gods och generösa reglage. AK5A hade dessa, min fråga är väl hur bra den 'västerställda' säkringen på AK5C/D fungerar med halvtjocka handskar. *Självklart finns det andra aspekter (svettas inte, ät inte gul snö, slicka inte på stridsfordonet) men i min erfarenhet var det just vapenhanteringen (håll bössan torr, håll bössan kall) folk hade svårast för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Värsta bullshit jag hört. Vi övade bland annat skarp eldstöt mitt i vintern och det var sällsynt att någons vapen krånglade. Det du skriver är i princip att det är problematiskt att skjuta automateld med ak5c vilket är helt osant. haha du får det att låta som en petitess att vapnet hakar sig vid automateld, det är ju ett grovt problem...blir fan förbannad Nu går jag lite OT, men vad menar du med att du blir förbannad? Att jag inte kunde skjuta automateld med mitt vapen? Eller att jag inte såg det som ett så stort problem? Jag skrev aldrig att ak5C skiter sig så fort man skjuter automateld, jag skrev att MIN ceasar gjorde det. Jag såg inte det som ett problem, för jag använde aldrig läge amatör (om man inte kände sig lite leksugen). Detta problem vet ingen vad det berodde på (var flera gånger hos vapentekniker), och den vägrade skjuta automateld efter vintern. @lew: Vad menar du med "västerställda" säkringsomställaren? Vad jag minns var den precis likadan som på adam, bara att det satt en omställare på andra sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 @trädet: Det är just säkringen på "den andra sidan" som jag undrar över. Mig veterligen (har bara skjutit AK5C en gång) är den inte lika fläskig som den på den "normala" sidan. Hur funkar det med vinterhandskar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Säkringsomställaren på "fel" sida av vapnet är gjord så att man skall kunna trycka till den med pekfingret, dvs att man vinklar upp handen längst lådan, och flippar till pinnen (väldigt luddigt beskrivet). Fungerat väldigt bra för mig i alla väder, även med fingerhandske och tjock vante innuti. Så säkringen på ceasar är inte gjord för vänsterhänta, utan för att högerhänta skall kunna slå till säkringen med pekfingret istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Säkringsomställaren på "fel" sida av vapnet är gjord så att man skall kunna trycka till den med pekfingret, dvs att man vinklar upp handen längst lådan, och flippar till pinnen (väldigt luddigt beskrivet). Fungerat väldigt bra för mig i alla väder, även med fingerhandske och tjock vante innuti. Så säkringen på ceasar är inte gjord för vänsterhänta, utan för att högerhänta skall kunna slå till säkringen med pekfingret istället. Nog borde den vara till för båda ändamålen ändå. Dock är jag glad att höra att "fingersäkringen" fungerar lika bra med handskar som utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Den är lite för kort för att fungera att trycka till med tummen för vänsterskyttar. Det är precis så man missar enligt en kompis som är "felkopplad" ;) . Fast jag gillar omställaren på fel sida, använde den hela tiden när jag skulle säkra, nu blir det bara mongo-moment när jahg skall säkra en ak4. Du som gjorde lumpen under den gamla onda tiden, när man fortfarande använde vanijlak5, hur upplevde du den i vinterförhållanden? Tänkte mest på om man fick byta gasläge ofta och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 (edited) Åfan! Kan det inte bara vara så att dina felbyggda vänner har små barnhänder? Nu har jag långa händer likt ett sydtyskt bergstroll med den nästintill unika tyska tummen som gör att osäkringen av en AK4 går utan problem men nog borde de ha tänkt på våra västerhängda vänner när de ändå byggde om 5'an? Som en jämförelse har ju HK416 en helt symmetrisk dubbelsidig säkring som mig veterligen ser ut som den "vanliga" säkringen på en AR-15, är 'den nya' säkringen på en Cesar kortare än denna? Är det vinkeln som gör den svår att nå? För att svara på din fråga: Jag tillhörde inte dem som spenderade mest tid på avtryckaren men jag upplevde inte några större problem med mitt järn vintertid, inga problem förutom de som jag upplevde vår/sommar. Ville järnet inte ladda om när den skulle drog man upp fanskapet på "tvåan", jag upplevde inte att detta hände speciellt mycket oftare än det gjorde under sommar/höst/vår. Höll man järnet rent slapp man fippel, var man en dålig soldat fick man fippla mer. Men som sagt var mina främsta vapen inte skjutjärn utan en handmick, tre 180'or, ett gäng pennor och en känguruficka fylld med snus, sylt, kaffe och ölkorv. Edited October 12, 2010 by Nifelhel Korrigerat texten! /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 Är inte gasläge två till just för att vapnet ska fungera även i sträng kyla? Eller har man tagit bort gaslägesomställaren på Cesar och David? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 "På min tid" läs stenåldern, var det inga problem att använda vapen i kall/snö väder. M/96, ungdom i flygvapnet och M/45, värnplikt vid livgrenadjärerna funkade alltid. Smaken är som baken - olika Chaplain Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 Är inte gasläge två till just för att vapnet ska fungera även i sträng kyla? Eller har man tagit bort gaslägesomställaren på Cesar och David? På C sitter omställaren fast i läge 2. Jag vill minnas att det är samma lika på D, men vågar inte ta gift på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 Så säkringen på ceasar är inte gjord för vänsterhänta, utan för att högerhänta skall kunna slå till säkringen med pekfingret istället. Eh, va? Det är väl snarare att betrakta som en bonus att det blir enklare för oss högerskyttar också. På C sitter omställaren fast i läge 2. Jag vill minnas att det är samma lika på D, men vågar inte ta gift på det. Nej, D har en annan konstruktion. För justering av "gasläge" finns en ställskruv fram på gasblocket, men det är enbart för tekniker, C grundinställs från fabrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 (edited) @903Lew Nja, min kompis har faktiskt abnormt långa fingrar, så jag tror inte det är det som det beror på. På ena sidan är ju säkringen helt vanlig, men på andra sidan är det en liknande på AR (som du säger), Det som gör den pillrig är nog att den sitter lite dumt, har inte pillat allt för mycket på någon AR-klon för att säga hur längden är. Edited October 12, 2010 by Nifelhel Korrigerat texten! /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 OT @ Säkringsomställardebatten: "Säkringsomställaren är till skillnad mot Ak 5A dubbelsidig i syfte att göra vapnet mer lätthanterligt för vänsterhänta eller då skytten växlar axel. Detta gör även att det är lättare att se att kamratens vapen är säkrat/osäkrat. Säkringsomställaren har precis som Ak 5 tre lägen, Säkrad, Patronvis- och Automatisk eldgivning." ...vilket också är vad jag fått lära mig tidigare. Slut OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 @903Lew Jag förstår att det var menat som ett skämt, dock involverade det ett tämligen känsligt ämne i samhället. Dessutom ett av sådan avskyvärd karaktär att det väcker en massa känslor både hos mig och de som anmält inlägget. Vänligen avstå från att skriva på ett dylikt sätt hädanefter. Det gäller alla här inne. Inga fler inlägg om detta här utan vill någon något så finns PM-funktionen. /Nifelhel - Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Förresten, jag har tänkt på en sak. När amrisarna någon gång på det glada 80-talet fick för sig att uppgradera sina skjutjärn till M16A2 var en sak de jobbade med flamdämparen. För att minimera uppslag från marken och även kontrollera rekylen täppte de igen 'hålen' på undersidan. Jag råkade ut för att snö flög några gånger vi var ute och sköt från värn, aldrig så att det störde men likväl kan jag tänka mig att jag visade vart jag var tydligare än jag ville. Hur är uppslagen från andra vapensystem? Borde inte PSG90s mynningsbroms ge ett större uppslag? Varför anser inte vi att uppslag är ett lika stort problem som amrisarna gjorde? En annan fråga gällande just PSG90 är om det finns "snöstöd" till benen likt den "skopa" som finns till ksp? Hur löser prickskyttar uppgiften "panga folk i skallen" när snön ligger djup och man måste vänta ett slag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 När amrisarna någon gång på det glada 80-talet fick för sig att uppgradera sina skjutjärn till M16A2 var en sak de jobbade med flamdämparen. För att minimera uppslag från marken och även kontrollera rekylen täppte de igen 'hålen' på undersidan. // Borde inte PSG90s mynningsbroms ge ett större uppslag? Varför anser inte vi att uppslag är ett lika stort problem som amrisarna gjorde? Inte för att vara ofin och påtala det uppenbara, men ett M16 är ett automatvapen med vilket det inte är helt omöjligt att flera salvor avlossas från samma eldställning. Ett PSG90 är ett prickskyttegevär med vilket ytterst få skott bör avlossas från samma eldställning innan skytten omgrupperar. Ett skott = uppslag ointressant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts