Jump to content

Svenska flottan under kalla kriget (70-tal - slutet på 80-talet)

Guest Dirkan:_91

Recommended Posts

Hej ;) Jag skulle vilja ha lite svar på hur stor den svenska flottan var under den perioden, om den hade kunnat bemöta ett sovjetiskt anfall på östersjön, eller om den hade blivit tvungen att tillämpa gerillakrigsföring :)

Tack på förhand

I mitten på 80-talet så fick Norrköpingsklassen äntligen sina robotar. Då blev slagkraften hos svenska flottan påtagligt förstärkt.

En Robotbåt var beväpnad med 8 stycken Robot 15, 2 stycken Torped 613 och så kanon så klart. Vi hade tolv av dessa mycket slagkraftiga fartyg. Som understöd för dessa hade vi 16 stycken av Hugin klass, mindre, långsammare, men med slagkraft ändå. Dessa hade 6 stycken robotar(Robot 12) och en kanon, samma kanon som Norrköpingsklassen.

Robot 15 har räckvidd på 7-10 mil och är sannolikt världens bästa sjömålsrobot.

Robot 12 har en räckvidd på 4-6 mil.

Torped 613 har en räckvidd på 3 mil.

57 mm kanon har en räckvidd på 1 mil.

Så, vi hade 28 ytstridsfartyg med mycket modern beväpning.

Till detta kommer flottans ubåtar. Vi hade en stark ubåtsflotta på 12 ubåtar, mycket moderna torpeder hade dessa och ubåtarna var moderna och kapabla. I jämförelse med nato länder på denna tid så hade vi både ovanligt många och ovanligt bra ubåtar, resten av natoländerna hade mest gammalt skit och i litet antal. Konstigt nog har Nato länderna skaffat sig många och fina ubåtar nu efter kalla kriget. Tänker på Norge, och Tyskland främst.

Angående gerillakrig, så kanske man kan säga att vår taktik för flottan var att inte ta sjöslag på öppet hav. Här handlade det om att utnyttja skärgård för att gömma sig och sen slå ut snabbt och kort, och sen gömma sig igen. Svenska Flottan hade nog kunnat kosta stora förluster för Sovjetunionen. Men för att flottan skall kunna ge full effekt så krävs att flygvapnet kan hindra fienden att få flyga som han vill på hög höjd. Kan vi inte neka fienden luftherravälde, framförallt på hög höjd, då skulle flottans värde minskat enormt. Men det kan nog tänkas att Sovjet knappast hade kunnat uppnå luftherravälde mot svenska flygvapnet de första 10-14 dagarna. Och om han vill komma innan denna tid med sin invasionsflotta då hade vår flotta kunnat användas med oerhörd effekt.

Kolla på en karta och titta hur långt man når med räckvidden på fartygens robotar så får du en uppfattning. Räkna sen på hur många robotar, torpeder och kanoner som låg där och väntande på Sovjet nånstans inne vid svenska kusten om alla våra fartyg kommit till sjöss ordenligt.

Icke att förglömma vårat kustartilleri med sina haubitsar, sjömålsrobotar och (framför allt) minor.

Näe, jag tror Sovjetunionen skulle haft väldigt det väldigt svårt att lyckas med anfall över Östersjön under den perioden. Man hade helt enkelt för få flygplan med tillräcklig räckvidd för att kunna etablera det luftherravälde som krävs för en sådan operation. Samtidigt hade vi då ett relativt starkt flygvapen, speciellt ÖBs hammare, dvs attackplanen (Viggen, Lansen) utrustade med sjömålsrobotar.

När Sovjet i vårt närområde äntligen började tillföras flygplan i antal som verkligen hade lång räckvidd och avancerade vapen...tja, då var ju kalla kriget så gott som slut...

Det ryssarna främst saknade var väl jakteskort till sina Su-17,24, MiG-27 och Tu-22. Det fick dom först med MiG-29 och Su-27.

Inga jagare?

Dom sista två lades väl i malpåse -82?

Ok, men för att ta det enkelt. (kollar i en gammal marinkalender). 1970 hade vi 14 jagare/fregatter, -76 12 st och -82 de sista två....

Edit: Tillägg, för ubåtar gäller följande. 1970 23 st, -76 17 st och -82 12 st. Sedan kan man ju bläddra i Svenska örlogsfartyg för att kolla exakt vilka datum vilka individer blev skrotade eller när nya tillkom men det orkar jag inte med just nu...

Edited by Maskirovka

Jättefint svar :) Jag försökte googla, men jag hittade inget konkret svar, och därför ställde jag frågan här, och jag blev mer än nöjd :) Tack!

Å andra sidan så är väl det bästa sättet att slå ut en u-båt en annan u-båt? med tanke på att våra ubåtar inte är så dåliga.

Edited by Dirkan:_91

Glöm nu för all del inte flygvapnet, som under en övning 1973, där delar av FV övades, startade 9 attackdivisioner(!) mot en fingerad Sovjetisk landstigningsstyrka, spelad av kustflottan. Det var för övrigt den övning som AJ 37 deltog för första gången med en fyrgrupp.

Glöm nu för all del inte flygvapnet, som under en övning 1973, där delar av FV övades, startade 9 attackdivisioner(!) mot en fingerad Sovjetisk landstigningsstyrka, spelad av kustflottan. Det var för övrigt den övning som AJ 37 deltog för första gången med en fyrgrupp.

Tack du hann före mig som vanligt :)

Fån det att en landstigningsstyrka hade lämnat östersjö hamnarna hade de ju konstant hamrats på.

Först av AJ-37 inledda av SH37 och ev ubåt. När de sedan närmade sig hade de tvingats att löpa gatlopp mellan attackens RB04 och ytattackens Rb15 i första läget.

Sedan skulle de fått ett gäng RB12 över sig från patrull båtar som jagade ut ur skärgården.

När de väl hade kommit så nära hade det funnits ett bra befäst kustartelleri som i flrsta läget lagt granater från fasta positioner och även rörligt art.

Sedan skal vi inte glömma att det alla de minlinjer som fanns i skärgården och under 90 talet Rb17 förband tillsammans med övrigt markförsvar i KA.

VIsst... Det skulle förekommit en del förbekämpning och ja det visade sig att man kan bomba ut HAS i öknen med konventionella vapen, MEN det visade sig även i Serbien att det Europeiska berget är gnska mycket hårdare än det i Mellanöstern. Stora delar av det serbiska försvarets flygplan (som hade liknande filosofi som sverige med att sprida plan och annat till och med vägbaser och ett bas 90 liknande system) klarade sig bra.

Som sagt ryssen hade fått det svårt... Tänk därtill att det inte fanns allt för många scenarion där man la all sovjetisk kraft på att ta Sverige utan var tvugna att hålla stora styrkor i beredskap för deras central front...

Å andra sidan så är väl det bästa sättet att slå ut en u-båt en annan u-båt? med tanke på att våra ubåtar inte är så dåliga.

Det bästa sättet att slå ut en annan ubåt beror såklart på de ytterliga omsständigheterna. Det gäller iofs så gott som allting i krigföring. Men speciellt i ubåtsjakt. Det man läser i WW1 eller WW2 böcker om eskorttjänst och deras jakt efter vargarna eller Tom Clancys Science Fiction stämmer inte alls med vad som är verklighten i Sveriges innanhav....

Jag skrev ju speciellt om ÖBs hammare. Men den hade ju inte vara så funkis utan jaktskydd. Å (som jag nämnde) så hade inte ryssarna tillräckligt jaktflyg med kapacitet Sverige förrän andra hälften av -80 talet. Å då slutade ju kalla kriget...

Förresten... Är det ngn som vet vilket år som var det sista när Televerket(Telia?) slutade trycka sina "Så ska du göra när det blir krig. Så känner di igen nödsignalerna. osv.." i sin telefonkataloger? Eller gör dom det fortfarande?

Vet du händelsevis hur stor denna landstigningsstyrka var? :)

Och var Gotland, med tanke på dess läge, en viktig strategisk bas för flottan? Den basen jag känner till är fårösundsbasen.

Fascinerande att jagare på den tiden var en naturlig del i försvaret, medan det nu skulle ses som "för stort för försvar av Sverige"....

Ubåtsjakt har väl tagits över av korvetterna? Tänker på Stockholmsklassen, Göteborgsklassen och Visbyklassen. Den senaste svenska jagarklassen som avvecklades var ju Hallandklassen.

Vet du händelsevis hur stor denna landstigningsstyrka var? :)

Det rörde sig endast om 3-4 fartyg, Det var ju mest för att ha något att sikta på som de låg ute och tuffade in mot Sverige. För övrigt så startade även ett antal jaktdivisioner till skydd för attacken...

//I