griffon Posted October 6, 2010 Report Share Posted October 6, 2010 "This lecture was presented on September 24, 2010 at the Steven F. Udvar-Hazy Center. Until 2007, the men who built and flew the "OXCART" A-12, a mysterious high-speed, high-altitude reconnaissance aircraft, were known only as "secret heroes of the Cold War." Now, just two and a half years after their identities have been declassified, you can hear some of these secret heroes discuss the development, operations, and legacy of the Central Intelligence Agency's top secret Cold War project, OXCART." En och en halv timme. Vill man inte lyssna på allt skulle jag rekommendera de 8 som börjar ca 0:28 och handlar om ELINT. Youtube Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted October 6, 2010 Report Share Posted October 6, 2010 A-12 Oxcart var ett slags ensitsig SR-71 Blackbird, har jag för mig. En förstudie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted October 6, 2010 Report Share Posted October 6, 2010 Wikipedia är vår vän: titta vad jag hittade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 6, 2010 Report Share Posted October 6, 2010 A-12 Oxcart var ett slags ensitsig SR-71 Blackbird, har jag för mig. En förstudie. Förstudie är inte ordet jag skulle använda, föregångare är nog mer korrekt. Maskinen användes ju skarpt under flera år, tills dess att dess roll togs över av SR-71. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 6, 2010 Report Share Posted October 6, 2010 ...Maskinen användes ju skarpt under flera år, tills dess att dess roll togs över av SR-71. Med den lilla skillnaden att A-12 tillhörde och opererades av CIA och därmed hade civila piloter (om än med militär bakgrund) medan SR-71 tillhörde och opererades av USAF och var således militära flygplan med militära besättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 ...Maskinen användes ju skarpt under flera år, tills dess att dess roll togs över av SR-71. Med den lilla skillnaden att A-12 tillhörde och opererades av CIA och därmed hade civila piloter (om än med militär bakgrund) medan SR-71 tillhörde och opererades av USAF och var således militära flygplan med militära besättningar. Ja, men jag skulle trots det inte kalla A12 för förstudie. En förstudie är ur mitt sätt att se det en utredning huruvida något är tekniskt möjligt eller ej, samt eventuellt en fysisk proof of concept. Have Blue är en "förstudie" till F-117A. 13 byggda A12 är knappast att betrakta som en förstudie till 32 byggda SR-71. Men ja, det är för mig bekant att CIA är en civil myndighet (som även opererade föregångaren U2) och att USAF är en militär myndighet, men det har knappast med saken att göra. A12 är föregångaren till SR-71, och SR-71 byggdes med de erfarenheter man hade från A12-projektet och man använde en del gemensamma komponenter, som de fantastiska motorerna till exempel. Det är ju knappast som att jämföra en Boeing 767 (civil) med en Boeing F/A-18E (militär) eller hur? Däremot måste jag rätta mig själv efter att ha sett jutjubfilmen, enligt gubbarna där flög A12 skarpt endast 11 månader, och på grund av flera faktorer, politiska och militära, så ersattes maskinen av SR-71. Men återigen, 13 maskiner byggdes. Det är en STOOOR prototypserie för 32 flygplan.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 Ja, men jag skulle trots det inte kalla A12 för förstudie. Inte jag heller, så mig behöver du inte övertyga. Däremot tycker jag det är intressant att det var CIA som bekostade utvecklingen och att de hade eget spetsigt spaningsflyg. Sedan är ju YF-12 och M-21 intressanta sidospår. Jag skulle knappast jämföra dem som B767 och F/A-18E (som dessutom är en produkt av Northrop och McDonnell Douglas) utan skulle väl snarare jämföra med soppan Boeing 367-80, C-135, B707, C-137, B720 etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 Inte jag heller, så mig behöver du inte övertyga. Jag gillar att slå in öppna dörrar Jag skulle knappast jämföra dem som B767 och F/A-18E (som dessutom är en produkt av Northrop och McDonnell Douglas) utan skulle väl snarare jämföra med soppan Boeing 367-80, C-135, B707, C-137, B720 etc. Men det var ju det jag inte gjorde.... Däremot var väl YF-17 nästan att betrakta som en förstudie på F/A-18 /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 (edited) Tack för länktipset! I min bok "SR-71 Blackbird" av James Goodall så kallar författaren alla varianterna (A-12, YF-12, SR-71) för Blackbird. Enligt denna bok är det en A-12 som har hastighetsrekordet, Mach 3,56, medan det snabbaste en SR-71 flugit är Mach 3,43. Osäkra uppgifter givetvis, men jag tror författaren hade god koll på den öppna informationen då boken skrevs 1995. Edited October 7, 2010 by Cykelskytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 2, 2011 Report Share Posted June 2, 2011 Bilder från en A-12 krasch 1963 finns på nedanstående länk. Piloten höll civila borta från vraket med att säga att planet hade kärnvapen ombord. Texterna under varje bild är olika. Undrar om någon såg programmet Area 51 Declassified på National Geographic som nämns? Var det bra? Exclusive Area 51 Pictures: Secret Plane Crash Revealed How Area 51 Hid Secret Craft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts