Jump to content
Sign in to follow this  
Danne

Saab säljer Horizon ( Saab 2000 AEW&C)

Recommended Posts

Citat från Saabgroup.com

Defence and security company Saab has received an order for an airborne surveillance system. The contract amounts to more than 4.5 billion SEK.

The order concerns delivery of the Saab 2000 AEW&C (Airborne Early Warning & Control) system, which comprises of a Saab 2000 aircraft equipped with the advanced ERIEYE radar system. The contract also includes ground equipment as well as logistics and support services.

The surveillance system in combination with the ground equipment provide a detailed picture of a situation which can be used in connection with, for example, border surveillance, rescue operations as well as in combating terrorism and organised crime.

"This contract can be seen as a further confirmation of our strong position in the world regarding not only the area of airborne surveillance but in systems integration and data fusion as well, says Håkan Buskhe," CEO, Saab. "This surveillance system will provide the customer with improved solutions for defence and civil security."

Saab's ERIEYE radar system has been well received by the market. The initial system was provided in a Saab 340 aircraft to the Swedish Air Force. The Saab 340 system was also purchased by Thailand and the United Arab Emirates. The radar has been installed in the Embraer 145 as well, which was delivered to Brazil, Mexico and Greece. The latest platform is the Saab 2000 with which the system is being supplied also to Pakistan.

Upon customer's request, no further information regarding the customer will be announced. The industry's nature is such that this type of information can not always be published.

Jäkligt kul att AEW sidan efter många många års slit nu börjar få påtaglig medvind. 6 externa länder på kundpappret och många flera som är och tittar på masken men inte hugit ännu.

Kul! Intressant att S2000 fortfarande säljer, trots att den inte tillverkats på ett antal år. Undrar om SAAB skulle kunna starta en line med militära S2000 om behov skulle uppstå, eller om kostnaderna för en sådan sak skulle vara allt för höga?

Men kunden verkar inte riktigt ha tänkt igenom sitt köp. Ska man ha funktionen bör man väl ha fler kärror än EN, minst tre känns det som. Så det borde komma fler beställningar kan man tycka. Men kunden kanske vill provköra systemet först, eller kopiera det (är det Kineserna som köpt? :) )

/E

Man kanske bara vill kriga på kontorstid och då räcker det bra med en plattform!

Eller så börjar man med en för att stegvis bygga/byta ut sitt nuvarande system.

Det vore riktigt surt om typ Kina köper en och om två år säljer flygburna system till halva jorden....

Jag har aldrig förstått varför svenska flygvapnet valde SAAB 340 istället för SAAB 2000 som radar spanings & personal transport flygplan? Sverige är ett stort land med långa avstånd...

SAAB 340 har ju en väldigt begränsad räckvidd och ofta uppstår viktproblem om man flyga lite längre flygningar med lastad kärra.

Med den stora radarn på taket lär ju prestandan bli ännu sämre.

SAAB 2000 däremot har ju betydligt bättre prestanda! Den flyger både högt och cruisar riktigt fort för att vara en turbo propp..

Även som personal transport flygplan är SAAB 2000 helt överlägsen SAAB 340...eftersom S2000 fylld med soldater + bagage aldrig skulle drabbas av "payload" restrektioner på en flygning ex mellan Luleå och Ronneby...något en SF340 garanterat gör.

Vem kan den hemliga kunden tänkas vara? En vänligt sinnad diktatur i Asien eller Mellanöstern?

Kina har ju flugit USA tillverkade UH-60 sedan 1980-talet och gör så fortfarande...Inga kinesiska UH-60 kopior verkar ha tagits fram...trots att kineserna måste kunna UH-60 systemet väl efter +20 års flygerfarenhet...

Kanske är avancerade västerländska militära flygsystem fortfarande för komplexa för att Kina enkelt ska kunna kopiera dem?

Edited by kerran

Jag har aldrig förstått varför svenska flygvapnet valde SAAB 340 istället för SAAB 2000 som radar spanings & personal transport flygplan? Sverige är ett stort land med långa avstånd...

SAAB 340 har ju en väldigt begränsad räckvidd och ofta uppstår viktproblem om man flyga lite längre flygningar med lastad kärra.

Med den stora radarn på taket lär ju prestandan bli ännu sämre.

SAAB 2000 däremot har ju betydligt bättre prestanda! Den flyger både högt och cruisar riktigt fort för att vara en turbo propp..

Även som personal transport flygplan är SAAB 2000 helt överlägsen SAAB 340...eftersom S2000 fylld med soldater + bagage aldrig skulle drabbas av "payload" restrektioner på en flygning ex mellan Luleå och Ronneby...något en SF340 garanterat gör.

Vem kan den hemliga kunden tänkas vara? En vänligt sinnad diktatur i Asien eller Mellanöstern?

En riktigt vild gissning är Oman. :)

Därför att när vi anskaffade Erieye så var det inte tänkt att ha STRIL-personal ombord på flygplanet, utrymme var en ickefråga. Sedan är Sverige ett litet land, där en S 100 kan flyga i åttor.

Därför att när vi anskaffade Erieye så var det inte tänkt att ha STRIL-personal ombord på flygplanet, utrymme var en ickefråga. Sedan är Sverige ett litet land, där en S 100 kan flyga i åttor.

Det må vara litet, men det är avlångt. Dessutom har vi avståndet till Gotland att ta hänsyn till.

Var inte det ett märkligt tankesätt?

Alla andra AEW system som använder i grunden civila trafikflygplan som radarbärare hade radar operatörer ombord och nu har även FV radar operatörer i sina S100.

Måhända kan S100 flyga 8 över Sverige men flygvapnet beställde även TP 100 för personal transport och efter vad jag har läst har TP 100 37st passagerar stolar...och dessa har garanterat enorma svårigheter fixa Luleå-Ronneby/Såtenäs non-stop med 37 soldater + bagage ombord.

Men kunden verkar inte riktigt ha tänkt igenom sitt köp. Ska man ha funktionen bör man väl ha fler kärror än EN, minst tre känns det som. Så det borde komma fler beställningar kan man tycka. Men kunden kanske vill provköra systemet först, eller kopiera det (är det Kineserna som köpt? :) )

/E

Det står inte att det bara är en. Läste nog för snabbt där?

Och priset pekar på ett antal maskiner.

Alla andra AEW system som använder i grunden civila trafikflygplan som radarbärare hade radar operatörer ombord och nu har även FV radar operatörer i sina S100.

Måhända kan S100 flyga 8 över Sverige men flygvapnet beställde även TP 100 för personal transport och efter vad jag har läst har TP 100 37st passagerar stolar...och dessa har garanterat enorma svårigheter fixa Luleå-Ronneby/Såtenäs non-stop med 37 soldater + bagage ombord.

S100B skulle fylla luckor i radartäckningen och inte agera stridsledningscentral, utan stridsledning skulle ske från säkra bergutrymmen. Visst hade det varit bra om man redan då tänkt på möjligheterna att använda den utomlands och försett flygplanen med operatörsplatser, men i den dåvarande försvarsmakten fanns inte det behovet. Ännu bättre hade det varit om Saab 2000 hade varit en regional jet istället för en turbopropkärra, då kanske vi fortfarande hade haft civil flygplanstillverkning i Sverige.

TP100A köptes ju in som VIP-flygplan, men används numer för Open Skies. Möjligtvis kan det vara så att man senare valde 340 som grund på radarflygplanen eftersom typen redan fanns i FV. Att två S100B användes som transportflygplan (S100B/Tp) beror nog till stor del på att det var för dyrt med sex kompletta radarflygplan och då kunde de göra nytta som transportflygplan under tiden tills fler radarutrustningar köpts in och vid större underhåll skulle man kunna flytta över radarutrustningen till någon av transportkärrorna. TP100C köptes in för att ersätta TP101, så eventuella jämförelser i räckvidd och lastkapacitet får nog göras mot TP101.

Hur ofta har man egentligen behovet att flyga Kallax-Kallinge med fullastat flygplan? TP100A har 18 passagerarplatser, S100B/Tp 30 platser och TP100C 31 platser.

Ska man ha funktionen bör man väl ha fler kärror än EN, minst tre känns det som.

Fast om det bara är en så är de inte ensamma om det.

Alla andra AEW system som använder i grunden civila trafikflygplan som radarbärare hade radar operatörer ombord ...

Fast USAF blev inspirerade, eller nåt, till att kunna tänka sig sina operatörer på marken hemma i USA de också. Så det kan inte ha varit ett helt feltänk.

En SAAB 340 uppges ha en räckvidd på 1700 km, vilket borde täcka distansen Ystad-Haparanda. Men nu är väl inte syftet med Tp 100 att transportera fullt utrustade militära förband. Ska man transportera en pluton med all materiel över hela Sverige slänger man lämpligast in dem i en Herka.

Att inte placera operatören i flygplanet verkar vara en god idé. Varför ska radarmaskinen transportera runt en massa dödkött i form av operatörer, när operatörerna/stridsledarna kan sitta säkra i en underjordisk stridsledningscentral, där radarflygplanet bara är en av flera sensorer som operatören har till sitt förfogande. Dessutom behöver inte stridsledarna knapra flygsjuketabletter å annat för att kunna göra sitt jobb om det råkar vara lite turbulent ute :)

Denna idén var ju anpassad som hand i handske för det svenska invationsförsvaret. Synd bara att man lade ner invasionsförsvaret..

Det står inte att det bara är en. Läste nog för snabbt där?

Och priset pekar på ett antal maskiner.

Möjligt att jag läser snabbt, men jag läste flera gånger.. men min engelska kan ju vara ganska så kass

The order concerns delivery of the Saab 2000 AEW&C (Airborne Early Warning & Control) system, which comprises of a Saab 2000 aircraft equipped with the advanced ERIEYE radar system. The contract also includes ground equipment as well as logistics and support services.

Den enda syftningen på antal maskiner är "a" vilket antyder EN. Hur mycket en maskin kostar har jag tyvärr ingen aning om. Men du har säkert rätt, vilket för oss till nästa citat...

Fast om det bara är en så är de inte ensamma om det.

Fast thailändarna har väl tänkt sig köpa en till, när de har råd. Mexicanerna använder väl sin för att spana efter knarksmugglare, en nog så viktig uppgift, men kanske inte så krigsmässig.

Möjligt att jag läser snabbt, men jag läste flera gånger.. men min engelska kan ju vara ganska så kass

Den enda syftningen på antal maskiner är "a" vilket antyder EN. Hur mycket en maskin kostar har jag tyvärr ingen aning om. Men du har säkert rätt, vilket för oss till nästa citat...

Tja att systemprodukten Saab 2000 AEW&C innehåller ett Saab 2000 flygplan och en Erieye är knappast förvånande.

Man skrev inte ut antal maskiner då Pakistan beställde heller.

Det gjorde Saab inte nu heller då man gick igenom tidigare orders i press releasen;

Saab's ERIEYE radar system has been well received by the market. The initial system was provided in a Saab 340 aircraft to the Swedish Air Force. The Saab 340 system was also purchased by Thailand and the United Arab Emirates. The latest platform is the Saab 2000 with which the system is being supplied also to Pakistan.

Inte ett ord om antal flygmaskiner. Man säljer systemlösningar.

Mexico har kopplat in på Brasiliens inköp och flyger inom SIVAM övervakningsprogrammet där Embraer är huvudleverantör på EriEye-system.

Ok.

Då är följdfrågan, hur många maskiner får man då för 4,5 Mdr kronor?

Jag har lite kvar på lönen denna månad som jag tänkte shoppa för ;-)

Trist av SAAB att vara så hemlighetsfulla. Men det är klart, om man säljer till Nordkorea kanske man inte vill basunera ut saken. :Malaj:

/E

Det tillverkades ju tyvärr bara ett 50-tal SAAB 2000.

Finns det många som står långtids konserverade någonstanns i världen?

Eric_G..Den där räckvidden på 1700km för SF340 är endast en teoretisk siffra som knappast gäller under verkligen förhållanden.

I verkligheten klarar en SAAB 340 på håret att flyga Stockholm-Tallinn non-stop(ca 450 km)med 33 pax och bara ibland med deras tillhörande bagage.

När man börjar lägga till allt det bränsle som krävs förutom till själva flygningen tex Luleå-Såtenäs med 30 soldater, för att kärran ska kunna ligga i holdning position+ ha bränsle över till nödvändig alternativ flygplats minskar den teoretiska räckvidden oerhört mycket för en SF340.

Jag utgår att flygvapnet flyger sina TP 100 enligt civila regler...

Det var väl först i slutet av 1990-talet som SAAB Eri eye blev operativ i flygvapnet?

Kalla kriget var över sedan länge och internationaliseringen av flygvapnet hade väl redan börjat?

Konstigt att man inte från början redan då kunde förutspå behovet av flygstridsledare ombord, åtminstonne om man redan då ville sälja systemet på export.

Eric_G..Den där räckvidden på 1700km för SF340 är endast en teoretisk siffra som knappast gäller under verkligen förhållanden.

I verkligheten klarar en SAAB 340 på håret att flyga Stockholm-Tallinn non-stop(ca 450 km)med 33 pax och bara ibland med deras tillhörande bagage.

När man börjar lägga till allt det bränsle som krävs förutom till själva flygningen tex Luleå-Såtenäs med 30 soldater, för att kärran ska kunna ligga i holdning position+ ha bränsle över till nödvändig alternativ flygplats minskar den teoretiska räckvidden oerhört mycket för en SF340.

Jag utgår att flygvapnet flyger sina TP 100 enligt civila regler...

Nu tror jag som sagt inte syftet med maskinen är att flyga plutonsvis med fullt utrustade soldater, det har man annan transportkapacitet för. Den är mer anpassad för att flyga soldater med mer guld på axlarna än packning i ryggsäcken. Vill man flyga köttstaket en masse så gör man det i en Hercules, C-17 eller, om man lyxar till det lite, ett chartrat passagerarflygplan med betydligt större lastkapacitet.

Det var väl först i slutet av 1990-talet som SAAB Eri eye blev operativ i flygvapnet?

Kalla kriget var över sedan länge och internationaliseringen av flygvapnet hade väl redan börjat?

Konstigt att man inte från början redan då kunde förutspå behovet av flygstridsledare ombord, åtminstonne om man redan då ville sälja systemet på export.

Systemet togs i drift 1997 enligt SAAB själva, och dessförinnan lär väl systemet ha provats någon tid. Utvecklingen lär ju ha startat senast slutet på 80-talet. Jag vill minnas att jag sett en nedskalad prototyp eller mockup på ryggen på en Fairchild Metro i någon gammal FV-nytt från just slutet av 80- eller mycket tidigt 90-tal.

Inte ens CIA kunde förutspå murens fall och upplösningen av Sovjetunionen, så jag tror inte att vi kan lasta våra politiker för att inte förutse att de tre-sju år senare skulle totalt massakrera försvaret.

Dessutom så finns det ju möjlighet att ha stridsledare ombord, flera stycken om man väljer en S2000 eller Embraer som bärare.. Men det hade som sagt var inte FV något behov av då, efter som man hade en bättre lösning.

/E

De byggdes cirka 1993-94 vilket innebär att systemet togs fram tidigare. Den store internationaliseringen kom på 00-talet, särskilt efter FB04. Det första SWAFRAP-förbandet sattes upp cirka 2000. Under det sena 90-talet såldes radarsystemet på export, med operatörsplatser, genom att montera det på ERJ-145 och blev då R-99A.

Det vore riktigt surt om typ Kina köper en och om två år säljer flygburna system till halva jorden....

Pakistan har ju köpt, och med tanke på hur nära förbindelser de har med Kina så är det nog rätt troligt att kineserna förr eller senare får sig en titt på detta system. Om de inte redan har fått det... :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pakistan_Air_Force

"Four Chinese ZDK-03 AEW&C aircraft have also been ordered, with first delivery expected in late 2010.[103] These are believed to be a PAF-specific version of the KJ-200, incorporating a Chinese AESA radar similar to the Erieye mounted on the Shaanxi Y-8F600 transport aircraft."

Att Kina har tagit fram en erieye-lookalike har ju varit känt länge. Att folk åkt dit för industrispionage åt främmande makt på dåvarande Ericsson är inte heller någon nyhet.

KJ-200_3view.jpg

Att en S100B blivit utsatt för inbrott när den stod utställd på en flygshow utomlands var dock för mig en nyhet: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/04/e-lieye-kinas-svar-p-erieye.html

(Även att Pakistan ska ha velat köpa 40 Gripen på ett bräde, som nämns i kommentarsfältet var en nyhet. Kanske bra att de inte fick det. Å andra sidan hade en affär kanske fått indierna lite mer intresserade :) )

/E

(Även att Pakistan ska ha velat köpa 40 Gripen på ett bräde, som nämns i kommentarsfältet var en nyhet. Kanske bra att de inte fick det. Å andra sidan hade en affär kanske fått indierna lite mer intresserade :) )

/E

Att Pakistan en gång rekade möjligheten att köpa Gripen är nog inte omöjligt (det har diskuterats hur mycket som helst på div forum), men före "War On Terror" så var problemet de amerikanska komponenterna i planet, och när USA återupptog hjälpen till Pakistan så fick man ju möjligheten att få fler F-16 mm via hjälppaket.

Sedan så var den svenska regeringens inställning till att tillåta försäljning av Gripen till Pakistan nog "sådär".

Inbrottet i S100B var en nyhet även för mig, för övrigt. Där ser man...

Edited by Andtryggve

På keymags forum så läggs förslaget fram att kunden till denna beställning är Saudiarabien, och att detta skulle vara skälet till hemlighetsmakeriet.

http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=103901

Vet inte om det skulle vara vettigt för saudierna att köpa Erieye, de har ju fem st E-3 Sentry, som de planerar att uppgradera. Dock så vill de kanske göra sig mindre beroende av USA i just det fallet.

Edited by Andtryggve

Lite konstigt om det skulle vara Saudierna i och med att de har E3 redan. Vad ska de då med Erieye till, om nu inte Erieye är så mycket bättre förstås. Å andra sidan har ju saudierna en tradition av att köpa på sig en massa olika vapen med liknande prestanda. Jag menar, de har ju Tornado ADV OCH F-15 Eagle, Tornado IDS OCH F-15E Strike Eagle. Mi-24 Hind OCH AH-64 Apache, Eurofighter OCH JAS 39 Gripen.. ok, det senare var en önskedröm, men ändå.. :D

Med tanke på att Saudierna verka figurera i var och varannan vapentransaktion i modern tid undrar jag om inte de köper upp sig inför den stundande oljekris-armaghedon som om några år kommer förändra balansen i världen. När världen råkar i kaos sitter saudierna med hälften av alla vapen på jorden och den saudiske kungen utropar sig till världens härskare.. Men det är bara min teori.

Jag tycker å andra sidan att det inte är helt otroligt att Singapore skulle kunna vara kunden, som det pratas om i tråden det länkas till ovan. De är ju inte direkt obekanta med svensk vapenmateriel.

/E

För det roliga i spekulerandets skull låter Saudi som ett troligt alternativ om man ser helhetsbilden. Man vill inte vara för beroende av vad USA säger, man har just köpt BILL 2 (och radar?), ERIEYE kan vara en del i den dealen, och det är ett land med minimal genomlysning i besluts och budgetprocessen. Det är med andra ord ett land som kan hålla såna här inköp hemliga.

Min vilda gissning, Oman, baserar jag på att det dels inte är en demokrati, vilket gör att köpet kan ifrågasättas inte minst i Sverige. För det andra att ryktet säger att de skulle vara intresserade av Gripen, vilket gör att ERIEYE blir ett logiskt val.

Som sagt, rena hobbyspekulationer från min sida.

Lite konstigt om det skulle vara Saudierna i och med att de har E3 redan. Vad ska de då med Erieye till, om nu inte Erieye är så mycket bättre förstås. Å andra sidan har ju saudierna en tradition av att köpa på sig en massa olika vapen med liknande prestanda. Jag menar, de har ju Tornado ADV OCH F-15 Eagle, Tornado IDS OCH F-15E Strike Eagle. Mi-24 Hind OCH AH-64 Apache, Eurofighter OCH JAS 39 Gripen.. ok, det senare var en önskedröm, men ändå.. :D

Med tanke på att Saudierna verka figurera i var och varannan vapentransaktion i modern tid undrar jag om inte de köper upp sig inför den stundande oljekris-armaghedon som om några år kommer förändra balansen i världen. När världen råkar i kaos sitter saudierna med hälften av alla vapen på jorden och den saudiske kungen utropar sig till världens härskare.. Men det är bara min teori.

Jag tycker å andra sidan att det inte är helt otroligt att Singapore skulle kunna vara kunden, som det pratas om i tråden det länkas till ovan. De är ju inte direkt obekanta med svensk vapenmateriel.

/E

Saudierna har väl inte Gripen, iofs. Dock hade jag missat att de var på gång att köpa Mi-35. Där ser man. :)

Visst kan det väl mycket väl vara Singapore, deras Hawkeyes har kanske tjänat ut, men Singapore har väl redan köpt 4 st Gulfstreams G550 utrustade med Phalconradar, så det är väl inte helt lätt att se ett behov för Erieye för dem heller...

Hemlighetsmakeriet gör ju att man undrar om det inte skulle kunna vara Saudiarabien som är kund, men vi får väl se.

Tillåter svenska regeringen vapenexport till Saudiarabien?

Det är ju en diktatur som bryter mot alla möjliga mänskliga rättigheter och förtrycker delar av befolkningen, tillämpar medeltida staff såsom offentliga halshuggningar, piskar folk till döds, stenar kvinnor till döds för äktenskapsbrott, burka tvång, hedersmord anses inte ens brottsligt etc...

Edited by kerran

Det är ju en diktatur som bryter mot alla möjliga mänskliga rättigheter och förtrycker delar av befolkningen, tillämpar medeltida staff såsom offentliga halshuggningar, piskar folk till döds, stenar kvinnor till döds för äktenskapsbrott, burka tvång, hedersmord anses inte ens brottsligt etc...

Saudierna fick ju av allt att döma köpa BILL-2 för ett tag sedan, så det verkar ju vara ok. Då borde ju Erieye gå att sälja, eftersom det är ett "icke-offensivt system" eller vad det nu hette när man godkände Erieye-affären med Pakistan... :)

Just hemlighetsmakeriet kring detta är som sagt något som kanske talar för att det är saudierna som är köpare. Men vi får väl som sagt se.

EDIT: ah, missade Slenkes post om BILL 2 & andra funderingar kring Saudiarabien. Instämmer.

Edited by Andtryggve

Man gör nog en ganska vid definitionstolkning av "Vapen" i "vapenexport" vid såna här fall. Det beror alldeles på om man definierar radar som vapen, som ju kan användas som mycket annat än som redskap i väpnad strid. Men jag är ingen expert.

Det kanske är Pakistan?

Vem vet...dom opererar ju redan systemet och kanske är supernöjda och gör en tilläggs beställning?

Sydafrika kan väl inte heller uteslutas?

Sydafrika flyger ju Gripen C/D...men har de något kvalificerat AWACS system?

SAABs system skulle säkert passa ypperligt tillsammans med Sydafrikas Gripen plan