Jump to content

Stridsbåt 90 privat???

Armor

Recommended Posts

Hej, har precis fått en förfrågan från en god vän i Syd Afrika som jobbar med marin säkerhet bla och ber mig hjälpa honom att leta efter en snabb gående båt för marina säkerhets jobb i Aden viken.

Ett Sydafrikansk rederi är beställare jag sökte genom FMV och de är bara gamla tråkiga minsvepare med maxfart 15-16 knop från 1940 talet som säljs.

Däremot finns ett antal privata uthyrningssällskap som har fest arrangemang mfl i både Göteborg och Stockholm med strids båt 90 så min fråga har dessa sålts privat och vem / hur får man tag i en? Om någon här besitter kunskap inom detta området och tycker det är känsligt får ni gärna PMa..

Under tiden letar jag vidare, men såg att det var flera företaq som hade dessa båtar som jippo/uthyrnings och party tillfällen.

Det är flera som kommer presentera båtar och fartyg och pris, skick och duglighet är ju avgörande förstås men vore kul att lämna förslag till dem på just 90 båten eller liknande snabb gående båt.

Här är en länk till ett av företagen som tillverkat Strb 90. Om de säljer sådana båtar till privatpersoner vet jag ej men de gör en massa höghastighets båtar iaf.

http://www.dockstavarvet.se/Home.aspx

(kolla under "used equipment" där finns begagnade saker, dock ingen strb 90)

mvh sillmackan94

Edited by sillmackan94

Tack för era svar o ni som skickat pm

Tror nog inte alla förstår vilka bevaknings uppdrag som finns och hur de utförs.

Man har vakter ombord på fartyg, sen finns det stora fartyg som patrullerar vatten sen finns det snabbgående båtar som eskorterar ex tankers i Suez kanalen mfl..idag används snabbgående ribb båtar med personal på ca 6 man. Så en stridsbåt som ska eskortera ett större fartyg en bit på vägen eller tom enbart cirkla runt ett fartyg som lossar och ev utför reperationer till sjöss ska inte behöva ha en jagare med 100 pers som skydd, flera fartyg ligger också ankrade då de inte finns plats i hamnar och väntar på sin tur med lossning och där är dessa hög intressanta. Dessa snabb gående båtar täcker inte och bevakar inga stora avstånd utan trånga passager och speciella ändamål inte konstigt och defenetivt inte unikt.

lättast för dig Armor är nog att få det sydafrikanska rederiet att ge dig fullmakt att förhandla med tillverkare av stridsbåt 90 eller att du bara ger länkarna till rederiet och så får dom själva kontakta tillverkarna för jag misstänker starkt att det handlar om krigsmateriel export och då måste rederiet ha en massa papper på hur det ska användas och liknande. Dom säljer nog inte till utländska privatpersoner.

jag får ju erkänna att jag inte har erfarenhet på just snabba båtar, mina kunskaper i fartygsinköp är i nivån handelsfartyg men det är komplicerat som ***.

Man har redan sålt via FMV till brittiska säkerhets konsult bolag snabba patrull båtar och dessa rederier är privat ägda idag som säljer patrull båtar osv har redan lämnat kontakt uppgifter och nu får vi se hur mycket de vill bjuda, som sagt det finns ju fler länder att köpa ifrån. Tack för länkarna till redierierna som har försvars/patrullbåtar.

Bara litet förtydligande:

Storebro tillverkar den mindre Strb 90E, den stora stridsbåten, 90H tillverkas av Dockstavarvet (som någon redan länkat till ovan). Bara så att legoknektarna vet vilken storlek de vill ha.

90 Helge är ju den som sålts till diverse flottor, som finns med ballistiskt skydd, har två motorer allmänt känd som "Stridsbåt 90".

Bara så ni inte blir förvånade om offerterna skiljer sig åt när det gäller pris per styck, det är alltså två olika båtar.

/E

Den enda CB90 du kan få köpa lär vara den civila fd finska lotsbåten som djurgårdsvarvet skall kränga, de som tillhör eller tillhört försvaret har alla återtagande rätt eller klausul som hindrar vidareförsäljning. De civila varianter som alla är 90E är fd storebro demobåtar.

Om det är ett seriöst rederi så skall dom nog gå direkt på tillverkaren och sen blir det väl exportutredning :)

Men lyckatill o PMa mig om ni behöver besättning ;)

Den enda CB90 du kan få köpa lär vara den civila fd finska lotsbåten som djurgårdsvarvet skall kränga, de som tillhör eller tillhört försvaret har alla återtagande rätt eller klausul som hindrar vidareförsäljning.

Jag skulle tro att det går alldeles utmärkt att köpa Stridsbåt 90 på ett eller annat sätt om man är en PMC och man verkligen vill ha just en sådan (annars finns det ju gott om tillverkare och varianter, bara Dockstavarvet har ju flera andra båtar som kanske rent av är bättre lämpade för verksamheten som avses). Dels så behöver ju inte båten som sådan vara militär. Att CB90 finns som lotsbåt och ambulans är ju ett tydligt tecken på att båten som sådan är möjlig att köpa civilt. Vill man dölja slutanvändningsområdet köper man "lotsbåtar" som man sedan målar om och kittar med lämplig utrustning. Är det trots allt för svårt att handla direkt med Sverige, så tillverkas ju båten även i Mexico och USA på licens, och det går säkert att göra affärer den vägen också.

Är man en PMC som är stadd vid kassa borde det inte vara några problem att beställa nytillverkade båtar (undrar vad de kostar styck dock?). Dockstavarvet poängterar ju att de alltid strävar efter att ha ett CB90 skrov klart för kundanpassning för snabb leverans. Vill man ha två båtar snabbt finns ju nu lotsbåten och det färdiga skrovet.

/E

Edited by Erik_G

Äh, vad fasen... den här är roligare:

http://www.djurgardsvarvet.se/vari/u194/index.s.php?sold=true

:rolleyes:

Helvete vilken field day vi skulle ha på den där båten. Varför är vi inte med i det marina HV? VARFÖR?! :navy:

Vad fan, vi har väl massor av vatten inom vårt turf. :) Ska du ta det med QM, eller ska jag? :D

lättast för dig Armor är nog att få det sydafrikanska rederiet att ge dig fullmakt att förhandla med tillverkare av stridsbåt 90 eller att du bara ger länkarna till rederiet och så får dom själva kontakta tillverkarna för jag misstänker starkt att det handlar om krigsmateriel export och då måste rederiet ha en massa papper på hur det ska användas och liknande. Dom säljer nog inte till utländska privatpersoner.

jag får ju erkänna att jag inte har erfarenhet på just snabba båtar, mina kunskaper i fartygsinköp är i nivån handelsfartyg men det är komplicerat som ***.

På vilket sätt är en "stridsbåt" krigsmateriel?

Är den obeväpnad och obepansrad så torde den inte vara märkligare än en vanlig motorbåt att exportera. Om den är krigsmateriel så är ju alla Volvo och Scania lastbilar det eftersom de använts i försvaret...

pga priset och möjlighet att vinscha båten osv..tror jag nu man kommer välja 1-2 fortgående ribb båtar med plats för 6-8 personer..inget säkert men de är förhandlingar, sverige ligger rätt högt i prisläge och jag har ingen kunskap om detta själv. De båtarna på varven som gäller stridsbåts prototyper var sjukligt dyra om jag förstod min kontakt rätt.

På vilket sätt är en "stridsbåt" krigsmateriel?

Är den obeväpnad och obepansrad så torde den inte vara märkligare än en vanlig motorbåt att exportera. Om den är krigsmateriel så är ju alla Volvo och Scania lastbilar det eftersom de använts i försvaret...

För mig är en bepansrad och har möjlighet att montera vapenställningar så är det en stridsbåt 90 och därmed krigsmateriel tycker jag. Är den obepansrad och inga fästen för vapenställningar så är det ingen stridsbåt och där med inte krigsmateriel. Jag fick intrycket att Armor sökte efter just stridsbåtar, alltså båtar som ska kunna ta och ge stryk och då kommer det lite andra regler och lagar i åtanke tror jag. som sagt bara min lilla tolkning och syn på det hela.

Så länge inga vapen system är monterade är det inga som helst problem det säljs Hägglund bandvagnar, minsvepare, olika sorters krigs fartyg till britiska säkerhets företag idag och har gjort.Tom fartyg och fordon med vapen fästen inga problem. Försvaret har sålt / gett bort materiell som borde klassas som militärt men då sverige avskrivet just dessa fordon finns inga bekymmer. Dessutom kan jag nämna att de som bygger dessa båtar även erbjuder vapen fäste, special utrustningar osv..och inga som helst problem. När jag vet hur de gjorde och var / hur de köper sina båtar kan jag meddela det här bara för intressets skulls.

När jag vet hur de gjorde och var / hur de köper sina båtar kan jag meddela det här bara för intressets skulls.

Ja gör det, det vore intressant.

Angående vapenfästen. I Sverige är inte vapenfästen vapen. Inte heller axelstöd till kpist eller magasin till pistol är vapen, du kan köpa dessa som du vill i vilken vapenaffär som helst. Dessutom är inte Stridsbåtar bepansrade. Kanske finns någon båt med "lining", men det är inte konstigare än en skottsäker väst som vem som helst också kan köpa. Tror inte något fartyg som funnits i marinen har haft pansar på minst 45 år.