Jump to content

nEUROn?

Anden

Recommended Posts

• 4 months later...

Apropå Neuron. Det verkar som att många forumiter, mig inberäknad missade denna lilla milstolpen:

SAAB-nEUROn.jpg

Neuron rullas ut från SAAB

Kan också passa på att svara på frågan ovan.

Neuron är ett (1 st) provflygplan som utvecklas tillsammans med Frankrike, Spanien, Schweiz, Italien och Grekland. Så jag antar att man kan säga att Sverige har beställt 1/6 flygplan. Det verkar dock lite som att SAAB fått störst kaka av projektet, men jag får läsa på lite om den biten.

/E

Edit: missade Schweiz och Italien också..

Edited by Erik_G

Hur blir det med nEUROn UCAV'en, kommer Sverige beställa nån eller några?

Tror inte att det är meningen att nEUROn ucaven ska bli ett skarpt system. Den har inte den räckvidden som behövs(?). Det var mer tänkt som en teknisk demonstrator (stealth, ucav etc.)

Skall man beställa några större volymer av nEUROn så får de peta in mer bränsletankar i den men det är väl en mindre förändring(?)

Edited by JohanGrön

Det ÄR ett provflygplan/demonstrator. Det är inte en prototyp/förseriekärra. Projektets syfte är helt enkelt att lära sig mer om olika typer av teknik och inte minst internationell samarbetsförmåga.

Enligt NyTeknik så kommer lärdomar från utvecklingsarbetet med Neuron kunna spara stora kostnader när det gäller utvecklingen av Gripen NG. Om jag minns rätt pratades det om siffror runt 40%. Kanske är det hittills lyckade internationella samarbetet med Neuron också en grund för att SAAB vågar lova bort mycket av tillverkning och utveckling till de presumtiva kunderna?

/E

Vad har Svenska försvaret för behov av en attackflygplansförmåga som är mycket bra på att penetrera avancerat luftförsvar?

Nästa fråga är om det behövs en sådan förmåga som kan genomföra många uppdrag med låg kostnad per uppdrag med enkel ammunition eftersom det är det som gör flygplan intressanta jämfört med robotar.

Sedan skulle jag gissa att ett stealth kommunikationssystem för att styra en RPV blir ungefär lika dyrt som flygplanet om man inte nöjer sig med att se det som en återanvändningsbar kryssningsmissil. Om kommunikationsystemet skall fungera globalt blir det MYCKET dyrare än flygplanet så där är enda alternativet att se om det går att använda USA/Nato system vid gemensamma insatser vilket borde vara tekniskt superkänsligt då det borde vara en av USA:s viktigaste tekniska förmågor.

Jag vet inte hur långt de nuvarande och kommande radiolänkarna till och mellan våra Gripar räcker och om någon vet det så berätta det inte här eller för mig. Avancerade system som stealth attackplan borde höra ihop med en förhöjd hotnivå som även motiverar att radiosystemen och FTN utvecklas vidare och att de kan styras från flera fortifikatoriskt skyddade centraler, lämpligtvis sådana som ärvs från kalla krigets stridsledning. Annars blir dagens löjliga situation med utmärkta flygplan och svag basstruktur osv ännu värre.

En division stealth attackplan är en aggressiv förmåga men inte tillräcklig för att invadera någon granne.

Om man förutsätter att det finns egna flygbaser osv borde det ge en förmåga att upprepade gånger ha sönder

en handfull punktmål som har svagare luftvärn än ett större örlogsfartyg. Det innebär att mindre offensiva

styrkor mot oss måste släpa med sig mycket avancerat luftvärn och det blir ännu viktigare för dem att använda

mycket resurser för att slå sönder vår flygbas(Singular :banghead: ).

Det borde vara ungefär samma funktion som attackflyget alltid har haft. Av detta kan man dra slutsatsen att om

Sverige skall ha sådana flygplan för sitt eget försvar bör de vara extremt lätta att serva och klargöra så

de kan spridas ut på en flygbas var, annars gör de inte den nytta som de kan göra.

Sådana flygplan borde kunna vara ett fint komplement till Gripen och givet en ständigt stigande hotnivå förlänga den praktiska livslängden på Gripen NG med sina stödsystem och baser med en generation till. Detta är givetvis intressant för andra gripenkunder än Sverige.

Jag skulle alltså önska fortsatt försöksverksamhet för Stealth, fler flygbaser, bättre kommunikationsystem, integrering av en billig RPV i flygvapnets kommunikationsystem, egentligen bör det vara samma system för hela försvaret, bättre radiolänk/jaktlänk för Gripen i en kontinuerlig utveckling och att man börjar labba med Gripen som RPV via ordinarie kommunikationslänkar och mixad RPV äkta UAV beteende för någon plattform. När allt detta finns och pågår och hotnivån motiverar det så köp en division "neuron" efterföljare förutsatt att de går att basera på ett "svenskt" sätt och stoppa in dem som en kloss till i den befintliga infrastrukturen. (Samtidigt motiverar en sådan hotnivå nya radarsystem och att plomberingen sprängs bort på plomberande bergrum, övergiven inredning sprängs bort och skyfflas ut och nya huslådor ställs in i dem för skamset många miljoner. )

Edited by Magnus Redin

Vad har Svenska försvaret för behov av en attackflygplansförmåga som är mycket bra på att penetrera avancerat luftförsvar?

Lite långsökt men om ryssarna parkerar en S-400 mitt på Gotland med tillhörande system för närskyddet och några Spetsnaz som proppar bananer i avgasören på de stridsvagnar som står där. Man kan alltid fundera över hur Sverige skulle hantera en sådan situation. Nu spekulerar jag svårt, men tanken är intressant tycker jag.

//I

Lite långsökt men om ryssarna parkerar en S-400 mitt på Gotland med tillhörande system för närskyddet och några Spetsnaz som proppar bananer i avgasören på de stridsvagnar som står där. Man kan alltid fundera över hur Sverige skulle hantera en sådan situation. Nu spekulerar jag svårt, men tanken är intressant tycker jag.

//I

Det räcker med SA-21 (S-400) med 40N6 i Oblast Kaliningrad :

LV-täckning Kaliningrad

Postulating the replacement of 36D6, 5N64S, S-300PS, and S-200 units with 96L6, 91N6, S-300PM, and S-400 units respectively, the following image depicts the potential coverage of the future Kaliningrad Oblast air defense network. Two range rings are provided for the S-400, one depicting the 240 km engagement range of the 48N6DM missile currently deployed with the system and one depicting the 400 km engagement range of the future 40N6 missile.

As can clearly be seen, such a modernization of the air defense network would significantly enhance the coverage area. The detection range of the EW assets would enable targets to be detected over the entirety of Poland and the Baltic Sea. Increased engagement ranges allow the western-sited S-300PM sites to combine with the S-400 battery to provide overlapping fields of fire over the entirety of the Oblast, bringing the eastern portion of the territory under the protection of a modern SAM system allowing for potential surface-to-surface missile units to be dispersed over a greater expanse and still remain under the protective umbrella of the network. This capability would potentially allow SSM units to deploy without organic tactical air defense support, aiding in their concealment during wartime as there would not be nearby SAM units giving off tell-tale radar emissions. Increasing the difficulty of locating and targeting any such missile units would increase their effectiveness as a potential nuclear deterrent.

40N6 är inte utplacerade ännu och kanske aldrig blir det men det finns på kartan sedan 2001. FV lär väl inte nita ryssarna i Kaliningrad utan provokation men anta att skymningsläge inträffar (whatever reason) och ryssarna börjar proppa SAS-kärror och försöker upprätta nofly zone över södra Sverige som gör det svårt för FV att upprätthålla incidentberedskap. Då skulle det innebära mindre förluster för FV om man har nEUROn-liknande UCAVs att sätta in mot LV-hotet än att man tvingas ta ut dom med andra resurser.

Jag vet inte hur långt de nuvarande och kommande radiolänkarna till och mellan våra Gripar räcker och om någon vet det så berätta det inte här eller för mig.

Du kan få hur lång räckvidd du vill om du reläar länken. Det kräver iofs att du har relästationer (Gripen eller UCAVs) längs hela kedjan.

---

Länkar :

Kaliningrads strategiska luftförsvar

Edited by JohanGrön

40N6 är inte utplacerade ännu och kanske aldrig blir det men det finns på kartan sedan 2001. FV lär väl inte nita ryssarna i Kaliningrad utan provokation men anta att skymningsläge inträffar (whatever reason) och ryssarna börjar proppa SAS-kärror och försöker upprätta nofly zone över södra Sverige som gör det svårt för FV att upprätthålla incidentberedskap. Då skulle det innebära mindre förluster för FV om man har nEUROn-liknande UCAVs att sätta in mot LV-hotet än att man tvingas ta ut dom med andra resurser.

Det är en resurs för fullt krig som borde vara användbar för en nutida variant av det gamla tröskeltänkandet.

I stället för att göra Sverige obehagligt jobbigt att invadera når det det lägre målet att det blir dyrare att

stänga luftrum och sjöfart och svårare att utpressa Sverige vilket betyder att en krigsherre som vill göra detta

behöver större resurser.

Den här typen av scenarier borde snart eskalera till en stängning av Östersjön som handelsled vilket är

extremt ekonomiskt skadligt för alla runt innanhavet och deras handelspartners när t.ex. oljeexporten upphör.

Det finns alltså ingen rimlig anledning för Ryssland att åstadkomma en sådan utveckling eftersom den skadar

dem själva men tyvärr är rimlighet inget absolut krav för politiska skeenden.

Det jag önskar med vår självförsvarsförmåga är att höja svårighetsgraden för agression mot oss och mot våra grannar och de mest utsatta grannarna är Baltstaterna. Sedan vet man inte vad som kan gå fel i världen, jag har inget principiellt emot att hjälpa Ryssen om det finns gemensamma intressen och jag tror mest de kan handla om att skydda handel. ( I den riktigt stora politiska skalan är en möjlig fråga vem eller vilka som kommer att ta över herravälde och bevakning av världshaven om USA inte får ordning på sin ekonomi. )

Om man skulle skriva en thriller som inkluderar det du far efter skulle man kunna måla upp ett scenaro där stigande oljepriser och gaspriser ger en konsumtionsfest i Rysslands överklass men priserna utlöser finanskris nr 2 som blir en lång och djup depresson då den tar med sig Japans överbelånade ekonomi, spräcker euron och ger oroligheter i Kina. Oförmågan att betala för bränslen ger låga oljepriser och gaspriser och det blir brist på lätta inkomster i Ryssland samtidigt som de låga priserna och kraschade finanssektorn gör det omöjligt att öppna nya gasfält i Ryssland. De långsiktigare ryska Oligarkerna och Statsmännen får panik över att investeringsbristen gör att deras avtal blir värdelösa, de kortsiktiga får panik över att penningflödet minskar vilket hotar deras maktbas. Konflikt utbryter om den krympande kakan och situationen blir mycket värre när folk flyr med pengar som efter sovjets krasch och samhällets strukturer börjar falla sönder. Ryska staten destabiliseras och pensioner och militärlöner betalas inte längre ut och landet börjar falla sönder i regionala oligarkherravärlden som betalar officerslöner och en svag centralmakt i moskva och st:petersburg som nästan har kontroll. Situationen är desperat i Kaliningrad och deras militärbefälhavare har stöd hos en oligarkgrupp som saknar sin gasexportsinkomster och deras värsta fiende är en grupp som får sin inkomst från oljeexport via st:petersburg. För att inte förlora sin ställning använder de sitt inflytande för att blockera oljeexport, rysk militär beskjuter ryska fartyg, huvuddelen av militären försöker återta kontrollen men baltstaterna och Nato är livrädda och de kommer inte åt Kaliningradenklaven över fastlandet utan att riskera en konflikt med Nato. Konflikten mellan olika Ryska styrkor tilltar över luften i Östersjön och enstaka flygplan skjuts ner inklusive Svenska och det visar sig att Kaliningrads luftvärn spelar en avgörande roll. Moskva vill slå till hårt men kan inte utan konfliktrisk med Nato, Nato kan inte slå till utan att riskera opinion i Ryssland, Baltstaterna vill att allt skall blåsa över så snart som möjligt, oljan måste flöda och alla ekonomier i regionen blöder när handeln står stilla. Det lättaste slaget som får Kaliningrad att vika ner sig är om deras kvalificerade luftvärn slås ut och den part vi tror är starkast i Moskva som kontrollerar huvuddelen av ryska militären kontaktar Sverige för ett mycket märkligt förslag.

(Skall nog hålla mig till faktaskrifter...

Det är bäst att lägga till att det här är extremt långsökt efter en rimlig inledning så jag menar inte att det är på allvar. )

Edited by Magnus Redin