Jump to content

9 mm ammunition och vapen


weekendwarrior

Recommended Posts

Motivera detta. Vad är det som är bra med 39B förutom att den är billig och penetrerar ryska stålhjälmar bra?

 

Just att den penetrerar bra för att vara en pistolpatron och detta i förhållande till dess ringa storlek och vikt jämfört med .45 ACP men även kraftigare kalibrar.

För just militärt bruk är penetration viktigt då soldater har en tendens att söka skydd/skyl utöver det de redan bär om de bär något skydd utöver uniform.

 

Jo men då missar du syftet med en pistol. Pistolen är ett vapen i första hand avsett för nödvärnssituationer på nära hålll, inte för att skjuta mot och få verkan i soldater som tar skydd bakom olika föremål.

Som Kpistpatron kan jag köpa dina argument men som pistolpatron är den inte alls speciellt bra förutom att den är billig.

Verkan i målet är extremt dålig, just för att den är så penetrationsoptimerad. Det får till följd att den inte är speciellt effektiv som pistolpatron just eftersom syftet med pistolen är nödvärn på nära håll (det måste gå snabbt att försätta motst. ur stridbart skick).

Japp, du har absolut en poäng där. 39B var ju framtagen för att användas i både pistol och k-pist (kanske främst det senare) och det är väl det användningsområdet jag tar hänsyn till när jag höjer 39B till skyarna. Om det inte vore för .45 acp är så tung och otymplig kanske den är bättre som ren pistolkaliber. Jänkarna gillar ju den och den lär ju ha rätt bra s.k. "stoping power".

Dock anser jag att även en ren pistolkaliber behöver penetrera. Soldater flyttar på sig, tar skydd bakom vad som finns även om det inte ger något bra skydd, in bakom bildörrar, husdörrar, staket, bord, innerväggar mm. Soldaten bär också en massa på kroppen som man vill ha verkan igenom även om man inte kan förvänta sig verkan med pistol i kroppsskydd som ska stoppa kulor.

Link to comment
Share on other sites

Men om pistolen främst är till för last ditch defence så kanske det inte gör något om man inte kan bekämpa fiender i skydd. Så länge de duckar bakom en vägg eller något annat så kanske man själv kan ta sig bort från platsen och in i relativ säkerhet. Ett större magasin kanske är att föredra framför grövre kalibrar? Bara en teori från min sida som jag hoppas aldrig behöva utvärdera i verkligheten.. :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Nej, dom flesta militära kroppsskydden tar utan problem emot en 39B... I alla fall om vi pratar västar med hårda plattor eller västar avsedda för beskjutning jämfört med västar avsedda för splitterverkan. Kroppsskydd 90 är ju till exempel ett splitterskydd som då inte klarar beskjutning.

Militära kroppsskydd klarar huvudsakligen träff från 7,62 och 5,56 men kan i vissa uppgraderade västar klara upp till 7,62AP. En 39B är som en kattnysning i jämförelse med en 7,62 när det gäller penetration.

hur vanligt är det att militärer bär skyddsvästar som tål 7,62 mm Nato. Finns någon pistolkaliber som kan slå igenom en sån väst. är det lika bra att sikta mot huvudet eller vaden och hoppas på en träff i den större artären som finns där.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Pistolen byter jag ut p.g.a. utmattningsspricka i manteln.

 

Är det 39B som orsakat utmattningsskadorna?

 

Det har jag ingen uppfattning om utöver det jag skrev ovan om antal avlossade skott.

Link to comment
Share on other sites

Nej, dom flesta militära kroppsskydden tar utan problem emot en 39B... I alla fall om vi pratar västar med hårda plattor eller västar avsedda för beskjutning jämfört med västar avsedda för splitterverkan.

Fast tilläggsplattorna är ju inte heltäckande. Det är ju bara att ta en titt på kroppsskydd 94 (eller 90B, eller P100).

Jag vet förstås inte vad en pistolkula motsvarande polisens gör med en modern hjälm, men jag misstänker starkt att 39B lyckas bättre.

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

Jag är inte riktigt med på vad du vill säga med en artikel om amerikanernas nya 5.56 i en tråd 9mmm och pistolammunition. :tveka:

 

 

 

 

m9/39B är inte guds gåva till mänskligheten. Visst den är hård och har god penetrationsförmåga i en del tuffa matriel. Vill man uppnå bättre verkan i målet, så är tex polisens tjänsteammunition GDHP(Gold Dot Hollow Point) 124grain/8gram mycket bättre. Haag-konventionen 1899 i all ära, men jag kommer lida oavsett vilken sorts ammunition man eventuellt skjuter mig med(med reservation för tyngre vapensystem).

 

Som JTS nämner så är pistol inget annat än ett vapen som i första hand är avsett för nödvärnssituationer på nära håll(0-15m). Majoriteten(ca3/4delar)av polisens nödvärnsskjutningar sker inom 7meter.

När det har skorpat till sig såpass att mitt primära vapen slutat fungera så måste jag ju dra mitt sekundärvapen dvs pistol. Då strävar man efter att placera skotten i största målytan vilket är överkroppen. Skulle motståndaren ha skyddsväst på så kommer denne absolut inte missa att han/hon får ett par 9x19 i bröstkorgen. Även om man har tung väst(dvs med plattor som tål tex 7.62AP) så blir man påverkad. Har man fått en någorlunda vettig utbildning på pistol så vet man att i detta läge så bör(skall) man, i ett läge där man inte fått avsedd verkan i målet, följa upp med skott i ansiktet på motståndaren. Det är ett lite mindre målområde men det är där "huvudströmbrytaren" sitter. Har inte motståndaren någon form av ballistiskt visir så spelar det inte så stor roll vad för hjälm denne bär.

 

 

 

Ett tänkvärt citat ang pistol, fritt citerat

"your pistols main purpose is to fight your way back to your rifle that you should have never put down in the first place" Clint Smith

Link to comment
Share on other sites

@Nifelhel

Jag är tveksam till hur påverkad man blir av en eller två 39B om man bär förstärkningsväst... se på rånarna i den kända shootouten i North Hollywood! Dom rycker bara till lite av pistolkulorna som träffar. Jag skulle inte satsa på att man stör en angripare nämnvärt om man träffar i keramikpansar.

Däremot är det ju som du säger, enbart huvudet som är strömbrytare 1A, men som dock kan vara lite vanskligt att träffa...en normal pistolskytt har ju fullt upp att träffa ett så litet mål om det står stilla under ostressade situationer.

Jag ser pistolen som ett sista skydd, som du kan använda för att spreja kulor i allmän riktning mot en bepansrad angripare, för att om möjligt köpa lite tid för att komma ur den farliga zonen. Om en kula sen tar så precis att angriparen skadas så är det en bonus.

Link to comment
Share on other sites

Som många här säger är 39B nog inte en ultimat pistolammunition, den hade väl sin plats på k-pistens tid.

 

Är det någon här som testat penetrationsförmågan med 39B i pistol på 10-20 meter eller i k-pist på 25-100 meter, plåt, betong, trä mm?

Link to comment
Share on other sites

@scattergun

 

Jag nämnde aldrig i vilken grad man blir påverkad, men påverkad blir man. Hur påverkad man blir beror på en lång rad olika faktorer och det blir svårt att dra allt.

I North Hollywood Shootout, som du nämner, så hade gärningsmännen tagit lugnande (fenobarbital) innan rånet för att lugna nerverna. Och visst det gör absolut sitt.

 

Eftersom pistol mer eller mindre är ett nödvärnsvapen och nödvärn oftast sker inom 0 till 7 meter. Skulle motståndaren börja på 7m så tar det inte denne lång tid att förflytta sig mot dig. Det verktyg man bör ha i sin låda då är pointshooting för det funkar bäst och man behöver inte få upp pistolen till ögonhöjd för att linjera riktmedlen.

Att spreja kulor i en generell riktning mot motståndaren är förkastligt. Oavsett om man är polisen eller militär så är man ansvarig för vart varje kula tar vägen. Det är en övningssak. Får man inte adekvat utbildning på pistol så bör man ej heller bära densamma.

Är det längre avstånd än vad pistolen klarar av, ja då är det inte ett "nödvärnsläge" och då bör man göra sin kamrat uppmärksam så att man kan åtgärda sitt eldavbrott.

Får man inte verkan på första skottet så skjut tills du får det. Blir det närkontakt så går det bra med påsittande skott, gärna då på en plats där motståndaren inte har väst. Det funkar då det har skett i sverige i modern tid(2000talet).

 

 

@weekendwarrior

 

m9/39B var tillräckligt bra till våra k-pistar helt enkelt.

 

Penetrationen på 25-100 meter i plåt, betong, trä mm är ointressant då vapnet inte är gjort för det. Dessutom är vapnet skrotat. Men visst du skjuter sönder en bil på 50m med 39B skjuten från en Mp5. Du penetrerar en vanlig skyddsväst klass III, utan tilläggsplatta, på pistolavstånd med en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Som många här säger är 39B nog inte en ultimat pistolammunition, den hade väl sin plats på k-pistens tid.

 

Är det någon här som testat penetrationsförmågan med 39B i pistol på 10-20 meter eller i k-pist på 25-100 meter, plåt, betong, trä mm?

en jämförelse mellan 5,7*28, 39B och .45 APC kunde vara intressant. vilken hade varit bästa patronen i North Hollywood shotout för polisen eller är alla tre lika värdelösa.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som testat penetrationsförmågan med 39B i pistol på 10-20 meter eller i k-pist på 25-100 meter, plåt, betong, trä mm?

Har testat med kpist på ca 10 meter. Går rätt igenom 30 cm furu eller 24 lager kevlar, dock inte båda samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som testat penetrationsförmågan med 39B i pistol på 10-20 meter eller i k-pist på 25-100 meter, plåt, betong, trä mm?

Har testat med kpist på ca 10 meter. Går rätt igenom 30 cm furu eller 24 lager kevlar, dock inte båda samtidigt.

 

Då gäller det bara att ha en väst som är gjord av sex lager av tvåtumsvirke plus kevlar då! :rockon:

 

@ Nifelhel

Visst lär man påverkas av att folk pepprar en med pistolkulor, men jag menade att den rent mekaniska chockverkan är mycket begränsad. Inte ens en hagelslug ger nämnvärt energi i målet om det sprids ut över en större yta. ...och vad gäller ansvaret för varje kulas riktning så menar jag detta i en kontext av i huvudsak militära händelser, och då tror jag inte att samma hänsynstaganden sker som när vi pratar blå verksamhet.

Ex.vis Man blir under eldstrid av med sin huvudbeväpning och en fiende dyker upp på sex meters avstånd i avsikt att döda dig.... då tror jag att dom allra flesta pressar iväg så många skott som bara möjligt är innan man sätter sig i säkerhet/hämtar upp ett bättre vapen.

 

Nu gäller ju tråden dock 39B och dess vara eller icke vara som pistolammunition, och vilken verkan den ger i folk.... Jag skulle inte vilja lita på 39B om motståndet har någon form av tyngre kroppsskydd, och trots att jag skjutit en hel massa 39B och annat i pistol så skulle jag inte lita till min förmåga att sätta en kula i ledningscentralen på en fiende som rör sig/skjuter tillbaka. I en skarp situation med en motståndare som avger eld så lär man nog ha rätt fullt upp med att undgå att bli träffad själv och därmed får man vara glad om man lyckas träffa ens dom enklaste målen. (skulle tro att detsamma gäller för strid med AK där man själv blir beskjuten på nära håll)

Nu har ju lyckligtvis inte alla motståndare kroppsskydd av grövre modell, vilket ju faktiskt ger oss möjligheten att verka mot centrala delar av kroppen (läs fetmagen)

 

Jag tror inte det spelar så stor roll vilken ammunition du har i pistolen, då en 39B i skallen inte ger annan effekt än en Golddot i skallen... och i ett kraftigare kroppsskydd så spelar det heller ingen roll då båda stoppas av skyddet. Det som talar emot 39B är den rätt så skarpa rekylen som faktiskt drar ner på tempot en aning till skott nr 2 och 3.

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

Jag är inte riktigt med på vad du vill säga med en artikel om amerikanernas nya 5.56 i en tråd 9mmm och pistolammunition. :tveka:

 

Nej, det förstår jag, med tanke på att jag lyckades strula till citeringen totalt. Never mind.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack i alla fall för info 106 och nu fick du ju äran till inlägg #106 i denna tråd :clap:

Haha, tänkte inte på det. Men jag har helt missat vad 9 mm sk ptr m/72 är för något, och ingen Amkat har jag i närheten heller.

Link to comment
Share on other sites

Det är .38special och ingen 9x19 trots namnet.

Nu är ju .38 special 9,1*29mm så nog är den 9 mm alltid.

Jo, men inte 9x19 som JohnDoe skrev....

Har letat och letat men hittar inget påstående från någon att .38 special/9 mm m/72 skulle vara en 9x19 kaliber, endast att det är en 9 mm kaliber.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Det är .38special och ingen 9x19 trots namnet.

Nu är ju .38 special 9,1*29mm så nog är den 9 mm alltid.

Jo, men inte 9x19 som JohnDoe skrev....

 

;-)

 

Har letat och letat men hittar inget påstående från någon att .38 special/9 mm m/72 skulle vara en 9x19 kaliber, endast att det är en 9 mm kaliber.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Nejdå...

Här hittar man förresten bra info...

Amkat.se

M/72 skjuter riktigt bra förresten...

:)

Edited by JohnDoe
Link to comment
Share on other sites

Här hittar man förresten bra info...

Amkat.se

M/72 skjuter riktigt bra förresten...

:)

Jo, tyvärr tänkte jag inte så långt som att det fanns tumkalibrar på cirka 9 mm.

Letade igenom listorna på 9x19 och 9x20 utan att hitta något. Därav frågan. Men så lärde man sig ju något nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Jag förstår inte varför folk bashar m/39B, skjuter den bra mycket hellre än tex. Magtech 9B i min Glock, när jag tränar å tävlar. Den skjuter bra, rekylen är trivsam och kan man få tag på ammon så är den kanonbra.

 

Gold Dot och liknande försvarsammunition tror jag säkert är kanonbra, men inte för militära ändamål där man kan bry sig mindre om genomskjutning och i regel skjuter mot folk som har både hjälmar och en massa kläder.

 

Var det inte 39B som slog igenom en hyffsad hjälm på lämpligt avstånd?

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Enligt uppgift lär det ha funnits så mycket som 4,5 miljoner K-pist m/45 och m/45B i förråd tills vapnet avvecklades. Om man då räknar med kalla krigets logik, så bör det ha funnits ganska många magasin med 36ptr för att hålla logistiken igång. Varför skulle man annars ha snabbladdare, om det inte fanns tillräckligt med ammo. Om vi också antar att ammunitionen tillverkades i relativt jämn takt för att fylla på förråden, så kan vi nog anta att tillverkning av ammunition pågick fram till säg 1995. Och om man idag på förband öppnar m/39B lådor som tillverkats på 50- och 60-talet, så kan vi nog räkna ut att vi har ca. 30-40 års ammunitionstillverkning att skjuta upp innan det är dags för nyanskaffning.

 

Jag har en stark känsla av att jag blir pensionär innan m/39B är slutskjuten i FM. Och vad gäller mer "dödlig" ammunition, så vill jag påstå att en huvudträff med en .22LR är sannolikt mer dödlig än en tåträff med m/39B. Så det där med "dödlighet" är bara nys. Alla seriösa kalibrar med en penetrationsförmåga på 25-40cm i en mänsklig torso är dödliga, förutsatt att kulan sitter rätt. Och det är ju faktiskt det som är det väsentliga.

 

Apropå off-topic. Hörde en kul historia att det fanns så många stridsvagnsminor i förråd så att man kunde täcka Skåne med ett lager på 1,5m minor, om man ville. Kanske en skröna, men också en indikation på hur mycket som tillverkades och lagerfördes under kalla kriget.

 

Vad gäller precisionen i m/39B så kan jag bara konstatera att den skjuter bättre än jag... och guldserier enligt .22LR normerna skjuter jag med 39B och 88C ganska regelbundet. Inga problem i den ändan med andra ord. Och det finns G17 som har skjutit över 100k skott med samma pipa...

 

Så jag säger bara... happy shooting.....

 

mvh

Topgun67

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Men då är ju träffen inte "dödlig"...

 

 

Jo - I krig så behöver man ju inte döda, en tåträff funkar ju bra också om det innebär att ens antagonist tappar bössan, eller ialla fall stridslusten.. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...